معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۱/۲۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۹۷

وضعیت عرضه و مصرف انرژی در ایرلند

ایرلند یکی از کشورهای اروپایی وابسته به واردات در رابطه با تامین انرژی است. این کشور در درجه اول به واردات نفت و گاز برای تامین نیازهای انرژی خود متکی است. در حالی که برخی منابع گاز طبیعی در سواحل ایرلند دارد، انتظار می‌رود این منابع تا سال 2030 تخلیه شوند. در عین حال ایرلند سعی کرده است از طریق متنوع سازی سبد انرژی خود از منابع مختلف انرژی بهره ببرد تا وابستگی خود را به حداقل برساند و تا کنون این سیاست موفق بوده است و توانسته در شرایط نوسان عرضه انرژی در اروپا ثبات نسبی خود را حفظ کند.

منابع انرژی در ایرلند (تولید داخلی و واردات)

گاز:

 گاز طبیعی تقریباً 30 درصد از کل نیاز انرژی اولیه ایرلند را تشکیل می دهد. همچنین حدود 50 درصد از برق ایرلند را تولید می‌کند. حدود 650000 خانوار (از حدود 1میلیون دویست هزار) نیز از گاز طبیعی برای گرمایش خانه استفاده می‌کنند.

ایرلند دارای منابع داخلی و هم وارداتی گاز است، به طوری که 53 درصد از منابع گازی در سال 2019 از بریتانیا (اسکاتلند) وارد ایرلند شد. باتوجه به اینکه این خط لوله گازی نیز به شبکه اروپا وصل است لذا بخشی از نروژ (13درصد) و ال ان جی (تنها7 درصد) بوده است. پیش بینی می‌شود تولید گاز از میدان گازی کوریب (در سواحل ایرلند) در دهه آینده به شدت کاهش یابد. تا سال 2030 بیش از90 درصد گاز ایرلند از بریتانیا وارد خواهد شد.

برق:

 20 درصد مصرف انرژی در ایرلند مبتنی بر برق است. منبع انرژی اولیه برای الکتریسیته گاز (50 درصد) است در حالی که سهم انرژی تجدیدپذیر حدود 30 درصد است (باد 18، بایومس 8.8 هیدروالکتریک 2.5). اما همچنان 14 درصد با سوخت ذغال سنگی تامین می‌شود. بر اساس برنامه اقدام اقلیمی دولت، ایرلند متعهد است تا سال 2030 تا 80 درصد برق را از منابع تجدیدپذیر تولید کند. از سوی دیگر سیستم برق ایرلند به انگلیس متصل است و از طریق امنیت تامین انرژی ایرلند حفظ می‌شود و برای انگلیس نیز این شرایط مناسب است. البته رخداد برگزیت نگرانی‌هایی را در همکاری اقتصادی بین دو کشور ایجاد کرد اما از سوی دیگر وجود ایرلند شمالی نیز وابستگی انگلیس به ایرلند را افزایش داده است و به نحوی وابستگی متقابل ایجاد شده است.

نفت:

 ۴۵ درصد مصرف انرژی در ایرلند بر پایه نفت است. ایرلند تقریباً تمام نفت اعم از نفت خام یا فرآوری شده را وارد می­کند  که بیشتر حجم آن فرآوری شده از انگلیس وارد می‌شود و نفت خام حدود 60 هزار بشکه در روز از نروژ، انگلیس و آفریقای شمالی و مرکزی برای پالایشگاه ایرلند وارد می‌شود. نفت تقریباً 70 درصد از کل واردات انرژی و نیمی از نیاز انرژی اولیه ایرلند را تشکیل می دهد. حدود دو سوم واردات نفت برای حمل و نقل استفاده می‌شود و وابستگی این بخش به نفت احتمالاً با وجود روند افزایشی برقی ادامه خواهد یافت. نفت همچنین منبع اصلی انرژی برای تولید برق با سوخت گاز، گرمایش خانه و در بخش صنعتی است.

انرژی‌های تجدیدپذیر:

 منابع انرژی تجدیدپذیر تنها 11 درصد از مصرف کل انرژی در ایرلند را به خود اختصاص می دهند و انرژی باد بزرگترین منبع انرژی‌های تجدیدپذیر (56 درصد) است.البته ایرلند برنامه ریزی جدی برای افزایش سهم انرژی تجدیدپذیر دارد و بر این اساس آخرین دستاوردها جهان در این حوزه را جذب و بومی سازی می‌کند و چند شرکت در ایرلند خدمات اینچنینی را صادر می‌کنند. با توجه به اهمیت آینده انرژی­های تجدید پذیر گزارشی  مجزا تهیه و ارسال خواهد شد.

تغییرات قیمت انرژی:

 افزایش شدید قیمت گاز و نفت عمده فروشی در سال 2021 وجود داشته است، روندی که در سال 2022 ادامه دارد. قیمت عمده فروشی گاز در پایان سال 2021 به 178 یورو در هر کیلووات در ساعت رسید و با افزایش بیشتری روبرو شد و گاز تنها در فوریه 2022 با رشد10 درصدی روبرو شد. قیمت نفت خام نیز در فوریه 7.5 درصد افزایش یافت و در حال حاضر قیمت هر بشکه نفت به بیش از 100 افزایش یافته است. انتظار می‌رود قیمت‌های بالای برق، گاز، نفت و بنزین در سال 2022 حتی بیشتر از این افزایش پیدا کند که پیامدهای قابل توجهی بر افزایش تورم و هزینه‌های زندگی خواهد داشت. جنگ روسیه و اوکراین هشداری جدی برای کل اروپا و از جمله ایرلند در حوزه انرژی بوده است. اگر چه ایرلند به صورت مستقیم به انرژی روسیه وابسته نیست اما با توجه به بازار یکپارچه اروپایی در بخش  انرژی ایرلند نیز به شدت تاثیر می‌پذیرد. تا زمان تهیه این گزارش افزایش شدید انرژی و سوخت موجب اعتراض شدید کامیون داران ایرلندی (22 فروردین 1401 ) شده است.

برنامه انرژی آینده ایرلند:

براساس برنامه­­­های اعلامی، دولت قصد دارد تا سال 2030 انتشار گازهای گلخانه ای را به نصف کاهش دهد و تا سال 2050 انتشار این نوع گاز به صفر برسد. برنامه اقدام اقلیمی ایرلند (CAP) یک مسیر بلندپروازانه را برای رسیدگی به تغییرات آب و هوا در سال های آینده تعیین می­کند. ایرلند مدعی است برنامه­های انرژی آن از آلمان، انگلیس، اسپانیا پاک­تر است. به رغم این موضوع ایرلند در چارچوب برنامه­های اتحادیه اروپا در حال توسعه تولید انرژی سبز است. اگرچه در این مسیر مخالفتهای داخلی از سوی بخشی از جامعه از جمله اتحادیه کشاورزان مواجه است.

انتقال به اقتصاد انرژی پاک تا سال 2050 مستلزم تعادل بین پایداری، امنیت و مقرون به صرفه بودن تولید انرژی است. استفاده از دارایی‌ها و قابلیت‌های انرژی موجود، ایرلند را قادر می‌سازد تا به طور مؤثرتری به اهداف خود دست یابد.

یکی از ظرفیت­ها در ایرلند شبکه گاز ایرلند جایگزینی گاز طبیعی با گازهای تجدیدپذیر مانند بیومتان و هیدروژن است تا به طور قابل ملاحظه­ای انتشار کربن کشور را کاهش دهد و در عین حال برق تجدیدپذیر متناوب را تکمیل و تامین انرژی ایمن را تضمین کند. یکی از مواردی که ایرلند در حال سرمایه گذاری است در حوزه‌های استفاده از گازهای دیگر همچون هیدروژن است که با برخی کشورها همچون آمریکا همکاری دارد. در این ارتباط طرح انجلس لینک (Angeles Link) در کالیرفرینا است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما