معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۱/۰۲- ۰۸:۳۰ - مشاهده: ۱۱۰۷

اخبار اقتصادی میانمار و لائوس (هفته سوم اسفند 1398)

مهم ترین اخبار اقتصادی کشورهای میانمار و لائوس در هفته سوم اسفند ماه 1398که در رسانه‌ های این کشورها و همچنین رسانه‌های معتبر بین المللی منتشر شده به شرح ذیل است؛

الف) میانمار

پیش بینی تأثیر کرونا بر رشد اقتصادی میانمار در سال 2020:

بانک توسعه آسیایی طی گزارشی که 16 اسفند منتشر نمود، گفت که شیوع کرونا احتمالا تاثیر قابل‌ توجهی بر توسعه اقتصادی کل آسیا خواهد داشت. با توجه به تجزیه و تحلیل انجام ‌شده توسط  این بانک، شیوع کووید-19 می‌تواند تولید ناخالص داخلی جهان را 0.1 تا 0.4 درصد پایین بیاورد و پیش بینی می‌شود اقتصاد جهان بین 77 تا 347 میلیارد دلار از این شرایط خسارت ببیند. همچنین این بانک در این گزارش، بهترین و بدترین شرایط را پیش بینی می‌کند، اعلام کرد رشد اقتصادی در چین و کشورهای در حال توسعه آسیا، از 0.3 تا 1.7 درصد کاهش خواهد یافت و اگر چین را از مجموعه این کشورها خارج‌ کنیم، کاهش رشد اقتصادی برابر با 0.2 تا 0.5 درصد خواهد بود. در این میان اگرچه تاکنون هیچ مورد مثبتی از ابتلا به این ویروس در میانمار گزارش نشده است، ما شیوع آن بشدت اقتصاد میانمار، خصوصا بخش های صادراتی و ارز آور این کشور، یعنی صنعت پوشاک، گردشگری و کشاورزی را تحت تأثیر خود قرار داده است، موضوعی که می‌تواند رشد اقتصادی پیش بینی شده حدود 7 درصدی برای این کشور برای سال 2020 را، با کاهش 0.5 درصدی مواجه نماید.

تحت الشعاع قرار گرفتن تجارت هند و میانمار بدلیل بسته شدن مرزها:

تجارت مرزی بین هند و میانمار بعد از تصمیم دولت هند برای بستن مرز گذرگاه‌های مرزی با میانمار از 19 اسفند بدلیل نگرانی از شیوع کرونا، بشدت کند شده است. ایالت چین میانمار با ایالت های مانی پور و میزورام مرز مشترک دارند و این تصمیم زندگی بسیاری از مردم این شهر و صادرات میانمار را تحت تأثیر قرار داده، و دولت میانمار نسبت به این تصمیم ناگهانی دهلی نو و عدم مشورت با طرف میانماری ابرزا نارضایتی نموده است. بر اساس اعلام وزارت بازرگانی میانمار، کل میزان تجارت مرزی دو کشور در سال 2019 در سه گذرگاه مرزی بیش از 240 میلیون دلار بوده که از میزان حدود 210 میلیون دلار آن به صادرات از میانمار اختصاص داشته است.

تصمیم بانک مرکزی میانمار برای کاهش نرخ بهره:

روز پنج شنبه (22 اسفند) بانک مرکزی میانمار طی بخشنامه ای اعلام کرد که از اول اوریل نرخ بهره با نیم درصد کاهش به 7.5 درصد خواهد رسید. این اقدام پس از آن صورت می‌ گیرد که سازمان بهداشت جهانی شیوع کرونا را به عنوان یک بیماری همه‌گیر تعریف و باعث سقوط بازارهای جهانی شد. پس از شیوع کرونا، طی دو ماه اخیر نرخ برابری کیات میانمار به دلار امریکا حدود 10 درصد رشد داشته است، موضوعی که باعث نگرانی دولت و تحت الشعاع قرار گرفتن صادرات این کشور شده است. بخش گردشگری، صنعت پوشاک و کشاورزی میانمار بشدت از شیوع کرونا متاثر شده اند. تصمیم برای کاهش نرخ بهره به 7.5 درصد درحالی اتخاذ شده که نرخ تورم سالانه در این کشور بیش از 8.8 درصد گزارش می‌شود.

کرونا و تاثیر آن بر صادرات پوشاک میانمار به اروپا:

دبیر انجمن تولید کنندگان پوشاک میانمار در 21 اسفند ماه اعلام کرد که شیوع کرونا در کشورهای اروپایی ممکن است تقاضا برای واردات پوشاک از میانمار را تحت تأثیر قرار دهد. بیش از 70 درصد از تولیدات پوشاک این کشور به اروپا صادر می‌شود. این موضوع در کنار کمبود مواد اولیه، می‌تواند به اقتصاد کل میانمار ضربه بزند. پوشاک یکی از مهمترین صنایع و محصولات صادراتی میانمار محسوب می‌شود. طبق گزارش ها بیش از 1.2 میلیون نفر در این بخش مشغول بکار بوده و میانمار تنها در سال 2019 بیش از 2.2 میلیارد دلار منسوجات به کشورهای مختلف جهان، بویژه اروپا صادر کرده است. این کشور قصد دارد تا سال 2024 درامد خود از محل صادرات پوشاک را به 10 میلیارد دلار برساند. بسیاری از  نشان‌های تجاری معروف منسوجات جهان، نظیر اچ اند ام، سی اند ای، زارا، یونیکولو، نایکی، پوما و... در میانمار کارخانه دارند. لازم به ذکر است که حدود 90 درصد مواد اولیه صنایع پوشاک میانمار از چین تأمین می‌شود.

افزایش ارزش کیات میانمار و تأثیر آن بر بازار غلات و حبوبات در این کشور:

افزایش ارزش کیات ( واحد پول ملی ) میانمار در برابر دلار امریکا و یوان چین طی دو ماه اخیر، تأثیرات منفی  بر بازار صادرات حبوبات این کشور داشته است. بسیاری از بازرگانان ماندالی می‌گویند که افزایش کیات موجب ضرر20 تا 30 درصدی انها شده است. حبوبات (بویژه انواع لوبیا، نخود و عدس) پس از گاز و پوشاک، از مهمترین اقلام صادراتی میانمار بوده و تنها در سال 2019 این کشور با صادرات حدود 1.5 میلیون تن حبوبات، بیش از 960 میلیون دلار درامد کسب کرده است. چین، هند، تایلند و برخی کشورهای اروپایی از بزرگترین خریداران لوبیا و حبوبات میانمار می‌باشند.

درخواست اتاق بازرگانی میانمار برای تشکیل کمیته ملی بررسی تبعات اقتصادی شیوع کرونا:

اتاق بازرگانی و صنایع میانمار 22 اسفند ماه با انتشار یک بیانیه ای از دولت این کشور خواست که در اسرع وقت و به منظور بررسی راه‌های مقابله با تبعات اقتصادی شیوع کرونا، کمیته ای در سطح ملی با حضور بازرگانان بخش خصوصی این کشور تشکیل شود. در بیانیه اتاق بازرگانی آمده است که اگرچه میزان دقیق خسارات براورد نشده است، اما این ویروس کل اقتصاد این کشور را تحت تاثیر قرار داده است و باید هرچه سریعتر برای جلوگیری از خسارت های بیشتر آن، فکری کرد. هفته گذشته نیز این اتاق 10 پیشنهاد برای کاهش آثار اقتصادی کرونا، از جمله تأمین مزایای حقوق بیکاری برای کارگران تعدیل شده، به تعویق انداختن تعیین حداقل دستمزد، تسریع در روند ترخیص کالا از گمرکات، کمک به کارفرمایان و اعطا وام به آنها، کمک به کارگران و ممانعت از تظاهرات و اعتصابات کارگری با تشریح وضعیت به آنها، به دولت جهت اقدام پیشنهاد نموده بود.

اعمال محدودیت برای ورود مسافران ایرانی به میانمار:

پس از انکه تدروس آدانوم، مدیرکل سازمان بهداشت جهانی 21 اسفند ماه در یک نشست خبری در ژنو در خصوص همه‌گیر شدن ویروس کرونا در جهان گفت: «سازمان بهداشت جهانی، از میزان شیوع و شدت بیماری ناشی از این ویروس عمیقاً نگران است و به این نتیجه رسیده است که بیماری کرونا می‌تواند به‌عنوان یک بیماری همه‌گیر جهانی شناخته شود»، مقامات میانماری، همانند بسیاری از کشورهای دیگر تدابیر احتیاطی در خصوص این بیماری را افزایش دادند. در همین ارتباط وزارت امور خارجه این کشور گفت که میانمار از روز پنج شنبه (22 اسفند) تنها به مسافرانی از ایتالیا، کره‌جنوبی و ایران اجازه ورود به کشور را می‌دهد که بتوانند گواهی عدم ابتلا به کووید-19 را ارائه دهند. همچنین خانم سوچی، رهبر حزب حاکم نیز با ابراز نارضایتی از عدم توجه کافی برخی از مردم به هشدارهای بهداشتی گفت: اگرچه تاکنون وزارت بهداشت هیچگونه مورد ابتلای به کووید19 را در کشور ما تایید نکرده است، اما هیچ راهی وجود ندارد که مطمئن شویم این ویروس در اینجا وجود ندارد. در میان کشورهای عضو آ.سه.آن تاکنون تنها میانمار و لائوس هستند که هیچ مورد ابتلای به ویروس را در بین شهروندان خود گزارش نکرده اند.

 ب) لائوس

تعلیق تمامی مراسمات و جشن‌های سال نو در لائوس:

مقامات دولت لائوس بدلیل نگرانی از شیوع ویروس کرونا در این کشور، طی اطلاعیه ای که 22 اسفند منتشر شد، با تعلیق تمامی مراسمات عروسی و جشن‌های سال نو لائوس (13 تا 15 اوریل)، از مردم این کشور خواست که از هرگونه تجمعی خودداری کنند. لائوس و میانمار تنها کشورهای عضو آ.سه.ان هستند که تاکنون هیچ مورد مثبتی از ابتلا به کووید-19 در این کشورها گزارش نشده، اما تمامی همسایگان لائوس (تایلند، چین، کامبوج و ویتنام) درگیر این بیماری هستند.

ممنوعیت استخدام کارگران خارجی در لائوس:

وزارت کار و امور اجتماعی لائوس با انتشار اطلاعیه ای در 23 اسفند از تمامی‌کارفرمایان این کشور خواست که جدا از استخدام و بکار گیری نیروی کار خارجی جدید بدلیل نگرانی از شیوع کرونا در این کشور، خودداری نمایند. همچنین طی این اطلاعیه از مقامات مسئول و کارفرمایان درخواست شده که در هنگام اعزام کارگران لائوسی به خارج و یا هنگام بازگشت آنها به کشور، معاینات پزشکی دقیقی صورت پذیرد. همچنین از انها درخواست شده که برای همه کارگران تجهیزات بهداشتی نظیر ماسک و مواد شوینده در نظر گرفته شود. تخمین زده می‌شود که بیش از 1.3 میلیون کارگر لائوسی، که نیمی از آنها را زنان تشکیل می دهند و عموما بصورت غیر قانونی، در کشورهای مختلف منطقه، بویژه در تایلند و ویتنام، مشغول به کار هستند.

ارسال پیام همدردی رئیس جمهور لائوس به رئس جمهور کره جنوبی:

رئیس جمهور لائوس با ارسال پیامی‌به رئیس جمهور کره جنوبی، با مردم و دولت این کشور که درگیر ویروس کرونا هستند، ابراز همدردی نمود و گفت که مطمئن است این کشور می‌تواند با مهار این ویروسف وضعیت کشور را به حالت عادی بازگرداند. لازم به ذکر است مقامات این کشور برای جلوگیری از شیوع کووید-19 طی دو هفته اخیر تمامی‌پروازهای این کشور به چین و کره جنوبی را معلق نموده اند.

وضع مالیات مضاعف برای حفاظت از محیط زیست:

نخست وزیر لائوس اعلام کرده است که دولت این کشور از این به بعد قصد دارد برای حفاظت از محیط زیست و در راستای استراتژی رشد سبز ملی خود، بر صنایع و فعالیت هایی که موجب الودگی محیط زیست می‌شوند، مالیات مضاعف وضع نماید. در حال حاضر شرکت های تجاری و اقتصادی در لائوس تا حدود 24 درصد مالیات (در قالب مالیات بر درامد، ارزش افزوده و مالیات غری مستقیم) پرداخت می‌کنند و این موضوع می‌تواند فشار زیادی به شرکت های خارجی فعال در این کشور کمونیستی، وارد نماید. لائوس پس از سال ها فشار کشورهای منطقهف در نهایت در 30 ژانویه 2020 استراتژی رشد سبز ملی (the National Green Growth Strategy) خود را تدوین و تصویب نمود. این استراتژی با هدف تسریع روند بازسازی اقتصادی به منظور استفاده بهینه از منابع طبیعی، کاهش انتشار گازهای گلخانه ای از طریق تحقیق و استفاده از فناوریهای نوین، توسعه زیرساخت ها برای بهبود کارآیی اقتصادی، مقابله با تغییرات اقلیمی و کمک به کاهش فقر و رشد اقتصادی به شکلی پایدارف تدوین شده است. لائوس طی سال های اخیر بشدت از وقوع سیل بواسطه تغییرات اقلیمی و فعالیت های سد سازی خود، متضرر شده است. طبق برخی گزارش ها لائوس از سال 1970 شاهد 33 سیل ویرانگر بوده که این سیلاب ها، علاوه بر تأثیر مستقیم بر زندگی صدها هزار نفر در این کشور، بالغ بر 4.4 میلیارد دلاری خسارت بر بر اقتصاد این کشور فقیر آسیایی نیز تحمیل نموده است. براورد می‌شود که هزینه اقتصادی فجایع طبیعی برای لائوس سالانه حدود ۲.۸ تا ۳.۶ درصد از کل تولید ناخالص داخلی این کشور است. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما