معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۳/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۴

اخبار اقتصادی اردن

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اردن در خرداد ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

وام 54 میلیون دلاری کویت به اردن

صندوق توسعه اقتصادی کویت و دولت اردن توافقنامه ای درخصوص اعطای وامی‌به ارزش 54 میلیون دلار جهت تامین مالی پروژه زیرساخت های آموزشی در این کشور امضا کردند. مقرر شده با این مبلغ 12 مدرسه در شهرهای مختلف اردن ساخته شود تا با توجه به رشد جمعیتی و افزایش تقاضا برای مدرسه‌های دولتی بتواند فرصت های آموزشی برابر فراهم نماید.

ناصر الشریده وزیر برنامه ریزی و همکاری بین المللی اردن این توافقنامه را با مروان غنیم مدیرکل صندوق توسعه کویت امضا کرد. وی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این طرح در چهارچوب تعهدات اجلاس سران مکه 2018 جهت حمایت از توسعه اقتصادی، اجتماعی و آموزشی در اردن است.

مصر: می‌توانیم تمام نیاز گازی اردن را تامین نماید

طارق الملا وزیر نفت مصر تاکید کرد که کشورش می‌تواند گاز طبیعی مورد نیاز اردن را به طور کامل تامین نماید. وی در رابطه با انتقال گاز مصر به لبنان از طریق اردن هم گفت: ما منتظر کامل شدن اقدامات مربوط به توافقنامه‌های تجارتی دوجانبه از جمله اقدامات و موافقت های تامین مالی بانک جهانی و موافقت های سیاسی آمریکا برای آغاز انتقال گاز مصری به لبنان هستیم.

وزیر انرژی لبنان: آمریکا هنوز با انتقال برق از اردن به لبنان موافقت نکرده است

ولید الفیاض وزیر انرژی و آب لبنان گفت که هنوز ایالات متحده با پروژه انتقال برق اردن به لبنان از طریق سوریه موافقت نکرده است. وی در حاشیه کنفرانس انرژی منطقه ای در بحر المیت بر ضرورت گرفتن موافقت های لازم جهت صادرات برق اردن قبل از تابستان تاکید و از کشورهای عربی خواست که در فراهم کردن گاز و بنزین به لبنان کمک کنند.

وی در رابطه با تامین مالی پروژه انتقال برق اردن از مسیر سوریه گفت: قراردادهای بین اردن و لبنان خیلی قبل تر امضا شده و منتظر تامین مالی بانک جهانی و موافقت نهائی دولت آمریکا هستیم. این توافقنامه امضا شده بین اردن و لبنان و سوریه برای انتقال برق اردن به لبنان از طریق شبکه برق سوریه به این شکل است که اردن 150 مگاوات از 12 شب تا 6 صبح و 250 مگاوات در سایر وقت ها به لبنان منتقل کند.

سرمایه گذاری 100 میلیون دلاری امارات در کسب و کارهای دیجیتال در اردن

اردن و امارات توافقی به ارزش 100میلیون دلار به امضا رساندند که طی آن صندوق ملی سرمایه گذاری امارات، صندوق کارآفرینی برای حمایت از شرکت های فناوری دیجیتال و کسب و کارهای آنلاین در اردن ایجاد می نماید. نخست وزیر اردن در مراسم امضای این توافق با اشاره به روابط برادرانه دو کشور تصریح کرد که ایجاد این صندوق می‌تواند به رشد فناوری‌های دیجتال در اردن کمک قابل توجهی داشته باشد. وی هدف این صندوق کارآفرینی را حمایت از شرکت های حوزه دیجیتال و کاهش ریسک فعالیت های اقتصادی شرکت های نوپا عنوان کرد و اظهار داشت که توافق مذکور در چهارچوب موافقتنامه‌های دوجانبه منعقد شده میان امان-ابوظبی به امضا رسید.

اردن صادرات برق به فلسطین را افزایش خواهد داد

صالح الخرابشه وزیر انرژی اردن گفت که این کشور صادرات برق به فلسطین طی ماه آینده دوبرابر می‌کند و از 40 مگاوات ساعت به 80 مگاوات افزایش خواهد داد.وی هنگام بازدید از نیروگاه الراما اظهار داشت: این پروژه در چهارچوب تعهد اردن به فراهم کردن نیاز های برقی فلسطین است.

امجد الرواشده مدیرکل شرکت ملی برق اردن هم در این زمینه تاکید کرد: هزینه این طرح 4.1 میلیون دلار خواهد بود و این طرح تنها یکی از طرح هایی است که هدف آنها افزایش برق صادراتی به فلسطین می‌باشد.

امارات برای فاینانس پروژه‌های اقتصادی با اردن و مصر صندوق سرمایه گذاری به ارزش 10 میلیارد دلار تاسیس می‌کند

اردن و امارات و مصر طرح مشارکت صنعتی یکپارچه برای توسعه اقتصادی پایدار را در ابوظبی با حضور بشر الخصاونه نخست وزیر اردن و شیخ منصور نخست وزیر امارات و مصطفی مدبولی نخست وزیر مصر امضا کردند. سلطان احمد الجابر وزیر صنعت و فناوری امارات در حاشیه این نشست اعلام کرد که ابوظبی صندوق سرمایه گذاری مشترک 10 میلیارد دلاری برای فاینانس پروژه‌های سه جانبه مشترک با اردن و مصر تاسیس می‌کند. سلطان احمد الجابر گفت: سهم صنعت پتروشیمی در تولید ناخالص داخلی اردن و امارات و مصر در سال 2019 در مجموع 16 میلیارد دلار بوده که فرصت های امیدوارکننده ای را برای توسعه این بخش و صنایع وابسته به آن تا مرز 21 میلیارد دلار فراهم می‌کند.

بشر خصاونه نیز با اشاره به هماهنگی سه کشور در زمینه‌های مختلف به ویژه سیاسی و اقتصادی گفت: بخش صنعتی اردن شاهد توسعه سریعی است و سرمایه گذاری‌های خارجی را به خود جذب می‌کند. وی افزود که سهم این بخش از تولید ناخالص داخلی حدود 24% می‌باشد در حالی که 90% کل صادرات ملی و 70% کل سرمایه گذاری‌های خارجی را تشکیل می دهد. 21% کل نیروی کاری اردنی در این بخش کار می‌کنند.

 اردن در سه ماهه اول امسال 554 میلیون دلار کمک خارجی دریافت کرد

وزارت برنامه ریزی اردن اعلام کرد در سه ماه اول سال 2022 مجموع کمک های خارجی تعهد شده به اردن 554.6 میلیون دلار بوده که 334.8 میلیون دلار قرض و 30.5 میلیون دلار کمک های توسعه ای و علاوه براین 189 میلیون دلار کمک به اردن جهت رسیدگی به آوارگان سوری و 30 میلیون دلار جهت حمایت از طرح های منطقه ای داده شده است. این مقام اردنی اعلام کرد که مجموع کلی کمک های خارجی سال 2021 به 3.1 میلیارد دینار (4.4 میلیارد دلار) بود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما