معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۳۰- ۱۵:۳۲

بهره‌گیری از انرژی‌های پاک در بریتانیا

اخیرا بزرگترین مزرعه بادی فراساحلی اسکاتلند کار خود را با ظرفیت کامل آغاز کرده که می‌تواند برق مصرفی دو سوم جمعیت پنج میلیون و چهار صد و سی و شش هزار نفری اسکاتلند را تامین می‌کند.

بریتانیا متعهد شده است تا سال 2050 به هدف انتشار «صفر خالص» برسد که به این معنی است که این کشور هیچ گاز گلخانه‌ای اضافی را تولید نکند. اما برنامه‌های دولت انگلیس از جمله دادن صدها مجوز حفر چاه نفت در دریای شمال که در جهت عقب راندن برخی از سیاست‌های سبز بریتانیا ارزیابی می‌شود، نگرانی‌هایی را در بخش‌های مختلف ایجاد کرده است و گفته می‌شود ممکن است این کشور از اهداف بین‌المللی خود در خصوص تغییر آب وهوایی دور شود. لذا برای دستیابی به این هدف، انگلیس باید انرژی بسیار بیشتری از منابع تجدیدپذیر و کم‌کربن تامین کند و تامین انرژی از سوخت‌های فسیلی را کاهش دهد.

در این راستا، اخیرا بزرگترین مزرعه بادی فراساحلی اسکاتلند کار خود را با ظرفیت کامل آغاز کرده و انتشار گازهای گلخانه‌ای را برای تامین برق کاهش داده است. شرکت Seagreen در سواحل Angus این مزرعه فراساحلی را ساخته است که می‌تواند برق لازم برای دو سوم خانوارهای اسکاتلند را تولید کند؛ به عبارتی این مزرعه، برق مصرفی دو سوم جمعیت پنج میلیون و چهار صد و سی و شش هزار نفری اسکاتلند را تامین می‌کند. این پروژۀ 3 میلیارد پوندی که شامل 114 توربین غول‌پیکر است، بیش از یک دهه در حال ساخت بوده است. این مزرعه در فاصله 17 مایلی از ساحل و در عمق 58 متری آب قرار دارد که آن را به عمیق‌ترین مزرعۀ بادی ثابت در جهان تبدیل می‌کند. با اقدامات شرکت Seagreen، هر سال از انتشار بیش از دو میلیون تن  دی اکسید کربن جلوگیری خواهد شد که به کاهش اتکای بریتانیا به سوخت‌های فسیلی برای تولید برق کمک می‌کند.

در ابتدا این مزرعه با 150 توربین برنامه‌ریزی شده بود، اما بعدا این تعداد کاهش یافت، زیرا ژنراتورهای بزرگتر، امکان برداشت همان مقدار الکتریسیته با ساختارهای کمتر را فراهم کردند؛ به عبارتی شرکت‌های ساخت توربین‌ها مدام در حال افزایش بهره‌وری هستند. گفته می‌شود هر کدام از این توربین‌ها 5 مگاوات برق تولید می‌کنند. این شرکت اکنون در حال بررسی امکان‌سنجی فاز دیگری از توسعه با افزودن 36 توربین دیگر در این مزرعه است. اولین برق از مزرعه مذکور در آگوست 2022 تولید شد، اما در اوایل هفته اخیر (اواسط اکتبر) به طور کامل تکمیل و راه‌اندازی شد.

در این پروژه حدود 700 شغل دائم توسط Seagreen ایجاد خواهد شد که نیمی از آنها در اسکاتلند مستقر هستند. قرار است حدود 60 نفر تمام وقت در عملیات تعمیر و نگهداری مزرعه مذکور در مرکز خدمات در بندر مونتروز مستقر شوند. همچنین با توجه به ایجاد مزارع بادی در بسیاری از مناطق دیگر از جمله سواحل یورک شایر شرقی، ظرفیت بادی فراساحلی بریتانیا به سرعت در حال رشد است. شرکت SSE که یکی از شرکت‌های بزرگ تولید کننده انرژی پاک است بیش از 20 پروژه بادی فراساحلی را در اسکاتلند اجاره کرده است که به گفته یکی از مدیران شرکت مذکور، این پروژه‌ها یکی از بزرگترین سایت‌ها در سراسر جهان است.

لازم به ذکر است در سال 2022 میلادی اکثر انرژی اولیه مصرف شده در بریتانیا (78.4 درصد) از ذغال‌سنگ، نفت و گاز که به عنوان سوخت‌های فسیلی شناخته می‌شوند، تامین شده است. این میزان در سال 2012 میلادی 87.2 درصد بوده که کاهش محسوسی داشته است. بیشترین کاهش نیز در بخش استفاده از ذغال‌سنگ بوده است.

همچنین مصرف انرژی در بریتانیا بر اساس نوع سوخت اولیه در سال 2022 بدین ترتیب بوده است: ذغال‌سنگ 3.0 درصد، نفت 36.0 درصد، گاز 39.3 درصد، هسته‌ای 6.1 درصد، بیوانرژی 9.6 درصد، انرژی بادی 4.1 درصد، انرژی خورشیدی 0.7 درصد، انرژی آبی طبیعی 0.3 درصد و سایر 0.9 درصد.

تفکیک برق تولید شده در بریتانیا بر اساس نوع سوخت در سال 2022 نیز بدین صورت بوده است: ذغال‌سنگ 1.7 درصد، نفت کوره 0.7 درصد، گاز 38.4 درصد، هسته‌ای 14.7 درصد، بیوانرژی 11.0 درصد، بادی 24.7 درصد، خورشیدی 4.1 درصد، انرژی آبی طبیعی 1.7 درصد و سایر 3.0 درصد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما