معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۸/۱۱- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۳۸۵

سرمایه گذاری 150 میلیون دلاری شرکت نفت شورون در طرح های نفتی اندونزی

شرکت نفت شورون آمریکا قرارداد 150 میلیون دلاری برای توسعه و حفاری بلوک نفتی روکان اندونزی را امضاء نمود. طبق قرار داد مذکور قرار است این شرکت آمریکایی بین 112 تا 118 حلقه چاه جدید در بلوک نفتی ROKAN (دومین بلوک بزرگ نفتی اندونزی) حفاری نماید. با حفاری‌های فوق تولید روزانه بلوک مذکور 5000 بشکه افزایش خواهد یافت. مقرر گردیده است حداکثر تا ماه نوامبر تعداد حفاری چاه‌ها و میزان دقیق سرمایه گذاری شورون مشخص گردد.

گروه ویژه تنظیم مقررات نفت و گاز اندونزی که قرار داد را تنظیم نموده است اظهار امیدواری نموده  که روند تولید نفت بهنگام تحویل پروژه‌های به پرتامینا (شرکت ملی نفت و گاز اندونزی) کاهش نیافته و کل پروژه تا ماه اگوست 2021 تحویل طرف اندونزیایی گردد. طبق اظهاردات مدیر گروه قرار است 12 بلوک نفت و گاز از جمله روکان از سال 2020 تا 2022 تغییر اپراتور داده شوند.

بلوک نفتی ROKAN نقش مهمی در برنامه بلند پروازانه دولت اندونزی برای افزایش تولید نفت و گاز تا یک میلیون بشکه در روز تا سال 2030 از این بلوک را دارد و توسعه آن از اولویت های دولت درجهت تقویت تعادل تجاری کشور بشمار می رود که علیرغم مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا و آسیب های فراوان آن به بزرگترین اقتصاد منطقه جنوب شرق آسیا سرمایه گذاری در آن صورت می‌گیرد.

طبق اطلاعات منتشر شده ازسوی گروه ویژه تنظیم مقررات نفت و گاز اندونزی از ماه ژوئن سال جاری میلادی، روزانه 720200 بشکه نفت تولید کرده است که سهم بلوک نفتی روکان 179682 بشکه (حدود 25%) بوده است. طبق اظهارات مقامات نفتی اندونزی این بلوک برای سال های آینده نقش مهمی در امنیت انرژی این کشور ایفا خواهد کرد.  این بلوک 50 سال پربارترین بلوک نفتی اندونزی بشمار می رفت بطوریکه ذخایر نهفته در آن به این کشور کمک نمود تا به عضویت سازمان کشورهای صادر کننده نفت اوپک دراید، اما تولید از این بلوک بتدریج کاهش یافت بطوریکه از سال 2019 به دومین بلوک تامین کننده نفت اندونزی تنزل یافت.

شرکت آمریکایی شورون که یکی از شرکت های بزرگ نفتی فعال و سرمایه گذار در طرح های نفت و گاز اندونزی می‌باشد که چند ماه قبل اعلام نمود که از برخی از پروژه‌های نفتی اندونزی در آبهای عمیق در تنگه ماکاسار خارج خواهد شد. با اعلام این خبر از سوی شورون ضربه بزرگی به رؤیاهای نفتی و گازی اندونزی وارد شد زیرا یکی از این پروژه‌ها بنام "توسعه آبهای عمیق اندونزی" می‌باشد که یکی از چهار پروژه مهم ملی نفت و گاز اندونزی می‌باشد و سرمایه گذاری اولیه در نظر گرفته شده برای این پروژه 18 میلیارد دلار می‌باشد وانتظار می رود با عملیاتی شدن پروژه روزانه 1.23 میلیارد فوت معکب گاز  و 50570 بشکه نفت خام تا سال 2023 از آن استخراج شود. طبق توافق بعمل آمده در مارس 2019 قرار بود شرکت شورون بمیزان یک میلیارد دلار در این پروژه سرمایه گذاری نماید که از آن عقب نشینی کرد و خارج شد. شرکت های شورن (بزرگترین تولید کننده نفت اندونزی)، موبیل چیپو (اگزون موبیل)، کونوکو فیلیپس و مدکو (امریکا)، پرتامینا (شرکت دولتی نفت اندونزی) سینوک و پتروچاینا (چین) ، توتال (فرانسه) از مهمترین  تولیدگان نفت این کشور می‌باشند.

شرکت آمریکایی شل نیز که درپروژه نفتی"توسعه آبهای عمیق اندونزی" فعال بود و 35% سهام آن را در دست داشت  دراگوست سالجاری اعلام نمود که فعالیت خود را در پروژه متوقف و از آن خارج می‌شود. به گفته معاون کار گروه ویژه نفت و گاز خروج شل از این پروژه بدلیل شرایط اقتصادی کلان نامناسب کشور بدلیل بحران ناشی از شیوع ویروس کرونا می‌باشد.  

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما