معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۱

اخبار اقتصادی مولداوی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی مولداوی در نیمه دوم دی ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

دولت مولداوی حقوق کارکنان مؤسسات آموزشی را که از نظر مالی خودگردان هستند افزایش داده است.

از ژانویه 2023 کمک هزینه ثابت ماهانه به مبلغ 1300 لئو به کارکنان مؤسسات آموزشی که در چارچوب خودگردانی مالی و اقتصادی مشغول به کار هستند، پرداخت خواهد شد. مصوبه مربوطه در این زمینه به تصویب هیئت دولت مولداوی رسیده است. همچنین در این پروژه حداقل دستمزد کارمندان موسسات آموزشی خودگردان به لحاظ مالی از 3500 لئو به 4000 لئو افزایش می یابد. هیئت دولت مولداوی مقررات مربوط به پرداخت حقوق شرکت کنندگان در پروژه‌های پژوهشی و نوآوری که از محل منابع خارجی تامین میشود را نیز به تصویب رساند که این پروژه‌ها در چارچوب برنامه تحقیقات و نوآوری اتحادیه اروپا تحت عنوان "افق اروپا" اجرا می‌شود.

سایت خبری "مولدپرس"

 اوکراین از تصمیم مقامات مولداوی مربوط به انتقال گاز از طریق معکوس مجازی استقبال کرد

 میخائیل کولسنیک، معاون وزیر انرژی اوکراین، گفت که انتقال گاز به اوکراین از طریق مولداوی بطور معکوس مجازی فرصتی را ایجاد می‌کند تا گاز صادراتی از کشورهایی بغیر از روسیه از طریق خط لوله گاز ترانس بالکان به مصرف کنندگان اوکراینی منتقل گردد و این امر از نظر اقتصادی مقرون به صرفه می‌باشد. کولسنیک گفت: "تصمیم همکاران مولداویایی برای تامین امنیت انرژی منطقه و تنوع مسیرهای احتمالی واردات گاز هم در بازار گاز داخلی و هم در بازار اروپا بسیار مهم است". شرکت "اپراتور سیستم انتقال گاز اوکراین"  نیز تاکید کرد که "مشتریان اوکراینی امکان انتقال گاز تولید آذربایجان و سایر کشورهای بغیر از روسیه را از طریق کریدور ترانس بالکان، از پایانه‌های LNG در یونان و ترکیه بدست خواهند آورد. قبلا این سازوکار عمدتاً توسط مشتریان مولداویایی مورد استفاده قرار گرفته است.

 سایت خبری "پوینت"

نخست وزیر مولداوی: کیفیت محیط کسب و کار باید یکی از مزیت های بی نظیر جمهوری مولداوی باشد

 ناتالیا گاوریلیتسا نخست وزیر مولداوی جلسه کارگروه در مورد اصلاح مقررات در زمینه فعالیت های کسب و کار و کارآفرینی را برگزار کرد که به موضوع کنترل دولت و شیوه‌های تنبیه و مجازات فعالان اقتصادی تخصیص داده شده است. به گفته وی، در شرایط یک بازار کوچک و ابهاماتی ناشی از جنگ در اوکراین، مولداوی باید برای جذب سرمایه گذاریهای جدیدی و حمایت از کسب وکارهایی که در حال حاضر در کشور فعال هستند، مزیتهای رقابتی بینظیری ایجاد کند. نخست وزیر تصریح کرد که همگرایی اروپایی مستلزم اعمال مقررات سختگیرانه اتحادیه اروپا در قوانین ملی است. دولت باید پیوسته هماهنگی‌های لازم در باره شرایط مطلوب برای کسب و کار را به عمل بیاورد تا قوانین جدید، بار سنگینی برای فعالان اقتصادی نباشد. برخی ابزارهای پیشنهادی برای تسهیل کارکرد فعالان اقتصادی در "بسته مقررات زدایی ۱ " اخیرا توسط وزارت اقتصاد تدوین شده است. این امر بر آن است که شرکتی طی سه سال اول پس از ثبت نمی‌تواند از سوی مقامات نظارتی مجازات شود، مگر در موارد تخلف جدی یا مکرر و گاوریلیتسا بر لزوم صدور قوانین در این زمینه تاکید کرد.

سایت خبری "مولدپرس"

رئیس جمهور مولداوی برنامه‌های حمایت از کسب و کار در مولداوی را با رئیس بانک اروپایی بازسازی و توسعه مورد بحث قرار داد

مایا ساندو رئیس جمهور مولداوی در جریان مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس با اودیل رنو-باسو رئیس بانک اروپایی بازسازی و توسعه دیدار کرده و در جریان این دیدار برنامه‌های پشتیبانی مالی این بانک از مولداوی که در حال اجرا می‌باشند از جمله سرمایه گذاری در زیرساخت ها و همچنین برنامه‌های توسعه شرکت های کوچک و متوسط در مولداوی مورد بررسی قرار گرفت. وی ابراز امیدواری کرد که بانک اروپایی بازسازی و توسعه به برنامه‌های حمایت از کسب و کار در مولداوی به عنوان بخشی از راهبرد توسعه این کشور برای سال های 2023-2028 ادامه دهد که گامی مهم در جهت بهبود رفاه مردم است.

 سایت خبری "مولدپرس"

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما