معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۱/۲۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۰۲

اقدامات دولت و نهادهای مختلف در ایرلند برای مقابله با شیوع ویروس کرونا

در ادامه در این گزارش اقدامات دولت و نهادهای مختلف در ایرلند برای مقابله با شیوع ویروس کرونا ارائه میگردد.

الف- تمهیدات کنترلی در مرزها:

1-  مرزهای هوایی: شامل مسافر، کارگو، هواپیما و خدمه پرواز

-  تمهیدات اطلاع دهی:  اطلاع رسانی به طرق مختلف و از جمله از طریق سایت فرودگاه و اطلاعات پروازی انجام می‌پذیرد.

-  تمهیدات بهداشتی:

-اطلاع رسانی در فرودگاه

- گذاشتن وسایل استریل برای نظافت دستها و حمل بار

- لزوم رعایت فاصله از یکدیگر در فرودگاه

- همچنین از مسافرین خواسته شده است تا در صورت وجود علائم بیماری و به محض ورود به ایرلند خود را در محل شخصی قرنطینه نمایند.

 نحوه تشخیص بیماران: در صورت اعلام شخص، درجه حرارت بدن وی بررسی و در صورت نیاز به بیمارستان هدایت می‌گردد.

 نحوه تشخیص اقلام آلوده: کالاها و چمدان‌های مسافرین در فرودگاه از این لحاظ بررسی نمی‌شود.

نحوه تشخیص وسائط نقلیه آلوده : کار خاصی صورت نمی‌گیرد.

شرایط، محل و زمان قرنطینه: افراد مبتلا باید خود را در منزل به مدت دو هفته قرنطینه نمایند.

-  تمهیدات گمرکی و گذرنامه ای: محدودیتی وضع نگردیده است.

-  تمهیدات انتظامی و قضایی:

* انتظامی: پلیس مأموریتی برای برخورد با بیماران و یا مسافرین با هر مبداء پروازی ندارد.

*  جرم انگاری و نوع جریمه: بیمار بودن اشخاص و مسافران جرم تلقی نمی‌شود و جریمه ندارد.

* احیانا یادآوری حقوق آنها: از افراد خواسته می‌شود تا قوانین و مقررات مربوط به رعایت محدودیتهای تردد را رعایت نموده و در صورت علائم اولیه بیماری، خود را قرنطینه نموده و در صورت وخیم تر شدن وضعیت با پزشک عمومی تماس بگیرند.

 -  شرح وظایف و نحوه هماهنگی عوامل:  کلیه موارد مربوط به رعایت اصول بهداشتی و هماهنگی میان نهادهای مختلف در کمیته مربوطه به ریاست نخست وزیر اتخاذ و ابلاغ می‌گردد.

*  عوامل بهداشتی: آمبولانس در فرودگاه حضور داشته تا در صورت بیماری حاد مسافر وی را به بیمارستان هدایت نمایند.

*  عوامل نظامی: عوامل نظامی تا کنون ورودی به قضیه نداشته اند. تنها از مسافرین خواسته شده است تا حتی الامکان از تردد غیر ضرور در سطح شهر خودداری نمایند.

*  عوامل گمرکی: محدودیت خاصی وجود ندارد اما توصیه‌های بهداشتی رعایت می‌گردد.

*  عوامل داوطلب و ...: تاکنون نیازی به حضور داوطلبین در فرودگاه نبوده است. از داوطلبین برای خرید مایحتاج افراد سالمند و کمک به آنهااستفاده می‌شود.

 

2-  مرزهای زمینی: شامل مسافر، اتومبیل، وسائط حمل بار:

تنها مرز زمینی ایرلند با ایرلند شمالی (متعلق به انگلستان) بوده که از دیرباز (به جهت وضعیت خاص میان دو ایرلند و مبتنی بر موافقتنامه جمعه نیک) هیچگونه کنترل و یا اعمال محدودیت مرزی میان این دو بخش از ایرلند وجود ندارد. از این رو در بسیاری از موارد ذیل اقدام خاصی صورت نمی‌پذیرد.

-  تمهیدات اطلاع دهی: بطور مرتب و از رسانه‌های عمومی و پایگاه‌های اطلاع رسانی دولت و نخست وزیری و وزارت بهداشت انجام می‌پذیرد.

-  تمهیدات بهداشتی: با توجه به تعطیلی تمامی ادارات و سازمانها و مراکز فرهنگی و آموزشی و غیره، عبور و مرور بسیار محدود گردیده است. تعداد مسافرین در اتوبوسها محدود و محل نشستن آنها با فاصله معین صورت می‌گیرد. در بدو ورود به اتوبوس، برای نظافت دستها، دستمال مخصوص در نظر گرفته شده است.

*  نحوه تشخیص بیماران: کنترل خاصی صورت نمی‌گیرد.

*  نحوه تشخیص اقلام آلوده: کنترل خاصی صورت نمی‌گیرد.

*  نحوه تشخیص وسائط نقلیه آلوده:  کنترل خاصی صورت نمی‌گیرد.

*  شرایط، محل و زمان قرنطینه: در منازل شخصی و به مدت 2 هفته بدون هر گونه تماس

-  تمهیدات گمرکی و گذرنامه ای: کنترل خاصی صورت نمی‌گیرد.

-  تمهیدات انتظامی و قضایی: تمهیدات خاصی صورت نمی‌گیرد.

 * انتظامی: کنترل خاصی صورت نمی‌گیرد.

* جرم انگاری و نوع جریمه: تا کنون جریمه ای در این خصوص تعیین نگردیده است.

* احیانا یادآوری حقوق آنها: وظایف افراد و نکات لازم جهت رعایت و سلامت افراد توصیه می‌گردد.

-  شرح وظایف و نحوه هماهنگی عوامل:

* عوامل بهداشتی: توصیه‌های بهداشتی به افراد

* عوامل نظامی: تا کنون ورود به موضوع نداشته اند.

* عوامل گمرکی: وظایف خاصی بر عهده آنها گذاشته نشده است.

* عوامل داوطلب و ...: در این زمینه نیروهای داوطلب ورودی ندارند.

 

3- مرزهای دریایی: شامل مسافر، بار، کشتی و خدمه

مرز دریایی و کنترل سخت گیرانه میان ایرلند و انگلستان وجود ندارد. کشتی‌های مسافربری و باری میان دو کشور، تنها به منظور کنترل عدم حمل و نقل مواد مخدر و اسناد کشتی‌ها، مبادله اطلاعات می نمایند.

 - تمهیدات اطلاع دهی: اطلاع رسانی از طریق توزیع بورشور و تارنما و از طریق فضای مجازی صورت می‌پذیرد.

- تمهیدات بهداشتی: اقلام بهداشتی (مانند ضد عفونی کردن دستها) در هنگام ورود به کشتی‌های مسافر بری قرار داده شده است.

* نحوه تشخیص بیماران: اعلام شخص و با تشخیص و تائید پزشک مربوطه

* نحوه تشخیص اقلام آلوده:  کنترل خاصی صورت نمی‌گیرد.

* نحوه تشخیص وسائط نقلیه آلوده: کنترل خاصی صورت نمی‌گیرد.

تعداد بسیار معدودی از قایق ها و کشتی‌های شخصی میان دو کشور تردد می نمایند.

* شرایط، محل و زمان قرنطینه: در صورت حاد بودن انتقال به بیمارستان صورت خواهد گرفت.

- تمهیدات گمرکی و گذرنامه ای: وضعیت جدیدی در این زمینه ایجاد نشده است.

مسافرین کشتی‌ها باید گذرنامه‌های خود را همراه داشته باشند اما این گذرنامه‌ها مانند فرودگاه بصورت تک تک مورد بررسی قرار نگرفته و مهر ورود و خروج نیز درج نمی‌گردد.

- تمهیدات انتظامی و قضایی:

* انتظامی: نیروی انتظامی‌بصورت موردی و محدود به افراد تذکر می دهد.

* جرم انگاری و نوع جریمه: هنوز برای افراد مبتلا به کرونا جریمه ای وضع نگردیده است.

 *احیانا یادآوری حقوق آنها: وظایف افراد و نکات لازم جهت رعایت و سلامت افراد توصیه می‌گردد.

- شرح وظایف و نحوه هماهنگی عوامل:  کلیه موارد مربوط به رعایت اصول بهداشتی و هماهنگی میان نهادهای مختلف، در کمیته مربوطه به ریاست نخست وزیر اتخاذ و ابلاغ می‌گردد.

* عوامل بهداشتی: توصیه‌های بهداشتی به افراد

* عوامل نظامی: ورود به موضوع ندارند.

* عوامل گمرکی: اقدام خاصی صورت نمی دهند.

* عوامل داوطلب و ...: در این بخش ورود به موضوع ندارند.

ب - تمهیدات کنترلی میان استانی/ایالتی/شهری/روستایی: شامل مسافر، اتومبیل، بار، وسائط حمل بار

- تمهیدات اطلاع دهی: اطلاع رسانی در خصوص شیوع بیماری ویروس کرونا از طرق مختلف رادیو و تلویزیون، تارنما های سازمانها و مراکز دولتی و غیره و پخش و توزیع بوروشور و نامه به درب منازل انجام می‌گیرد.

- تمهیدات و معافیتهای سفرها و بارهای اضطراری (مواد غذایی، دارو و تجهیزات پزشکی). از عموم افراد خواسته شده است حتی الامکان از منازل بیرون نیایند. افراد می‌توانند برای خرید مایحتاج عمومی و ورزش حداکثر تا شعاع 2 کیلومتری از منازل خود خارج شوند و در معابر و پارکها فاصله دو متری با دیگران را حفظ و رعایت نمایند. اگر چه کنترل محسوس و آشکار چندانی صورت نمی‌گیرد.

- تمهیدات بهداشتی: توصیه موکد به شستن دستها، ماندن در خانه، فاصله گرفتن دو متری از اشخاص و حداقل تردد مگر در موارد بسیار ضروری

* نحوه تشخیص بیماران: تماس بیمار با پزشک خانواده و اطلاع پزشک به بیمارستان

* نحوه تشخیص اقلام آلوده: نظارت کلی بوده و بطور خاص اقلام مورد بازرسی قرار نمی‌گیرند.

* نحوه تشخیص وسائط نقلیه آلوده: نظارت کلی بوده و وسائط نقلیه بطور خاص مورد بازرسی قرار نمی‌گیرند

* شرایط، محل و زمان قرنطینه: قرنطینه افراد تنها در منازل مسکونی ایشان می‌باشد.

- تمهیدات انتظامی و قضایی: امور قضایی عادی به تعویق افتاده است. درصورت فوریت و نیاز مبرم، افراد باید با وکلای مربوطه از طریق اینترنت در تماس بوده و راهنمایی بگیرند.

* انتظامی: هر از گاهی نیروهای انتظامی‌بصورت موردی اتومبیل ها را چک کرده و از آنها سوال می‌کنند که به چه علت تردد می نمایند.

* جرم انگاری و نوع جریمه: تا کنون جریمه ای برای تردد غیر قانونی (بیش از دو کیلومتری از منزل) وضع نگردیده است.

* حقوق شهروندی تاکید بر رعایت حقوق افراد خصوصا سالمندان. در این زمینه ساعات خاصی از کار فروشگاهها به افراد سالمند اختصاص داده شده است تا کارکنان فروشگاهها بتوانند به ایشان کمک و یاری رسانند.

- شرح وظایف و نحوه هماهنگی عوامل:  کلیه موارد مربوط به رعایت اصول بهداشتی و هماهنگی میان نهادهای مختلف، در کمیته مربوطه به ریاست نخست وزیر اتخاذ و ابلاغ می‌گردد.

* عوامل بهداشتی: توصیه‌های بهداشتی و اطلاع رسانی گسترده در این زمینه

* عوامل نظامی: تا کنون ورود به موضوع نداشته و نیازی در این خصوص نبوده است.

* عوامل گمرکی: تمهیدات خاصی بعمل نیامده است.

* عوامل داوطلب و ...: از این نیروها برای کمک به افراد سالمند و مراقبت از آنها استفاده می‌شود.

ج- تمهیدات درون شهری:

جابجایی افراد شامل اضطراری (شامل اقشار آسیب پذیر)/غیر اضطراری:

برای موارد ضروری محدودیتی برای تردد شهری وجود ندارد. توصیه شده است که افراد حتی الامکان در منازل بوده و تنها برای خرید اقلام مصرفی مورد نیاز و یا مراجعه به داروخانه و مراکز پزشکی حداکثر تا دو کیلومتری از منازل خود تردد نمایند.

- معافیتهای جابجایی افراد دارای اضطرار:

افراد می‌توانند برای تهیه مایحتاج عمومی، ورزش حداکثر دو کیلومتر از محل سکونت تردد نمایند. برای انجام امور درمانی و کارهای بیمارستانی، (بر اساس توصیه پزشک خانواده) محدودیتی وجود ندارد. در عین حال با داشتن ادله کافی، محدودیتهای وضع شده برای افراد دارای اضطرار نادیده گرفته خواهند شد.

- تمهیدات اطلاع رسانی (زمان، دفعات تجدید، محتوا):

* تلویزیون و رادیو: به طور مرتب از طریق رادیو و تلویزیون دولتی و همچنین سایت های مراکز مختلف در این خصوص اطلاع رسانی می‌گردد.

* شبکه‌های اجتماعی و سایر رسانه‌ها: اطلاع رسانی بطور مرتب صورت می‌پذیرد.

* اطلاع دهی شهری: توزیع بوروشور و بیل برد صورت می‌گیرد.

- تمهیدات بهداشتی:

* میزان در دسترس بودن ابزار پیشگیری از ابتلا: برای مردم و برای پرسنل بهداشتی:

در این خصوص ایرلند نیز با محدودیتهایی مواجه بوده و به میزان کافی در دسترس مردم نمی‌باشد. اما کادر پزشکی از این حیث دچار کمبود محسوسی نمی‌باشند.

* نحوه غربالگری و شناسایی افراد مشکوک به بیماری:

باید از طریق پزشک خانواده ضرورت این امر تشخیص داده شود و معرفی گردند. در حال  حاضر روزانه 4500 نفر غربالگری شده و تعداد 55000 هزار نفر نیز در نوبت قرار دارند.

* نحوه قرنطینه و بستری کردن:

دلایل ابتلای بالا: سرفه‌های خشک و داشتن تب همراه با خستگی و استمرار آن

دلایل ابتلای پائین: علائمی مانند سرما خوردگی

بستری بیمار تنها به توصیه پزشک خانواده و به دلایل ابتلای بالا صورت می‌گیرد. این امر به جهت محدودیت تخت ICU بوده که در حال حاضر در تمام ایرلند در حدود 300 تخت می‌باشد.

- تمهیدات انتظامی و قضایی:

* انتظامی (ممنوعیتها، نوع ممنوعیتها): نیروهای انتظامی‌بصورت موردی در شهر تردد داشته و با متوقف کردن اتومبیل ها از افراد می خواهد تا حداکثر در محدوده دو کیلومتری منازل خود تردد نمایند.

* جرم انگاری و نوع جریمه: تنها به تذکر بسنده نموده و تا کنون جریمه وضع نشده است.

* حقوق شهروندی: با توجه به توصیه‌های دولت و مشروط رعایت می‌گردد. (مانند حق تردد)

- شرح وظایف و نحوه هماهنگی عوامل:  کلیه موارد مربوط به رعایت اصول بهداشتی و هماهنگی میان نهادهای مختلف، در کمیته مربوطه به ریاست نخست وزیر اتخاذ و ابلاغ می‌گردد.

* عوامل بهداشتی: در سطح شهر نسبتا حضور دارند.

* عوامل انتظامی: در سطح شهر حضور محدود دارند.

* عوامل داوطلب و ...: در این خصوص نیازی به حضور ایشان دیده نشده است.

وسائط نقلیه عمومی‌شامل اضطراری/غیر اضطراری:

با توجه به اعلان تعطیلی تمام ادارات، سازمانها، دانشگاهها، مدارس، مراکز خرید، رستورانها و فروشگاهها و ...، وسائط نقلیه عمومی‌بصورت بسیار محدود فعالیت داشته و در عین حال اصول بهداشتی در اتوبوس ها و سایر وسائط نقلیه عمومی رعایت می‌گردد.

- معافیتهای وسائط نقلیه عمومی دارای شرایط اضطرار شامل مسافر و بار مواد غذایی، دارو و تجهیزات پزشکی

- تمهیدات اطلاع رسانی (زمان، دفعات تجدید و محتوا)

* تلویزیون و رادیو: بطور گسترده و مستمر و تکرار در دفعات متعدد

* شبکه‌های اجتماعی و سایر رسانه‌ها: بطور گسترده و به دفعات متعدد

* اطلاع دهی شهری: بطور گسترده و دفعات مکرر

- تمهیدات بهداشتی:

* در دسترس بودن تمهیدات ضدعفونی: برای رانندگان/مسافرین:

در داخل اتوبوسها قرار داده شده است.

* نحوه ضد عفونی کردن: ضد عفونی کردن محوطه درونی و بیرونی اتوبوسها و ضد عفونی کردن دستها در بدو ورود مسافرین

- تمهیدات انتظامی و قضایی:

* انتظامی (ممنوعیتها، نوع ممنوعیتها): تابع شرایط کلی عدم تردد بیش از دو کیلومتری برای موارد غیر ضروری می‌باشد.

* جرم انگاری و نوع جریمه: تنها به تذکر بسنده می نمایند و هنوز ضرورت وضع جریمه دیده نشده است.

* حقوق شهروندی: با توجه به اصول و دستور العمل کمیته مربوطه و به جهت رعایت بهداشت و سلامت عمومی قدری محدود گردیده است (مانند حق تردد، آموزش یا گردهمایی)

- شرح وظایف و نحوه هماهنگی عوامل:  کلیه موارد مربوط به رعایت اصول بهداشتی و هماهنگی میان نهادهای مختلف، در کمیته مربوطه به ریاست نخست وزیر اتخاذ و ابلاغ می‌گردد.

* عوامل بهداشتی: نسبتا حضور دارند.

* عوامل انتظامی: نسبتا حضور دارند.

* عوامل داوطلب و ...: حضور محسوسی ندارند.

د- مقام تصمیم گیرنده/هماهنگ کننده:

کمیته/ستاد دولتی/کشوری: کمیته ای در این خصوص به ریاست نخست وزیر آقای وراد کار تشکیل شده است. دکتر پاتریک هولن بعنوان پزشک متخصص نقش سخنگوی این کمیته و جمع بندی نقطه نظرات تخصصی را بر عهده دارد. در این کمیته وزیر اقتصاد و وزیر بهداشت نیز عضویت دارند.

- نحوه برنامه ریزی: تشخیص امور از لحاظ پزشکی بر عهده ستاد مربوطه به ریاست دکتر پاتریک هولن بوده اما اعلام سیاستها مبنی بر تعطیلی سازمانها و ادارات و دانشگاهها و سایر مراکز و یا تخصیص بودجه برای برخی از امور و یا تعیین میزان حقوق برای بیکاران بر عهده کمیته و وزرای مربوطه می‌باشد.

- شرح وظایف: تشخیص نحوه مقابله با بیماری با دکتر پاتریک بوده اما ملاحظات مربوط به اعلام تعطیلی و یا پرداخت هزینه بیکاران و ... بر عهده کمیته می‌باشد.

- نحوه اعلام: در این خصوص شخص نخست وزیر تا کنون چندین بار سیاست های کشور را برای عموم مردم تبیین و تشریح نموده است.

- نحوه ارزیابی: ارزیابی‌ها بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی موجود از مراکز درمانی و بیمارستانی، سازمانهای مربوطه و نهادهای ذیربط صورت می‌گیرد.

- نسبت اختیارات محلی/مرکزی: تفاوت چندانی میان اعلام و اجرای تصمیمات میان پایتخت و سایر شهرها و یا قصبات وجود ندارد.

نحوه تامین و اختصاص منابع:

دولت در حال حاضر برای مقابله با کرونا 3 میلیارد یورو تخصیص داده است. با توجه به اعلام بیکاری 500 هزار نفر، تقریبا یک چهارم از نیروی کار در ایرلند، دولت ایرلند، هفته ای 350 یورو به هر شخص بیکار پرداخت می نماید. این امر قرار است که طی سه ماه آینده صورت پذیرد. با توجه به کسری بودجه دولت ایرلند از بانک مرکزی اروپا درخواست وام کرده است.

ه- سایر اطلاعات:

تغییرات قیمت و در دسترس بودن مواد غذایی اصلی:

مواد غذایی نسبتا در دسترس بوده و قیمت ها تغییر محسوسی نداشته اند.

تغییرات قیمت و در دسترس بودن اقلام بهداشتی ضروری:

اقلام بهداشتی ضروری دچار کمبود موردی بوده و بعضا با افزایش قیمت مواجه شده اند.

تعداد بیمارستانها و تخت های اختصاص داده شده:

ایرلند از این جهت دچار کمبود می‌باشد. تعداد تخت ICU در سراسر ایرلند تنها 300 تخت می‌باشد. این در حالیست که تا کنون در حدود 4500 نفر به این بیماری مبتلا شده و 160 نفر نیز فوت نموده اند.

هزینه استفاده از تسهیلات بیمارستانی: برای تمام افراد کاملا مجانی است. بمنظور رعایت اصول بهداشتی، افراد نمی‌توانند به پزشک خانواده مراجعه حضوری نمایند. آنها باید با پزشک مربوطه تماس تلفنی برقرار نموده و پزشک نیز موظف به ارائه راهنمایی و خدمات بوده و بابت هر تلفن 30 یورو از دولت دریافت می دارد.

میزان واردات اقلام بهداشتی مورد نیاز و مبادی آن: با توجه به کمبودهای موجود در ایرلند، این کشور به میزان 250 میلیون یورو PPE شامل ماسک، لباسهای اتاق عمل و ... از چین سفارش دادند. با توجه به عدم کیفیت لازم، به میزان 20% از آنها برگشت داده شدند.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما