معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۱/۱۴- ۰۸:۳۰ - مشاهده: ۳۹۰

تدابیر اقتصادی دولت اندونزی در مقابله با آثار ویروس کرونا

در ادامه گزارشی در خصوص تدابیر اقتصادی دولت اندونزی در مقابله با آثار ویروس کرونا ارائه می‌گردد.

با اعلام اولین آمار مبتلایان به ویروس کرونا در تاریخ 2 مارس 2019 (12 اسفند 1398)، دولت اندونزی اقدامات و تدابیری را برای حفظ ثبات اقتصادی کشور و حمایت از اقشار آسیب پذیر و نیز حمایت و حفاظت از صاحبان کسب و کار بویژه بنگاه‌های خرد،کوچک و متوسط اتخاذ نموده است که در سه قسمت شامل دستورات رئیس جمهوری، اقدامات وزارت دارایی اندونزی و اقدامات بانک مرکزی اندونزی دسته بندی شده و ذیلا تشریح می‌گردد:

الف-  دستورات رئیس جمهوری

آقای جوکو ویدودو رئیس جمهور اندونزی در هفته جاری (هفته اول فروردین ماه) تصمیمات جدید دولت خود جهت کاهش تبعات اقتصادی شیوع ویروس کرونا در این کشور را اعلام نموده است. تسهیلات در نظر گرفته شده برای اقشار مختلف مردم اندونزی بدین شرح می‌باشد :

-  اقساط و سود بانکی صاحبان تاکسی و پیک های موتوری یکسال به تعویق خواهد افتاد.

- اقساط وام و سود بانکی صنایع کوچک و متوسط که کمتر از 10 میلیارد روپیه از تسهیلات بانکی و یا نهادهای اعتباری استفاده نموده اند، بمدت یکسال به تعویق خواهد افتاد.

-  به وزیران و دولت های منطقه ای (استانداران) دستور داده شده است تا تمرکز بودجه خود را بر مراقبتهای بهداشتی،پرداخت وام و کمک های اجتماعی و محرکهای اقتصادی گذاشته و بودجه را در این زمینه‌ها صرف کنند.

-  به واسطه مصوبه شماره 4 سال 2020، به استانداران سراسر اندونزی اجازه داده شده است تا ردیف بودجه‌های استانی را تغییر داده و به کمک های مالی و اجتماعی به شهروندان اندونزیایی بپردازند. این اقدام در راستای افزایش قدرت خرید مردم صورت می‌پذیرد.

- کارت های تهیه مایحتاج غالب مردم در اختیار قشر آسیب پذیر قرار خواهد گرفت. این کارت با اعتبار 200.000 روپیه تنها به خانوادههای کم بضاعت اختصاص خواهد یافت. به ازای هر خانواده آسیب پذیر، یک کارت.

-     دولت همچنین در نظر دارد با بودجه 10 تریلیون روپیه، کارتهای جدیدی را برای کارگرانی که شغل خود را از دست داده اند و یا افرادی که درآمد آنان روزمزد می‌باشد، تهیه نماید که بواسطه این کارتها کمک های مالی به این بخش جامعه ارائه گردد. (هر دلار مساوی 16500 روپیه است.)

ب- اقدامات وزارت دارایی اندونزی

خانم سری مولیانی ایندراواتی وزیر دارایی اندونزی از زمان شیوع ویروس کرونا مصاحبه‌های متعددی داشته و اقدامات دولت اندونزی را در زمینه مبارزه با آثار اقتصادی ویروس کرونا تشریح کرده است. وی اظهار داشته اندونزی خود را برای چند سناریو از جمله کاهش شدید رشد اقتصادی آماده کرده است. وزارت دارایی نیز خود را برای اقدامات محدود کننده از جمله قرنطینه احتمالی آماده کرده است. موارد و اقدامات اعلامی از سوی وزارت دارایی اندونزی به شرح ذیل می‌باشد:

- دولت اندونزی آماده است 120 هزار میلیارد روپیه (8.1 میلیارد دلار) از بودجه دولت ملی را به محرکهای اقتصادی اختصاص دهد. این کار با ارائه مشوقهای مالیاتی، اختصاص یارانه به کارگران، مشاغل و خانواده‌های آسیب دیده از بیماری همه گیرکرونا انجام خواهد شد.

- یک بسته تشویقی مالی نیز به میزان 22.9 هزار میلیارد روپیه درنظر گرفته شده که شامل تخفیف های مالیاتی برای شرکت ها و افراد حقیقی و نیز تسهیلات پرداخت وام است. قرار است تامین مدارک لازم برای اخذ وام نیز آسان گرفته شود .

- دولت اندونزی یک مشوق غیرمالی نیز درنظر گرفته است بدین شرح که تعداد کالاهایی که ورود آنها ممنوع می‌باشد، کاهش یافته و و فرآیندهای صادرات و واردات و صدور مجوزهای مربوطه تسهیل و تسریع شود.

- کارگران بخش تولید با درآمد زیر 200 میلیون روپیه درسال، از پرداخت مالیات بر درآمد برای شش ماه معاف خواهند بود.

- دولت اندونزی نرخ مالیات بر درآمد شرکتها را به میزان 30 درصد و به مدت شش ماه کاهش داده است و برای 19 صنایع تولیدی، پرداخت مالیات واردات را به مدت شش ماه به تعویق انداخته است.

- آمادگی دولت برای پرداخت 38 هزار میلیارد روپیه (2ممیز 3 دهم میلیارد دلار) با هدف اینکه حدود 70 میلیون شهروندان محروم کشور از عهده آثار و ضررهای مالی ویروس کرونا برآمده و مورد حمایت قرار گیرند.

- پرداخت اعتبار فوق العاده ازطریق برنامه امید خانواده (Family Hope Program) و کارت های ارزاق (Staple Food Card)

ج- اقدامات بانک مرکزی اندونزی

- بانک مرکزی اندونزی (Bank Indonesia) حدود 163 هزار میلیارد روپیه (10.1 میلیارد دلار) از اوراق قرضه دولتی را برای تثبیت بازار مالی این کشورخریداری کرده است. این اقدام پس از آن اتخاذ شده است که برخی سرمایه گذاران خارجی از ترس شیوع ویروسCOVID-19 و کاهش ارزش اموال خود، اقدام به تبدیل سرمایه‌های خود به دلار کردند.

- علاوه بر اقدام فوق، بانک مرکزی اندونزی در بازار ارز و بازار فروش آتی داخلی دخالت کرده تا فشار بر روی روپیه را کاهش دهد. (این بانک برای جلوگیری از کاهش ارزش روپیه ، حجم دلار بیشتری را به بازار ارز تزریق کرده است.)

- دربخش مالی، سازمان خدمات مالی اندونزی (OJK) که سازمانی همتراز با بانک مرکزی است و تعیین سیاست های مالی و نظارت بر بانک ها را برعهده دارد، اعلام کرده است که به بانکها اجازه میدهد "سیاستهای جدیدی را برای تحریک رشد اقتصادی به ویژه برای وام گیرندگانی که از شیوع ویروس کرونا متاثر شده اند، (ازجمله بنگاههای خرد،کوچک ومتوسط) درنظر گرفته و اعمال کنند.

- همچنین سازمان خدمات مالی اندونزی (OJK) مشوق ها و محرک هایی را در شرایط جدید در نظر گرفته است تا در بحبوحه شیوع ویروس کرونا که انتظار میرود به مشاغل آسیب برساند، نرخ وامهای بد (bad loans ratio)صنایع بانکی و غیربانکی را کنترل کند و بازپرداخت وامها را تسهیل نماید. این خط مشی‌های جدید شامل تسهیل دراعتبارسنجی و تدوین مجدد الزامات و تضمین‌های لازم برای وام گیرندگان و بدهکاران می‌باشد.

- وزارت شرکت های دولتی اندونزی طرحی را برای قرض دهندگان دولتی (بانک ها و موسسات مالی) در نظر گرفته تا این ارائه دهندگان وام ها نرخ بهره وام را کاهش دهند و برای پرداخت بدهی‌ها و اقساط شرکت های کوچک و متوسطی (SMEs) که دارای سوء سابقه نیستند، تسهیلاتی در نظر گرفته شود. جزئیات این طرح توسط بانک مرکزی و سازمان خدمات مالی اعلام و اجرایی می‌شود.

- بانک مرکزی اندونزی در اوائل سال جاری میلادی و با شیوع ویروس کرونا در منطقه جنوب شرق آسیا، نرخ بهره را به 4.5 درصد کاهش داده است تا بانک ها تشویق شوند نرخ قرض دهی را کاهش داده و از اقتصاد کشور در بحبوحه شیوع ویروس COVID-19پشتیبانی کنند.

- بخش گردشگری اندونزی و صنایع وابسته از جمله رستوران‌ها، هتل ها و خطوط هواپیمایی از عمده صنایعی هستند که با توقف و کاهش پرواز و در نتیجه آن، کاهش تعداد گردشگران ، بسیار متضرر شده اند.

- خلاصه ای از اقدامات دولت اندونزی و میزان بودجه در نظر گرفته شده برای آن اقدامات، در قالب جدولی به زبان انگلیسی پیوست می‌گردد.

- دولت اندونزی برای تامین مواد غذایی و تضمین عرضه کافی مایحتاج مردم و تثبیت قیمت ها، توصیه‌ها و دستورالعمل هایی را صادر و برای واردات این مواد تسهیلاتی را در نظر گرفته است.

- وزیر بهداشت اندونزی با صدور حکمی رایگان بودن خدمات درمانی جهت مبتلایان به کرونا را اعلام کرده است. با این وجود در اجرای این حکم تردیدهایی وجود دارد چراکه هزینه درمان و دارو در این کشور بسیار بالا می‌باشد.

- وزارت تجارت اندونزی در اقدام اخیر خود واردات هر گونه تجهیزات پزشکی و لوازم حفاظتی را بدون نیاز به مجوزهای لازم تا ماه ژوئن 202 آزاد اعلام کرد. 

 

Indonesia fiscal measures to help the country to cope with COVID-19

Measures

Amount

Insurance and compensation for medical workers, including doctors and nurses

Rp 3.1 trillion - Rp 6.1 trillion

Pre-employment cards for a jobseeker training program

Rp 10 trillion

The Family Hope program (PKH) will be expanded from 10 million families to 15 million families to provide a social safety net for about 70 million individuals.

Unknown

A request from the National Disaster Mitigation Agency (BNPB) to step up the fight against the pandemic

Rp 3.3 trillion (under evaluation)

Village funds will be reallocated this year, particularly in COVID-19-affected communities

Rp 72 trillion

State spending reallocation from the 2020 state budget to focus on healthcare, social funds and financial incentives

Rp 62.3 trillion

The first stimulus package, which provides mortgage subsidies for low-income families and fiscal incentives for tourism-related industries

Rp 10.3 trillion

The second stimulus package, which includes individual, import and corporate tax breaks, among others

Rp 22.9 trillion

Incentives for tourism as a part of the first stimulus package will be adjusted to respond to the fast-changing conditions

Rp 3.9 trillion

The budget for official business trips will be significantly reduced

Half of the Rp 43 trillion budget for business trips will be cut

Transfers from the government to villages will be shifted to address COVID-19

Rp 46 trillion - Rp 59 trillion

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما