معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۱/۲۵- ۰۷:۲۵ - مشاهده: ۳۵۰

اخبار اقتصادی میانمار و لائوس (هفته سوم فروردین 1399)

مهم ترین اخبار اقتصادی کشورهای میانمار و لائوس در هفته سوم فروردین 1399که در رسانه‌ های این کشورها و همچنین رسانه‌های معتبر بین المللی منتشر شده به شرح ذیل است؛

 الف) میانمار

کمک 5 میلیون یورویی اتحادیه اروپا به کارگران صنعت پوشاک میانمار

اتحادیه اروپا بعنوان بزرگترین مشتری صنعت پوشاک میانمار قرار است مبلغ 5 میلیون یورو بعنوان کمک به کارگران زن بیکار شده در صنعت پوشاک این کشور بخاطر شیوع کووید-19 اختصاص دهد. در همین ارتباط سفیر اتحادیه اروپا در یانگون 21 فروردین اعلام کرد که این کمک ها بصورت مستقیم از اول ماه می میلادی بعنوان کمک اضطراری به حدود 100 هزار زن بیکار شده این صنعت (در قالب کمک های 53 تا 88 دلاری) اعطا خواهد شد. لازم به توضیح است که بیش از 250 هزار کارگر میانماری فعال در این صنعت طی ماه‌های گذشته بدلیل شیوع کووید-19 و کمبود مواد اولیه و نیز کاهش تقاضا، از کار بیکار شده اند. پوشاک یکی از مهمترین صنایع و محصولات صادراتی میانمار محسوب شده که بیش از 1.2 میلیون نفر – که بیش از نیمی از آنها زن هستند - در این بخش مشغول بکار می‌باشند. میانمار تنها در سال 2019 بیش از 2.2 میلیارد دلار منسوجات به کشورهای مختلف جهان، بویژه اروپا صادر کرده و این کشور قصد دارد تا سال 2024 درامد خود از محل صادرات پوشاک را به 10 میلیارد دلار برساند. بسیاری از مارک های معروف منسوجات جهان، نظیر اچ اند ام، سی اند ای، زارا، یونیکولو، نایکی، پوما و... در میانمار کارخانه دارند. بیش از 70 درصد از تولیدات پوشاک این کشور به اروپا صادر می‌شود. (ایراوادی، میانمار تایمز)

اعطای مجوز فعالیت به 7 بانک آسیایی در میانمار

دولت میانمار به 7 بانک جدید آسیایی، از جمله بانک چین، کاتای یونایتد تایوان، سیام کامرشیال بانک تایلند، بانک صنعت کره جنوبی و...، برای فعالیت در این کشور مجوز اعطا نمود. با این مجوزهای جدید، تعداد بانک های خارجی فعال در میانمار به 20 بانک افزایش یافت. این اولین اعطای مجوز فعالیت به بانک های خارجی برای تأسیس شعبه در میانمار از زمان روی کار امدن دولت خانم سوچی (2016) می‌باشد. 

 لازم به ذکر است که اکثر بانک های داخلی میانمار بصورت مستقیم و غیر مستقیم تحت مالکیت و نفوذ موثر تاتماندو (ارتش) و سران دولت پیشین نظامی (خونتای) این کشور می‌باشند. بانک های خارجی برای تأسیس هر شعبه در میانمار باید حداقل بین 75 تا 100 میلیون دلار در نزد بانک مرکزی این کشور سپرده گذاری نمایند. (خبرگزاری میانمار، میزما)

افزایش تعداد مبتلایان به کووید-19 در میانمار به 27 نفر

وزارت بهداشت میانمار در آخرین بروز رسانی (22 فروردین) خود آمار مبتلایان به کووید-19 در این کشور را 27 تن اعلام نمود که از این میان 3 نفر جان خود را از دست داده و 4 نفر نیز از بیمارستان مرخص شده اند. (وزارت بهداشت میانمار)

مشوق ها و تخفیف های جدید برای سرمایه گذاری در میانمار

کمیسیون سرمایه گذاری میانمار موسوم به MCI در تاریخ 21 فروردین ماه اعلام کرد که شرکت ها و افراد داخلی و خارجی متقاضی سرمایه گذاری در میانمار و همچنین سایر فعالان تجاری این بخش از 20 اوریل تا 50 درصد تخفیف در فرایند های اداری و روند ثبت درخواست سرمایه گذاری دریافت خواهند نمود. این کمیسیون اعلام کرد که هدف از این تصمیم، تشویق به سرمایه گذاری و کمک به مشاغل در صرفه جویی در هزینه‌های جاری می‌باشد. لازم به ذکر است که این اقدام پس از آن صورت گرفته است که در هفته گذشته وزارت سرمایه گذاری و روابط اقتصادی خارجی میانمار 4 مجمع و شهرک صنعتی در یانگون، باگو، مونیوا ساژینگ و ماندالی را به دلیل نگرانی از شیوع کووید-19 تعطیل نمود. طی هفته‌های گذشته مسئول نهاد شرکت ها و سرمایه گذاری میانمار (DICA) گفته بود که به دلیل بیماری کووید-19 احتمالا سرمایه گذاری مستقیم خارجی در این کشور با کاهش مواجه شود. وی گفت که باتوجه به اینکه چین، بعنوان بزرگترین شریک تجاری میانمار، بشدت درگیر این بیماری است، پیش بینی می‌شود که سرمایه گذاری این کشور در میانمار با کاهش چشم گیری مواجه شود. (میانمار تایمز)

قرنطینه و تعطیلی کامل دومین شهر بزرگ میانمار

به دلیل نگرانی از شیوع کووید-19 و جلوگیری از گسترش آن، دولت میانمار شهر ماندلی را پس از فوت دو نفر از مبتلایان به این ویروس، از 7 تا 21 اوریل بصورت کامل تعطیل (Lock Down) کرد و اعلام نمود که هرگونه رفت و امد غیر ضرور در طول شبانه روز در این شهر ممنوع می‌باشد. طبق اعلام وزارت بهداشت میانمار بیش از 6200 نفر در این شهر در قرنطینه به سر می‌برند. تصمیم دولت برای تعطیلی این شهر و تشدید سخت گیری‌ها موجب اعتراض بسیاری از کاربران فضای مجازی و نگرانی انها از افزایش مجدد قدرت نظامیان و نظامی‌گری در کشور شده است. ماندلی با جمعیت حدود 1.4 میلیون نفری بعد از یانگون دومین شهر بزرگ میانمار بوده که در مرکز این کشور و در شرق رودخانه ایراوادی واقع شده است. (میزما)

 

ب) لائوس

احتمال تاخیر در تکمیل پروژه راه اهن لائوس-چین به دلیل کرونا

به گفته مقامات لائوسی به دلیل کاهش شدید نیروی کار در لائوس ناشی از نگرانی از شیوع کووید-19، تکمیل مراحل پایانی راه آهن لائوس-چین (وین تیان-بوتن) با تأخیر مواجه خواهد شد. مقامات دولت محلی هشدار می دهند که این محدودیت ها می‌تواند این پروژه را که قرار است تا دسامبر 2021 تکمیل شود، به تاخیر بیاندازد. راه اهن وین تیان-بوتن به طول 440 کیلومتر و بعنوان بخشی از پروژه عظیم ریلی ترانس آسیا (به طول 5500 کیلومتر که استان یوننان چین آغاز و به لائوس، میانمار، تایلند، ویتنام، کامبوج و مالزی متصل می‌شود) از سال 2016 و با سرمایه گذاری 6 میلیارد دلاری چین شروع شده است و هم اکنون مراحل پایانی خود را طی می‌کند. (رادیو آزاد آسیا)

آخرین آمار مبتلایان به کرونا در لائوس

وزارت بهداشت لائوس در اخرین بروز رسانی خود (21 فروردین) تعداد مبتلایان به کووید-19 در این کشور را 16 نفر اعلام نمود. لائوس تاکنون 903 مورد مشکوک را آزمایش کرده که از این میان 16 مورد را تأیید کرده که از این تعداد همگی در بیمارستان تحت درمان هستند. (وین تیان تایمز)

اعزام کارشناسان پزشکی چین به لائوس

دولت لائوس اعلام کرد که از 20 فروردین یک گروه از متخصیصن پزشکی، آزمایشگاهی و اپیدیمولوژیک چینی به منظور بررسی موارد مشکوک به کووید-19 و کمک به متخصصان داخلی این کشور، به لائوس سفر نموده اند. هفته گذشته نیز دولت چین به منظور کمک به تلاش های دولت لائوس برای مقابله با شیوع کرونا، حدود 400 هزار ماسک معمولی، 5000 ماسک N95 و 5000 لباس محافظ به ارزش 300 هزار دلار به این کشور اهدا نموده بود. (خبرگزاری لائوس)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما