معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۸/۱۶- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۴۷

آثار ادامه‌دار بحران کرونا؛ افزایش نرخ بیکاری در نیوزیلند در سه ماه سوم 2020

بر اساس اعلام اداره آمار نیوزیلند، در نتیجه وقوع بحران کرونا، نرخ بیکاری در سه ماهه منتهی به سپتامبر به 5.3 درصد رسیده در حالی که این نرخ در سه ماهه پیش تر از آن، 4 درصد بوده است. به عبارت دقیق‌تر در این مدت حدود 37,000 شغل بیشتر از سه ماهه قبل از بین رفته است.

طبق این گزارش، تعداد بیکاران به رقم 151,000 نفر رسیده است. چنین رقم بیکاری از سال 1986 تا کنون بی‌سابقه بوده است. البته این نرخ بیکاری پیش از این توسط اقتصاددانان پیش‌بینی شده بود و حتی نرخ 6 درصد نیز در برخی از تحلیل‌ها مشاهده می‌شد. بیشترین نرخ بیکاری نیز مربوط به شهر اوکلند و در زمینه‌های مربوط به پذیرش مسافر (هتلداری و موارد مربوط به آن)، خدمات غذایی و خرده‌فروشی‌ها بوده است. با کاهش 8,700 شغل در سه ماهه منتهی به سپتامبر در شهر اوکلند، تعداد بیکاران این شهر به 125,700 نفر رسید. از این رو نرخ بیکاری شهر اوکلند به تنهایی رقم 6.5 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

یکی از خرده‌فروشی‌هایی که به شدت تحت تأثیر بحران کرونا قرار گرفت، حوزه انرژی و سوخت است. زد انرژی (Z Energy)، بزرگترین خرده‌فروش سوخت نیوزیلند، طی شش ماه منتهی به سپتامبر 58 میلیون دلار ضرر کرده است که این نشان‌دهنده تأثیر شدید تعطیلی‌های ناشی از بحران کرونا در سراسر کشور است. این در حالی است که همین شرکت در مدت زمان مشابه در سال پیش، 28 میلیون دلار سود کسب کرده بود. مدیر ارشد مالی این شرکت اعلام کرد در جهت کاهش ضرر، برنامه کاهش هزینه‌ها به میزان 48 میلیون دلار تا پایان سال مالی در دستور کار شرکت زد انرژی قرار گرفت و تاکنون 22 میلیون دلار هزینه‌های عملیاتی کاهش داده شده است. همین موضوع منجر به بیکاری تعداد قابل توجهی از کارگران این بخش از انرژی شد.

در این شرایط، دولت جدید حزب کارگر که چند روز پیش شکل گرفت، اعلام کرد که یکی از مهم‌ترین تمرکزهای کاری کابینه جدید، احیای شرایط اقتصادی و ایجاد مشاغل جدید خواهد بود. با این وجود برخی از ناظران اقتصاد نیوزیلند عقیده دارند وضعیت بیکاری در این کشور در کوتاه‌مدت حل نشده و روند افزایشی نرخ بیکاری ادامه‌دار خواهد بود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما