معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۳/۲۲- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۳۳۳

اخبار اقتصادی میانمار و لائوس (هفته دوم خرداد 1399)

مهم ترین اخبار و عناوین تحولات داخلی و خارجی اقتصادی میانمار و لائوس در هفته دوم خرداد ماه 1399 که در رسانه‌ های این کشورها و همچنین رسانه‌های معتبر بین المللی منتشر شده، به این شرح می‌باشد:

الف) اخبار اقتصادی میانمار

دستور خانم سوچی به دیپلمات های این کشور برای رسیدگی به وضعیت کارگران مهاجر:

خانم سوچی، رهبر حزب حاکم میانمار طی ویدئو کنفرانسی در 14 خرداد ماه با سفرا و دیپلمات های میانماری در تایلند، چین و کره جنوبی به آنها دستور داد که به وضعیت کارگران مهاجر میانماری در این کشورها که بواسطه شیوع کرونا بیکار شده اند، رسیدگی کنند. وی در این کنفرانس ویدئویی گفت که زمانی کشورهای دیگر به شهروندان شما احترام خواهند گذاشت که شما به شهروندان خود در کشورهای دیگر، احترام بگذارید. طبق اعلام دولت میانمار بیش از 4.25 میلیون نفر از جمعیت این کشور در خارج مشغول کار و زندگی‎ می ‎باشند که بیش از 60 درصد آنها فقط در تایلند حضور دارند. شیوع کرونا باعث بیکاری بیش از 300 هزار کارگر مهاجر تنها در تایلند شده است. (نیو لایت آو میانمار)

تعلیق صدور ویزاها و محدودیت های مسافرتی به میانمار تا 15 ژوئن: 

ویزای مسافرتی و همچنین معافیت های ویزایی این کشور تا 15 ژوئن (26 خرداد) خبر داد. در اواخر ماه مارس سالجاری دولت میانمار جهت جلوگیری و مقابله با کرونا از تعلیق صدور انواع روادید برای اتباع خارجی (به استثنای دیپلمات ها، کارکنان سازمان ملل و خدمه کشتی‌ها) تا 30 اوریل خبر داده بود. این محدودیت ها تاکنون دو بار نیز تمدید شده است. در اوایل هفته جاری برخی از خطوط هوایی داخلی میانمار فعالیت خود را از سر گرفتند و طبق اعلام قبلی قرار بود که هواپیمای ملی میانمار نیز طی این ماه پروازهایی به مقصد هنگ کنگ و سنگاپور داشته باشند ولی تاکنون جزئیاتی از این پروازها اعلام نشده است. (وزارت خارجه میانمار)

واردات اولین محموله گاز مایع (ال ان جی) از مالزی به میانمار:

شرکت نفت و گاز مالزی (پتروناس) 15 خرداد اعلام کرد که تحویل دو محموله گاز مایع (به حجم 190 هزار متر مکعب) به میانمار را به انجام رسانده است. در اطلاعیه پتروناس آمده که این تحویل بخشی از توافق خرید و فروش این شرکت با شرکت هنگ کنگی CNTIC VPower  که در حال ساخت سه نیروگاه برق گازی در میانمار به ظرفیت تولیدی 900 مگاوات است، می‌باشد. مالزی بعد از قطر، استرالیا، آمریکا و روسیه، پنجمین صادر کننده LNG در جهان و چین، کره جنوبی، ژاپن، هند، سنگاپور، ترکیه، اسپانیا، انگلیس، فرانسه، مصر و تایلند نیز از مهمترین وارد کنندگانآن می‌باشند. (پتروناس، رویترز)

پیشنهاد خرید برنج میانمار توسط سه عضو آ.سه.آن:

معاون وزیر بازرگانی میانمار اعلام کرد که سه کشور مالزی، اندونزی و فیلیپین پیشنهاد خرید برنج تولیدی این کشور را داده اند. مالزی و فیلیپین به ترتیب هر کدام درخواست خرید 300 و 50 هزار تن برنج را به این کشور ارائه نموده اند. وی گفت که با توجه به شیوع کرونا، کشورهای آ.سه.آن در حال افزایش ذخایر برنج خود هستند و این فرصتی برای میانمار برای مذاکره جهت عقد قراردادهای طولانی مدت صادراتی با آنها است. همچنین در حال حاضر ، قیمت های بین المللی برنج در حال افزایش است و این می‌تواند شرایط مذاکره برای ما را مطلوبتر نماید. وزارت بازرگانی میانمار مجوزهای صادرات برنج را در ماه آوریل به حالت تعلیق درآورد اما در ماه می این صادرات از سر گرفته شد و از آن زمان اجازه صادرات 150 هزار تن برنج را داده است. برنج پس از حبوبات، یکی از اصلی ترین اقلام کشاورزی صادراتی میانمار محسوب می‌شود و دولت این کشور قبل از شیوع کرونا برای سال 2020 صادرات بیش از 2.5 میلیون تن برنج به ارزش بیش از 800 میلیون دلار را هدف گذاری نموده بود. اما براساس برآوردهای جدید دولت میانمار، این میزان برای سال مالی 2020 به 2 میلیون تن کاهش پیدا کرده و اعلام شده که از این میزان نیز 10 درصد آن به عنوان ذخایر مواد غذایی برای میانمار حفظ می‌شود. (وزارت بازرگانی میانمار، میانمار تایمز)

برنامه کمک 24 میلیون دلاری دولت برای شرکت هواپیمای ملی میانمار:

وزارت حمل و نقل میانمار اعلام کرد که دولت این کشور قصد دارد به منظور کمک به صنعت هوانوردی این کشور مبلغ 24 میلیون دلار اعتبار به شرکت هواپیمایی ملی (MNA) خود اختصاص دهد. هواپیمای ملی میانمار بطور متوسط ماهانه حدود 4.8 میلیون دلار هزینه بابت سوخت، بیمه و تعمیرات هواپیمای خود پرداخت می‌کند، اما در شرایط فعلی و لغو بیشتر پروازها، این شرکت طی ماه‌های اخیر نتوانسته است این مبالغ را پرداخت نماید و از این رو از وزارت دارایی این کشور درخواست وام نموده است. (میانمار تایمز)

آمار جدید مبتلایان به کرونا در میانمار:

وزارت بهداشت میانمار در جدیدترین گزارش خود که در 15 خرداد منتشر شد، تعداد مبتلایان به کووید-19 در این کشور را 236 مورد، فوتی‌ها را 6 نفر و افراد بهبود یافته را 148 نفر اعلام نموده است. از مجموع این تعداد تنها 183 نفر در شهر یانگون شناسایی شده اند. همچنین تاکنون از حدود 32 هزار فرد مشکوک به ابتلا نیز در این کشور تست کرونا اخذ شده است.

ب) لائوس

جدیدترین پیش بینی نرخ رشد اقتصادی لائوس:

در جدیدترین پیش بینی از رشد اقتصادی لائوس بانک جهانی گزارش نموده که در خوش بینانه ترین سناریو رشد اقتصادی این کشور در سال 2020 به واسطه تاثیرات شیوع کرونا 1 درصد و در سناریوی بدبینانه منفی 1.8 درصد خواهد بود. همچنین این گزارش پیش بینی می‌کند که دولت در سال 2020 به نسبت سال 2019 بین 5.7 تا 8.8 درصد کسری بودجه داشته باشد. همچنین به دلیل محدودیت ها و تاثیرات اقتصادی همه گیری کرونا بین 100 تا 200 هزار نفر نیز در این کشور، دچار فقر شدید شوند. (خبرگزاری لائوس)

ارسال دومین محموله کمکی ارتش چین به لائوس:

روز سه شنبه (13 خرداد) دومین محموله کمک ارتش چین شامل تجهیزات پزشکی برای مقابله با کرونا به لائوس تحویل شد. پیش از این نیز ارتش چین یک محموله تجهیزات پزشکی و تعدادی پرسنل درمانی به لائوس اعزام نموده بود. (شینهوا)

آخرین آمار مبتلایان به کرونا در لائوس:

وزارت بهداشت لائوس در آخرین بروز رسانی خود (14 خرداد) تعداد مبتلایان به کووید-19 در این کشور را کماکان 19 نفر اعلام نمود. این آمار طی 50 روز اخیر هیچگونه تغییری نکرده است. لائوس تاکنون 7563 مورد مشکوک را آزمایش کرده که از این میان 19 مورد را تأیید کرده که از این تعداد، 16 نفر نیز بهبود یافته اند. باتوجه به این شرایط، مدارس و دانشگاه‌های لائوس 15 ژوئن (26 خرداد) بازگشایی خواهند شد اما مرزهای این کشور کماکان بسته بوده و ورود و خروج به کشور ممنوع می‌باشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما