معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۶/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۹۶

بخش های مختلف تامین کننده انرژی ایرلند

ایرلند کمی‌بیش از 70 درصد انرژی مورد استفاده خود را وارد می‌کند. این مقدار بسیار بالاتر از میانگین اتحادیه اروپا است که 58 درصد انرژی مورد نیاز را وارد می‌کند.تنها هفت کشور دیگر از 27 کشور عضو اتحادیه اروپا هستند که بیش از ایرلند (واردات به نسبت مصرف کل) واردات دارند که عبارتند از مالت، قبرس، لوکزامبورگ، یونان، بلژیک، لیتوانی و ایتالیا. حدود 80 درصد از انرژی مورد نیاز ایرلند برای حمل و نقل، گرما و برق از نفت و گاز تامین می‌شود.

نفت:

وابستگی ایرلند به نفت-که شامل نفت خام، بنزین، گازوئیل، نفت سفید و نفت گرمایش خانگی است - یکی از بالاترین وابستگی به نفت در اتحادیه اروپا است. نفت به خودی خود 45 درصد از نیاز انرژی اولیه ایرلند را تشکیل می دهد. گاز 34 درصد دیگر را تشکیل می دهد.تمام انواع نفت و مشتقات آن مورد استفاده در ایرلند، وارداتی است. بیشترین استفاده نفت و مشتقات نفت حمل و نقل برای است که حدود 62 درصد از کل نفت مصرفی را تشکیل می دهد. همچنین برای گرمایش مسکونی و تجاری و همچنین تولید برق استفاده می‌شود.نیروگاه‌های تولید برق گازسوز نیز باید ظرفیت ذخیره نفت پشتیبان کافی را داشته باشند تا بتوانند به مدت پنج روز بدون گاز طبیعی به کار خود ادامه دهند.

گاز:

کمتر از 75 درصد گاز مصرفی در ایرلند وارداتی است. این خط لوله از بریتانیا از طریق خط لوله گازی که از منطقه موفات در اسکاتلند شروع می‌شود، می آید.باقیمانده گاز ایرلند، بیش از یک چهارم، از میدان گازی کوریب در سواحل مایو (استان غربی ایرلند) می آید.بیش از نیمی از گاز مورد استفاده در ایرلند برای تولید برق استفاده می‌شود. بقیه عمدتاً برای گرم کردن خانه‌ها و مشاغل استفاده می‌شود.تاکنون افکار عمومی‌به این باور رسیده بودند که میدان گازی کوریب رو به زوال است و در ده سال آینده بسته خواهد شد و ایرلند را بیش از پیش به واردات گاز وابسته خواهد کرد.با این حال، هفته گذشته، اپراتورها اعلام کردند که با سرمایه گذاری کافی و توسعه بیشتر (با استفاده از دو مجوز اکتشاف گاز موجود)، میدان گازی کوریب می‌تواند برای 20 تا 30 سال دیگر تمدید شود. این می‌تواند به کاهش وابستگی آینده ایرلند به واردات انرژی کمک کند.

انرژی‌های تجدید پذیر:

در صورت تحقق اهداف برنامه اقدام اقلیمی‌برای افزایش سهم برق تولیدی از منابع تجدیدپذیر مانند توربین‌های بادی تا 80 درصد، وابستگی به واردات انرژی نیز به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.انرژی‌های تجدیدپذیر در حال حاضر 13 درصد از کل انرژی مورد نیاز ایرلند (نه فقط برق) را تشکیل می دهند. ذغال سنگ 4 درصد، ذغال سنگ خام 3 درصد و انرژی استخراج شده از زباله‌ها 1 درصد انرژی مصرف شده را تامین می‌کند.

تامین از روسیه:

قبل از حمله روسیه به اوکراین، اتحادیه اروپا حدود یک چهارم کل انرژی مورد نیاز خود را از روسیه وارد می‌کرد. این شامل 41 درصد از گاز، 37 درصد از نفت و 19 درصد از زغال سنگ سوزانده شده در اتحادیه اروپا است.

ایرلند حدود 3 درصد از انرژی مورد نیاز خود را از روسیه وارد می­ کرد که یکی از کشورها با کمترین وابستگی مستقیم به واردات انرژی روسیه در اتحادیه اروپا است. نیروگاه ذغال سنگ ESB در Moneypoint در Co Clare قبل از حمله به اوکراین ذغال سنگ از روسیه وارد می‌کرد.با این حال، ایرلند وابستگی غیرمستقیم قابل توجهی به انرژی روسیه دارد، به ویژه برای سوخت هایی مانند گازوئیل، که قبل از وارد شدن به ایرلند به عنوان یک محصول نهایی، در اروپا از نفت خام روسیه تصفیه می‌شود.دو سوم نفت وارداتی به صورت بنزین، گازوئیل و نفت سفید بود. اما از آنجایی که 37 درصد از نفت اتحادیه اروپا (شامل نفت خامی‌که این محصولات از آن ساخته می‌شوند) در اصل از روسیه می‌آیند، وابستگی واقعی ایرلند به انرژی روسیه به طور قابل‌توجهی بیشتر از 3 درصد است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما