معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۵/۰۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۵۹

اخبار اقتصادی اردن

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اردن در تیر ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

بازرگانان اردنی خواستار باز شدن واردات از سوریه هستند

اتاق صنعت اردن در مواجهه با مطالبات بخش تجاری برای افزایش حجم تبادلات با سوریه و باز شدن راه واردات با این کشور، نسبت به پیامدهای منفی این امر بر صنایع داخلی اردن هشدار دادند. بخش صنعت در اردن می خواهد که استانداردها و محدودیت هایی بر روند واردات برقرار شود که با کالاهای محلی سازگار باشد و از صنایع داخلی و ملی حمایت کند. این نگرانی وجود دارد که صنایع داخلی به دلیل اختلاف هزینه‌های کاری و صنعتی بین دو کشور زیان ببیند و این درحالی است که صنایع ملی 25% تولید ناخالص داخلی و صادرات کشور را تشکیل می دهند و ارزش سالیانه آن به بیش از 6 میلیارد دلار می رسد.

شورای وزرا راه‌های قانونی منع افزایش قیمت ها را بررسی کردند

شورای وزرای اردن در نشستی با ریاست بشر الخصاونه نخست وزیر این کشور، راه‌های قانونی که به وزارت صنعت و تجارت امکان وارد کردن کالاهای اساسی و دخالت در بازار با هدف منع افزایش قیمت را می دهد، بررسی کرد. براساس گزارشها در نتیجه افزایش قیمت حمل و نقل بین المللی، اردن شاهد افزایش قیمت برخی کالاهای اساسی بوده است .

برگزاری اولین کنفرانس سرمایه گذاری مجازی در اردن

مازن الوضیفی مدیر عامل بورس اوراق بهادار امان و فریدون‌هارتوکا رئیس سازمان سرمایه گذاری این کشور در نشست خبری اعلام کردند که اولین همایش سرمایه گذاری با تمرکز بر بورس امان در هفته جاری برگزار می‌شود. رئیس بورس اردن اظهار داشت اکنون با توجه به بهبود شاخص ها در سایه بازگشت بخش های اقتصادی درپی بهبود اوضاع پاندمی و گسترش کمپین‌های واکسیناسیون، فرصت مطلوبی برای ترویج و بازاریابی بورس اوراق بهادار و فرصت های سرمایه گذاری در آن فراهم شده است.

وی در مورد اولین کنفرانس سرمایه گذاری مجازی که توسط سازمان سرمایه گذاری تحت حمایت نخست وزیر برگذار خواهد شد؛ اظهار داشت این یک رویداد مهم اقتصادی در منطقه است که راه را برای افق های جدید همکاری اقتصادی، باز خواهد کرد.

رئیس سازمان سرمایه گذاری اردن هم با اشاره به طرح 80 پروژه به ارزش 4.6 میلیارد دلار در این همایش ابراز امیدواری کرد که اردن با بهره گیری از شرایط با ثبات سیاسی بتواند شاهد رشد اقتصادی خوبی در منطقه باشد.

توافق 853 میلیون دلاری دولت اردن با بانک جهانی

دولت اردن و بانک جهانی سه توافق نامه برای تأمین مالی پروژه‌هایی در جهت اصلاح سیستم حمایت های اجتماعی، اصلاحات اقتصادی، بهبود فضای کسب و کار و فراهم کردن بستر لازم برای سرمایه گذاری‌ها به ارزش 853 میلیون دلار به امضا رساندند. روزنامه الرای نوشت که هدف این توافق پشتیبانی از تلاشهای دولت در جهت کاهش اثرات همه گیری کرونا در بخشهای مختلف، افزایش رشد اقتصادی و کمک به بخشهای مختلف و گروه‌های آسیب دیده برای غلبه بر پیامدهای این بحران است.

89 میلیون یورو کمک های مالی از آلمان

دولت اردن چهار توافقنامه کمک های توسعه ای به ارزش 89 میلیون یورو (15 میلیون یورو پرداخت مستقیم و 74 میلیون یورو اعتبار) را با بانک بازسازی آلمان KFW برای حمایت از پروژه‌های توسعه ای در بخش های آب و محیط زیست که به طور مستقیم بر ارتقا خدمات ارائه شده به شهروندان تاثیر می‌گذارد، امضا کرد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما