معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۱/۱۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۲۴

اخبار اقتصادی نیوزیلند (هفته چهارم اسفند‌ ماه 1399)

مهمترین اخبار و عناوین اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های نیوزیلند در هفته چهارم اسفند ‌ماه 1399 به شرح زیر بوده است:

برنامه دولت نیوزیلند برای کنترل بازار مسکن

دولت نیوزیلند طرحی ارایه کرده است که به واسطه آن بازار مسکن در این کشور مدیریت شود.. بر اساس آمار منتشر شده، طی سال گذشته قیمت مسکن در نیوزیلند با افزایش چشمگیری همراه بوده تا جایی که در برخی از نقاط کشور افزایش ۱۴.۵ درصدی را به خود دیده است. همین مساله موجب شده بود تا شرایط برای خانه اولی‌ها بسیار دشوار شود. حال، دولت نیوزیلند برآن شده تا با ارایه این طرح پیشنهادی به مدیریت بازار مسکن بپردازد.

طبق طرح پیشنهادی دولت نیوزیلند برای مدیریت بازار مسکن در این کشور، قرار است بودجه ۳.۸ میلیارد دلاری برای تامین مسکن برای دوره کوتاه و میان مدت اختصاص داده و افزایش میزان وام خرید خانه برای خانه اولی‌ها در دستور کار خود قرار دهد.

بدین ترتیب، افرادی که قصد خرید خانه را برای اولین بار دارند، در صورتی که درآمد آن‌ها کمتر از ۹۵ هزار دلار در سال باشد، می‌توانند با پرداخت ۵ درصد از قیمت مسکن وام خرید خانه دریافت کنند. همچنین، در طرح پیشنهادی ارایه شده، دولت نیوزیلند امیدوار است تا شوراهای شهر سراسر کشور زمین‌های خود را برای ساخت مسکن آزاد بگذارند. بودجه در نظر گرفته شده این امکان را فراهم می‌کند تا تعداد ۱۳۰ هزار منزل مسکونی ساخته شود. بر اساس طرح جدید دولت، افرادی که مسکن خریداری شده خود را قبل از مدت ده سال به فروش می رسانند، می‌بایست در ازای سود کسب کرده از فروش مسکن مالیات پرداخت کنند. پیش تر، این قانون برای دوره پنج ساله قابل اجرا بود که با پیشنهاد دولت این دوره زمانی قرار است به ده سال افزایش یابد.

ایجاد حباب سفر میان نیوزیلند و استرالیا تا پایان ماه آوریل
به گزارش رادیو نیوزیلند، ایجاد حباب سفر میان دو کشور استرالیا و نیوزیلند تا پایان ماه آوریل اجرایی خواهد شد. با این حال، این زمانبندی منوط بر عدم شیوع ویروس کرونا و قرنطینه در سطح جامعه می‌باشد. احتمال دارد که در حباب سفر میان استرالیا و نیوزیلند برخی از کشورهای کوچک در منطقه همچون جزایر کوک نیز شامل شوند. اخیرا دولت نیوزیلند این اجازه را صادر کرده بود تا مسافران کشورهای جزایر کوک و نیووی بدون نیاز به قرنطینه دو هفته ای وارد کشور شوند. پیش تر، خانم جاسیندا آردرن، نخست وزیر نیوزیلند، اعلام کرده بود که مذاکرات برای ایجاد حباب سفر دوطرفه با این کشورها در جریان است. آقای مارک برواون، نخست وزیر جزایر کوک، نیز قرار است هفته آینده بعنوان اولین مقام سیاسی کشور دیگری پس از شیوع ویروس کرونا وارد نیوزیلند شود. 
با این حال، حزب ملی نیوزیلند انتقادات خود را درخصوص تاخیر ایجاد شده برای تشکیل حباب سفر با استرالیا بر روی دولت افزایش داده و خواهان آن است تا در اسرع وقت این طرح اجرایی شود. آقای بیشاپ، از نمایندگان حزب ملی، در این باره گفت: طرح حباب سفر تاکنون می‌بایست اجرایی می‌شد. ناامید کننده است وقتی می‌بینیم این فراید زمان بسیاری را سپری کرده است. نیوزیلندی‌ها و استرالیایی‌های بسیاری هستند که قصد دارند میان دو کشور سفر داشته و با خانواده‌های خود دیدار کنند. صنعت گردشگری نیز در کنار حباب سفر بسیار بهره خواهد برد. 
حزب اَکت نیوزیلند نیز اعلام کرده است که حتی اگر حباب سفر با استرالیا در ماه آوریل اجرا شود، بازهم نیوزیلند زمان بسیاری را از دست داده است. آقای دیوید سیمور، رهبر حزب اَکت در این باره گفت: بسیاری از شرکت های نیوزیلندی آسیب بسیاری دیده اند و حتی برخی از آن‌ها دیگر فعالیت تجاری ندارند. پس از آنکه حباب سفر میان استرالیا و نیوزیلند برقرار شد، این دولت سزاوار تشکر و قدردانی نیست. این دولت سزاوار تمسخر است. 
کاهش تولید ناخالص داخلی نیوزیلند
به گزارش تارنمای خبری TVNZ، تولید ناخالص داخلی نیوزیلند در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۰ میلادی یک درصد کاهش یافت. همچنین، بر پایه گزارش سازمان آمار نیوزیلند، تولید ناخالص داخلی این کشور در طول سال ۲۰۲۰ با کاهش ۲.۹ درصدی همراه بوده. این در حالیست که پیش بینی‌های صورت گرفته حاکی از آن بود که تولید ناخالص داخلی در سه ماه پایانی سال با افزایش همراه باشد. طی گزارش دیگری، خبرگزاری نیوزهاب، کاهش صورت گرفته در این میزان را با سایر کشورهای توسعه یافته مقایسه کرده و عنوان داشت که نیوزیلند در مقایسه با کشورهای دیگر عملکرد بهتری داشته است. 
بر پایه این گزارش، طی سه ماه پایانی سال، درحالیکه نیوزیلند کاهش یک درصدی را در تولید ناخالص داخلی شاهد بوده، کشور استرالیا با ۳.۱ درصد، کانادا ۲.۳ درصد، ژاپن ۲.۸ درصد، انگلیس ۱ درصد، آمریکا ۱ درصد و اتحادیه اروپا ۰.۷ درصد کاهش داشته است. 
سازمان آمار نیوزیلند همچنین اعلام کرده که کاهش میزان تولید ناخالص داخلی کشورها ارتباط بسیار نزدیکی با شیوع ویروس کرونا و روش های مقابله با آن در کشورها دارد. در پی آمار منتشر شده، آقای گرنت رابرتسون، وزیر اقتصاد نیوزیلند گفت: اقتصاد در کشور مقاوم بوده و همچنان جزو برترین اقتصادها در جهان محسوب می‌شود. عجیب نیست که این اعداد با کاهش همراه اند. تمامی‌کشورها درگیر عواقب ویروس کرونا بوده و این پیامدها تا مدتی همراه ما خواهند بود.
متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما