معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۲/۱۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۵۸

اخبار اقتصادی نیوزیلند (نیمه اول اردیبهشت ماه 1400)

برخی از مهمترین اخبار و عناوین اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های نیوزیلند در نیمه اول اردیبهشت ماه 1400 به شرح زیر بوده است:

تعطیلی تنها کارخانه ذوب آلومینیوم نیوزیلند

مدیر اجرایی شرکت چند ملیتی ریو تینتو[1] که مالکیت کارخانه ذوب آلومینیوم Tiwai Point نیوزیلند را دارد از ملاقلات خود با مقامات دولتی ومحلی در مورد بستن این کارخانه خبر داد. از سال گذشته و به تبع پیامدهای اقتصادی بحران کرونا تعطیل کردن این کارخانه بر سر زبان‌ها افتاد؛ با این وجود دو دلیل عمده سبب شده است تعطیلی این کارخانه سرعت بگیرد: یکی افزایش قیمت انرژی که در نتیجه آن تولید برای صاحبان کارخانه توجیه اقتصادی ندارد. طی دو سال گذشته قیمت انرژی ( برق مصرفی کارخانه) هشت برابر شده است. و دیگری آلودگی‌های ناشی از فعالیت این کارخانه است. تعطیلی این کارخانه دو وضعیت متضاد را ایجاد کرده است. نخست اینکه با بسته شدن این کارخانه شبکه برق کشور از فشار بسیار زیادی رهایی می یابد چرا که حدود 13 درصد برق کشور را این کارخانه مصرف می‌کند. همچنین با تعطیلی آن بخشی از مسائل زیست محیطی ناشی از آلودگی محیط زیست نیز مرتفع می‌گردد. از سوی دیگر اتمام کار این کارخانه مساوی است با بیکار شدن تعداد بسیاری از افرادی که به صورت مستقیم وغیر مستقیم در این صنعت فعال هستند. اساسا افزایش هزینه‌های برق باعث شده است برخی از صنایع نیوزیلند دچار آسیب و یا تعطیلی شوند. قیمت های بالای برق باعث افزایش هزینه‌های شرکت های بزرگ تولیدی می‌شود. دقیقا به همین دلیل کارخانه تولید کاغذ Norske Skog در شهرKawerau تعطیل شده است.

 شرکت ریو تینتو قصد دارد تا پایان سال 2024 کارخانه ذوب آلومینیوم را تعطیل کند و متعهد شده است تا آن زمان ضمن کاهش مصرف برق، پاکسازی محیط از آلودگی‌های ناشی از تولید را نیز مد نظر داشته باشد.

افزایش واردات زغال سنگ به نیوزیلند

با افزایش واردات زغال سنگ، درخواست ها به دولت نیوزیلند برای برداشتن ممنوعیت در فعالیت های مربوط به نفت و گاز افزایش یافته است. این در حالیست که خانم مگان وودز، وزیر انرژی نیوزیلند، عنوان داشته است که افزایش واردات زغال سنگ ارتباطی به ممنوع کردن فعالیت های مربوط به نفت و گاز ندارد.

بر اساس آمار منتشر شده از سوی وزارت تجارت، نوآوری و اشتغال نیوزیلند، واردات زغال سنگ در سه ماه منتهی به سال ۲۰۲۰ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴۱ درصد افزایش داشته است. نیوزیلند در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ زغال سنگ بیشتری وارد کرده است. خانم وودز در این باره اظهار داشته که افزایش استفاده از زغال سنگ به دلیل تولید محدود گاز در میدان گازی Pohokura و شرایط فعلی آب و هوای خشک که تأثیر آن بر ورودی دریاچه‌های آبی است، نسبت داده می‌شود.

وزیر انرژی همچنین افزود که این دو عامل منجر شده تا کاهش در الکتریسیته تولید شده از منابع تجدیدپذیر را شاهد باشیم و قرار است از زغال سنگ بعنوان ابزاری در تامین انرژی برای صرفه جویی در آب دریاچه‌ها مورد استفاده قرار بگیرد. خانم وودز خاطرنشان کرد: این کاملاً نادرست است که بگوییم ذخیره سازی فعلی زغال سنگ توسط شرکت های برق برای مدیریت مشکل ذخیره سازی برای خشک سالی در کشور و کاهش تولید میدان گازی موجود، ارتباطی با قانون منع فعالیت های نفت و گاز دارد. Genesis Energy، از شرکت های مطرح تامین کننده انرژی در نیوزیلند بوده که در نظر دارد با ایجاد یک واحد جدید تامین انرژی بوسیله زغال سنگ نیازهای مشتریان را برای فصل زمستان برآورده کند.

پیش تر، حزب اَکت اعلام کرده بود که دولت می‌بایست قانون ممنوعیت فعالیت های مربوط به نفت و گاز را برداشته تا کاهش واردات زغال سنگ را کشور شاهد باشد. آقای سایمون کورت، سخنگوی معاونت تغییرات اقلیمی آب و هوا در حزب اَکت عنوان داشته است که قانون ممنوعیت فعالیت های مربوط به نفت و گاز کمکی به کشور نکرده است.

نخست وزیر نیوزیلند: بر روی قیمت مسکن نظارت داریم

خانم جاسیندا آردرن، نخست وزیر نیوزیلند، اعلام کرده است که دولت بر روی قیمت مسکن نظارت داشته و اجازه نخواهد داد بیش از درآمد مردم این افزایش ادامه داشته باشد. وی امروز در جمع خبرنگاران گفت: دولت اخیرا پیشنهاداتی را از جانب برخی گروه‌ها همچون حزب اَکت و حزب ملی دریافت کرده است. اما تغییرات به اندازه ای نبوده که بتوان دلیل آن را سیاست های دولت تلقی کرد. آنچه برای ما کلیدی بوده نظارت بر روی افزایش قیمت مسکن است به گونه ای که این افزایش بیش از حد نباشد و درآمد افراد را در آن درنظر گرفته باشیم.

خانم آردرن همچنین خاطرنشان کرد: طبیعی است که سایر گروه‌ها و احزاب نگرش متفاوتی به افزایش قیمت مسکن داشته باشند. اما تمرکز ما این بوده است که بتوانیم توجه ویژه ای به خانه اولی‌ها داشته باشیم. بر اساس آمار منتشر شده، قیمت اجاره مسکن بصورت میانگین در کل کشور هفته ای ۵۴۰ دلار تخمین زده شده است. بر همین اساس، مدیر بخش فروش املاک در بزرگ ترین وبسایت خرید و فروش آنلاین در نیوزیلند (Trade Me) اظهار داشت: بعید است در آینده شاهد توقف افزایش قیمت مسکن در کشور باشیم. تقاضا بالا بوده و عرضه با آن تطابق ندارد. ماه گذشته ۲۸ درصد افزایش در تقاضا را در مقایسه با ماه مارس سال گذشته شاهد بودیم در حالیکه که عرضه تنها ۱۷ درصد افزایش داشت.

[1] . Rio Tinto

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما