معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

حمایت از رشد اقتصادی ماموریت جدید بانک مرکزی

دولت و مجلس اندونزی در راستای هم افزایی قوی بین مقامات مالی و پولی برای تقویت نقش و عملکرد بانک مرکزی ؛ قانون توسعه و تقویت بخش مالی را تصویب نمودند. این قانون علاوه بر دو وظیفه اساسی قبلی که کنترل تورم و حفظ ثبات نرخ ارز روپیه بود، وظیفه جدیدی را برای بانک مرکزی تعیین می‌کند که آن حمایت از رشد اقتصادی است.

سیاست های مالی و پولی بانک مرکزی اندونزی در سال 2023

آقای پری وارجییو رئیس بانک مرکزی اندونزی در نشست سالانه بانک مرکزی این کشور با بانکداران اندونزی، بخش های شرکتی و فعالان مرتبط سیاست های مالی و پولی اندونزی در سال 2023 را تشریح نمود.

بانک مرکزی اندونزی ؛ وسعت اختیارات مالی

طبق قانون توسعه و تقویت بخش مالی (PPSK) که اخیرا در جلسه عمومی مجلس نمایندگان به تصویب رسیده است، بانک مرکزی اندونزی موظف است علاوه بر کمک به تضمین نقدینگی در بانک ها، اوراق قرضه دولتی بلندمدت را در بازار اولیه در زمانی که دولت اعلام می‌کند، خریداری کند. این قانون روپیه دیجیتال را به عنوان پول قانونی معرفی می‌کند و ارزهای دیجیتال و دارایی‌های دیجیتال را به عنوان اوراق بهادار مالی تنظیم شده به رسمیت می‌شناسد.

افزایش نرخ بهره بانکی در اندونزی

بانک مرکزی اندونزی یکی از معدود بانک‌های مرکزی آسیایی است که به دلیل نرخ تورم نسبتاً پایین و بهبود نسبی اقتصادی پس از همه‌گیری کرونا ، نرخ‌ بهره را پایین‌ نگه داشته است. گفتنی است که از سال 2018 تاکنون نرخ بهره در اندونزی افزایش نیافته است. این امکان وجود دارد که بانک مرکزی این کشور نرخ های بهره در سه ماهه سوم سالجاری را افزایش دهد تا فشار آتی بر تورم اصلی مهار شود.

اخبار و تحولات اقتصادی اندونزی(نیمه دوم شهریور 1399)

برخی از مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی اندونزی در نیمه دوم شهریور ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منعکس شده به شرح زیر می‌باشد: