معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۲/۱۴- ۰۷:۰۰ - مشاهده: ۶۶۴

گزارش فایننشال تایمز از آمار واقعی مرگ و میر جهانی در اثر شیوع ویروس کرونا

در هفته گذشته ، روزنامه فایننشال تایمز (FT) چاپ لندن گزارش مهمی از آمار تلفات ناشی از شیوع ویروس کرونا منتشر کرد. براساس تحلیل آماری این گزارش، در مورد تلفات کلی در هنگام ابتلا به این بیماری در 14 کشور ، آمار تلفات ناشی از کروناویروس تقریباً 60 درصد بیشتر از آمارهای رسمی است. آمار مرگ و میر نشان می دهد 122000 مرگ و میر بیش از حد طبیعی در این مناطق ، به طور قابل توجهی بالاتر از 77000 مرگ رسمی‌بر اثرابتلا به ویروس کرونا در همان دوره‌های زمانی و درهمان کشورها گزارش شده است. برگردان خلاصه ای از این گزارش در پی خواهد آمد . ( صحت و درستی محتوای این مطلب بر عهده نویسندگان آن می باشد )

اگر همان میزان از اختلاف در مرگ و میر را که در این کشورها گزارش شده به مجموع تلفات ناشی از شیوع کرونا در کل کشورها تعمیم بدهیم تعداد مرگ و میر در اثر شیوع کرونا از تعداد رسمی فعلی 201000 به 318،000 نفر افزایش می یابد. برای محاسبه مرگ و میر اضافی ، روزنامه فایننشال تایمز ( FT ) مرگ و میر را از همه مقایسه کرده است.
برای درک این مقایسه در یک دوره زمانی مشخص در ماه‌های مارس و آوریل در سال 2020 با مدت مشابه بین سال های 2015 و 2019 برای 14 کشور برای این گزارش درنظر گرفته شده است. در کل حدود 122000 نفر یعنی به میزان 50 درصد در میزان مرگ و میر کلی نسبت به میانگین تاریخی مشابه برای مکان‌های مورد مطالعه افزایش وجود داشته است. تمام کشورهایی که به جز دانمارک مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند ، مرگ و میر بیش از شمار کشته شدگان رسمی‌کروناویروس داشته اند. صحت آمار مرگ رسمی ناشی از ویروس به میزان توانمندی یک کشور در آزمایش افراد برای تأیید موارد ابتلا مرتبط است. برخی از کشورها ، از جمله چین ، در آمارهای مرگ و میر خود را از این بیماری که قبلا ارائه شده بود تجدید نظر کرده اند.
با نگاهی به جدول زیر می‌توان دید که منحنی تعداد مرگ و میر بدلایل مختلف از جمله شیوع کرونا در هر هفته در ماه‌های مارس و آوریل نسبت به منحنی مرگ و میر در سال های اخیر در کشورهای مورد بررسی به شدت بالاتر است:

طبق تجزیه و تحلیل آماری که فایننشال تایمز بعمل آورده است ، مرگ و میر کلی (همه دلایل) در بلژیک 60 درصد ، در اسپانیا 51 درصد ، در هلند 42 درصد و در فرانسه 34 درصد در طی همه گیری نسبت به مدت مشابه سال های گذشته بیشتر بوده است. بسیاری از این مرگ ها می‌تواند ناشی از علل مختلفی باشد اما شرایط به شکلی است که مردم از مراجعه به بیمارستان‌ها برای سایر بیماری‌ها خودداری می‌کنند اما در عین حال مرگ و میر بیش از حد به شدت در مکان‌هایی افزایش یافته است که بیشترین میزان شیوع ویروس کرونا را نشان می دهد ، و این نشان می دهد که این ازدیاد مرگ و میرها بیشتر به شیوع ویروس کرونا ارتباط دارند تا به دلایل دیگر.
دیوید اشپیگلالتر ، استاد رشته ادراک عمومی از مخاطرات در دانشگاه کمبریج ، معتقداست که آمار تعداد مرگ و میر روزانه در انگلستان "بسیار کم" است زیرا آنها فقط آمار مرگ و میر ثبت شده در بیمارستان‌ها را به خود اختصاص داده اند. با نگاه کردن به همه باعث مرگ و میر می‌شود. . . سوالات زیادی در مورد آمار بالای مرگ و میر در کشورها وجود دارد درحالیکه بسیاری از فوت شدگان گواهی ابتلا به ویروس کرونا را دریافت نکرده اند، اما این ادراک وجود دارد که این آمار بالا به ناچار به نوعی با این بیماری همه گیر مرتبط هستند. آمار مرگ و میر بالا، بیشتر در مناطق شهری و با بالاترین میزان شیوع ویروس دیده می‌شود. این مسئله به ویژه برای بسیاری از اقتصادهای نوظهور نگران کننده است.
در استان گویاس اکوادور، فقط 245 مورد مرگ و میر بخاطر ویروس کرونا ثبت بین 1 مارس تا 15 آوریل گزارش شده است ، اما داده‌ها در مورد کلیه مرگ و میرها نشان می دهد که در حدود 10200 نفر بیشتر در این مدت نسبت به متوسط سال های گذشته جان خود را از دست دادند که این بمعنای افزایشی معادل 350 درصد است.
در نمودار زیر نیز می‌توان دید که منحنی تعداد مرگ و میر نسبت به مرگ و میر ناشی از شیوع کرونا در ماه‌های مارس و آوریل در شهرهای مورد بررسی به شدت بالاتر است:

در شمال ایتالیا ، در لمباردی ، که مرکزترین وخیم ترین شیوع کرونا در اروپا است ، و براساس آمارهای رسمی‌ بیش از 1700 شهرداری که داده‌های مورد استناد این گزارش در آن وجود دارد ، بیش از 13000 مازاد بر آمار مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا وجود دارد. این میانگین 155 درصد از میانگین تاریخی در سال های گذشته بالاتر بوده و نیز به مراتب بالاتر از 3434 مورد مرگ و میر ناشی از کروناست که در این منطقه ثبت شده است. همچنین منطقه اطراف شهر Bergamo ایتالیا با 464 درصد مرگ و میر بالاتر از حد متوسط سال های گذشته ، بیشترین افزایش را در سطح بین المللی ثبت کرده است. پس از آن شهر نیویورک با 200 درصد افزایش و مادرید در اسپانیا با 161 درصد افزایش را نشان می دهد. در پایتخت اندونزی جاکارتا ، داده‌ها در مورد دفن‌ها نشان می دهد 1400 مورد افزایش نسبت به میانگین تاریخی در مدت مشابه بوده است.
در انگلیس و ولز تعداد تلفات در هفته منتهی به 10 آوریل بالاترین میزان فوت در قرن جاری بود. این رقم در پنج سال گذشته 76 درصد بیشتر از میانگین این سال ها بوده است و تعداد تلفات بالغ بر 58 درصد بیشتر از تعداد کشته‌های گزارش شده ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در همان دوره است.
دیوید لئون ، استاد اپیدمیولوژی دانشکده بهداشت لندن می‌گوید: "اگر می خواهیم به ارزیابی مناسبی از اینکه کدام کشور بهترین نحوه واکنش و مدیریت شیوع ویروس کرونا را داشته است کافی است نگاهی به آمار مرگ و میر مازاد بر مرگ و میر ثبت شده ناشی از کرونا بیاندازیم".
اخیرا کارشناسان نسبت به گزارش های جدی مرگ و میر ناشی از ابتلا به کرونا مراکز نگهداری از سالمندان ، که به ویژه در برابر ویروس آسیب پذیر هستند ، هشدار داده اند. آدلینا کوماس-هررا ، پژوهشگر مرکز مراقبت و ارزیابی سیاست دانشکده اقتصاد لندن ، می‌گوید: "به نظر می رسد تعداد بسیار کمی از کشورها به طور منظم افراد را در خانه‌های مراقبت از سالمندان ، اعم از کارمندان و ساکنان آنها را تحت آزمایش منظم ابتلا به کرونا قرار می دهند. مارکتا پچولدووی ، استادیار جمعیت شناسی دانشگاه اقتصاد پراگ ، می‌گوید: باید توجه داشت که حتی آمارهای مرگ و میر مازاد بر موارد ثبت شده که ناشی از کرونا هستند نیز محافظه کارانه اند، زیرا در این دوره قرنطینه‌ها و تعطیلات عمومی، مرگ و میر ناشی از شرایط مختلف مانند تصادفات رانندگی و صدمات شغلی بدلیل فاصله گذاری اجتماعی و تعطیلی کسب و کارها به شدت کاهش یافته است."

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما