معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۵/۳۱- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۲۷

اخبار اقتصادی نیوزلند( هفته سوم مرداد ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی نیوزلند در هفته سوم مرداد ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

آیا شرایط هشدار سطح دو و سه، ارزش ضربه اقتصادی وارده را خواهد داشت؟

تخمین‌های اقتصادی در نیوزیلند نشان می دهد وضعیت فعلی یعنی هشدار سطح 3 شهر اوکلند به عنوان قلب اقتصادی نیوزیلند و هشدار سطح 2 در باقی کشور، تولید ناخالص داخلی را به میزان 6 درصد با کاهش رو به رو خواهد کرد. بسیاری از تحلیگران اقتصادی این میزان از خسارت اقتصادی را به قیمت پاک سازی کشور از ویروس منطقی قلمداد می‌کنند چرا که در صورت وخیم شدن اوضاع شیوع بیماری، اگر حتی فقط اوکلند به وضعیت هشدار سطح 4 تغییر پیدا کند و بقیه کشور در همین وضعیت سطح 2 باقی بماند، در آن صورت تولید ناخالص داخلی کاهش 15 درصدی را تجربه خواهد کرد. از این رو این عده از ناظران خسارت ناشی از وضعیت فعلی را بهتر از فراگیر شدن موج دوم بحران کرونا می دانند. این در حالی است که طبق اعلام رییس وست بانک نیوزیلند، در شرایط فعلی، هر هفته حدود 300 میلیون دلار از اقتصاد کشور کاسته خواهد شد. بانک ASB  این رقم را 450 میلیون دلار پیش بینی کرده است. این بنگاه‌های اقتصادی امیدوارند با در پیش گرفتن هشدار سطح سه ظرف چند هفته آتی بار دیگر ویروس کرونا ریشه کن شود، چون در این حالت اقتصاد نیوزیلند غیر از بخش گردشگری قابلیت بازگشت سریع را خواهد داشت؛ در غیر این صورت و ورود به هشدار سطح 4، بحران دراز مدت اقتصادی گریبان نیوزیلند را خواهد گرفت. در مقابل دیگاه اول، برخی از تحلیگران ( اغلب با رویکردی سیاسی ) قفل کردن کشور را حتی در سطح 2 و 3 برنتابیده و معترض چنین تصمیمی از سوی دولت هستند. 

به نظر می رسد انتخاب بین «بهداشت» و «اقتصاد» دوگانه ای است که این روزها مسئله اول بسیاری از کشور های جهان شده است. نیوزیلند نیز پس از تجربه موفق خود در گذر از فاز اول بحران کرونا، با این دوگانگی رو به رو شده است. با این وجود، دولت نیوزیلند، با توجه به تجربه اول کنترل و ریشه کنی ویروس کرونا، این بار در معرض آزمون دیگری است؛ با این تفاوت که اقدامات موج دوم دولت اگر چه بر پایه تجربیات گذشته استوار است اما از سوی دیگر بر روی یک بستر اقتصادی آسیب دیده نقش بسته است. بنابراین در انتخاب بین دوگانه اقتصاد و بهداشت، دولت در حال حاضر حد وسط را بر گزیده تا با فشار کمتر به اقتصاد راه برون رفت از مشکل فعلی را بیابد. این موضوع را نیز باید مد نظر داشت که شرایط ناشی از نزدیکی زمان انتخابات، مدیریت این بحران را دشوار ساخته و رنگ و بوی سیاسی نیز به آن داده تا جایی که حزب ملی، دولت را متهم به اهمال کاری و پنهان کاری می‌کند.

 

ظهور موج دوم بحران کرونا در نیوزیلند و شوک به اقتصاد آسیب دیده

پس از 102 روز، با پیدا شدن 4 مورد جدید آلوده به ویروس کرونا در جامعه نیوزیلند ( شهر اوکلند )، زنگ های هشدار  در این کشور به صدا درآمدند. با توجه به دایره تعاملات این افراد در محل کار، هم اکنون حدود 300 نفر در معرض مثبت بودن علایم آلودگی قرار دارند. با کشف این موارد، تغییر وضعیت کشور از نخستین لحظات بامداد روز 13 آگوست 2020 کلید خورد و اوکلند به هشدار سطح 3 و بقیه کشور به هشدار سطح 2 وارد شد. بی تردید این وضعیت یک شوک جدید به اقتصاد آشفته نیوزیلند وارد خواهد کرد. هنوز بسیاری از مشاغلی که در وضعیت هشدار سطح 4 تعطیل شده بودند به حالت نخست خود بازنگشته اند که وضعیت سطح 3 آغاز می‌شود. اگر چه در این وضعیت کسب و کارها تعطیل نمی‌شوند اما موارد احتیاطی و شوک روانی آن اثرات خود را بر روی اقتصاد کشور به جا خواهد گذاشت. در این وضعیت به همه کسانی که امکان کار از راه دور را دارند توصیه به دورکاری شده است، همچنین کافه‌ها و رستوران‌ها فقط می‌توانند سفارش های ارسالی را بپذیرند و اجازه پذیرش مشتری حضوری نخواهند داشت. برخی از جمله مایکل بارنت، رئیس اتاق بازرگانی اوکلند، ادامه این وضعیت را چنان بد می دانند که ممکن است مشاغل احیا شده مجددا به وضعیت دوره پس از تعطیلی کامل کشور بازگردند.

تجربه اثرات اقتصادی موج اول بحران کرونا در نیوزیلند این نکته را نشان داد که میزان تاب آوری اقتصاد این کشور در برابر تعطیلی سراسری پایین بوده و در صورت استمرار آن ورشکستگی بزرگی گریبان اقتصاد نیوزیلند را به ویژه در حوزه اشتغال خواهد گرفت. یکی از اقتصاددان شرکت مطالعات اقتصادی اینفومتریک[1] که در زمینه‌های کسب و کارها مشاوره اقتصادی می دهد اعلام کرد بر اساس برآوردهای این موسسه، در وضعیت هشدار سطح 3، حدود 28 درصد از نیروی کار اوکلند (حدود 250،000 نفر) نخواهند توانست به کار خود ادامه دهند.  همچنین تخمین‌های این موسسه حاکی از آن است که هزینه‌های مصرفی از سوی مردم در اوکلند می‌تواند 60 تا 69 میلیون دلار فقط در طی سه روز اول سطح 3 کاهش یابد که این امر آسیب جدی به مشاغل خواهد زد.

اثرات اقتصادی ورود به سطح هشدار بالاتر در نیوزیلند در نخستین ساعات کاری روز اول اعلام هویدا شد. این خبر هم باعث کاهش ارزش دلار نیوزیلند شد و هم باعث کاهش 2.6 درصدی شاخص بازار بورس نیوزیلند در ابتدای روز شد. برخی سهام های معتبر این بازار افت قابل توجهی داشتند به طوری که سهام ایر نیوزیلند با 5.5 درصد کاهش به قیمت 1.30 دلار و سهام فرودگاه اوکلند با 4.3 درصد به قیمت 6.05 دلار معامله شد. همچنین طبق تخمین‌های وزارت خزانه داری، میزان تولید اقتصادی در شرایط محدودیت های هشدار سطح سه، 25 درصد و در محدودیت های هشدار سطح دو، 10 تا 15 درصد کاهش می یابد.

از جمله مهمترین بخشی که در شرایط کنونی آسیب فراوان خواهد دید، صنعت گردشگری به ویژه هتل داری در اوکلند خواهد بود. در طی یکی دو ماه اخیر که کشور نیوزیلند عاری از ویروس کرونا شده بود، مسئولین مربوطه و دولت تلاش بسیاری داشتند تا با توجه به بسته بودن مرزهای بین المللی، گردشگری داخلی را رونق ببخشند تا اساسا این صنعت را از ورشکستگی کلی در امان نگاه دارند. از این رو بسیاری از برنامه ریزی‌های سفرهای داخلی صورت پذیرفته است و تورهای زیادی زمانبندی و رزو از پیش تعیین شده دارند. ورود به هشدار سطح  3 و سطح 2 سبب خواهد شد بسیاری از برنامه ریزی‌ها معلق شده و نگرانی‌های زیادی را متوجه فعالان صنعت گردشگری نماید. اگر چه در این بین ایر نیوزیلند خود را آماده این وضعیت اعلام کرده است. مدیر اجرایی ایر نیوزیلند اعلام کرد، ما بدون اینکه بدانیم وضعیت سطح 3 اعلام خواهد شد خود را برای هشدار سطح 4 آماده کرده بودیم و از این رو بسیاری از مولفه‌های لازم برای پیشگیری از شیوع گسترده را اجرایی نموده ایم.

با همه این وجود، به نظر می رسد نیوزیلند با توجه به اینکه یکی از بهترین عملکردها را در زمان موج اول شیوع کرونا در وضعیتی که بسیار غافلگیر شده بود از خود نشان داد، این بار نیز بر اساس تجربیات فراوانی که کسب کرده است عملکرد خوبی خواهد داشت و توانایی پیشگیری و پاک سازی سریع را دارد. اگر چه شوک روانی آن برخی از مردم را آشفته کرده به طوری که پس از اعلام این خبر فروشگاه‌های شهر اوکلند شاهد انبوهی از مردم بود که برای خرید مایحتاج خود صف کشیده بودند. این در حالی است که حتی در شرایط هشدار سطح 4 نیز کشور به استثنای ضد عفونی کننده‌ها و ماسک صورت، از تامین مواد اولیه باز نماند و آن هم به دلیل غافلگیری از این اتفاق بود. در شرایط کنونی بی تردید این محصولات به وفور یافت خواهد شد چرا که برخی از شرکت های تولید کننده در زمینه مواد بهداشتی ظرفیت تولید ضد عفونی کننده‌ها و ماسک صورت را افزایش داده اند.

[1] . https://www.infometrics.co.nz/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما