معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۲/۱۶- ۰۷:۰۰ - مشاهده: ۲۵۷

اخبار اقتصادی میانمار و لائوس (هفته دوم اردیبهشت 1399)

مهم ترین اخبار اقتصادی کشورهای میانمار و لائوس در هفته دوم اردیبهشت 1399 که در رسانه‌ های این کشورها و همچنین رسانه‌های معتبر بین المللی منتشر شده به شرح ذیل است:

الف) میانمار

تعویق بازگشت 16 هزار کارگر مهاجر از تایلند:

با تمدید شرایط اضطراری و محدودیت های مسافرتی در تایلند، بازگشت بیش از 16000 کارگر مهاجر میانماری از تایلند به کشورشان که طبق اعلام و ثبت نام قبلی قرار بود در 12 اردیبهشت ماه (1 می) انجام شود به تعویق افتاد. مقامات دو کشور در حال رایزنی برای تعیین تاریخ جدید جهت بازگشت این کارگران هستند. طبق اظهارات یکی از مقامات وزارت کار میانمار ظاهرا  فرآیند بازگشت این تعداد از کارگران به نظر می رسد روز یکشنبه (14 اردیبهشت) آغاز شود. قرار است همه این افراد بعد از بازگشت به میانمار در ایالت کارن (هم مرز با تایلند) به مدت 21 روز تحت نظر دولت و در مکان‌های مشخص شده قرنطینه شوند. در اوخر ماه مارس بیش از 10 هزار کارگر میانماری پیش از بسته شدن کامل مرزهای زمینی از تایلند به میانمار بازگشته بودند. (بانکوک پست، میزما)

پیش بینی بیکاری 50 درصدی در بخش گردشگری میانمار:

اتحادیه انجمن مسافرتی میانمار (UMTA) پیش بینی کرده است که بیش از نیمی از شاغلین در بخش گردشگری این کشور بواسطه شیوع کرونا شغل خود را از دست خواهند داد. برآوردهای این اتحادیه حاکی از آن است  که بیش از 800 هزار نفر بصورت مستقیم و غیرمستقیم در بخش گردشگری میانمار مشغول فعالیت هستند که با احتساب رانندگان توک توک (موتور سه چرخ)، قایق های موتوری و پارویی، فروشندگان دوره گرد و...، این رقم به بیش از 1 میلیون نفر می رسد. در همین ارتباط این نهاد پیش بینی کرده طی ماه می تا اکتبر 2020 بیش از 500 هزار نفر از این افراد شغل خود را از دست می دهند. پیش از شیوع کرونا در جهان، مقامات وزارت گردشگری میانمار در خصوص میزان ورودی گردشگران خارجی پیش بینی می‌کردند که در سال 2020 حدود 5 میلیون گردشگر وارد این کشور شود. در طی سال 2019 میانمار توانسته بود حدود 4.4 میلیون گردشگر خارجی را جذب نماید. همچنین صنعت گردشگری این کشور در سال 2018 بیش از 580 هزار شغل و در سال 2019 بیش از 900 هزار شغل در میانمار ایجاد نموده و بر اساس پیش بینی‌های قبلی بانک توسعه آسیایی، این صنعت سال ۲۰۲۰ می‌تواسنت به تولید ۱.۴ میلیون شغل در این کشور کمک کند. (وزارت گردشگری میانمار، اتحادیه انجمن مسافرتی میانمار)

تعهد دولت برای پرداخت 40 درصد از حقوق کارگران بیکار شده میانماری:

وزارت کار و مهاجرت میانمار طی اطلاعیه ای اعلام کرده است که 40 درصد از حقوق کارگران کشور که به دلیل مقررات بهداشتی و شروع قرنطینه (از 20 اوریل) و در نتیجه تعطیلی اجباری مراکز تولیدی بیکار شده اند را پرداخت خواهد کرد. لازم به ذکر است که پیش از این در دستورالعمل های دولت مبنی بر لزوم تعطیلی تمامی‌کارگاه‌ها و کارخانجات تولیدی کشور (به غیر از تولید کننده مواد ضروری و اقلام بهداشتی) از 20 تا 30 آوریل، به هیچ وجه مشخص نشده بود که آیا کارفرمایان در زمان تعطیلی ملزم به پرداخت حقوق کارگران خود هستند یا خیر و این موضوع با انتقاد و اعتراض اتحادیه‌های کارگری در این کشور مواجه شده است. (وزارت کار، مهاجرت و جمعیت میانمار)

شروع مجدد صادرات برنج میانمار:

فدراسیون برنج میانمار(MFR)   نهم اردیبهشت( 28 اوریل) اعلام کرد که از اول ماه می صادرات برنج این کشور به صورت روزانه 150 هزار تن از سر گرفته خواهد شد. در همین ارتباط وزارت بازرگانی میانمار از 15 فروردین سالجاری اعلام کرده بود که این کشور صدور مجوزهای جدید برای صادرات برنج را موقتاً به حالت تعلیق درآورده است. در حالی که برخی از ناظران این تصمیم دولت را ناشی از نگرانی از کمبود مواد غذایی به دلیل شیوع کرونا در این کشور ارزیابی می‌کردند، ولی وزارت بازرگانی میانمار این تصمیم را صرفا به دلیل بهتر نمودن و اصلاح فرآیند صادرات برنج اعلام نموده بود. برنج پس از حبوبات، یکی از اصلی ترین اقلام کشاورزی صادراتی این کشور محسوب می‌شود و دولت این کشور قبل از شیوع کرونا برای سال 2020 صادرات بیش از 2.5 میلیون تن برنج به ارزش بیش از 800 میلیون دلار را هدف گذاری نموده بود. اما براساس برآوردهای جدید دولت میانمار، این میزان برای سال مالی 2020 به 2 میلیون تن کاهش پیدا کرده و اعلام شده که از این میزان نیز 10 درصد آن به عنوان ذخایر مواد غذایی برای میانمار حفظ می‌شود. (فدراسیون برنج میانمار، میانمار تایمز)

کاهش مجدد نرخ بهره در میانمار:

بانک مرکزی میانمار برای سومین بار از زمان همه گیری کووید - 19 در جهان نرخ بهره در این کشور را کاهش داد. پیش از این در 12 و 24 مارس بانک مرکزی این کشور نرخ بهره را حدود 1.5 درصد کاهش داده بود. در تصمیم اخیر بانک مرکزی میانمار نرخ بهره در این کشور با کاهش 1.5 درصدی، به 5 درصد برای سپرده بانکی و 10 درصد برای وام های دریافتی رسید. (بانک مرکزی میانمار)

تدوین برنامه جامع محرک اقتصادی میانمار:

وزارت صنعت و مالی میانمار در 27 آوریل یک برنامه جامع محرک اقتصادی (CERP) به منظور بهبود شرایط اقتصادی میانمار در شرایط کرونایی تدوین نموده است. تعویق و کاهش مالیات بر درآمد، استمهال وام ها، کمک به بانک های و موسسات مالی، تاسیس صندوق مالی 100 میلیارد کیاتی (معادل 72 میلیون دلار) برای کمک به مشاغل کوچک و متوسط فعال در بخش گردشگری، کاهش عوارض گمرکی، و... از جمله مهمترین بخش های این برنامه جامع است. خانم سوچی، رهبر حزب حاکم در مراسم رونمایی از این برنامه گفت که این برنامه جامع در تلاش است تا ضمن اتخاذ اقداماتی که باعث بهبود سریع اقتصاد میانمار می‌شود، تأثیرات اجتناب ناپذیر اقتصادی شیوع کرونا را کاهش دهد. (نیو لایت آو میانمار)

آمار جدید مبتلایان به کرونا در میانمار:

وزارت بهداشت میانمار در جدیدترین گزارش خود که در 12 اردیبهشت منتشر شد، تعداد مبتلایان به کووید - 19 در این کشور را 151 مورد، فوتی‌ها را 6 نفر و افراد بهبود یافته را 28 نفر اعلام نموده است. 118 نفر از این تعداد تنها در شهر یانگون شناسایی شده اند. همچنین تاکنون از 7871 نفر مشکوک به ابتلا نیز در این کشور تست کرونا اخذ شده است.

 

ابقا تحریم های نظامیان میانماری از سوی بریتانیا و واکنش ارتش میانمار:

علیرغم خروج کامل انگلیس از اتحادیه اروپا، وزارت خزانه داری این کشور در 27 اوریل اعلام کرد که بریتانیا کماکان به تحریم 14 فرمانده ارشد نظامی میانمار پایبند خواهد بود. پس از شروع موج جدید خشونت ها در راخین، شورای اروپا با صدور بیانیه‌ها و دستوراتی تاکنون 14 نفر از فرماندهان، مقام های ارشد نظامی و پلیس مرزی میانمار را به علت نقض حقوق بشر علیه اقلیت های مختلف ازجمله مسلمانان روهینگیا در ایالت های راخین، شان و کاچین تحریم کرده است که شامل ممنوعیت سفر این مسئولان نظامی ارشد میانمار به کشورهای اروپایی و مسدود کردن اموال آنها در خارج از میانمار اعلام شده است. بیشتر این تحریم ها در پی انتشار گزارش گروه تحقیق مستقل سازمان ملل در دی ماه 1397 و سایر گزارش های سازمان‌های حقوق بشری در مورد بحران کشتار و آوارگی اقلیت روهینگیا و نیز نقض شدید حقوق بشر توسط نظامیان میانماری علیه آنها اعمال شده است. در همین ارتباط ارتش میانمار در 30 اوریل ضمن انتقاد از این تصمیم خزانه داری انگلستان مبنی بر تمدید تحریم ها علیه افسران نظامی میانمار، گفت که این تحریم ها تلاش ارتش برای اجرای اصلاحات و تبدیل شدن به یک «ارتش استاندارد» مطابق هنجارهای بین المللی و نیز به موقعیت و عزت آن، آسیب می رساند. (ایراوادی، رادیو آسیای آزاد)

ب) لائوس

آخرین آمار مبتلایان به کرونا در لائوس:

وزارت بهداشت لائوس در اخرین بروز رسانی خود (11 اردیبهشت) تعداد مبتلایان به کووید - 19 در این کشور را 19 نفر اعلام نمود. این آمار طی یک هفته اخیر هیچگونه تغییری نکرده است. لائوس تاکنون 2021 مورد مشکوک را آزمایش کرده که از این میان 19 مورد را تأیید کرده که از این تعداد 4 نفر نیز بهبود یافته اند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما