معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۲/۲۱- ۱۹:۰۰ - مشاهده: ۲۵۳

اخبار اقتصادی نیوزیلند ( هفته دوم اردیبهشت 1399 )

مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی نیوزیلند در هفته دوم اردیبهشت ماه 1399 به شرح زیر در رسانه‌های این کشور انتشار یافته است:

پرواز مستقیم نیوزیلند - تاسمانی

 وینستون پیترز وزیر خارجه نیوزیلند از طرح برقراری پرواز مستقیم به هوبارت مرکز جزیره تاسمانی استرالیا خبر داد و آن را بسیار هیجان انگیز توصیف کرد. او گفت شروع کار جدید با یک کشور دیگر که در زمینه مبارزه با کرونا موفق بوده است بهترین اقدام است. این خبر از آن جهت مهم است که در شرایط بحران کرونا و از بین رفتن صنعت گردشگری نیوزیلند، با برقراری این پرواز بخشی از صنعت گردشگری این کشور جان می‌گیرد. هوبارت مرکز جزیره تاسمانی، یکی از ایالت های استرالیا است که در جنوب این کشور واقع شده و جمعیتی بیش از 500 هزار نفر دارد.

پیتر گوتوین فرماندار تاسمانی نیز با اعلام این خبر به رسانه‌های استرالیا گفت در این ارتباط با مسئولین گردشگری تاسمانی و فرودگاه هوبارت در مورد نحوه عملکرد آن صحبت کرده است. این پرواز در صورت تحقق با در نظر گرفتن تمام شرایط مربوط به شیوع ویروس کرونا انجام خواهد گرفت. باز کردن این مرزها به کنترل ها و معاینات بهداشتی مسافران در هر دو طرف منجر می‌شود و حداقل نیاز این سفر گواهی پزشکی مبنی بر منفی بودن آزمایش کرونا خواهد بود. جزایر کوک و ساموآ نیز تمایل زیادی نشان داده اند که پروازها به سمت نیوزیلند را از سر بگیرند اما به نظر می رسد در حال حاضر دولت نیوزیلند اولویت را به جزیره تاسمانی استرالیا داده است. یکی از جذابیت های جزیره تاسمانی برای نیوزیلندی‌ها پیست های اسکی است که در این جزیره وجود دارند. دانیل گچوین، رئیس شورای صنعت گردشگری کوئینزلند استرالیا نیز در این ارتباط اظهار نظر کرد و گفت بازگشت نیوزیلندی‌ها به استرالیا بسیار حیاتی است چرا که آنها در هر سال حدود 600 میلیون دلار به اقتصاد استرالیا تزریق می‌کنند.

هر سال حدود 1.4 میلیون نفر بین نیوزیلند و استرالیا سفر می‌کنند که پیش بینی می‌شود با راه اندازی این خط هوایی جدید این رقم افزایش یابد. پیش از بحران کرونا، استرالیایی‌ها 40 درصد مسافران خارجی نیوزیلند را به خود اختصاص داده بودند.

 

مایکروسافت به نیوزیلند می آید

 نخست وزیر نیوزیلند از برنامه مایکروسافت برای ایجاد اولین مرکز داده در کشورش خبر داد و از آن تمجید کرده و گفت این موضوع به جهان نشان می دهد که نیوزیلند کشوری برای تجارت آزاد است. در این زمینه کریس فافوی، وزیر ارتباطات نیز با استقبال از این پروژه آن را برای اقتصاد دیجیتال کشورش مفید دانسته که منجر به اشتغال زایی نیز خواهد شد.

استقرار این مرکز داده به مایکروسافت این شانس را خواهد داد که به رقابت با گوگل و آمازون که مراکز داده آنها در سیدنی استرالیا مستقر هستند بپردازد. این مرکز داده در شهر اوکلند مستقر خواهد شد. در مورد جزییات این پروژه از جمله ظرفیت و اندازه آن خبری درز نکرده است اما به گفته یکی از مقامات مایکروسافت این مرکز داده یک سرمایه گذاری بزرگ خواهد بود.

پیش بینی می‌شود این پروژه بالغ بر 100 میلیون دلار سرمایه نیاز داشته باشد. با توجه به مصرف بالای برق مراکز داده، به نظر می رسد از پنل های خورشیدی و دیگر منابع انرژی پاک برای این پروژه بهره گیری نمایند. مایکروسافت در حال حاضر حدود 100 مرکز داده در سراسر جهان دارد.

 

افزایش نرخ بیکاری

بر اساس برآوردهای جدید در نیوزیلند، نرخ رسمی‌بیکاری در در سه ماهه اول سال 2020 به 4.2 درصد رسید در حالی که این رقم در سه ماهه منتهی به دسامبر 2019 حدود 4 درصد بود. برخی از اقتصاددانان انتظار دارند نرخ بیکاری تا پایان سال به رقم 8 تا 10 درصد افزایش یابد. نرخ بیکاری کشور نیوزیلند از سال 2012  روند نزولی به خود گرفت و از اواخر سال 2018 تا پیش از بحران کرونا در حدود 4 درصد پایدار مانده بود.

دفاع بانک های نیوزیلند از عملکرد خود در شرایط بحران کرونا

 بانک های زلاندنو چند روز پس از آنکه از سوی وزیر دارایی دولت نیوزیلند مورد انتقاد قرار گرفتند که در قبال مسئولت خود در برابر کسب و کارهای متاثر از کووید 19 کوتاهی نموده و موجب ناامیدی دولت گردیده اند، به دفاع از خود روی آوردند.

هفته گذشته آقای رابرتسون، وزیر دارایی نیوزیلند در کنفرانس مطبوعاتی خود اعلام کرد که " در پی ناتوانی بانک ها در برآورده کردن انتظارات دولت در زمینه حمایت از مشاغل، کابینه با اختصاص وام بدون بهره تا سقف 100.000 دلار به مشاغل موافقت کرده است. طبق تصمیمات پیشین قرار بر این شده بود که بانک ها به مشاغل کوچک وام دهند اما با ناامید شدن وزارت دارایی از اقدام بانک ها، دولت خود دست به کار شد." بانک ها این اظهارات وزیر دارایی را مغایر با اقدامات خود دانسته و در دفاع از عملکرد خود به تشریح اقدامات خود پرداختند.

آنتونیا واتسون، رئیس اجرایی بانک ANZ گفت: "بانک ما در جریان قرنطینه و پرداخت یارانه‌های دولتی، هیچ یارانه دستمزدی دریافت نکرد و حقوق تمام کارکنان خود را به طور کامل پرداخت کرد. ما همچنین بر اساس بررسی‌های به عمل آمده به بخش هایی از جامعه که آسیب دیده بودند کمک مالی کردیم و در این ارتباط 2 میلیون دلار به پناهندگان زن، نیروهای امداد، خیریه‌های مربوط به کهنسالان و چندین خیریه دیگر اهدا کرده ایم. او افزود از نظر ما این مبلغ بسیار زیادی است و قطعاً ما همه کمک های خیرخواهانه خود را به طور منظم انجام داده ایم و همکاری خود را با انجمن سرطان و بنیاد ستاره که کمک های مالی بسیاری از خیریه‌های محلی را تأمین می‌کند، حفظ کرده ایم. او اشاره کرد که بانکها تاکنون 19.5 میلیارد دلار بازپرداخت وام را به تعویق انداخته اند و این کمک بزرگی به مردم بوده است.

یکی از مقامات بانک وستپاک طی اعلامیه ای گفت که 1 میلیون دلار به هلیکوپترهای امداد و نجات نیوزیلند اهدا کرده است. وی ادامه داد: ما قبلاً به بیش از 22.000 مشتری شخصی و تجاری از طریق طرح های متنوعی از جمله وام مسکن شش ماهه، تعویق بازپرداخت وام شخصی، وام های پشتیبانی مشاغل تحت حمایت دولت و اضافه برداشت های اضطراری برای مشاغل کوچک، کمک کرده ایم.

بانک BNZ گفت که این بانک از پرداخت بدهی وام ها به مدت سه ماه چشم پوشی کرده و 5 میلیون دلار وام بدون بهره را از طریق برنامه مالی خود در دسترس مردم قرار داده است. همچنین فهرستی از ابتکارات از جمله سهولت دسترسی به درخواست وام برای مشاغل، کاهش نرخ بهره و تعویق بازپرداخت را در اختیار مشتریان خود قرار داده است.

کیوی بانک اظهار داشت که تاکنون به 13 هزار مشتری کمک کرده، سه ماه بدهی وام ها را کاهش داده و نرخ بهره را پایین آورده است. همچنین برخی پرداخت های ماهانه خود به مشتریان را به پرداخت هفتگی رسانده است تا نقدینگی مشتریان را پوشش دهد.

بانک ASB گفت از اول مارس تقریباً 26.000 مشتری به بسته پشتیبانی خود دسترسی داشته اند که شامل کاهش نرخ بهره در اضافه برداشت های موقت، جابجایی مشتریان به بازپرداخت های بدون بهره، تعویق بازپرداخت وام ها، کاهش نرخ  کارمزد کارت اعتباری، چشم پوشی از هزینه‌های دیرکرد و تمدید شرایط وام است.

راجر بایمونت، رئیس اجرایی انجمن بانکداران نیوزیلند نیز در این زمینه گفت آمارها نشان می دهد که بانک ها بازپرداخت وام ها را به تعویق انداخته اند و وام های جدیدی را پرداخت کرده اند. وی گفت: با وجود این که ما وارد قرنطینه و تعطیلی شدیم اما بانک های ما 9.6 میلیارد دلار نیوزیلند به بیش از 41.000 مشتری شخصی و تجاری وام داده اند. این شامل 6.4 میلیارد دلار وام جدید به کسب و کارها است. همچنین بیش از 61.000 مشتری بازپرداخت وام خود را عقب انداخته اند و این تعویق مبلغی حدود 27.3 میلیارد دلار است. وی ادامه داد: این تعویق هیچگونه اثر منفی بر روی رتبه بندی اعتباری مشتریان نیز نخواهد داشت.

در همین زمینه یکی از اساتید بانکداری دانشکده تجارت دانشگاه مسی، دکتر کلر متیوز نیز اظهار نظر کرد و به دفاع از بانک ها پرداخت. او گفت اساس کار بانک بر روی سود استوار است و اگر بانکی سود نکند سقوط خواهد کرد و از این رو ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم بانک ها در همه حال به همه کمک مالی کنند. او این سوال را مطرح کرد که در صورتی که بانک ها بنگاه‌های اقتصادی هستند آیا باید در سطوح اجتماعی هم پاسخگو باشند؟ بسیاری از مشاغل درآمد زیادی کسب می‌کنند. آیا انتظار داریم همه آنها به اجتماعات خود کمک های بزرگی انجام دهند؟ او اضافه کرد این درست است که بانک ها می‌توانند در مواقع بحرانی به جامعه کمک کنند اما  برخی از این انتقادها ادامه انتقادهای مداوم به بانک ها است که به نظر می رسد هیچگاه در نظر نمی‌گیرند که وظایف اصلی آنها چیست! 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما