معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۲/۰۸- ۰۷:۰۰ - مشاهده: ۳۱۴

اخبار اقتصادی میانمار و لائوس (هفته اول اردیبهشت 1399)

مهم ترین اخبار اقتصادی کشورهای میانمار و لائوس در هفته اول اردیبهشت 1399 که در رسانه‌ های این کشورها و همچنین رسانه‌های معتبر بین المللی منتشر شده به شرح ذیل است؛

 الف) میانمار

خط اعتباری 50 میلیون دلاری بانک جهانی برای کمک به میانمار

بانک جهانی با پرداخت 50 میلیون دلار خط اعتباری برای تأمین مالی پروژه واکنش اضطراری کووید-19 در میانمار موافقت نموده است. این مبلغ قرار است در قالب یک وام و در راستای برنامه کمک اضطراری این بانک جهت ارتقا واحدهای مراقبت های ویژه (ICU) بیمارستان‌های منتخب میانمار هزینه شود. همچنین بخشی از این وجوه برای ظرفیت‌سازی کارکنان بهداشتی و مسئولان و فعالیت ‌های مشارکت اجتماعی در سراسر کشور خواهد بود. لازم به ذکر است از زمان شروع همه گیری ویروس کرونا در جهان، بانک جهانی از ارائه یک بسته کمک ۱۲ میلیارد دلاری به کشورهای در حال توسعه برای مقابله با کرونا خبر داد که این بسته شامل وام‌هایی با نرخ بهره کم، کمک های مالی و کمک های فنی خواهد بود. این بسته پس از آن ارائه می‌شود که گسترش شیوع کرونا موجب اخلال جدی در روند فعالیت های تجاری و کسب  و کارها شده و نگرانی‌ها از وقوع رکود اقتصادی در بخش بزرگی از جهان را سبب شده است. (میزما، میانمار تایمز، رویترز)

بی اعتنایی برخی از کارخانجات تولیدی به دستور تعطیلی دولت

علیرغم دستورالعمل الزامی دولت میانمار مبنی بر لزوم تعطیلی تمامی‌کارگاه‌ها و کارخانجات تولیدی یانگون (بغیر از تولید کننده مواد ضروری و اقلام بهداشتی) از 20 تا 30 آوریل، برخی از کارگاه‌ها و کارخانجات تولید پوشاک با بی اعتنایی به این دستورالعمل به فعالیت تولیدی خود ادامه داده اند. این موضوع علاوه بر اینکه موجب انتقادات گسترده در فضای مجازی میانمار شده، خشم دولت را نیز برانگیخته است. در همین ارتباط وزارت کار و مهاجرت میانمار طی بیانیه ای اعلام کرده که با انجام بازرسی‌های گسترده و سرکشی مداوم به همه کارگاه‌ها با کسانی که دستورالعمل های دولتی درخصوص مقابله با شیوع کرونا در کشور را نادیده می‌گیرند، به شدت برخورد خواهد شد. این درحالی است که دستورالعمل های دولتی به هیچ وجه مشخص نکرده که کارفرمایان در زمان تعطیلی ملزم به پرداخت حقوق کارگران خود هستند یا خیر و این موضوع نیز با انتقاد و اعتراض اتحادیه‌های کارگری در این کشور مواجه شده است. (میانمار تایمز)

چشم انداز جدید صندوق بین المللی پول از اقتصاد میانمار

صندوق بین‌المللی پول در چشم‌انداز اقتصادی ماه آوریل خود در خصوص پیش ‌بینی رشد اقتصادی میانمار در 2020 را از 6.4 درصد به 1.8 درصد کاهش داد. این پایین ترین نرخ رشد میانمار از زمان روی کار امدن دولت غیرنظامی در سال 2011 می‌باشد. بیکاری گسترده ناشی از تعطیلی کارخانجات و عدم دسترسی به دستمزدها به دلیل قرنطینه و تعطیلی موقت مراکز تولیدی و...، نگرانی‌های زیادی را برای اقتصاد میانمار ایجاد نموده است.هم اکنون بیش از 25 درصد از مردم میانمار زیر خط فقر زندگی می‌کنند و قطعا تداوم این وضعیت و افزایش تعداد کارگران بیکار شده و نیز کاگران مهاجر بازگشته از تایلند می‌توانند موجب گسترش ناآرامی‌های اجتماعی در این کشور شوند. در همین ارتباط دولت میانمار طی هفته‌های اخیر اقداماتی را برای کاهش تأثیرات اجتماعی و فشارهای اقتصادی برای مردم عادی، از جمله 150 واحد برق رایگان، استمهال وام های بانکی، اعطای کمک های مالی، پوشش 60 درصدی حقوق کارگران بیکار شده، و...، اتخاذ نموده است. (ایراوادی، میانمار تایمز)

تعلیق سرمایه گذاری مستقیم کره جنوبی در میانمار

سفیر کره جنوبی در میانمار از تعلیق سرمایه گذاری‌های خارجی خود در کشورهای مختلف، از جمله میانمار به بدلیل همه گیری کووید-19 خبر داد. کره جنوبی جزو 10 کشور برتر سرمایه گذار در میانمار است و بانک های کره ای از جمله هفت بانک آسیایی هستند که در اوایل ماه آوریل از طرف مقامات میانمار مجوز فعالیت دریافت کردند. در سه ماهه اول سال مالی 2020 نیز تجارت خارجی دو کشور از 337 میلیون دلار فراتر رفت که از این میزان 178 میلیون دلار به صادرات میانمار به کره و 158 میلیون دلار به واردات از این کشور اختصاص یافته است. (نیو لایت او میانمار، میانمار تایمز)

رایزنی میانمار و ژاپن برای ساخت یک پایانه بندری جدید

وزارت حمل و نقل و ارتباطات میانمار 1 اردیبهشت اعلام کرد که قصد دارد با کمک و همکاری ژاپن یک پایانه بندری جدید در این کشور احداث نماید. میانمار در حال حاضر 9 پایانه بندری دارد که مهنرین آن بندر یانگون است که بیش از 90 درصد صادرات و واردات به کشور تنها از طریق این بندر انجام می‌گیرد. از جزئیات مذاکرات دو کشور در این خصوص اطلاعات زیادی منتشر نشده است اما به نظر می رسد ژاپن این بندر را در منطقه ماندالی یا کاچین خواهد ساخت. دولت میانمار توسعه بنادر را به عنوان بخش اصلی برنامه اصلاحات اقتصادی خود، در اولویت قرار داده است. (میانمار تایمز)

آمار جدید مبتلایان به کرونا در میانمار

وزارت بهداشت میانمار در جدیدترین گزارش خود که در 5 اردیبهشت منتشر شد، تعداد مبتلایان به کووید-19 در این کشور را 132 مورد، فوتی‌ها را 5 نفر و افراد یهبود یافته را 9 نفر اعلام نموده است. 103 نفر از این تعداد تنها در شهر یانگون شناسایی شده اند.

 

حمله به خودروی سازمان بهداشت جهانی در راخین

دفتر سازمان ملل متحد در میانمار اعلام کرد؛ خودروی سازمان بهداشت جهانی که قصد انتقال نمونه‌های آزمایش بیماران مبتلا به کووید-۱۹ را داشت در ایالت «راخین»، واقع در غرب میانمار هدف حمله افراد مسلح قرار گرفت. دفتر سازمان ملل متحد افزوده است: در این حمله یک همکار سازمان جهانی بهداشت که در حال رانندگی خودرو حامل نمونه‌های آزمایشی بود کشته شده است. این سازمان اعلام نکرده چه کسی این حمله را انجام داده است. درگیری بین ارتش میانمار و شورشی‌های ارتش آراکان در منطقه طی ماه‌های اخیر بشدت افزایش یافته است. در همین ارتباط دفتر حقوق بشر سازمان ملل جمعه هفته گذشته اعلام کرده بود که از اواخر ماه مارس تاکنون در درگیری میان ارتش میانمار و شورشیان (ارتش آراکان) در ایالت‌های راخین و چین، دستکم ۳۲ غیرنظامی -عمدتاً زن و کودک- کشته شده‌اند. (سازمان ملل)

ب) لائوس

آخرین آمار مبتلایان به کرونا در لائوس

وزارت بهداشت لائوس در اخرین بروز رسانی خود (4 اردیبهشت) تعداد مبتلایان به کووید-19 در این کشور را 19 نفر اعلام نمود. لائوس تاکنون 1461 مورد مشکوک را آزمایش کرده که از این میان 19 مورد را تأیید کرده که از این تعداد همگی در بیمارستان تحت درمان هستند. (وین تیان تایمز)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما