معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۷/۰۸- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۶۵

اخبار و تحولات اقتصادی اندونزی(نیمه دوم شهریور 1399)

برخی از مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی اندونزی در نیمه دوم شهریور ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منعکس شده به شرح زیر می‌باشد:

اصلاح پیش بینی رشد اقتصادی اندونزی توسط نهادهای بین المللی

سری مولیانی وزیر دارایی اندونزی گفت شرایط همه گیری کووید_19 موجب شده است تا نهادهای مالی و اعتباری دنیا بارها نسبت به اصلاح پیش بینی خود از وضعیت اقتصادی کشورهای مختلف جهانی اقدام کنند. بر همین اساس صندوق بین المللی پول رشد اقتصادی اندونزی را منفی 0.3 درصد، بانک توسعه آسیا منفی 1 درصد و بانک جهانی صفر درصد در سال 2020 پیش بینی نموده اند. (سایت خبری دتیک نیوز)

پیش بینی بانک مرکزی اندونزی از رشد اقتصادی این کشور در سال ۲۰۲۱

بانک مرکزی اندونزی پیش بینی نموده است که رشد اقتصادی این کشور در سال ۲۰۲۱ در حدود ۴.۸ الی ۵.۸ درصد پیشرفت خواهد نمود. این نهاد مالی اندونزیایی امیدوار است توسل به فناوری اطلاعات و کسب و کارهای اینترنتی بتواند نقش بسزایی در رشد اقتصادی این کشور در سال ۲۰۲۱ ایفا نماید. (سایت خبری تمپو)

مصر و اندونزی کمیته بازرگانی مشترک تشکیل خواهند داد

دولت های مصر و اندونزی در حال بررسی کمیته مشترک بازرگانی میان دو کشور با هدف رفع مشکلات و موانع موجود بر سر توسعه همکاری‌های اقتصادی میان طرفین هستند. بر اساس توافقات صورت گرفته میان وزرای بازرگانی دو کشور، طرفین پس از نهایی نمودن چارچوب این کمیته نسبت به امضاء یادداشت تفاهم آن اقدام خواهند نمود. (سایت خبری Bisnis Indonesia)

کسری بودجه دولت اندونزی از ژانویه تا ژوئیه سال 2020 به میزان 2.1 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور بوده است

وزیر دارایی اندونزی، خانم سری مولیانی ایندراواتی بیان داشته است: کسری بودجه دولت این کشور در سال 2020  در دوره ژانویه تا ژوئیه این سال به میزان 22 میلیارد دلار  یا 2.1درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) رسیده است. 

پیش پرداخت دولت اندونزی برای خرید واکسن  کرونا 

وزیر هماهنگ‌کننده امور اقتصادی اندونزی اعلام نمود این کشور بودجه ای بالغ بر 223 میلیون دلار را برای  پیش پرداخت خرید واکسن کرونا را تامین نموده است. این مقام اندونزیایی ارزش قرارداد منعقد شده برای تامین واکسن کرونا از خارج کشور را دومیلیارد و پانصد میلیون دلار اعلام نمود و گفت: 223 میلیون دلار از این مبلغ در سال جاری تامین خواهد شد و الباقی در سال آتی پرداخت می‌گردد. شایان ذکر است اندونزی برای تولید واکسن کرونا با کشورهای چین، کره جنوبی، انگلستان و امارات متحد عربی همکاری می‌کند. (سایت خبری دتیک نیوز) 

شرکت Medco  اندونزی برای توسعه پروژه میدان گازی Paus Biru مجوز دریافت کرد

شرکت تولید کننده نفت و گاز PT Medco Energi Internasional از تأیید و تصویب دولت برای توسعه میدان گازی Paus Biru در تنگه مادورا در سواحل جاوه شرقی اطمینان حاصل کرده است.

طرح 80 میلیون دلاری شرکت Medco برای توسعه این میدان که در بلوک Sampang واقع شده است و در تاریخ 30 ژوئیه 2020 توسط شورای ویژه تنظیم مقررات نفت و گاز اندونزی (SKK Migas) تصویب شده است.

این طرح شامل حفاری یک چاه جدید گاز ، احداث یک دستگاه حفاری جدید و نصب لوله‌های زیر آب برای انتقال روزانه 31 میلیون فوت مکعب گاز است که جهت تامین گاز نیروگاه گازسوز Grati اندونزی در نظر گرفته شده است.

رکود اقتصادی اندونزی  تا اوایل ۲۰۲۱ ادامه خواهد داشت 

 کارشناس امور اقتصادی  از بانک CIMB Niaga  اندونزی معتقد است رکود اقتصادی فعلی در این کشور تا سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱ ادامه خواهد داشت. وی این رکورد را تنها ناشی از منفی بودن رشد اقتصادی اندونزی عنوان نمود و گفت: با حرکت به سمت سال ۲۰۲۱ شرایط اقتصادی اندونزی بهبود خواهد یافت ولی از لحاظ فنی به دلیل منفی بودن رشد اقتصادی کشور همچنان در وضعیت رکود باقی خواهیم ماند و پیش بینی میکند در سه ماهه دوم سال آینده اندونزی از رکود خارج  خواهد شد. (سایت خبری CNN Indonesia)

پرتامینا توسعه اولین میدان نفتی در خارج از کشور را به پایان رساند

پرتامینا، شرکت نفت اندونزی و غول انرژی این کشور حفاری 12 حلقه چاه نفت جدید در وسط صحرای صحرا در الجزایر را به اتمام رسانده است. این اولین پروژه توسعه ای یک شرکت دولتی در خارج از اندونزی است.

شرکت Pertamina International Exploration Production که از شرکتهای تابعه پرتامینا است 14 میلیون دلار برای حفاری هر چاه در نظر گرفته بود اما توانست هزینه‌ها را کاهش دهد و بین 8.5 تا 10 میلیون دلار برای هر چاه هزینه کند. این شرکت توضیحی در مورد نحوه کاهش هزینه‌های خود که منجر به صرفه جویی در بودجه 100 میلیون دلاری شده است نداده است.

جوکووی : ترمیم وضعیت بحرانی اندونزی نیاز به زمان دارد

جوکو ویدودو رئیس جمهور اندونزی معتقد است این کشور برای عبور از وضعیت بحرانی ناشی از همه گیری ویروس کووید_19 نیازمند زمان می‌باشد. وی با اشاره به اینکه عبور از بحران نیازمند کار و تلاش دوچندان می‌باشد، خاطر نشان کرد : من از کلیه نهادهای کشوری و منطقه ای درخواست می‌کنم تا هرگونه اقدام لازم برای ترمیم وضعیت اقتصادی اندونزی را انجام داده و عبور هرچه سریعتر کشور از بحران کمک کنند. (سایت خبری CNBC Indonesia)

رشد اقتصادی ۵ درصدی اندونزی  در سال ۲۰۲۱

  وزیر دارایی اندونزی اعلام نمود که این کشور در سال ۲۰۲۱ در حدود 5 درصد رشد اقتصادی خواهد داشت. وی با اشاره به اینکه در بودجه سال آتی رشد اقتصادی اندونزی ۵ درصد در نظر گرفته شده است گفت: شرایط بحرانی کووید ۱۹ و تاثیر آن بر اقتصاد کشور تا پایان سال ۲۰۲۰ و حتی ۲۰۲۱ ادامه خواهد داشت ولی تلاش خواهیم کرد با تقویت پایه‌های رشد اقتصادی کشور به توسعه اقتصادی مناسبی در سال آتی دست یابیم. (سایت خبری OkeZone) 

کاهش ۲.۲ میلیارد دلاری درآمد اندونزی در سال ۲۰۲۱

وزیر دارایی اندونزی در جلسه مشترک با نمایندگان مجلس این کشور  از کاهش درآمد اندونزی حدود ۲.۲ میلیارد دلار در سال آتی خبر داد و گفت: با توجه به سیاست هایی که در راستای کمک به اقتصاد کشور در شرایط کووید ۱۹ در نظر گرفته شده است درآمد اندونزی در سال ۲۰۲۱ در حوزه اخذ مالیات کاهش چشمگیری خواهد داشت و تبعات آن در بودجه سال آتی مشخص می‌گردد. شایان ذکر است دولت اندونزی با اعطاء مشوق های مالیاتی در تلاش است تا از تبعات هرچه بیشتر کووید ۱۹ بر اقتصاد این کشور جلوگیری نماید. (خبرگزاری انتارا)

دو حوزه راهبردی در اقتصاد اندونزی 

 محققان مرکز مطالعات راهبردی و بین الملل اندونزی موسوم به (CSIS) بر این باورند دولت اندونزی با تمرکز بر بازار داخلی همچنین جذب سرمایه گذاری خارجی می‌تواند اقتصاد بحران زده خود را نجات دهد. بر اساس گزارش این نهاد بازار داخلی اندونزی ۵۸ درصد و سرمایه‌گذاری خارجی ۳۰ درصد در وضعیت اقتصادی اندونزی تاثیر خواهد داشت. لذا دولت با مدیریت هوشمند نسبت به این دو حوزه می‌تواند از رکود و بحران هر چه بیشتر اقتصاد جلوگیری نماید. (سایت خبری OkeZone) 

افزایش ذخایر ارزی اندونزی به 137 میلیارد دلار

بر اساس آمار بانک اندونزی (BI) ذخایر ارزی این کشور در ماه آگوست 2020  به 137 میلیارد دلار رسیده که این میزان برابر با9.4 ماه واردات اندونزی است. اندونزی از این لحاظ بالاتر از استاندارد بین المللی که حدود 3 ماه واردات کشورهاست قرار گرفته است. به گفته ویجانارکو رئیس بخش ارتباطات بانک اندونزی عوامل موثر در این افزایش ذخایر ارزی شامل برداشت دولت از وام های خارجی و همچنین درآمدهای حاصل از مالیات و نفت و گاز بوده است. ذخایر ارزی اندونزی در آگوست سال 2019 مبلغ 126.4 میلیارد دلار بوده است.

کاهش ۴.۶ درصدی صادرات اندونزی در اوت ۲۰۲۰

سازمان آمار و ارقام اندونزی اعلام نمود که بر صادرات این کشور ماه اوت ۲۰۲۰ در حدود ۴.۶۲ درصد نسبت به ماه گذشته آن کاهش یافته و به ۱۳.۰۷ میلیارد دلار رسیده است. در این میان صنایع نفت و گاز اندونزی بیشترین میزان کاهش(۹.۹۴ درصد) را داشته است. (سایت خبری Liputan6) 

امیدواری مقامات اندونزیایی به کسب سرمایه خارجی

آیرلانگا هارتاتو وزیر هماهنگ کننده امور اقتصادی اندونزی اعلام نمود که در حدود ۱۴۳ شرکت خارجی آماده هستند تا کارخانه‌های خود را اندونزی منتقل کنند. وی معتقد است انتقال ۱۴۳ کارخانه خارجی به کشور می‌تواند اندونزی را به عنوان جایگزین کشور چین در جذب سرمایه خارجی در دنیا معرفی نماید.  وی از کشورهای تایوان، هنگ کنگ، کره جنوبی و آمریکا بعنوان کشورهایی که سرمایه‌گذاران آنان به صورت جدی دنبال حضور در بازار اندونزی هستند، گفت: تسهیل قوانین سرمایه گذاری در کشور می‌تواند ورود شرکت های فوق الذکر را به کشور سرعت بخشیده و از طرف دیگر سرمایه‌گذاران خارجی جدید را نیز به کشور ما سوق دهد. وی امیدوار است ورود سرمایه گذاران مورد اشاره به کشور در حدود ۳۰۰ هزار فرصت شغلی جدید برای اتباع اندونزی ایجاد شود.(سایت خبری Warta Ekonomi)

کمک مالی اتحادیه اروپا به اندونزی

اتحادیه اروپا ۲۰۰ میلیارد یورو برای مبارزه حداکثری با ویروس کوویدـ۱۹ به اندونزی کمک کرد. سفیر اتحادیه اروپا در اندونزی با بیان این مطلب گفت: از این میزان ۲۰ میلیون یورو کمک مالی بلاعوض به اندونزی است و ۱۸۰ میلیون یورو نیز بعنوان وام در اختیار این کشور قرار گرفته است. بر اساس توافق های صورت گرفته میان طرفین قرار است این مبلغ جهت تامین نیازهای محافظتی کادر پزشکی، کمک به قشر آسیب پذیر و سرمایه گذاری در زمینه بهداشت و سلامت مورد استفاده قرار گیرد. (سایت خبری رپوبلیکا)

وضعیت نابسامان صنعت گاز طبیعی مایع اندونزی

شرکت Badak LNG بزرگترین شرکت تولید کننده گاز طبیعی مایع (LNG) در اندونزی، روزهای بسیار بحرانی را سپری می‌کند. این شرکت در بخش ذخایر گاز و همچنین خریدار گاز LNG با مشکلات بسیار جدی روبرو می‌باشد. کاهش گاز دریافتی توسط این شرکت بویژه توسط پیمانکاران صنعت گاز اندونزی در منطقه شرق کالیمانتان سبب شده است که تنها 2 خط تولید از مجموع 8 خط تولید شرکت Badak LNG فعالیت داشته باشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما