معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۷/۲۲- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۵۹۳

اقدامات نخستین برای ایجاد ارز دیجیتال پایدار با پشتوانه دلار نیوزیلند

یک شرکت خدمات مالی در نیوزیلند در حال راه اندازی سرویس پرداخت ارز دیجیتال است که آن را اولین قدم برای رسیدن به یک دلار دیجیتال در نیوزیلند عنوان کرده اند.

شرکت پاور فایننس Power Finance یک بستر فناوری ایجاد کرده است که به مشتریان امکان می دهد خدمات مالی مطمئن را از طریق ارز دیجیتال ارائه دهند. این ارز دیجیتال که پاور دلار (Power Dollar) نامیده شده است، در واقع همان نقشی را در دنیای ارزهای مجازی ایفا خواهد کرد که ارز دیجیتال Tether انجام می دهد. تِتِر یک ارز دیجیتال پایدار (استیبل کوئن) است. مهمترین ویژگی این نوع ارزها این است که از نوسانات بازار ارزهای دیجیتال محفوظ می‌باشد و در اصل به عنوان ابزاری برای کنترل عدم پایداری قیمت در معاملات رمز ارزها مورد استفاده قرار می‌گیرد. به این ترتیب این ارز دیجیتال با محوریت بلاک چین، هم از امکانات ارزهای دیجیتال بهره‌مند است و هم مشابه ارزهای رایج فیزیکی، فاقد نوسانات قیمت رمز ارزها می‌باشد و قیمت نسبتاً ثابتی دارد. محبوب‌ترین توکن تتر، USDT نام دارد که پشتوانه دلاری داشته و ارزش آن تقریباً معادل ۱ دلار آمریکا است. در واقع به طور ساده می‌توانیم بگوییم که USDT، دلار دیجیتالی است که در صرافی‌ها به عنوان جایگزین دلار عمل می‌کند. اینگونه ارزها که به استیبل کوئن معروف هستند نقش ایجاد تعادل در معاملات بازار ارزهای دیجیتال را بازی می‌کنند.

بنابراین استیبل کوین یک نوع ارز دیجیتال است که برای کاهش نوسانات قیمت طراحی‌شده‌ و به عنوان ذخیره کننده ارزش و همچنین به عنوان وسیله‌ای برای مبادله مورد استفاده قرار می‌گیرد. استیبل کوین ها به یک «دارایی ثابت» وابسته هستند. این دارایی ثابت می‌تواند هر ارزشی باشد؛ از طلا گرفته تا ارز فیزیکی و یا دارایی که بتوان قیمت آن را مشخص کرد و در خصوص آن به توافق کلی رسید. استیبل کوین‌ها با هدف مقابله با نوسانات ذاتی کریپتوکارنسی‌ها به بازار ارائه شده اند. برخلاف دیگر ارزهای دیجیتال که قیمت پایداری ندارند، استیبل کوین‌ها در برابر نوسان شدید قیمت ارز دیجیتال از سرمایه‌گذاران محافظت می‌کنند.

طراحان ارز دیجیتالی پاور دالر نیوزیلند در نظر دارند با ساختن یک ارز دیجیتال با ثبات و با پشتوانه دلار نیوزیلند، این ارز دیجیتالی را وارد معاملات روزمره مردم کنند تا از این طریق بسیاری از تراکنش ها توسط این توکن صورت پذیرد. با توجه به اینکه در این روش از پرداخت، هویت هر دو طرف معامله احراز می‌گردد و از سوی دیگر متناسب با قوانین مالی کشور عمل خواهد کرد، از هر گونه پول شویی و سوء استفاده مالی نیز جلوگیری به عمل می آید. با شکل گیری این ارز، معامله گران ارزهای دیجیتالی نیوزیلندی می‌توانند دارایی‌های خود را با تبدیل به آن، از نوسانات رمز ارزها به دور نگه دارند و در هر زمان که لازم دانستند از آن در معاملات روزمره نیز به جای دلار نیوزیلند استفاده کنند.

مدیر عامل این شرکت اعلام کرد این ارز دیجیتال با همکاری بانک مرکزی و اداره درآمد داخلی ایجاد شده است اما همچنان یک ارز دیجیتال با پشتیبانی یا شناسایی رسمی نیست. این ارز همچنین توسط شرکت سرمایه گذاری مالی انگلیسی Centrality Ventures پشتیبانی می‌شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما