معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۲/۲۲- ۰۷:۰۰ - مشاهده: ۲۹۶

اخبار اقتصادی میانمار و لائوس (هفته  سوم اردیبهشت 1399)

مهم ترین اخبار و عناوین تحولات داخلی و خارجی اقتصادی میانمار و لائوس در هفته سوم اردیبهشت ماه 1399 که در رسانه‌ های این کشورها و همچنین رسانه‌های معتبر بین المللی منتشر شده، به این شرح می‌باشد:

الف) میانمار

قرارگیری میانمار در فهرست کمیسیون اروپا برای مبارزه با پولشویی:

کمیسیون اروپا روز پنج شنبه 18 اردیبهشت میانمار، کامبوج، مغولستان، سریلانکا و 8 کشور دیگر را در فهرست سیاه خود به‌ خاطر پولشویی و عدم پای‌بندی به استانداردهای مبارزه با تامین مالی تروریسم، قرار داد. طبق قانون کمیسیون اروپا کشورهایی که در این لیست قرار دارند «تهدیدهای قابل توجهی برای سیستم مالی اتحادیه» ایجاد می‌کنند که به موجب آن، بانک‌ها و سایر مراکز مالی که تحت قوانین اتحادیه اروپا قرار دارند، بایستی جهت شناسایی اقدامات مالی مشکوک و نظارت بیشتر بر معاملات موسسات و مشتریان این کشورها، تعامل خود با آنها را با ریسک بالایی انجام دهند. لازم به توضیح است که در اسفند ماه سال گذشته کارگروه ویژه اقدام مالی (FATF) در آخرین روز نشست خود در پاریس، میانمار را در فهرست کشورهای تحت نظر برای پولشویی یا «فهرست خاکستری» خود قرار داد و از این کشور خواست که با توجه به قرار گرفتنش در مرکز «مثلث طلایی مواد مخدر» تلاش های خود برای مبارزه با پولشویی را افزایش دهد. بسیاری از ناظران بر این اعتقادند که این اقدام و فشارهای بین المللی، تلاش های دولت خانم سوچی بریا در اصلاح نظام پولی و مالی کشور را تحت تاثیر قرار خواهد داد. همچنین لازم به توضیح است که بیشتر اقدامات مرتبط با پولشویی و جرایم مالی در مناطقی، از جمله ایالت های شان، کاچین، چین و... صورت می‌گیرد که دولت غیرنظامی تسلط چندانی بر آنها ندارد. (رویترز، میانمار تایمز)

افزایش نگرانی‌ها پیرامون امنیت غذایی در میانمار:

نگرانی‌ها پیرامون امنیت غذایی در میانمار به واسطه همه گیری کرونا به شدت افزایش یافته است. طی ماه‌های اخیر بسیاری از کشاورزان میانماری به دلیل تداوم محدودیت های مسافرتی و شرایط قرنطینه و همچینن کاهش شدید قیمت محصولات کشاورزی بدلیل متوقف شدن صادرات...، نتوانسته اند محصولات خود را بفروش برسانند و از این رو برخی از انها برای شروع فصل جدید کاشت انگیزه چندانی ندارند. بسیاری از کارشناسان هشدار می دهند که اگر این کشاورزان نتوانند به موقع زمین‌های خود را قبل از شروع فصل موسمی (اواخر ماه می) برای کاشت آماده کنند، طی شش ماه آینده این کشور با کمبود شدید مواد غذایی مواجه خواهد شد. در همین ارتباط یکی از مقامات فائو در میانمار گفته است این روند کاهش تولید مواد غذایی، محدودیت حمل و نقل و نوسانات قیمتی می‌تواند منجر به اختلال در زنجیره‌های تأمین مواد غذایی و حتی بروز اشکالی از قحطی در این کشور شود. لازم به ذکر است که در برنامه جامع محرک اقتصادی (CERP) دولت میانمار برای کمک به کشاورزان طرح هایی، از جمله اعطای وام های کم بهره به کشاورزان خرد، پیش خرید محصولات و...، در نظر گرفته است. کشاورزی یکی از مهمترین بخش های اقتصاد میانمار است و محصولات کشاورزی پس از نفت و گاز، دومین کالای صادراتی این کشور می‌باشد. بخش کشاورزی طی دو سه سال اخیر بیش از 25 درصد از کل تولید ناخالص داخلی و حدود 60 درصد از نیروی کار این کشور را به خود اختصاص داده است. (میانمار تایمز، فائو، خبرگزاری میانمار)

دستور خانم سوچی برای عدم برخورد با کارگران غیرقانونی بازگشته از تایلند:

خانم سوچی، رهبر حزب حاکم میانمار طی پیامی ضمن درخواست از نیروهای دولتی و امنیتی و نظامی، این اطمینان را به همه کارگران مهاجر بازگشته از خارج - چه قانونی و چه غیرقانونی- داد که با آنها هیچ برخوردی نخواهد شد و جریمه ای جهت خروج غیرقانونی از کشور متوجه آنها نخواهد بود. وی همچنین از همه انها خواست که به منظور جلوگیری از شیوع کرونا تنها از مسیرها و گذرگاه‌های مرزی قانونی وارد کشور شوند. با شیوع کرونا و اعمال محدودیت های متفاوت در کشورهای منطقه، خصوصا تایلند، از اواخر ماه مارس تاکنون بیش از 15000 کارگر میانماری از تایلند به میانمار بازگشته اند و پیش بینی می‌شود که طی روزهای آینده 15000 کارگر دیگر نیز از تایلند بازگردند. (خبرگزاری میانمار)

آمادگی دولت برای قرنطینه 100 هزار کارگر میانماری:

مدیرکل کنسولی و امور حقوقی وزارت خارجه میانمار 18 اردیبهشت اعلام کرد که این کشور کاملا آماده بازگشت و قرنطینه کردن 100 هزار کارگر مهاجر از چین و تایلند می‌باشد. وی اعلام کرد که از اواخر ماه مارس تاکنون 26 هزار کارگر خواستار بازگشت به کشور شده اند که از این میزان حدود 15000 نفر از آنها از تایلند توانسته اند به میانمار بازگردند. وی همچنین گفت که باتوجه به احتمال بازگشایی کارخانجات و رفع تدریجی محدودیت ها در تایلند، بعید است تعداد کارگران مهاجر بازگشتی به میانمار از 50 هزار نفر فراتر برود. لازم به توضیح است که طبق برآوردهای دولت میانمار بیش از 4.25 میلیون نفر از جمعیت این کشور (بصورت قانونی و غیرقانونی) در خارج - تایلند (70%)، مالزی (15%)، چین (4.6%)، سنگاپور (3.9%) و آمریکا (1.9%) - مشغول به کار و زندگی‎ می ‎باشند. ناامنی و درگیری ‎های داخلی، فقر اقتصادی و فجایع طبیعی از علل عمده مهاجرت در این کشور محسوب می ‎شود. به لحاظ مالی دولت میانمار نیز بشدت به وجوه ارسالی این مهاجرین احتیاج دارد و طبق آمار بانک جهانی تنها در سال 2018 این مهاجرین حدود 3 میلیارد دلار آورده مالی به میانمار داشته ‎اند.

مذاکره دولت میانمار با موسسات مالی جهانی برای تأمین مالی برنامه جامع محرک اقتصادی:

معاون وزیر بازرگانی میانمار در صفحه فیسبوک خود اعلام کرد که مقامات این کشور در حال رایزنی با بانک جهانی، صندوق بین المللی پول و بانک توسعه آسیایی جهت تأمین بخشی از بودجه برنامه جامع محرک اقتصادی (CERP) هستند. وزارت صنعت و مالی میانمار در 27 آوریل یک برنامه جامع محرک اقتصادی به منظور بهبود شرایط اقتصادی میانمار در شرایط کرونایی تدوین نموده است. تعویق و کاهش مالیات بر درامد، استمهال وام ها، کمک به بانک های و موسسات مالی، تاسیس صندوق مالی 100 میلیارد کیاتی (معادل 72 میلیون دلار) برای کمک به مشاغل کوچک و متوسط فعال در بخش گردشگری، در نظرگرفتن 500 میلیارد کیات (معادل 360 میلیون دلار) وام کم بهره برای کمک به بخش خصوصی، کاهش عوارض گمرکی، و... از جمله مهمترین بخش های این برنامه جامع است.  تاکنون بانک جهانی مبلغ 50 میلیون دلار، اتحادیه اروپا 5 میلیون یورو و برخی از کشورهای اروپایی کمک های نقدی ای را جهت کمک به میانمار برای مقابله با عواقب اقتصادی شیوع کرونا اختصاص داده اند. بانک توسعه آسیای نیز یک بسته 20 میلیارد دلاری برای مقابله با همه گیری کرونا در نظر گرفته است. (میانمار تایمز)

سقوط شاخص مدیران خرید (PMI) میانمار به 29 در ماه آوریل:

بر اساس گزارش پایگاه معتبر موسسه سرمایه گذاری آی اچ اس مارکت (IHS Markit)، شاخص مدیران خرید (PMI) میانمار در ماه آوریل و بدلیل نگرانی‌ها از شیوع کووید-19 با سقوط شدید از 45 در ماه مارس به عدد 29 در ماه اوریل رسید که این عدد کمترین میزان  شاخص مدیران خرید  در 5 سال اخیر بوده است. شاخص مدیران خرید یکی از مهم‌ترین شاخص ‌های اقتصادی در کشورهای توسعه ‌یافته است که بر اساس داده ‌های آماری از حدود ۴۰۰ شرکت در تمام فعالیت ‌های بخش خصوصی تهیه می ‌شود. چنانچه عدد شاخص بیش از ۵۰ واحد باشد، نشان می ‌دهد که اقتصاد درحال‌ توسعه است در حالی‌ که هر رقمی زیر ۵۰ واحد، از قرار داشتن اقتصاد در شرف انقباض و رکود حکایت دارد. این شاخص که اوایل هر ماه منتشر می‌شود، رونق، رکود یا ثبات کسب ‌وکارهای مورد بررسی و چشم ‌انداز انتظاری آنها در آینده را نشان می‌دهد. شامخ میانمار از ماه مارس به زیر 50 رسیده است این موضوع نشان دهنده احتمال رکود در اقتصاد این کشور طی ماه‌های آینده است. (IHS Markit)

آمار جدید مبتلایان به کرونا در میانمار:

وزارت بهداشت میانمار در جدیدترین گزارش خود که در 19 اردیبهشت منتشر شد، تعداد مبتلایان به کووید-19 در این کشور را 176 مورد، فوتی‌ها را 6 نفر و افراد یهبود یافته را 62 نفر اعلام نموده است. 142 نفر از این تعداد تنها در شهر یانگون شناسایی شده اند. همچنین تاکنون از 10064 نفر مشکوک به ابتلا نیز در این کشور تست کرونا اخذ شده است.

ب) لائوس

بازگشت تدریجی کارگران چینی برای تکمیل راه آهن لائوس-چین:

مقامات دولت لائوس اعلام کردند که کارگران و مهندسین چینی فعال در پروژه ریلی وین تیان-بوتن که با شیوع کرونا و اعمال محدودیت های قرنطینه از کشور خارج شده بودند، علیرغم بسته بودن گذرگاه‌های مرزی با هواپیما به وین تیان عزیمت و پس از طی 14 روز قرنطینه، به تدریج به سر کار خود بازخواهند گشت. در اوایل سال جاری میلادی وزارت کار و رفاه اجتماعی لائوس اعلام کرد که 16 هزار کارگر در این پروژه مشغول بکار هستند که 11500 نفر از انها کارگران و مهندسین چینی می‌باشند. راه اهن وین تیان-بوتن به طول 440 کیلومتر و بعنوان بخشی از پروژه عظیم ریلی ترانس آسیا (به طول 5500 کیلومتر که استان یوننان چین آغاز و به لائوس، میانمار، تایلند، ویتنام، کامبوج و مالزی متصل می‌شود) از سال 2016 و با سرمایه گذاری 6 میلیارد دلاری چین شروع شده است و هم اکنون مراحل پایانی خود را طی می‌کند. با شیوع کرونا و توقف این پروژه، این نگرانی وجود داشت که محدودیت های ناشی از کرونا می‌تواند این پروژه را که قرار است تا دسامبر 2021 تکمیل شود، به تاخیر بیاندازد. (خبرگزای لائوس، رادیو آزاد آسیا)

موافقت لائوس با بازگشت شهروندان ویتنامی از این کشور:

سفارت ویتنام در لائوس 16 اردیبهشت اعلام کرد که توانسته اند موافقت مقامات لائوسی برای بازگشت شهروندان ویتنامی‌ که در این کشور زندگی می‌کنند به ویتنام را از طریق گذرگاه مرزی مشترک دو کشور جلب کنند. پس از همه گیری کرونا دولت لائوس در اوایل فروردین ماه تمامی مبادی ورودی و گذرگاه‌های مرزی خود با همه کشورها را بست. (ویتنام نیوز)

در نظر گرفتن بسته کمک برای برای کارگران لائوسی:

کارگروه اقتصادی دولت لائوس در نظر دارد طی روزهای آینده در جلسه ای با حضور رئیس جمهور و نخست وزیر، اقدامات لازم برای ارائه یک بسته کمکی به کارگران بیکار شده طی شیوع کرونا را مدنظر قرار دهد. این اقدام پس از آن صورت گرفت که مؤسسه ملی تحقیقات اقتصادی (NERI) از دولت این کشور خواسته بود که تلاش های خود برای کمک به بیکاران، خصوصا 100 هزار کارگر مهاجر بازگشته از تایلند و سایر کشورهای همسایه را سرعت ببخشد. اشتغال کارگران بیکار شده در بخش کشاورزی، امدادرسانی به کارگرانی که بیمه تامین اجتماعی ندارند و مهارت آموزی، از جمله پیشنهادات این موسسه برای امدادرسانی به این کارگران است. (وین تیان تایمز)

آخرین آمار مبتلایان به کرونا در لائوس:

وزارت بهداشت لائوس در آخرین بروز رسانی خود (19 اردیبهشت) تعداد مبتلایان به کووید-19 در این کشور را 19 نفر اعلام نمود. این آمار طی دو هفته اخیر هیچگونه تغییری نکرده است. لائوس تاکنون 2064 مورد مشکوک را آزمایش کرده که از این میان 19 مورد را تأیید کرده که از این تعداد، 9 نفر نیز بهبود یافته اند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما