معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۲۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۰

ثبات نرخ بهره در انگلیس به رغم انتشار آمار کاهش نرخ تورم

در آخرین جلسۀ کمیته سیاست‌های پولی و پس از اینکه مشخص شد تورم در ماه سپتامبر بدون توجه به افزایش قیمت سوخت در رقم 6.7 درصد باقی مانده است، اعضای کمیته به ثابت نگه داشتن و حفظ نرخ بهره در بالاترین حد خود در 15 سال گذشته رای دادند.

در حالی که نشانه‌هایی از رکود در اقتصاد بریتانیا ظاهر شده است، بانک مرکزی انگلیس (BoE) برای دومین جلسه متوالی، نرخ بهره را بدون تغییر در 5.25 درصد ثابت نگه داشت. اولین تصمیم برای افزایش نرخ بهره در دسامبر سال 2021 گرفته شد که نرخ بهره در آن زمان 0.1 درصد بود، اما در مدت کمتر از دو سال و طی 14 بار افزایش، به رقم کنونی یعنی 5.25 درصد رسید. کمیته سیاست پولی، نرخ بهره را در نوامبر 2022 از 2.25 درصد به 3 درصد افزایش داد که این میزان افزایش در نرخ بهره در انگلستان از سال 1989 تاکنون بی‌سابقه بوده است.

در آخرین جلسۀ کمیته سیاست‌های پولی و پس از اینکه مشخص شد تورم در ماه سپتامبر بدون توجه به افزایش قیمت سوخت در رقم 6.7 درصد باقی مانده است، اعضای کمیته که نه نفر می‌باشند، با اکثریت 6 بر 3 به ثابت نگه داشتن و حفظ نرخ بهره در بالاترین حد خود در 15 سال گذشته رای دادند. با این حال، طبق آمار منتشره از سوی دفتر آمار ملی (ONS)، نشانه‌هایی وجود دارد که اقتصاد بریتانیا در حال ضعیف شدن است؛ حجم خرده‌فروشی در ماه سپتامبر، 0.9 درصد کاهش یافته است، قیمت مسکن به دلیل افزایش مداوم نرخ بهره طی دو سال گذشته رو به کاهش بوده است و تاییدیه وام‌های مسکن در ماه سپتامبر به پایین‌ترین حد خود در هشت ماه گذشته رسیده است، زیرا نرخ‌های بهره بالاتر، خریداران را در خصوص افزایش مبلغ اقساط وام‌ها تحت فشار قرار داه است.

بانک مرکزی انگلیس در حالی نرخ بهره را ثابت نگه داشته است که خودش هشدار می‌دهد رسیدن نرخ تورم به محدودۀ هدف 2 درصدی بانک مرکزی، زمان زیادی طول می‌کشد. پیش‌بینی بانک مذکور نشان می‌دهد که دولت احتمالا تا پایان سال جاری به هدف خود که کاهش تورم به نصف است (از 10.8 درصد در سال گذشته)، خواهد رسید، اما رسیدن به تورم هدف 2 درصدی، بیش از آنچه قبلا تصور می‌شد طول می‌کشد. بانک مرکزی انگلستان اعلام کرد که رشد شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) در سه ماهه چهارم سال جاری، احتمالا در حدود 4.6 درصد خواهد بود که کمتر از پیش‌بینی قبلی 4.9 درصدی است. ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلیس در سال گذشته وعده داده بود که تورم را تا سه ماهه چهارم سال جاری به 5.4 درصد برساند. مقامات مربوطه انگلیسی قبلا فکر می‌کردند که تورم تا سه ماهه دوم سال 2025 به هدف 2 درصدی بانک مرکزی باز خواهد گشت، اما آنها این پیش‌بینی را اصلاح کردند و گفتند که تورم تا سه ماهه آخر سال 2025 بالای 2 درصد باقی خواهد ماند. در واکنش به ثابت ماندن نرخ بهره، ارزش پوند استرلینگ در برابر دلار 0.5 درصد افزایش یافته و به بالای 1.22 دلار رسیده است.

برخی از اقتصاددانان معتقد بودند که با توجه به کاهش نرخ تورم، نرخ بهره نیز می‌بایست کاهش یابد، اما اندرو بیلی، رئیس بانک مرکزی انگلستان اعلام کرد که «خیلی زود است که به کاهش نرخ‌ها فکر کنیم، زیرا نرخ بهرۀ بالاتر در حال اثرگذاری است و تورم در حال کاهش است، اما باید شاهد کاهش نرخ تورم تا رسیدن به هدف 2 درصدی باشیم. ما نرخ‌ها را در این ماه بدون تغییر نگه داشته‌ایم، اما از نزدیک دنبال می‌کنیم تا ببینیم در آینده آیا به افزایش بیشتر نرخ‌ها نیاز است یا خیر». به عبارتی بانک مرکزی انگلیس اطمینان ندارد که طی ماه‌های آینده، نرخ تورم، کاهش محسوسی را تجربه کند، اما با نظارت بیشتر منتظر بازار و نرخ تورم خواهد ماند تا در جلسه بعدی نسبت به افزایش یا کاهش نرخ تصمیم‌گیری نماید. به احتمال زیاد، بحران فلسطین و ترس از طولانی شدن این بحران و افزایش قیمت نفت یکی از دلایل ثبات نرخ بهره می‌باشد، وگرنه با توجه به کاهش مناسب نرخ تورم اعلام شده، بانک مذکور می‌بایست نرخ بهره را کاهش می‌داد. در صورت فروکش کردن جنگ، احتمالا کمیته سیاست‌های پولی و مالی انگلیس در نوبت بعدی، نرخ بهره را کاهش خواهد داد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما