معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۴/۱۴- ۱۸:۰۰ - مشاهده: ۶۶۱

اخبار اقتصادی نیوزلند ( هفته اول تیرماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی نیوزلند در هفته اول تیرماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

گره خوردن بخشی از اقتصاد نیوزیلند به بازگشایی مرزهای بین المللی

با شیوع مجدد ویروس کرونا در نیوزیلند و باقی بودن ویروس در استرالیا، طرح بازگشایی مرز این دو کشور موسوم به ترانس _ تاسمان همچنان در هاله ای از ابهام باقی مانده است. جاسیندا آردرن در این ارتباط توپ را به زمین استرالیا انداخت و در آخرین اظهار نظر خود گفت بازگشایی مرزها به نظر مقامات استرالیا بستگی دارد. به نظر می رسد رهبر نیوزیلند به خاطر در امان ماندن از گسترش مجدد ویروس، تمایل چندانی به باز شدن مرز با استرالیا را ندارد. در واقع او خواهان تضمین از مقامات استرالیا است که اطمینان دهند نیوزیلندی‌های وارد شده به استرالیا هرگز به ویروس آلوده نخواهند شد.

کاملا واضح است که پس از کشف مجدد موارد آلوده به ویروس کرونا در نیوزیلند، آردرن رویکرد محافظه کارانه بیشتری را در پیش گرفته و به صورت علنی اعلام نموده که در شرایط فعلی باز کردن مرزها اقدام خطرناکی خواهد بود. از همین رو به نظر می رسد وی تلاش دارد تا زمان برگزاری انتخابات پارلمانی، شرایط کشور را در حالت ثبات نسبی حفظ کند تا محبوبیت کسب شده تاریخی خود در ایام بحران کرونا را استمرار بخشیده و بار دیگر رهبری کشور را بر عهده بگیرد. همین موضوع سبب انتقاد مجدد تادمولر، رهبر حزب ملی از جاسیندا آردرن شده است. مولر صبر کردن برای بازگشایی مرزهای بین المللی تا زمانی که واکسن ویروس کشف شود را « غیر قابل تحمل» می داند.

به اعتقاد برخی ناظران، نیوزیلند در صورت عدم بازگشایی مرز با استرالیا به سمت بازگشایی مرزها با کشورهای اقیانوس آرام پیش خواهد رفت. رهبران کشورهای تانگا، ساموآ، وانواتو، جزایر کوک و سایر کشورهای جزیره ای منطقه اقیانوسیه، تقاضای باز شدن مرزهای خود با نیوزیلند را تقدیم دولت این کشور کرده اند. در این کشورها حتی یک مورد ویروس از طریق همه گیری اجتماعی ثبت نشده است.

کشور فیجی نیز تمایل به باز شدن مرز خود با نیوزیلند را دارد. در فیجی طی 72 روز گذشته هیچ مورد آلوده ای گزارش نشده است. نخست وزیر فیجی ابراز تمایل فراوانی نموده که مرزهای کشورش را به روی نیوزیلندی‌ها باز کند و این اطمینان را داده است که مسافران را با تدابیر بهداشتی حمایت کنند. با این وجود مقامات نیوزیلند با پیشنهاد فیجی با احتیاط برخورد کرده و هنوز پاسخ مثبتی به آن نداده اند. تاد مولر در این زمینه نیز منتقد دولت است و از بازگشایی زود هنگام مرز فیجی استقبال کرده است.

در شرایط بحران کرونا و پیامدهای فراوان اقتصادی، کشورها تلاش دارند تا با بازگشایی محتاطانه مرزها، صنعت آسیب دیده گردشگری را به تدریج احیا کنند. در همین زمینه اتحادیه اروپا مجوز ورود گردشگران به اروپا را برای 14 کشور صادر کرد. یکی از این کشورها نیوزیلند بود. با این وجود جاسیندا آردرن هشدار داد که هر کسی که به سفر خارج از کشور برود، در هنگام بازگشت با قانون 14 روز قرنطینه مواجه خواهد شده و میبایست هزینه‌های آن را نیز بپردازد.

ادامه موج بیکاری در پی بحران کرونا

یک کارخانه تولید تجهیزات تهویه هوا در جنوب اوکلند، با وجود برخورداری از 2.17 میلیون دلار از یارانه‌های دستمزد پرداخت شده از سوی دولت، 85 نفر از کارکنان خود را به دلیل آنچه مشکلات اقتصادی نامیده، اخراج کرد. این کارکنان که در حدود یک ماه پیش اخراج شده اند، در طول این مدت به طور مستمر به اعتراض خود در جلوی کارخانه ادامه داده و خواهان بازگشت به سرکار خود هستند. نماینده این معترضین گفت آنها پیش از اخراج به مرخصی اجباری فرستاده شده بوده و حتی تا اکنون حقوق دوران مرخصی خود را نیز دریافت نکرده اند.

تحلیلی متفاوت؛ بازگشت زود هنگام نیوزیلند به اقتصاد پیش از بحران کرونا

طبق پیش بینی موسسه اعتبار سنجی S&P Global مستقر در نیویورک، اقتصاد نیوزیلند در مقایسه با کشورهای آسیای جنوب شرقی، سرعت بالاتری در بازگشت مجدد به وضعیت پیش از کرونا خواهد داشت. این موسسه مدعی گردیده که اقتصاد نیوزیلند در مقایسه با کشورهای چین، کره جنوبی، ژاپن، استرالیا، تایوان و سنگاپور، این ظرفیت را دارد که زودتر از دیگر کشورهای ذکر شده به شرایط مشابه قبل از کرونا باز گردد. بر اساس گزارش این موسسه، به واسطه وابستگی اقتصاد نیوزیلند به برخی از صنایع چهره به چهره از جمله گردشگری و دانشجویان خارجی و همچنین تعطیلی کشور به واسطه استراتژی نابودی کامل ویروس کرونا، آسیب اولیه ناشی از بحران کوید 19 بر اقتصاد نیوزیلند شدید بوده است اما این امر در سال های بعدی به سرعت جبران خواهد شد. بر اساس یافته‌های این پژوهش، پیش بینی می‌شود رشد اقتصاد نیوزیلند در سال جاری 5 درصد کاهش یابد، اما این کشور با رشد 6 درصدی در سال 2021، رشد 3.4 درصدی در سال 2022 و رشد 3 درصدی در سال 2023 رو به رو خواهد شد که جبران آسیب های دوران کرونا را خواهد کرد. همچنین پیش بینی می‌شود بیکاری در سال جاری به 5.8 درصد برسد و تا سال 2023 به 4.9 درصد کاهش یابد. تورم نیز در سال آینده 1.8 درصد و در سال 2022 به 2 درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

با کاهش صادرات شیلات به چین، مشاغل مائوری‌ها آسیب جدی دیده است

براساس آمارهای رسمی مائوری‌های نیوزیلند که بیشتر در امور شیلات و صادرات این صنعت فعالیت می‌کنند، در سال گذشته  741 میلیون دلار محصول خود را صادر کرده اند که این رقم، رکورد جدیدی نسبت سال های قبل بوده است. این میزان فروش که از سال 2015 روند صعودی را سپری می‌کرد، در سال گذشته 46 میلیون دلار افزایش نسبت به سال قبل خود را ثبت کرده نموده و این در حالی است که با کاهش صادرات در دوران بحران کرونا، (به ویژه به کشور چین به عنوان بزرگترین مقصد صادراتی محصولات شیلات نیوزیلند) ، چشم انداز بدی در انتظار کسب و کار مائوری‌های فعال در حوزه شیلات مشاهده می‌شود. بیشترین محصولات صادراتی مائوری‌ها به چین عبارتند از: ماهی، خرچنگ و صدف.  در سال گذشته مبلغ صادراتی این اقلام حدود 365 میلیون دلار بود که نیمی از کل صادرات شیلات نیوزیلند را شامل می‌شد. با شروع موج دوم شیوع ویروس کرونا در چین و قطع برخی واردات، اوضاع مشاغل مورد نظر در نیوزیلند با مشکلات جدیدی نیز رو به رو شده است. با این وجود به اعتقاد برخی کارشناسان، اختلال در این گونه از کسب و کارها نمی‌تواند طولانی باشد چرا که به هر حال تحت هر شرایطی مردم جهان نیازمند محصولات خوراکی هستند.

سرمایه گذاری بیشتر بر روی انرژی‌های تجدید پذیر

شرکت هیدروژن هیرینگا انرژی نیوزیلند انرژی که در زمینه هیدروژن و انرژی‌های تجدید پذیر فعالیت دارد اعلام نموده که با جذب سرمایه گذار بین المللی فعالیت های خود را گسترش می دهد. این شرکت با امضای قراردادی با یک شرکت سرمایه گذار ژاپنی به نام میتسوی[2]، یک اتحاد استراتژیک تجاری ایجاد کردند. بر اساس اعلام ، رقم این سرمایه گذاری 50 میلیون دلار بوده و قرار است که محصول آن از سال 2021 در بخش انرژی‌های مصرفی در حوزه کشاورزی و شبکه سوخت گیری هیدروژنی در سراسر کشور مورد بهره برداری قرار گیرد.

به گفته مدیر شرکت ژاپنی، استفاده از هیدروژن می‌تواند بسیاری از مسائل و مشکلات مهم جهانی مانند امنیت منابع انرژی و انتشار گازهای گلخانه ای را برطرف سازد.

این قرارداد تجاری بر اساس تفاهم نامه همکاری دو دولت نیوزیلند و ژاپن که در سال 2018 در مورد همکاری‌های انرژی محور شکل گرفته بود، امضا شد.


اختصاص سه میلیارد دلار توسط دولت برای ایجاد شغل در نیوزیلند

به گزارش رادیو نیوزیلند، صبح امروز، آقای گرنت رابرتسون، وزیر اقتصاد و آقای شین جونز، وزیر زیرساخت های نیوزیلند از اختصاص بودجه 3 میلیارد دلاری برای ایجاد شغل و بهبود شرایط اقتصادی کشور در دوران پسا کرونا خبر دادند.

 آقای رابرتسون طی نشست خبری خود اعلام کرد که قرار است این بودجه در زمینه‌های حفاظت از محیط زیست، تولید انرژی‌های تجدیدپذیر و ساخت پروژه‌های عمرانی در مقیاس بزرگ هزینه شود.

 آقای رابرتسون همچنین اظهار داشت: بواسطه این طرح، می‌توانیم ایجاد شغل کرده و اقتصادی که توسط شیوع ویروس کووید-19 آسیب دیده را بهبود بخشیم. از آنجایی که اقدامات سخت خود را برای مقابله با شیوع این ویروس با سرعت بالا اجرایی کردیم، برنامه‌های بهبود اقتصادی در دوران پساکرونا نیز نسبت به سایر کشورها سریع تر اعلام کرده ایم.  

 وی همچنین افزود که با اجرایی کردن این طرح، بیش از 20 هزار شغل در سراسر نیوزیلند ایجاد شده و زمینه‌های سرمایه گذاری به ارزش بیش از 5 میلیارد دلار در پروژه‌های مختلف فراهم خواهد شد.

 قرار است بخشی از این بودجه سه میلیارد دلاری در موارد زیر هزینه شود:

 - مسکن و شهرسازی 464 میلیون دلار

- پروژه‌های محیطی 460 میلیون دلار

- توسعه اجتماعی 670 میلیون دلار

- حمل و نقل 708 میلیون دلار

  

آقای تاد مولر، رهبر حزب ملی نیوزیلند در خصوص بازگشایی مرزها: انتظار برای دستیابی به واکسن کووید-19 غیر قابل تحمل است.

 آقای تاد مولر، رهبر حزب ملی، در آخرین مصاحبه تلوزیونی خود، صبح امروز در خصوص بازگشایی مرزها گفت که انتظار برای دستیابی به واکسن کووید-19 غیر قابل تحمل است.

آقای مولر، در پاسخ به سوالی در رابطه با برنامه حزب ملی در صورت پیروزی در انتخابات آتی مجلس در خصوص بازگشایی مرزهای کشور، گفت: اینکه صبر کنیم تا واکسن این ویروس به دست ما برسد و مرزها را آن موقع باز کنیم پذیرفتنی نیست. ممکن است این فرایند 6 ماه، 12 ماه یا حتی 18 ماه زمان ببرد.

وی همچنین افزود: متاسفانه در حال حاضر جزییاتی در خصوص معیارهای بازگشایی مرزها از خانم نخست وزیر مطلع نشده ایم. اگر نخست وزیر بودم، ابتدا با مسولین حوزه سلامت کشور صحبت کرده و توصیه‌های آن‌ها را برای اختصاص زمانبندی لازم بکار می‌گرفتم.

آقای مولر در ادامه، ضمن انتقاد از شرایط مدیریت فعلی شیوع ویروس کرونا خاطرنشان کرد: در حال حاضر، از افرادی که وارد کشور می‌شوند، دو بار تست ویروس کرونا گرفته می‌شود. این بدان معناست که آمادگی لازم را برای بازگشایی مرزها فعلا نداریم. این مدیریت بسیار آشفتگی دارد. پیشنهاد ما این است که در ابتدا به دانشجویان خارجی مجوز ورود داده شده تا با رعایت پروتکل های لازم وارد کشور شوند. این اولین اقدام ما خواهد بود به به تدریج طی زمانبندی ویژه فرایند بازگشایی مرزها را انجام خواهیم داد.

 

 بازگشایی مرزهای اتحادیه اروپا برای شهروندان نیوزیلندی

طی روزهای گذشته، اتحادیه اروپا فهرستی از کشورهای خارج از این اتحادیه را تهیه کرده که اجازه ورود به مسافران خارجی از ابتدای ژوئیه بر پایه آن صادر می‌کند. نام کشور نیوزیلند نیز در این لیست دیده می‌شود.

بر همین اساس، روز گذشته، آقای وینستون پیترز، وزیر امور خارجه نیوزیلند، اظهار داشت که این تصمیم اتحادیه اروپا به معنای بازگشایی متقابل مرزها برای شهروندان اتحادیه اروپا نخواهد بود. وی همچنین خاطر نشان کرد: در صورتی که شهروندان نیوزیلندی برای تعطیلات به اروپا سفر کنند، هنگام بازگشت، هزینه‌های قرنطینه در کشور بر عهده خود ایشان می‌باشد.

در پاسخ به اظهارات آقای پیترز، نماینده اتحادیه اروپا در نیوزیلند، طی مصاحبه تلوزیونی گفت: اولین معیار انتخاب کشورها، شرایط شیوع ویروس کووید-19 در آن‌ها بوده که در این مورد، نیوزیلند جایگاه ویژه ای دارد. تصمیمی‌که در اتحادیه اروپا گرفته شده هیچ یک از کشورهای منتخب را ملزم نکرده تا مرزهای خود را به روی شهروندان اتحادیه اروپا باز کنند. بر همین اساس تصمیم هر کشور ممکن است متفاوت باشد.

با این حال، وزارت امور خارجه نیوزیلند همچنان شهروندان خود را از انجام سفرهای خارجی منع کرده است. این اطلاعیه ماه مارس سال جاری منتشر شد.

 

نشست اَپِک در سال 2021 بصورت آنلاین برگزار می‌شود. 

به گزارش رادیو نیوزیلند، نشست اَپِک (سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا–پاسفیک) در سال 2021 که به میزبانی نیوزیلند می‌باشد، بصورت آنلاین میان اعضای این سازمان برگزار خواهد شد.

آقای وینستون پیترز، وزیر امور خارجه نیوزیلند، در این باره گفته است که اختلال جهانی ناشی از شیوع ویروس کووید-19، از جمله محدودیت های مرزی، عامل اصلی این تصمیم گیری بوده است. وی افزود: با توجه به شرایط فعلی در جهان، برنامه ریزی برای داشتن حجم زیادی از بازدید کنندگان سطح بالا در نیوزیلند امکانپذیر نیست. به دلیل برنامه ریزی و همچنین به دلایل امنیتی، مجبور شدیم به عنوان میزبان نشست اَپِک، این تصمیم را اتخاذ کنیم. امکان آن را نداشتیم تا چندین ماه صبر کرده تا اینکه تصویر شفاف تری از شرایط داشته باشیم.

آقای پیترز همچنین خاطر نشان کرد: تصمیم برگزاری این مراسم بصورت آنلاین اقدامی عملی بوده و تعهد دیرینه نیوزیلند را در خصوص میزبانی این نشست حفظ می‌کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما