معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۰۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۹۱

آخرین وضعیت عرضه و تقاضای مسکن در ایرلند

دولت ایرلند گزارشی از روند ساخت و ساز و عرضه مسکن را به شرح زیر ارایه نمود.

بر اساس گزارش منتشره از سوی دولت ایرلند، عرضه خانه‌های جدید تکمیل شده به 20807 دستگاه در سه فصل اول سال افزایش یافته است، که بیشتر از تعداد خانه‌های ساخته شده در سال 2021 (20560) و همچنین سال های گذشته از 2011 تا کنون است.

دولت ایرلند مدعی است خانه‌ها در مکان‌های مناسب، مطابق با اهداف رشد فشرده، که با هدف ایجاد جوامع پایدار و پویا در سراسر کشور است، ارائه می‌شوند. تکمیل آپارتمان‌ها در طول سه فصل اول سال 2022 بیش از 153 درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

دولت تاکید داشته است که علیرغم تأثیر تورم هزینه زندگی و جنگ در اوکراین، خط تولید قوی مسکن همچنان ادامه دارد و با شروع ساخت تقریباً 21000 خانه جدید بین ماه‌های ژانویه تا سپتامبر 2022، مجوزهای برنامه ریزی برای 19837 خانه در نیمه اول سال 2022 اعطا شده است. بر این اساس دولت فراتر از برنامه‌های از پیش تعیین شده اقدام کرده است اما فشار مسکن که از چند سال قبل متراکم شده بود با افزایش تولید در یکسال نمی‌تواند حل شود و ورود مهاجران اوکراینی نیز به این فشار افزوده است.

همراه با افزایش عرضه خانه‌ها، دولت طیفی از اقدامات خرید و اجاره مقرون به صرفه را معرفی کرده و اصلاحات بلندمدت سیستم های مسکن و برنامه ریزی را تصویب کرده است. اگرچه قیمت مسکن در ایرلند مانند انگلیس روند کاهشی نداشته است اما با ابتکارات مالی در کنار افزایش ساخت و ساز جلوی رشد آن نیز گرفته شده است.

ابتکارات مهمی‌که از زمان انتشار این طرح معرفی شده اند عبارتند از:

- طرح خانه اول که در ژوئیه 2022 معرفی شد تا خرید خانه جدید را برای خانه اولی­ ها آسان‌تر کند. از زمان معرفی طرح، بیش از 800 درخواست با 606 تاییدیه تا به امروز دریافت شده است.

- وام خانه مقامات محلی، که به متقاضیان موفق امکان می دهد تا 90٪ از ارزش بازار ملک را وام بگیرند.

- تحویل خانه‌های اجاره‌ای با اجاره‌های دولتی حداقل ۲۵ درصد کمتر از آنچه در بازار خصوصی وجود دارد. در سال 2023، 1850 خانه اجاره ای دیگر نیز قرار است تحویل داده شود.

- تمدید طرح کمک به خرید تا پایان سال 2024. این طرح به بیش از 35000 نفر کمک کرده است تا اولین خانه خود را خریداری کنند.

- ارائه حمایت­های جدید به مستاجران از جمله تعیین سقف افزایش اجاره مجاز در شاخص هماهنگ شده مصرف کننده قیمت ها یا 2٪ (هر کدام کمتر است) و ممنوعیت موقت لغو اجاره نامه در ماه‌های زمستان.

- معرفی یک طرح آماده برای ساخت، که از طریق صندوق ( Croí Cónaithe ) تامین می‌شود. این صندوق برای رسیدگی به شکاف مالی بین هزینه ساخت و قیمت بازار آپارتمان‌ها طراحی شده است.

- اعطای کمک هزینه نوسازی ملک خالی برای مقابله با خانه‌های خالی،

- سیاست جدید مرکز شهر اول که شامل ابتکاراتی برای احیای شهرها می‌شود

- تغییرات در طرح معامله منصفانه، برای حذف عوامل بازدارنده برای اجاره یا فروش ملک خالی

- ایجاد مرکز فناوری ساخت و ساز جدید برای ترویج پذیرش گسترده روش های نوین ساخت و ساز

- اعمال ابتکارات استخدام در بخش ساخت و ساز از جمله طرح جدید "ساختمان آینده" برای هدایت فعال سازی و استخدام و سرمایه گذاری اضافی برای ارتقا سطح آموزش.

- اراده منابع بیشتر برای ارائه مسکن اجتماعی و مقرون به صرفه به مقامات محلی

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما