معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۸/۱۱- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۳۵۶

تغییر ساختار جمعیتی نیوزیلند به نفع آسیایی‌ها

پائول اسپونلی استاد جامعه شناسی دانشگاه مسی یکی از محققان برجسته نیوزیلند در زمینه تغییرات اجتماعی است که اخیرا کتابی را با عنوان "نیوزیلند جدید: رو به رو شدن با اختلال جمعیتی" به رشته تحریر درآورده و در آن به طور مفصل به موضوع تغییر ساختار جمعیتی توسط آسیایی‌ها پرداخته است.

طبق نظر پائول اسپونلی، در سال 2023 تعداد نیوزیلندی‌های آسیایی بیشتر از مائوری‌ها خواهند شد. بر این اساس جمعیت آسیایی‌ها در این سال از 800 هزار نفر عبور خواهد کرد. این تغییر جمعیتی نقطه عطفی در تاریخ نیوزیلند خواهد بود چرا که این موضوع بر خلاف تاریخ استعمار است که در تلاش بود جوامع آسیایی را از نیوزیلند دور نگه دارد.

چنین تغییر جمعیتی و فزونی گرفتن آسیایی‌ها از مائوری‌ها روندی است که شیب صعودی خواهد داشت و در دهه‌های آینده فاصله معناداری پیدا خواهد کرد. همین مسئله مقامات تصمیم گیر کشور را با سوالاتی رو به رو ساخته است که بارزترین آنها نحوه تقویت روابط بین قومیتی و تقویت ویژگی دو فرهنگی نیوزیلند است به طوری که موقعیت رقابتی و تخریبی بین آنها ایجاد نگردد. حتی موضوع "زبان" به عنوان یکی از مولفه‌های فرهنگ ساز نیز در این ارتباط باید مورد توجه قرار بگیرد. به گواه برخی از ناظران، این موضوع به یکی از دغدغه‌های آتی تصمیم سازان دولتی تبدیل خواهد شد.

دلیل رشد جمعیت آسیایی‌ها در نیوزیلند در نتیجه افزایش طبیعی (تولد منهای مرگ) و مهاجرت است. جوامع آسیایی از نظر سنی بسیار جوان تر از بسیاری از جوامع دیگر هستند و بیشتر آنها در سنین باروری یا در آستانه ورود به این سن هستند؛ بنابراین میزان زاد و ولد نسبتا بالا است. ورود جوانان آسیایی با ویزای تحصیلی و ماندگاری آنها در این کشور به افزایش جمعیت آنها کمک می‌کند. حدود 75 درصد از آسیایی‌های نیوزیلند مهاجر هستند، همین موضوع به میزان باروری و افزایش جمعیت این نژاد کمک زیادی می‌کند. به همین دلیل کارشناسان عقیده دارند حتی توقف ورود مهاجران به دلیل بسته بودن مرزها در شرایط بحران کرونا، نمی‌تواند مانعی برای افزایش جمعیت آسیایی‌ها باشد.

یکی از دغدغه‌های مقامات نیوزیلندی عدم توازن در توزیع جمعیت نیوزیلند است به طوری که بیشترین جمعیت این کشور در شهر اوکلند هستند. این موضوع در مورد مهاجران آسیایی نیز صدق می‌کند. در حال حاضر 25 درصد جمعیت اوکلند، پرجمعیت ترین شهر نیوزیلند را آسیایی‌ها تشکیل داده اند و طبق پیش بینی‌ها این تعداد در سال 2040 به 40 درصد خواهد رسید. چنین تغییر جمعیتی در تمام شئون زندگی مردم اثرگذار خواهد بود به طوری که به عقیده پائول اسپونلی، اوکلند شهری با حال و هوایی آسیایی خواهد شد.

تاثیر پذیری فرهنگی و اقتصادی جامعه نیوزیلند از افزایش رشد جمعیت آسیایی‌ها زمانی دقیق تر مورد توجه قرار می‌گیرد که بدانیم به میزان زیادی محصولات آسیایی و به تبع آن سبک زندگی آسیایی از غذا خوردن گرفته تا تفریحات آسیایی در کشور نیوزیلند گسترش پیدا می‌کند. در حال حاضر بسیاری از برنامه‌های تفریحی آسیایی جایگزین برنامه‌های بومی نیوزیلند شده است. برای مثال برخی از ورزش ها به دلیل حضور پر رنگ در آسیا مثل گلف، بسکتبال، تنیس روی میز و فوتبال، توسط مهاجران آسیایی در نیوزیلند در حال گسترش است؛ این در حالی است که برخی از ورزش های ملی نیوزیلند از جمله راگبی و کریکت به طرز قابل توجهی به ویژه در سطح مدارس کاهش یافته است.

شیب سنی جمعیت نیوزیلندی‌ها نیز در مقایسه با گروه مهاجران آسیایی به سمت پیری می رود و به زودی 25 درصد از جمعیت نیوزیلندی‌ها بالای 65 سال خواهند بود. از سوی دیگر نیوزیلند به دلیل نیاز به نیروی کار به هیچ وجه نمی‌تواند درهای خود را به روی مهاجران جوان ببندد. بین سالهای 2013 و 2020، نیوزیلند بالاترین میزان نرخ مهاجرت را در تاریخ خود به ثبت رساند که بسیار بالاتر از سایر کشورهای OECD بوده است. برای مثال در سال 2019، نرخ مهاجرین نیوزیلند 11.4 نفر در هر 1000 نفر از جمعیت بوده است. این نرخ برای استرالیا 6.2 در هر 1000 نفر بود و در ایالات متحده آمریکا یا انگلیس این مقدار حدود 2 تا 3 در هر 1000 نفر بود.

به عقیده پائول اسپونلی، نیوزیلند در آینده شاهد یک تغییر جمعیتی خواهد بود که درصورت نپرداختن به عوارض آن، ممکن است جامعه را با دشواری‌های متعددی رو به رو سازد. اسپونلی معتقد است این موضوع در حال حاضر به دلیل اختلافات شدید احزاب از حالت دغدغه ملی خارج شده و به یک موضوع سیاسی تبدیل شده است که در آینده خطرات زیادی را گریبان گیر کشور خواهد نمود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما