معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۸/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۸

اخبار اقتصادی مولداوی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی مولداوی در هفته چهارم آبان ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

اختصاص 200 میلیون لئو برای خرید حجم اضافی نفت کوره

دولت مولداوی از اول نوامبر، کمک هزینه برای پرداخت قبض بابت گرما و نیروی حرارتی به طبقات کم درآمد  مردم را اختصاص خواهد داد.در این راستا وزارت کار و حمایت اجتماعی مبلغ 200 میلیون لئو از محل صندوق ویژه کمک هزینه در مصرف انرژی را به شرکت «ترموالکتریکا» پیش پرداخت خواهد کرد. در پرتو این اقدام، شرکت «ترموالکتریکا» می‌تواند حجم بیشتری نفت کوره را برای فصل سرد خریداری کند.این تصمیم در جلسه کمیسیون در امور اوضاع اضطراری تحت ریاست ناتالیا گاوریلیتسا نخست وزیر مولداوی اتخاذ شد.همچنین از 1 نوامبر خانواده‌های دارای درآمدی که در مقایسه با حداقل درآمد ماهیانه تعیین شده بر اساس قوانین و مقررات مربوطه پائین تر باشد از کمک هزینه‌های لازم برای پرداخت بابت مصرف انرژی برخوردار خواهند بود.

اعطای وضعیت ناظر در جامعه حمل و نقل به مولداوی

وضعیت ناظر در جامعه حمل و نقل اتحادیه اروپا به مولداوی، اوکراین و گرجستان اعطا شده است. به نقل از آندره اسپینو وزیر زیرساخت های مولداوی پس از نشست وزرای حمل و نقل در بروکسل، "مولداوی در حال نزدیک شدن به اتحادیه اروپا است. در پرتو اعطای این وضعیت، کشور ما از حمایت در روند ادغام با اتحادیه اروپا با یکسان سازی قوانین حمل و نقل ملی با اتحادیه اروپا برخوردار خواهد شد. ما بهترین تجربیات را کسب خواهیم کرد، تا حمل و نقل ریلی، جاده ای، دریایی و آبی داخلی و شبکه حمل و نقل با استانداردهای اروپایی مطابقت داشته باشد".طی بیانیه مطبوعاتی کمیسیون اروپا، انطباق سیستم های حمل و نقل مولداوی، اوکراین و گرجستان با قوانین مربوطه اتحادیه اروپا برای عضویت این کشورها در اتحادیه اروپا زمینه ساز می‌باشد.

دولت در فصل سرما، کمک هزینه به مبلغ 5 میلیارد لئو را به مردم ارائه می دهد

ناتالیا گاوریلیتسا نخست وزیر و مارچل اسپاتار وزیر کار و حمایت اجتماعی مولداوی در جریان نشست خبری گفتند که دولت به مردم کمک هزینه می‌دهد تا آنها قبض های خود را بابت گاز طبیعی، گرمارسانی و برق رسانی را از نوامبر 2022 تا مارس 2023 پرداخت کنند.گاوریلیتسا گفت که در سایه تشریک مساعی وزارت کار و حمایت اجتماعی و برخی اشخاص و شرکای دولت مولداوی، «بنیاد آسیب پذیری انرژی» دارای وجه 5 میلیارد لئو در سال جاری تشکیل شده که این مبلغ در مقایسه با کمک هزینه در سال گذشته دو برابر شده است. وزیر کار و حمایت اجتماعی گفت که تابحال 645 هزار مورد تقاضای ارائه کمک هزینه در پرداخت قبض در سایت مربوطه قید شده است. 

رومانی بزرگترین وارد کننده محصولات مولداوی

بر اساس آمار دفتر ملی آمار مولداوی، رومانی رتبه اول را در واردات کالا از مولداوی به خود تخصیص داده است و در سال 2021، صادرات کالا از مولداوی به رومانی به مبلغ 833.476.930 دلار انجام گرفته است.

دومین رتبه را آلمان در واردات کالا از مولداوی به خود تخصیص داده که صادرات محصولات مولداویایی به آلمان 245.445.890 دلار را تشکیل داده و رتبه سوم در این ارتباط به ایتالیا تخصیص داده شده که در سال فوق الذکر محصولات به مبلغ 240.059.080 دلار از مولداوی به ایتالیا صادر شده است.

از همه بیشتر، ماشین آلات و تجهیزات از جمله تجهیرات برقی، لوازم خانگی و فطعات آن، محصولات گیاه پروری از مولداوی به رومانی، مبلمان، ملحفه، تشک، بالش و وسایل روشنایی به آلمان و محصولات نساجی، محصولات چرمی، عسل و لبنیات از مولداوی به ایتالیا در سال 2021 صادر شده است. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما