معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۷/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۸۵

طرح اردن برای تبدیل شدن به مرکز تولید و صادرات دارو در منطقه

دولت اردن در نظر دارد طرح نوسازی اقتصادی را به اجرا درآورد که طی آن بتواند با جذب سرمایه گذاری و تکنولوژی از کشورهای غربی به مرکز تولید و صادرات محصولات داروئی در منطقه تبدیل شود. در همین چارچوب اردن از طرح نوسازی اقتصادی 2033 خود رونمایی کرد. در این طرح به تقویت صنعت داروسازی و لوازم پزشکی به عنوان یکی از ستون‌های اقتصادی 10 سال آینده اردن توجه ویژه شده تا این کشور بتواند به تامین کننده نیازهای کشورهای منطقه تبدیل شود. بخش هایی از گزارش 2033 درخصوص صنایع داروسازی اردن به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

دولت اردن در نظر دارد در چشم انداز نوسازی اقتصادی موسوم به طرح 2033 طی 10 سال آینده 11 پروژه اقتصادی در صنعت دارو به اجرا دربیاورد. براساس طرح نوسازی اقتصادی 2033، اردن در نظر دارد بخش داروسازی که در حال حاضر دارای ظرفیت تولیدی با 70 خط تولید است را توسعه دهد تا بتواند برندهای دارویی با استانداردهای بین المللی بالا و مورد تائید جهانی را تولید نماید.

اردن هدف‌گذاری کرده است تا صنایع داروسازی این کشور در سال 2033 بتواند، سهم این بخش در تولید ناخالص داخلی را از 705 میلیون دلار در سال 2021 به 2.39 میلیارد دلار در سال 2033 برساند و سالانه 1.1% طی 10 رشد کند. همچنین در برنامه اردنی‌ها این امر مورد توجه است که افزایش حجم اشتغال از 5.4 هزار کارمند در سال 2021 به حدود 16 هزار کارمند در سال 2033 برسد. همچنین اردن در این طرح اقتصادی به دنبال افزایش 2.67 میلیارد دلاری است تا از 282 میلیون دلار در سال 2021 به 2.96 میلیارد دلار در سال 2033 برسد. درحال حاضر بخش داروسازی که تقریباً 10.2% تولید ناخالص داخلی بخش صنعتی (755.76 میلیون دینار) و 4.7% صادرات اردن را تشکیل می دهد.

در این طرح تصریح شده که بخش دارو در اردن با چالش هایی مانند کوچک بودن بازار داخلی، مشکل قیمت‌گذاری دولتی، هزینه‌های تولید بالا و مالیات مواجه است اما در مقابل دارای توانایی‌ها و قابلیت های استراتژیکی می‌باشد که از آن جمله امکان تبدیل اردن به مرکز منطقه ای برای تولید و صادرات محصولات دارویی از طریق استفاده از فناوری‌ها و تولید داروهای جدید و ترویج پژوهش و تسریع فرآیندها و پیوندها بین اطراف کلیدی و اساسی است.

یکی از اولویت های این چشم انداز تمرکز بر گسترش به بازارهای جدید(منطقه عربی) از طریق تسهیل قوانین و مقررات و ایفای نقش فعالی در دستیابی به نیازهای اردن و کشورهای منطقه در زمینه امنیت دارویی و ضرورت استفاده از صنایع دارویی به عنوان سکویی برای تشویق تولید علم و بخش‌ های مبتنی بر نو آوری ، فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌باشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما