معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۱۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۳

خروج اردن از فهرست خاکستری FATF

رئیس بانک مرکزی اردن طی اظهاراتی از خروج کشور متبوع خود از فهرست خاکستری FATF و قرار گرفتن آن در فهرست سفید این نهاد خبر داد.

دکتر الشرکس رییس بانک مرکزی اردن اعلان کرد که گروه ویژه اقدام مالی FATF در نشست عمومی خود در اکتبر سالجاری در پاریس، این کشور را از فهرست خاکستری خود خارج کرده است. خروج اردن از فهرست خاکستری و جای گرفتن نام این کشور در فهرست سفید FATF بدان معنا خواهد بود که بانک های این کشور در مبارزه با پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم و انتشار سلاح های کشتار جمعی و در نتیجه اعمال قوانین و مقررات ویژه FATF موفق عمل کرده است. برنامه جدول بندی شده گروه ویژه FATF در 15نوامبر 2021 به بانک مرکزی اردن ابلاغ شد و بانک مرکزی با تشکیل اداره و کارگروه ویژه مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم تمامی‌بندهای برنامه ابلاغی را با موفقیت اجرا کرد.

بازرسان FATF در سپتامبر سالجاری با انجام یک دیدار کاری از اردن اقدامات صورت گرفته از سوی بانک های این کشور را مورد بررسی و ارزیابی قرار دادند که نتیجه این ارزیابی خروج اردن از فهرست خاکستری را به دنبال داشت. رییس بانک مرکزی ضمن تقدیر از این اقدام FATF آن را نتیجه پیگیری و تلاش های مستمر بانک مرکزی و گروه مبارزه با پولشویی و سایر نهادهای مالی اردن دانست و بر ضرورت اجرای فعال بندهای این برنامه به عنوان ضرورتی اجتناب ناپذیر در جهت حمایت از اقتصاد کشور و منطقه و بهره برداری کامل از فعالیت های اقتصادی و مالی کشور تاکید کرد. وی همچنین خاطر نشان ساخت اولویتی را که دولت در مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم دارد با اعلان خروج از فهرست خاکستری هرگز پایان نمی‌پذیرد و بلکه با جدیت ادامه خواهد یافت.

برخی کارشناسان اردنی بر این باورند که خروج از فهرست خاکستری مزایای ذیل را برای کشور در پی خواهد داشت:

- افزایش و اعتماد بیشتر کشورها و موسسات مالی و اقتصادی نسبت به سلامت اقتصاد و عملیات مالی اردن.

- اطمینان سرمایه گذاران نسبت به آینده اموال و پروژه‌های شان در کشور.

- کاهش هزینه‌ها و تعرفه‌های اسناد مالی خارجی در انتقال سرمایه.

- جذب کمک های خارجی بیشتر در جهت پوشش کسری بودجه و اجرای پروژه‌های اولویت دار کشور.

- تضمین سلامت و درستی فعالیت های اقتصادی و مالی کشور و ممانعت از اختلالات ناشی از پولشویی که باعث افزایش کاذب قیمت کالا و خدمات می‌شود.[1]

شایان ذکر است که از سه ماه گذشته فروشگاه‌های اردن برای برگرداندن مالیات کالاهای سرمایه ای به سفارتخانه‌ها از اخذ وجه نقد و یا کارت بانکی خودداری می‌کنند و برگرداندن مالیات را منوط به ارائه چک و یا سند بانکی ( گواهی تبدیل ارز خارجی به دینار در بانک های محل) کرده اند.

پاورقی:

[1] - سایت بانک مرکزی اردن و  روزنامه الغد شمارگان 30 اکتبر 2023

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما