معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۳/۱۳- ۰۷:۰۰ - مشاهده: ۳۱۸

اخبار اقتصادی میانمار و لائوس (هفته اول خرداد 1399)

مهم ترین اخبار و عناوین تحولات داخلی و خارجی اقتصادی میانمار و لائوس در هفته اول خرداد ماه 1399 که در رسانه‌ های این کشورها و همچنین رسانه‌های معتبر بین المللی منتشر شده، به این شرح می‌باشد:

الف) میانمار

تصمیم دولت میانمار برای واکسیناسیون کارکنان بهداشتی خود در برابر آنفلوانزا:

یک مقام ارشد وزارت بهداشت میانمار اعلام کرده است که دولت این کشور قصد دارد به منظور حفاظت از مردم خود با شروع فصل بارانی، به حدود 110 هزار نفر از کارکنان و پرسنل بخش بهداشت و درمان این کشور واکسن انفلوآنزا تزریق نماید. وی گفت به محض ورود واکسن آنفولانزای فصلی از خارج از کشور (احتمالا اوایل ژوئن)، واکسیناسیون‌ها را شروع خواهیم کرد. این وزارتخانه همچنین همه کارکنان بهداشت را علیه هپاتیت B، سرخک و سرخچه واکسینه کرده است. طبق اعلام وزارت بهداشت و ورزش میانمار، طی 5 ماهه نخست 2020 تاکنون بیش از 116 نفر در این کشور بر اثر ابتلا به انفلوآنزا جان خود را از دست داده اند. (میانمار تایمز)

کمک نقدی دولت به زنان و سالخوردگان:

وزارت رفاه و امور اجتماعی میانمار اعلام کرده که دولت میانمار به کمک صندوق معیشت و امنیت غذایی (LIFT) قصد دارد به بیش از 441 هزار نفر از زنان و سالخوردگان 5 منطقه میانمار، که بر اثر شیوع کرونا معیشت آنها تحت تأثیر قرار گرفته، نفری حدود 22 دلار بعنوان کمک نقدی پرداخت نماید. این صندوق برای این منظور حدود 9 میلیون دلار بودجه در نظر گرفته است. صندوق معیشت و امنیت غذایی، یک نهاد خیریه خارجی فعال در میانمار است در سال 2009 در این کشور تأسیس شده و تمرکز آن کمک به معیشت پایدار مردم این کشور، بویژه کودکان، زنان و سالخوردگان می‌باشد. آمریکا، انگلستان، اتحادیه اروپا، استرالیا، کانادا، ایرلند و سوئیس از تأمین کنندگان اصلی بودجه این نهاد خیریه هستند. طبق اعلام این نهاد بیش از 11 میلیون میانماری از خدمات این صندوق بهره مند می‌شوند. (لیفت، ایراوادی)

درخواست وام دولت میانمار از صندوق بین المللی پول و جایکا:

مجلس میانمار در تاریخ 26 می‌ پیشنهاد دولت این کشور برای درخواست وام از نهادهای بین المللی به منظور پوشش بخشی از کسر بودجه خود را تایید نمود. شیوع کرونا و کاهش درآمدهای توریستی میانمار باعث شده که اقتصاد این کشور بشدت تحت تأثیر قرار گیرد. به همین منظور دولت این کشور قصد دارد 200 میلیون دلار از صندوق بین المللی پول و همچنین 30 میلیارد ین (حدود 280 میلیون دلار) از آژانس همکاری‌های بین المللی ژاپن (جایکا) وام با بازپرداخت 40 ساله و با نرخ بهره 0.01 درصد، دریافت نماید. میانمار در حال حاضر بیش از 10.2 میلیارد دلار بدهی خارجی (بیش از 13 درصد از کل تولید ناخالص داخلی) دارد. (خبرگزاری میانمار، میزما)

دریافت وام 33 میلیون یورویی از یک بانک اتریشی:

وزارت اقتصاد میانمار اعلام کرد که این کشور بزودی وام 33 میلیون دلاری از یک بانک اتریشی (Unicredit Bank) به منظور ایجاد شناسنامه الکترونیکی دریافت خواهد کرد. دریافت این وام یکی از موارد گفتگوی بین خانم سوچی و صدراعظم اتریش در سال 2019 بوده است. در خواست دولت از شناسه‌های الکترونیکی این است که به دولت اجازه دهد یک بانک اطلاعاتی آنلاین از اطلاعات شهروندان خود ایجاد کند و راه را برای جایگزینی کارت های ملی (NRC) هموار نماید. (میانمار تایمز)

تاثیر 80 درصدی کرونا بر صنعت گردشگری میانمار:

یک بررسی جدید در میانمار نشان می دهد که بیش از 80 درصد از مشاغل فعال در بخش گردشگری میانمار بواسطه شیوع کرونا تحت تأثیر قرار گرفته و فعالان این بخش هیچ چشم انداز مثبتی از حمایت و کمک موثر دولت از خود برای برون رفت از این شرایط، ندارند. این نظر سنجی توسط وزارت هتل و توریسم میانمار با همکاری آژانس توسعه همکاری لوکزامبورگ انجام شده و نتایج نشان می دهد که حدود 90 درصد از هتل های این کشور با کاهش درامد بیش از 60 درصدی مواجه شده اند. همچینن بیش از 50 درصد پاسخ دهندگان (هتل داران) نسبت به قول دولت برای حمایت و کمک های مالی به خودشان دچار تردید هستند. در اواخر ماه مارس دولت میانمار وعده داد که به منظور مقابله با تاثیرات اقتصادی شیوع کرونا، قصد دارد حدود 72 میلیون دلار بودجه بعنوان کمک به مشاغل کوچک و متوسط فعال در بخش پوشاک و توریسم اختصاص دهد. (ایراوادی)

اعلام زمان بازگشایی مدارس در میانمار:

وزارت اموزش میانمار 8 خرداد ماه طی اطلاعیه ای 21 جولای (31 تیر) را زمان بازگشایی مدارس متوسطه این کشور اعلام کرد. همچنین طبق اعلام این وزارتخانه مدارس ابتدایی و راهنمایی نیز 2 هفته بعد از آن بازگشایی خواهند شد. این دستور پس از آن صادر شده که در 12 ماه می خانم سوچی طی ویدئو کنفرانسی با مقامات این وزارتخانه دستور داده بود با توجه عدم امکان برگزاری کلاس های آموزشی آنلاین، مدارس این کشور باید ضمن در نظر گرفتن شرایط کرونایی، به سرعت آغاز بکار نمایند. (استریت تایمز)

بیکاری بیش از 300 هزار کارگر مهاجر میانماری در تایلند:

بر اساس گزارشی که 8 خرداد ماه در بیزنس ایسنایدر منتشر شده به نقل از مدیر اجرایی بنیاد آموزش و توسعه تایلند بر اثر شیوع کرونا در جهان، تاکنون بیش از 300 هزار کارگر مهاجر میانماری در تایلند شغل خود را از دست داده اند. حدود دو سوم کل کارگران مهاجر (قانونی و غیر قانونی) شاغل در تایلند را میانماری‌ها تشکیل می دهند و بسیاری از انها با توجه به اینکه بصورت غیرقانونی در تایلند حضور دارند، علیرغم بیکاری به کشور خود باز نگشته اند. از زمان شیوع کرونا و اعمال محدودیت ها در تایلند و میانمار، تاکنون بین 70 تا 100 هزار کارگر میانماری از تایلند به کشور خود بازگشته اند. طبق برآوردهای دولت میانمار بیش از 4.25 میلیون نفر از جمعیت این کشور در کشورهای تایلند (70%)، مالزی (15%)، چین (4.6%)، سنگاپور (3.9%) و آمریکا (1.9%) ، مشغول کار و زندگی‎ می‎باشند. ناامنی و درگیری‎های داخلی، فقر اقتصادی و کاهش ارزش پول ملی و فجایع طبیعی از علل عمده مهاجرت در این کشور محسوب می‎شود. به لحاظ مالی دولت میانمار نیز بشدت به وجوه ارسالی این مهاجرین احتیاج دارد و طبق آمار بانک جهانی در سال 2018 این مهاجرین حدود 3 میلیارد دلار آورده مالی به میانمار داشته‎اند.

آمار جدید مبتلایان به کرونا در میانمار:

وزارت بهداشت میانمار در جدیدترین گزارش خود که در 9 خرداد منتشر شد، تعداد مبتلایان به کووید-19 در این کشور را 206 مورد، فوتی‌ها را 6 نفر و افراد بهبود یافته را 124 نفر اعلام نموده است. از مجموع این تعداد تنها 161 نفر در شهر یانگون شناسایی شده اند. همچنین تاکنون از حدود 21 هزار فرد مشکوک به ابتلا نیز در این کشور تست کرونا اخذ شده است. با این وجود کمیته ملی پیشگیری و مقابله و درمان کووید-19 میانمار در 8 خرداد ماه طی اطلاعیه ای، محدودیت های وضع شده برای کنترل این بیماری را در بسیاری از شهرها، از جمله یانگون را تا 15 ژوئن (26 خرداد) تمدید نموده است. با این حال برخی از ایرلاین‌های داخلی میانمار پروازهای خود در مسیرهای داخلی را به برخی مقاصد از 15 می آغاز نموده اند.

ب) لائوس

شروع اختصاص زمین به بازماندگان حادثه شکست سد پس از 2 سال:

پس از دو سال از شکسته شدن سد نیمه کاره شپیان شنام نوی در استان آتاپئو که منجر به کشته شدن بیش از 50 نفر و آوارگی بیش از 6000 نفر شد، مقامات دولت این کشور بالاخره اختصاص زمین به بیجاشدگان و آوارگان این حادثه را آغاز نموده اند. هزاران تن از بازماندگان ناشی از این سیل ویرانگر طی این مدت در یک پناهگاه موقت اسکان داده شده اند. بسیاری از این افراد شرایط زندگی در این اردوگاه‌ها را بسیار سخت توصیف نموده و بعضا از آنجا گریخته اند. سال 2019 مقامات لائوس تعهد نمودند که برای بیش از 4000 خانوار آواره یک قطعه 20 در 40 متر اختصاص دهند. (خبرگزاری لائوس)

آخرین آمار مبتلایان به کرونا در لائوس:

وزارت بهداشت لائوس در اخرین بروز رسانی خود (8 خرداد) تعداد مبتلایان به کووید-19 در این کشور را کماکان 19 نفر اعلام نمود. این آمار طی بیش از 40 روز اخیر هیچگونه تغییری نکرده است. لائوس تاکنون 6066 مورد مشکوک را آزمایش کرده که از این میان 19 مورد را تأیید کرده که از این تعداد، 17 نفر نیز بهبود یافته اند. باتوجه به عدم گزارش مورد جدید ابتلا به کرونا طی یک ماه اخیر، این کشور از 16 ماه می‌ برخی از محدودیت ها، از جمله منع آمد و شد، لغو پروازهای داخلی، بازگشایی رستوران‌ها و مراکز تفریحی و ماساژ و... را کاهش داده و قرار است کلیه مدارس و دانشگاه‌های این کشور نیز با رعایت موازین جدید بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی، در 2 ژوئن (13 خرداد) بازگشایی شوند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما