معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۲/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۸۴
تعداد بازدید:284 29 اسفند 1399 - 08:00
رویکرد جدید برای مقاومت در برابر تهدیدهای جدید اقتصادی

دفاع از حاکمیت اقتصادی اروپا

در نوشتار "دفاع از حاکمیت اقتصادی اروپا: رویکرد جدید برای مقاومت در برابر تهدیدهای جدید اقتصادی" چاپ شده در سایت شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا که در پایان سال2020 راهبرد کاملی برای تصمیم گیری به اتحادیه ارایه خواهد شد، اروپا باید به صورت دقیق ابزارهای جدید به منظور دفاع از حاکمیت و توسعه آن را در زمینه ژئواکونومیک بررسی و انتخاب کند.

در این نوشتار به تفصیل به مباحث ذیل پرداخته شده که متن کامل آن (با ترجمه غیررسمی) در بخش پیوست این گزارش آمده است؛

کشورهای اروپایی به طور فزاینده در معرض تهدید اقتصادی از سوی قدرت های بزرگ (بویژه چین و آمریکا) قرار دارند که به نوعی با تحریم های فراسرزمینی نقض حاکمیت اروپا است.

-اتحادیه اروپا و کشورهای عضو ابزارهای کمی‌برای مبارزه با تهدید اقتصادی اعمال شده علیه خود را دارند. آسیب پذیری اتحادیه اروپا، حاکمیت و اقتصاد آزاد آن را با تهدید جدی مواجه ساخته است.

-اتحادیه اروپا باید سریعاً به فکر بررسی و اتخاذ مجموعه ای از ابزارها برای محافظت و تقویت حاکمیت خود در حوزه ژئواقتصادی باشد. رئیس جمهور فرانسه نیز بر این موضوع در طرح استقلال اتحادیه اروپا بسیار تاکید دارد. با توجه به انتخاب بایدن در آمریکا و برخی رویکردها بر تقویت روابط فرا آتلانتیکی و بازگشت شرایط به قبل از ترامپ قرار گرفته است. اما بسیاری در اروپا بر این امر تاکید دارند که باید استقلال سیاسی، امنیتی و اقتصادی اروپا تقویت شود تا با تغییر رویکرد آمریکا دومرتبه اروپا غافلگیر نشود.

-صرف دستیابی به چنین قدرتی برای پاسخگویی به تهدید، اثر بازدارندگی نیز خواهد داشت. بنابراین چنین ابزاری برای حفظ فضای اقتصادی آزاد اتحادیه اروپا و همچنین دفاع و حفظ نظم بین المللی مبتنی بر قوانین لازم است.در این گزارش تهدید آمریکا و چین تا حدودی یکسان فرض شده و ضرروت تدبیر در قبال آن توصیه اکید شده و حتی در جایی نیز همکاری با ابتکارات روسیه و هند برای تعدیل فشار آمریکا پیشنهاد گردیده است.

-از جمله موارد نقض حاکمیت اروپا، تحریم های فرا سرزمینی آمریکا نسبت به شرکتهای اروپایی برای همکاری با ایران، کوبا و یمن اشاره شده  و بیشترین مورد اشاره به ایران و اینستکس بوده (با هفت مرتبه اشاره) و تمرکز بر بعد از خروج آمریکا از برجام بوده است و عدم کارایی قانون انسداد و ضرورت تغییر آن پیشنهاد شده است.

منبع

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما