معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۵/۱۶- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۸۸

اخبار اقتصادی نیوزلند( دهه اول مرداد ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی نیوزلند در دهه اول مرداد ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

اختلاف بر سر برداشت از صندوق ذخیره بازنشستگی نیوزیلند

در حالی که فقط دو ماه تا زمان انتخابات سراسری نیوزیلند باقی مانده، جودیث کالینز، رهبر حزب ملی طرحی[1] ارائه داده که بر مبنای آن جهت جبران خسارت وارده به مشاغل کوچک و بهبود شرایط بیکاری مبالغی از صندوق ذخیره بازنشستگی (KiwiSaver)، برداشت گردیده و به هریک از متقاضیان شروع کسب و کار جدید 20 هزار دلار پرداخت شود.

پیش بینی‌های اولیه حاکی از آن است که در صورت تحقق این طرح، رقمی در حدود 97 میلیون دلار از منابع از صندوق ذخیره بازنشستگی (KiwiSaver) برداشت خواهد شد. این پیشنهاد منتقدان بسیاری دارد که عواقب اجرای آن را وحشتناک و زمینه ساز شکل گیری فساد اقتصادی می دانند. این منتقدان معتقدند که این طرح به افراد می‌گوید بیکار شوید تا به شما 20 هزار دلار از سپرده گذاری زمان بازنشستگی پول بدهیم! بنابراین این طرح افراد را در حالی که مشخص نیست چقدر از کسب و کارهای جدید امکان موفقیت داشته باشند، به بیکاری تشویق می‌کند.

دولت نیز با این طرح مخالف است و خانم جاسیندا آردرن نخست وزیر نیوزیلند در همین رابطه گفت که دولت قبلاً از محل برنامه‌های جایگزین به افرادی که مایل به راه اندازی مشاغل جدید بوده اند کمک های مالی تا سقف 10،000 دلار پرداخت نموده است..

یکی از این منتقدان روبرت کارلیون مدیر عامل این صندوق است. او این طرح را بسیار بد تلقی نموده و می‌گوید سرمایه صندوق ذخیره بازنشستگی (KiwiSaver) " آجیل" نیست که هر وقت دوست داشتیم از آن استفاده کنیم! او تاکید کرده که هدف عمده از تاسیس این صندوق تامین نیازهای زمان بازنشستگی سپرده گذاران است. در مقابل جودیث کالینز با این استدلال که پول موجود در صندوق متعلق به مردم است و برای روز مبادا سرمایه گذاری شده است و امروز همان روز است. می‌گوید من درک می‌کنم که شروع کار جدید چقدر می‌تواند سخت باشد اما این چیزی نیست که نتوان از عهده آن برآمد. او با مخاطب قرار دادن مردم گفت این بر عهده شماست که خودتان برای شغل خودتان سرمایه گذاری کنید یا اینکه بخواهید پولتان را در اختیار مدیران صندوق بگذارید! برخی از محافل اقتصادی همسو با حزب ملی نیز از طرح کالینز حمایت کرده اند.

کیوی سیور (KiwiSaver) چیست؟

کیوی سیور یک طرح پس انداز داوطلبانه است که توسط دولت برای کمک به نیوزیلندی‌ها جهت پس انداز برای خرید اولین خانه و دوران بازنشستگی تنظیم شده است. در این طرح تنها کسانی می‌توانند شرکت کنند که به طور معمول در نیوزیلند زندگی می‌کنند.

اشخاص می‌توانید سه، چهار، شش، هشت یا ده درصد از حقوق ماهیانه خود را به این صندوق اختصاص دهند. این سپرده گذاری از حقوق خالص است به این معنی که این برداشت پیش از کسر مالیات از دستمزد صورت می‌گیرد. در صورت اشتغال، حتی بدون اینکه فرد داوطلب مشارکت در این طرح باشد، کارفرما موظف است سه درصد از حقوق ناخالص را به حساب افراد در صندوق کیوی سیور واریز کند. با تغییر شغل نیز این حساب پا برجاست. دولت نیز به حساب اعضای بالای 18 سال صندوق به طور سالانه 521 دلار واریز می‌کند. این امکان نیز وجود دارد کسانی که شغل آزاد دارند یا بیکار هستند از طریق برخی از مراکز تعیین شده اقدام به مشارکت در این طرح بکنند. اعضا می‌توانند در بین دو تا هشت هفته از آغاز طرح انصراف خود را اعلام کنند در غیر این صورت مجبور خواهند بود به مدت 12 ماه مشارکت داشته باشند. پس از آن در هر زمان که ثابت کنند نیاز مالی شدید دارند می‌توانند از صندوق خارج شده و سپرده خود را تحویل بگیرند.[2] همچنین اعضا پس از سه سال می‌توانند برای خرید خانه از پس انداز خود استفاده کنند و پس از 65 سالگی همه پول را برداشت نمایند. پول های سپرده گذاری شده در این صندوق در اختیار 29 بنگاه اقتصادی شامل شرکت های سرمایه گذاری، تجاری و بانک ها جهت سرمایه گذاری قرار می‌گیرد. افراد می‌توانند هر یک از این بنگاه‌ها را برای سرمایه گذاری پول های خود برگزینند. در صورتی که فرد اقدام به انتخاب نهاد سرمایه گذار نکند، این پول در اختیار یکی از 9 بنگاه منتخب قرار می‌گیرد. بر اساس آمار موجود تا ماه مارس سال 2020 حدود 3 میلیون نفر در این صندوق عضو شده اند.

در حال حاضر این کشمکش بین مخالفان و موافقان ادامه دارد و به نظر می رسد حزب ملی برای کسب محبوبیت بین مردم این پیشنهاد را داده است، اگر چه حتی اگر به قدرت هم برسد بعید است بتواند از این صندوق پول برداشت کند چرا که 29 بنگاه اقتصادی قدرتمند در این صندوق مشارکت و منفعت دارند و این بدان معناست که حزب ملی در صورت پافشاری روی این طرح باید با این مراکز اقتصادی وارد یک مناقشه جدی شود.

 تعطیلی کارخانه ذوب آلومینیوم Tiwai Point

به گزارش رادیو نیوزیلند، شرکت معدنی Rio Tinto، در بیانیه ای اعلام کرد که بازنگری استراتژیک این شرکت نشان داده که با توجه به هزینه‌های بالای انرژی و چشم انداز چالش برانگیز برای صنعت آلومینیوم، فعالیت در این حوزه قابل دوام نیست.

آقای گرنت رابرتسون، وزیر اقتصاد نیوزیلند، در نشست خبری امروز خود گفت: فعالیت این کارخانه می‌توانست تاثیرات مثبت بسیاری برای کشور داشته باشد از جمله اینکه تاکنون توانسته بود موجب ایجاد مشاغل بسیاری بشود.

آقای رابرتسون همچنین افزود: پیامی ‌که برای هموطنان جنوب کشور دارم این است که دولت کنار شما ایستاده و مشاغل جدید برای ساکنین منطقه فراهم خواهد کرد. کارخانه ذوب آلومینیوم Tiwai Point در شهر southland، جنوبی ترین منطقه کشور زلاندنو واقع شده بود.

عملکرد خوب نیوزیلند در بازسازی کسب و کارهای کوچک

شرکت چند ملیتی زیرو ( Xero ) که در زمینه کسب و کارهای کوچک و متوسط فعال است اعلام کرد بر اساس داده‌های خود، مشاغل کوچک مستقر در نیوزیلند در مقایسه با همتایان خود در استرالیا و انگلستان، از موفقیت های بهتری در بازسازی خود برخوردار بوده اند. 

شرکت زیرو یک شرکت ارائه خدمات فناورانه مستقر در نیوزیلند است که بر اساس یک پلتفرم، نرم افزار حسابداری مبتنی بر ابر را برای مشاغل کوچک و متوسط ارائه می دهد. این شرکت دارای سه دفتر در نیوزیلند شش دفتر در استرالیا، سه دفتر در انگلستان، سه دفتر در ایالات متحده است، دفاتری در کانادا، سنگاپور، هنگ کنگ و آفریقای جنوبی دارد و در 180 کشور جهان در زمینه مشاغل کوچک و متوسط فعالیت دارد.

بر اساس گزارش شرکت زیرو، اگر چه نیوزیلند در دوران بحران کرونا در مقایسه با استرالیا و انگلستان، بیشترین ضربه و کاهش در درآمد کسب و کارهای کوچک را تجربه کرد، اما در مقایسه با این دو کشور از رشد بالاتری در بازسازی کسب و کارهای کوچک و درآمدزایی این بخش برخوردار بوده است. در ماه آوریل سال جاری، درآمد مشاغل کوچک در مقایسه با سال 2019، با افت 39 درصدی روبه رو شده بود این در حالی است که این کاهش در ماه می 17 درصد شد و در ژوئن به نقطه برابر با سال گذشته خود رسید. هر چند این بخش از کسب و کارها در مقایسه با شرایط پیش از بحران همچنان از کمبود 3.6 درصدی شغل رنج می‌برند.

در مقابل درآمدهای کسب و کارهای کوچک در انگلیس در ماه می نسبت به زمان مشابه سال قبل با 29 درصد کاهش رو به رو بود و این رقم در ژوئن به 18 درصد رسید. در استرالیا نیز وضعیت با اندکی تفاوت به همین شکل بوده است. در مقایسه با کاهش مشاغل در بخش کسب و کارهای خرد نیوزیلند که 3.6 درصد نسبت به زمان قبل از بحران کرونا بود، استرالیا با 6.8 درصد و انگلیس با 8.5 درصد شغل کمتر نسبت به دوران پیش از بحران از کمبود شغل رنج می‌برند.

تحلیلگران شرکت زیرو اعلام کرده اند که این موفقیت برای نیوزیلندی‌ها به معنای گرفتن جشن نیست چرا که بخش زیادی از این ثبات فعلی به دلیل یارانه‌های اعطایی دولت بوده است و معلوم نیست که پس از اتمام این کمک ها وضعیت آینده آیا به خوبی اکنون خواهد بود یا خیر!

بنابراین داده‌های Xero نشان می دهد مشاغل کوچک نیوزیلند در بهبود درآمد در شرایط پساکرونا بهتر از همتایان استرالیایی و انگلیسی بوده اند. بی تردید ضمن مربوط بودن این موفقیت به کمک های دولتی، اتمام وضعیت قرنطینه سراسری و از بین رفتن ویروس در این کشور، کمک فراوانی به سرپا ایستادن مشاغل کوچک کرده است.

[1] . Business Start Plan

[2] . این شرط دقیقا جایی است که جودیث کالینز دست روی آن گذاشته است و استدلال می‌کند در حال حاضر شرایط استثنایی برای خروج این پول برای بسیاری از اتباع نیوزیلند محقق شده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما