معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۳

اخبار اقتصادی مولداوی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی مولداوی در نیمه دوم آذرماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

وزیر امور خارجه مولداوی با همتای سوئدی خود دیدار کرد

نیکو پوپسکو معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه مولداوی در جریان سفر خود به استکهلم با توبیاس بیلستروم وزیر امور خارجه سوئد دیدار کرد. در این نشست، پوپسکو از سهم سوئد، به میزان 14.5 میلیون یورو، در چارچوب تعهدات در سکوی حمایت از مولداوی که نشست آن چندی پیش در پاریس برگزار شده قدردانی کرد، همچنین وزیر امور خارجه مولداوی به کمک سوئد در ارائه تجهیزات مدرن به وزارت کشور مولداوی و آموزش پرسنل و تبادل تجربیات در زمینه سایبری اشاره کرد.  سایت خبری «مولدپرس»    

https://www.moldpres.md/ru/news/2022/12/05/22009327

 تسهیلات لازم به منظور  دسترسی مولداوی  به بازار فرآورده‌های نفتی مهم ارائه خواهد شد

بر اساس مصوبه ای که اخیرا توسط هیئت دولت مولداوی صادر شده، واردات بنزین و گازوئیل به مولداوی به روال تسهیل شده انجام می‌شود. در موارد واردات مستقیم بنزین و گازوئیل از کشورهای اتحادیه اروپا، اسناد تایید کننده کیفیت محصولات نفتی مورد تائید مسئولین ذیربط مولداوی خواهد شد و نیازی به نمونه برداری از سوخت در گمرکی مولداوی وجود ندارد.

در صورت ورود فرآورده‌های نفتی از کشورهای دیگر، دریافت گزارش بازرسی صادره از موسسات تخصصی که مورد تائید نهادهای مربوطه مولداوی باشند اجباری خواهد بود. در سال گذشته 99.35 درصد بنزین به مولداوی از رومانی وارد شده است زیرا شرکت های داخلی پالایشگاه‌های خود را در رومانی دارند و همچنین امکان ورود سوخت با وسایل نقلیه جاده ای و ریلی به قیمت های مناسبی وجود دارد.   سایت خبری «مولدپرس»

https://www.moldpres.md/ru/news/2022/12/14/22009621

 

تقدیر رئیس جمهور مولداوی از رومانی

مایا ساندو رئیس جمهور مولداوی در دیدار بوگدان اورسکو وزیر امور خارجه رومانی از کمک های رومانی برای غلبه بر بحران انرژی از جمله صادرات برق و مازوت به مولداوی و همچنین اعطای کمک هزینه به مبلغ 10 میلیون یورو از طریق سکوی بین المللی حمایت و پشتیبانی از مولداوی قدردانی کرد. ساندو ضمن اشاره به تقویت بیش از پیش روابط بین دو کشور بر همکاری بین مولداوی و رومانی در اجرای پروژه‌های زیرساخت ها، تجارت، اتصال سامانه انرژی دو کشور و احداث پل ها نیز تاکید کرد.

سایت خبری «مولدپرس»

https://www.moldpres.md/ru/news/2022/12/20/22009753

 اظهارات وزیر خارجه مولداوی در دیدار با همتای رومانیایی

نیکو پوپسکو معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه مولداوی در دیدار با بوگدان اورسکو وزیر امور خارجه رومانی بر تقویت روابط دوجانبه و مشترکات تاریخی، فرهنگی و زبانی دو ملت و همچنین اجرای برنامه‌های مشترک در سال جاری میلادی تاکید و از کمک های طرف رومانیایی به مولداوی از جمله کمک هزینه به دانشجویان بورسیه، آموزش صدها هزار نفر متخصص در زمینه‌های مختلف، تعمیر بیش از 1100 کودکستان، ارائه بیش از 200 دستگاه اتوبوس برای مدارس مولداوایی با آموزش به زبان‌های رومانیایی، اوکراینی، گاگائوزی، روسی و بلغاری، ارائه سوخت گازوئیل برای کشاورزان، واکسن در زمان شیوع کرونا، کمک بشردوستانه برای رفع بحران ناشی از پناهندگان پس از آغاز جنگ اوکراین، احداث خط لوله گاز و پل ها قدردانی کرد. 

رومانی بزرگترین شریک تجاری مولداوی می‌باشد و یک سوم مجموع کالاهای ساخت مولداوی به رومانی صادر می‌شود و تا پایان سال جاری میلادی میزان تبادل تجاری بین دوکشور بالغ بر 3.5 میلیارد دلار خواهد شد.

سایت خبری «مولدپرس»

https://www.moldpres.md/ru/news/2022/12/20/22009757

  

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما