معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۸/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۵

اخبار اقتصادی مولداوی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی مولداوی در هفته دوم آبان ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

اسپینو: 1 نوامبر کمبود برق معادل 4070 مگاوات ساعت خواهد بود

آندره اسپینو وزیر زیرساخت ها و توسعه منطقه ای مولداوی نوشت که تاریخ 1 نوامبر کمبود برق در مولداوی معادل 4070 مگاوات ساعت خواهد بود و مردم را به صرفه جویی در مصرف برق فراخواند.

اسپینو همچنین اعلام نمود که شرکت مولداویایی انرگوکوم دو قرارداد مربوط به واردات برق در ماه نوامبر با شرکت رومانیایی OMV Petrom در خصوص خریداری 50 مگاوات برق و با شرکت Nuclearelectrica درباره خریداری 35 مگاوات را به امضا رسانده است. برای تاریخ 1 نوامبر، بر مبنای گفته اسپینو، قرارداد خریداری 5530 مگاوات برق با شرکت رومانیایی OPCOM به امضا رسیده اما امضای قرارداد با نیروگاه آبی مولداوی به موفقیت نرسیده است، لذا، به قول وزیر زیرساخت ها، مولداوی در تاریخ 1 نوامبر (10 آبان) با کمبود برق معادل 4070 ساعت مگاوات ساعت روبرو خواهد شد.

اسپینو در باره تامین گاز گفت که شرکت انرگوکوم اخیرا 27 میلیون متر معکب گاز را خریداری نمود و هم اکنون ذخایر راهبردی گاز در مولداوی معادل 127 میلیون متر مکعب می‌باشد.

وزیر زیرساخت ها و توسعه منطقه ای مولداوی خاطرنشان کرد که شرکت روسی گازپروم صادرات روزانه گاز به مولداوی به میزان روزانه 5.7 میلیون متر مکعب را تائید کرد که 51 درصد میزان قرارداد را تشکیل می دهد و از آن جمله، 3.4 میلیون متر مکعب روزانه برای ساحل راست رودخانه دنیستر و 2.3 میلیون متر مکعب گاز روزانه برای ساحل چپ دنیستر یعنی منطقه ترانس نیستریا تخصیص داده خواهد شد و بدین ترتیب، ترانس نیستریا در مقایسه با ماه اکتبر، 40 درصد کمتر گاز را دریافت خواهد کرد.

مدیر عامل شرکت «مولدواگاز»: شرکت «گازپروم» هیچ دلیلی برای محدود کردن صادرات گاز به مولداوی ندارد 

«وادیم چبان» مدیر عامل شرکت «مولدواگاز» طی مصاحبه تلویزیونی خود گفت که هیچ دلیلی برای محدود کردن صادرات گاز به مولداوی توسط شرکت روسی گازپروم وجود ندارد. نظر به اینکه اخیرا گازپروم در ماه نوامبر روزانه 5.7 میلیون متر مکعب گاز را به مولداوی صادر خواهد نمود که در مقایسه با میزان قراردادی، 60 درصد کمتر است.

به قول چبان، «این امر در قرارداد پیش بینی نشده است. حتی اگر ما نتوانستیم توافقنامه بازپرداخت بدهی را که صحبت های بسیاری در مورد آن صورت می‌گیرد ارائه دهیم، به این معنی نیست که محدودیت هایی ایجاد شود. ما هزینه گاز طبیعی تحویل گرفته شده را به موقع پرداخت کرده ایم، حتی اگر تاخیری وجود داشت. این موارد تاخیر از قبل هماهنگ شده بود. اما محدودیت حجم صادرات گاز مشروط به امضای قرارداد مربوط به بازپرداخت بدهی نیست. گازپروم این حق را برای خود محفوظ می دارد که کل قرارداد را فسخ کند، اما حجم صادرات گاز را محدود نکند. ما اینگونه موضوع قرارداد را درک می‌کنیم و به نظر ما دلیلی برای محدود کردن میزان عرضه گاز وجود ندارد.»

تولیدکنندگان محصولات کشارزی از شرایط استرداد مالیات بر ارزش افزوده برخوردار خواهند شد 

هیئت دولت مولداوی 11 آبان در جریان نشست خود، لایحه قانون مربوط به برنامه استرداد مالیات بر ارزش افزوده به شرکت های فعال در تولید محصولات کشاورزی برای پوشش بدهی در ارتباط با مالیات ها و عوارض مربوطه و  همچنین سازوکارهای اجرای این برنامه را نهایی کرده است.

کشاورزان و یا شرکت های کشاورزی که متحمل خساراتی به میزان بیش از 50 درصد از تولیدات کشاورزی در نتیجه بلایای طبیعی در سال 2022 یا تحریم اعمال شده توسط روسیه بر واردات محصولات گیاهی از مولداوی متحمل شدند از تسهیلات مبنی بر برنامه استرداد مالیات بر ارزش افزوده برخوردار خواهند شد.

تعرفه‌های جدید برق در مولداوی وضع شد

تعرفه‌های جدید برق توسط آژانس ملی در امور تنظیم مقررات انرژی مولداوی، وضع شد. برای مصرف کنندگان برق که توسط شرکت «پریمیر انرژی» تامین می‌شود، تعرفه 1.62 لئو افزایش یافت و برای مصرف کنندگان برق که توسط شرکت FEE Nord   تامین می‌شود، 1.6 لئو افزایش پیدا کرد.

تعرفه برق عرضه شده توسط پریمیر انرژی از 3.15 لئو به 4.77 لئو بابت هر کیلووات ساعت افزایش یافت. برای مصرف کنندگان برق که توسط شرکت  FEE Nord  تامین می‌شود تعرفه از 3.21 لئو به 4.81 لئو بابت هر کیلووات ساعت افزایش پیدا کرد.

افزایش تعرفه‌ها به این دلیل صورت گرفت که شرکت دولتی انرگوکوم قرارداد تامین برق منعقد شده با نیروگاه منطقه ای مولداوی را برای ماه نوامبر تمدید نکرده است.

اسپینو: هر روز خطر قطع برق در شهرها و روستاها وجود دارد

آندره اسپینو معاون نخست وزیر مولداوی در جریان پخش برنامه تلویزیونی «تی وی پوبلیکا» گفت که هر روز خطر قطع برق در شهرها و روستاهای کشور وجود دارد، اما به قول وی، «این اقدام آخر می‌باشد (که برق قطع شود) زیرا ما در هیئت دولت مایل نیستیم برق در شهری، روستایی و یا آبادی قطع شود، به این دلیل من بر درخواستم از مراجع حکومتی و مردم تاکید می‌کنم هر کاری که می‌توانید در صرفه جویی انجام دهید.»

اسپینو نیز به موفقیت دولت مولداوی در کاهش میزان کمبود برق با خرید برق از خارج اشاره کرد و در حال حاضر میزان کمبود برق در داخل کشور 10 درصد است که «باعث قطع برق برای هیج کس نمی‌شود اما اگر میزان کمبود افزایش یابد و ما به تلاش در صرفه جویی ادامه ندهیم، روزی خواهد رسید که ما ناچار به قطع برق خواهیم شد تا سیستم را در حال کاری نگه داشته باشیم.»

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما