معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۵/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۸۵

شرکت های دانش بنیان ایرلندی و ظرفیت های همکاری

ایرلند از جمله کشورهای اروپایی است که در چند دهه اخیر پیشرفت قابل توجهی در توسعه فناوری، صنعت و تجاری سازی تولیدات دانش بنیان داشته است. این کشور با فراهم سازی امتیازات خاص از جمله کاهش مالیات توانسته بسیاری از شرکت های بزرگ بین المللی در حوزه فنآوری و صنعت را جذب کند، به نحوی که برخی از آنها دفتر مرکزی را در در کشور ایرلند تاسیس کرده اند. از سوی دیگر این کشور به خوبی توانسته است ارتباط میان صنعت، فنآوری و دانش و تجارت را ایجاد و تحکیم نماید و در سطح جهانی خود را معرفی کند. این ظرفیت سازی موجب شده تا به رغم رکود ناشی از محدودیت های کرونایی و جنگ روسیه با اوکراین میزان صادرات ایرلند رشد چشم گیری داشته باشد.

یکی از سازمان‌های فعال در این عرصه Knowledge Transfer Ireland است. این سازمان دولتی که به اختصار KTI خوانده می‌شود در بیش از 30 حوزه جداگانه در زمینه صنعت، علم و فنآوری و تجارت فعالیت دارد. برنامه‌های مرتبط متعددی را برنامه ریزی و اجرا می‌کند که برخی از آنها بین المللی است. اطلاعات جامع در خصوص فعالیت­های این نهاد تخصصی از طریق سایت ذیل در دسترس است:

https://www.knowledgetransferireland.com/About_KTI/

 

اطلاعات کاربردی برای همکاری:

در ایرلند برای کسب و کارهای نوآور استانداردهایی تعیین شده که فروش را افزایش دهند و در رقابت با رقبا موفق شوند. ایرلند یک اکوسیستم انتقال دانش به خوبی تثبیت شده برای کسب و کار دارد. سرمایه‌گذاری 86.5 میلیون یورویی دولت ایرلند در انتقال فناوری (2007-2021) بر ارائه یک فرآیند کارآمد و قابل پیش‌بینی متمرکز است که تجاری‌سازی مؤثر تحقیقات را دنبال می‌کند.

سازمان KTI  یک مرجع ملی برای مشارکت صنعت و دانشگاه و تجاری سازی تحقیقات در ایرلند استو یک دیدگاه ملی را در مورد سیستم انتقال دانش (KT) تعقیب می‌کند. KTI با تشویق قابلیت پیش بینی و شفافیت در سراسر سیستم انتقال دانش ایرلندی، تردید را حذف می‌کند و با کسب و کارها، سرمایه گذاران، سرمایه گذاران تحقیقاتی همکاری می­کند تا به اهداف دانش و فنآوری، صنعت و تجارت برسند.

نهاد فوق در حوزه‌های مختلف فعالیت دارد. وبسایت آن اطلاعات جامعه ای از نوع فعالیت و حتی همکاری‌ها ارایه داده است و هر شرکت و حتی به صورت فردی با مراجعه به سایت نوع بهره برداری خود را مشخص و بر اساس آن همکاری را می‌تواند شکل دهد. حتی الگوهای توافق نیز در آن درج شده است.

از آنجا که تحقیق و نوآوری سنگ بنای سیاست توسعه اقتصادی ایرلند است، سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی در دهه گذشته در علم و فناوری انجام شده که منجر به یک پایگاه قوی از تخصص تحقیقاتی شده است. دانشگاه‌ها، مؤسسات فناوری و سازمان‌های تحقیقاتی ایرلند زیرساخت‌های حرفه‌ای انتقال فناوری برای همکاری با شرکت‌های موجود و حمایت از شرکت‌های جدید برای افزایش ارزش این سرمایه‌گذاری دارند. بر این اساس دفاتر انتقال فناوری (TTO) و دفاتر ارتباط صنعتی و سازمان­های تحقیقاتی ایرلند به شرکت­ها و سرمایه گذاران کمک می‌کنند. برای اطلاع بیشتر به لینک زیر مراجع شود:

https://www.knowledgetransferireland.com/Research_in_Ireland/Technology-Transfer-Offices/

 

این نهاد برای هدایت هوشمندانه بر حسب نیازها هدایت امور پژوهشی را نیز انجام می­دهد که بخشهای مختلفی را شامل می‌شود که در سایت آن به روشنی مشخص شده است. بخشهایی از جمله دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی، موسسات ملی و تسهیلات، موسسات فنآوری، مراکز فنآوری را شامل می‌شود. همچنین به صنایع و واحدهای اقتصادی کمک می‌کند تا نیروی کار حرفه ای و متخصصان مورد نیاز خود را به عنوان پژوهشگر و همکار پیدا کنند و همچنین در تجاری سازی تولیدات آنها کمک می‌کند.

توضیحات لازم و جامع در لینک ذیل قابل دسترسی است:

https://www.knowledgetransferireland.com/Research_in_Ireland/Research-Map-of-Ireland/

 

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما