معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۵/۲۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۱۵

اخبار اقتصادی نیوزیلند

گزیده اخبار اقتصادی نیوزیلند در هفته دوم مرداد ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

تعلیق کامل حباب سفر میان نیوزیلند و استرالیا

به گزارش رسانه‌های محلی نیوزیلند، دولت این کشور اعلام کرده که حباب سفر با استرالیا به مدت دست کم هشت هفته به صورت کامل به حالت تعلیق در می آید. قرار است این قانون از اول آگوست اجرایی شود. طی روزهای گذشته، آمار مبتلایان به ویروس کرونا در استرالیا با افزایش چشمگیری همراه بوده است. خانم جاسیندا آردرن، نخست وزیر نیوزیلند، ضمن اعلام این خبر از مردم خواست تا طی هشت هفته آینده از سفر به استرالیا خودداری کنند. قرار است طی هفت روز آینده پروازهای ویژه ای برای بازگرداندن شهروندان و ساکنین نیوزیلندی از استرالیا ترتیب داده شود. داشتن نتیجه منفی آزمایش کرونا برای این افراد پیش از سوار شدن به هواپیما الزامی می‌باشد.

حمایت صنعت گردشگری نیوزیلند از تصمیم دولت در تعلیق کامل حباب سفر با استرالیا

در پی اعلام تصمیم دولت در تعلیق هشت هفته ای حباب سفر میان نیوزیلند و استرالیا، واکنش های صنعت گردشگری نیوزیلند بیانگر آن است که جلوگیری از ورود ویروس کرونا به کشور اولویت دارد. آقای استیو ساندرسون، مدیر اجرایی فرودگاه ولینگتون، اعلام کرده که پس از اجرای تعلیق های متعدد در حباب سفر با استرالیا، تصمیم اعلام شده دولت عجیب به نظر نمی رسید. از ماه آوریل سال جاری، حدود 47 هزار مسافر در مسیر نیوزیلند و استرالیا در فرودگاه ولینگتون تردد داشته اند. این عدد تنها 27 درصد از تعداد مسافرانی را نشان می دهد که پیش از شیوع ویروس کرونا در فرودگاه تردد داشته اند. آقای ساندرسون همچنین اظهار داشت که گردشگری داخلی نیوزیلند با رونق بسیاری همراه بوده به گونه ای که طی تعطیلات مدارس در ماه جاری، فرودگاه ولینگتون شلوغ ترین روزهای کاری خود را طی 18 ماه گذشته به خود دید.

افزایش سالیانه 4.8 درصدی اجاره مسکن در نیوزیلند

بر اساس تحقیق صورت گرفته در دانشگاه مَسی، اجاره مسکن به صورت میانگین در سراسر کشور سالانه با 4.8 درصد افزایش همراه است. این افزایش موجب شده تا توانایی مالی افراد در برخی از مناطق کشور با مشکل همراه باشد. بیشترین افزایش اجاره و کاهش توانایی مالی در مناطقی از قبیل اوکلند، هاکس بی، تاسمان و نورثلند بوده است. با این حال، به نظر می رسد که در دو منطقه ساوتلند و وست کوست توانایی مالی افراد کم ترین میزان کاهش را داشته است. این در حالی است که افزایش اجاره مسکن در این دو منطقه با افزایش همراه بود به گونه ای که به صورت میانگین با افزایش 15.6 درصدی، اجاره مسکن به 331 دلار در هفته رسیده است.

ادامه نارضایتی جامعه پرستاران نیوزیلند از شرایط کاری در کشور

در پی اعتراض پرستاران در نیوزیلند، دولت این کشور اعلام کرد که در سال آینده میلادی، افزایش حقوق 13 هزار دلاری در سال برای هر فرد در نظر گرفته خواهد شد. سازمان پرستاران نیوزیلند با این پیشنهاد مخالفت کرده و اعلام داشته که دولت وعده‌های مبهمی را تاکنون به این سازمان پیشنهاد داده است. پیش تر، این سازمان خواستار افزایش 17 درصدی حقوق پرستاران بود که دولت اعلام کرد توانایی تامین بودجه این درخواست را نخواهد داشت.

افزایش تمایل سرمایه گذاری آمریکایی‌ها در بازار نیوزیلند

شهروندان و شرکت های آمریکایی در حال خرید زمین‌های نیوزیلند برای سرمایه گذاری در حوزه‌های کشاورزی و جنگلداری هستند. حدود ۱۸۰ هزار هکتار زمین بین سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۱ میلادی به واسطه سرمایه گذاری‌های خارجی در نیوزیلند در حوزه کشاورزی خریداری یا اجاره شده است. در این دوره ۱۱ ساله، تقریبا ۴۶۰ هزار هکتار زمین نیز برای استفاده در زمین‌های جنگلداری از کنترل نیوزیلند خارج شد. همچنین، بیش از ۷۰ هزار هکتار زمین در حوزه لبنیات و بیش از ۱۰۰ هزار هکتار زمین برای پرورش گوشت حیواناتی مانند گاو، گوسفند یا آهو خریداری شده است.

فروش زمین در حوزه‌های مختلف سرمایه گذاری طی ۱۰ سال گذشته به صورت متعدد انجام شده است: ۱.۴ میلیارد دلار (لبنیات)، ۳۲۰ میلیون دلار (کشاورزی)، ۵۳۰ میلیون دلار (جنگلداری) و ۴۶۵ میلیون دلار (تولید مشروبات). سرمایه گذاران ایالات متحده بیشترین میزان زمین را برای حوزه‌های جنگلداری، لبنیات، کشاورزی و تولید مشروبات اختصاص داده اند. مردم ایالات متحده، همچنین بیشترین زمین (۴۵ درصد) را برای انجام پروژه‌های لبنیاتی خریداری کردند. چین با ۱۸ درصد خرید و آلمان با ۱۰ درصد در جایگاه دوم و سوم قرار دارند. بیشتر زمین‌های فروخته شده در شهر کانتربری به خریداران آمریکایی تعلق داشته در حالی که صاحبان زمین‌های منطقه ساوتلند خریداران آلمانی هستند.

به نظر می رسد که دولت نیوزیلند از سرمایه گذاری‌های خارجی استقبال فراوانی داشته تا آنجایی که قوانین پیرامون جنگلداری را برای افزایش میزان سرمایه گذاری آسان تر کرده است. با این حال، این کشور همچنان انتظار دارد تا میزان سرمایه گذاری خارجی در بخش مواد غذایی و آشامیدنی نیز افزایش یابد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما