معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۸/۱۲/۲۱- ۰۹:۰۸ - مشاهده: ۴۷۵

اخبار اقتصادی لائوس و میانمار (هفته دوم اسفند 1398)

مهم ترین اخبار اقتصادی کشورهای لائوس و میانمار در هفته دوم اسفند 1398که در رسانه‌ های این کشورها و همچنین رسانه‌های معتبر بین المللی منتشر شده به شرح ذیل است؛

الف) میانمار

سازمان ملل بدنبال جذب 877 میلیون دلار کمک برای آوارگان میانماری در بنگلادش:

آژانس های امدادرسان سازمان ملل و سمن‌های وابسته به دنبال جذب 877 میلیون دلار در سال 2020 برای کمک به روهینگیایی‌ها و سایر آوارگان میانماری در بنگلادش هستند. برنامه پاسخ مشترک برای بحران انسانی روهینگیاها در۲۰۲۰ (JRP) بعنوان متولی این موضوع، بخش عمده‌ای از این کمک ها را برای تامین خدمات و نیازهای حیاتی اولیه، از جمله نیازهای غذایی، سرپناه، آب آشامیدنی و بهداشت و آموزش، اختصاص می ‌دهد. در مارس ۲۰۱۸ برنامه پاسخ مشترک برای بحران انسانی روهینگیا در بنگلادش توسط سازمان ملل با هدف تامین رفاه و کرامت انسانی، فراهم کردن کمک های نجات بخش به موقع، از طریق حمایت از راه حل های پایدار برای پناهندگان و مردم آسیب دیده جامعه میزبان (حدود 400 هزار بنگلادشی و بیش از 850 هزار پناهجوی میانماری)، ارائه شد. در سال 2019 این طرح توانست بیش از 70 درصد از بودجه درخواستی خود (650 میلیون دلار) را برای کمک به تأمین نیازهای اولیه پناهجویان تأمین نماید. JRP سال جدید برخلاف 2019 قصد دارد تمرکز کمک های خود را در کنار کمک به آوارگان، بیشتر به بهزیستی جوامع آسیب دیده میزبان و توسعه زیرساخت ها قرار دهد.

احتمال لغو تمامی جشنواره‌های ملی در ماندالی:

یکی از مقامات ارشد شهر ماندلی، دومین شهر بزرگ میانمار، روز 15 اسفند اعلام کرد که در صورت مشاهده اولین مورد از بیماری کووید-19 در این کشور تمامی جشنواره‌های ملی این شهر لغو خواهد شد. میانمار باتوجه به فرار رسیدن سال نو سنتی خود (10 تا 18 آوریل) درگیر برگزاری فستیوال های متنوعی است. این مقام مسئول با اشاره به شیوع کرونا در ایران و کره جنوبی گفت که اگر ما هم دقت نکنیم، ممکن است مثل این دو کشور بشدت درگیر این بیماری شویم.

ارسال تجهیزات تشخیص کرونا از سنگاپور به میانمار:

سفارت سنگاپور در میانمار 14 اسفند ماه تعداد 3000 تست تشخیص کووید-19 و دو دستگاه پی سی آر (برای تحلیل نتیاج تست ها) به میانمار اهدا نمود. این کمک ها بنا به درخواست وزارت بهداشت و ورزش میانمار انجام گرفته است. اگرچه تاکنون هیچ مورد مثبتی از کووید-19 در این کشور گزارش نشده است، اما باتوجه به روند بازگشت کارگران (عمدتا غیرقانونی) میانماری از چین و کره جنوبی  نگرانی‌ها از شیوع این بیماری بشدت افزایش یافته است. در میانمار آزمایشگاه و تجهیزات تشخیص کرونا وجود ندارد و بیشتر تست ها به تایلند ارسال می‌شوند.

صادرات لوبیا از میانمار به هند:

پس از دیدار هفته گذشته رئیس جمهور میانمار از هند، دهلی نو زمان بندی سهمیه صادراتی 250 هزار تنی لوبیای سیاه میانمار به این کشور را تمدید نمود. تا پیش از این قرار بود این سهمیه تا پایان ماه مارس از سوی هند باطل شود اما اکنون تا آخر ماه آوریل تمدید شده است. در جریان این سفر رئیس جمهور میانمار درخواست کرده بود که هند 400 هزار تن لوبیا از میانمار بخرد. حبوبات یکی از مهمترین اقلام صادراتی میانمار بوده و تنها در سال 2019 این کشور با صادرات حدود 1.5 میلیون تن حبوبات، بیش از 960 میلیون دلار درآمد کسب کرده است. چین، هند، تایلند و برخی کشورهای اروپایی از بزرگترین خریداران لوبیا و حبوبات میانمار می‌باشند.

کرونا و نوسان نرخ ارز در میانمار:

شیوع کووید-19 و کاهش درآمدهای توریستی و صادراتی (میوه و پوشاک) و همچنین نوسان شدید نرخ ارز در این کشور موجب دشواری‌های زیادی برای تولیادکنندگان و صادرکنندگان میانماری شده است. باتوجه به افزایش نرخ کیات (واحد پول میانمار) در برابر دلار امریکا، اتحادیه اتاق های بازرگانی و صنایع میانمار از بانک مرکزی این کشور خواهان مداخله شده است. افزایش حدود 10 درصدی نرخ کیات میانمار در برابر دلار امریکا، طی یک ماه اخیر موجب گرانتر شدن محصولات میانماری برای خریداران خارجی شده است موضوعی که می‌تواند صادرات میانمار را تحت تاثیر قرار دهد.

احتمال کاهش سرمایه گذاری مستقیم خارجی در میانمار:

مسئول نهاد شرکت ها و سرمایه گذاری میانمار (DICA) گفت که به دلیل بیماری کووید-19 احتمالا سرمایه گذاری مستقیم خارجی در این کشور با کاهش مواجه شود. وی گفت که با توجه به اینکه چین، بعنوان بزرگترین شریک تجاری میانمار، بشدت درگیر این بیماری است، پیش بینی می‌شود که سرمایه گذاری این کشور در میانمار با کاهش چشم گیری مواجه شود. میانمار از سال سال 1988 تا پایان نوامبر 2019 توانسته است حدود 83 میلیارد دلار  سرمایه مستقیم خارجی از  طریق 1876 سرمایه گذار از 50 کشور  و در 12 بخش مختلف، جذب نماید. در حال حاضر، چین بزرگترین سرمایه‌گذار خارجی و شریک تجاری اصلی میانمار است. سرمایه گذاری مستقیم خارجی این کشور در میانمار از سال 1988 تا ۳۰ ژوئن ۲۰۱۹ به بیش از ۲۰ میلیارد دلار رسیده است که این میزان در مجموع حدود 26 درصد از کل سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در این کشور می‌باشد.

درخواست کمک از دولت برای کاهش عواقب اقتصادی کرونا:

اتحادیه اتاق های بازرگانی و صنایع میانمار (UMFCCI) از دولت میانمار خواسته است که برای کاهش تبعات اقتصادی شیوع کووید-19 در جهان به صنایع و بازرگانان این کشور کمک نماید. در همین ارتباط طی جلسه ای که برای بررسی تبعات منفی اقتصادی کرونا در این اتحادیه با شرکت 150 تن از بازرگانان این کشور و تنی چند از مسئولین اتاق های بازرگانی مشترک برگزار شد، رئیس فدراسیون گردشگری میانمار گفت که باتوجه به اینکه بیشتر گردشگرانی که از میانمار بازدید می‌کنند اهل چین هستند و به دلیل شیوع ویروس تعداد آنها به میزان قابل توجهی کاهش یافته است، در آمد گردشگری این کشور تا حدود 50 درصد کاهش یافته است. همچنین کارخانجات تولید پوشاک و لوازم الکترونیکی بشدت با کمبود مواد اولیه، که عمدتا از چین وارد می‌شد، مواجه هستند. در پایان این اتحادیه توصیه‌های زیر را به دولت بعنوان کمک به این شرکت ها و بازرگانان ارائه نموده است:

تأمین مزایای حقوق بیکاری برای کارگران تعدیل شده، به تعویق انداختن تعیین حداقل دستمزد، تسریع در روند ترخیص کالا از گمرکات، کمک به کارفرمایان و اعطا وام به آنها، کمک به کارگران و ممانعت از تظاهرات و اعتصابات کارگری با تشریح وضعیت به آنها.

 

ب) لائوس

سخت گیری بشتر دولت برای شکار و فروش حیوانات وحشی:

به دنبال ممنوعیت فروش و استفاده از گوشت حیوانات وحشی در چین بدلیل نگرانی از شیوع کرونا، مقامات لائوس هم ممنوعیت های بیشتری را برای شکار و فروش حیوانات وحشی نظیر خفاش، موش، مار و میمون وضع کرده اند. این موضوع با مخالفت بسیاری از مردم روستایی مناطق دور افتاده مواجه شده و آنها کماکان به شکار و فروش گوشت این حیوانات ادامه می دهند. اگرچه تاکنون هیچ موردی از ورود کرونا به لائوس گزارش نشده است، اما مقامات این کشور برای جلوگیری از شیوع کووید-19 علاوه بر لغو تمامی‌پروازهای این کشور به چین و کره جنوبی، برگزاری کلیه رویدادهای ورزشی در این کشور را نیز معلق نموده است. پیش بینی می‌شود با توجه به عدم وجود زیرساخت ها و تجهیزات پزشکی مناسب در لائوس، مقامات این کشور برای جلوگیری از شیوع کووید-19، اقدامات احتیاطی بیشتری را انجام دهند.

تلاش دولت لائوس برای افزایش صادرات برق به 20 هزار مگاوات تا سال 2030:

علیرغم اعتراض های داخلی و بین المللی به تبعات انسانی و زیست محیطی ساخت سد و نیروگاه‌های جدید در لائوس، دولت این کشور اعلام کرده است که وین تیان قصد دارد از سال 2020 تا 2030 با توان تولیدی برق خود برای صادرات را به 20 هزار مگاوات رسانده و عمده آن را به تایلند (9 هزار مگاوات)، ویتنام (6 هزار مگاوات) و میانمار (5 هزار مگاوات) صادر نماید. برق یکی از اصلی ترین صادرات لائوس است بطوریکه این کشور حوزه شبه جزیره هند و چین به باطری آسیا مشهور شده است،

این کشور قصد دارد با جذب سرمایه گذاری بیشتر در این زمینه، درآمد خود از این محل را تا 3 میلیارد دلار در سال افزایش دهد. لائوس در سال گذشته حدود 1 میلیارد دلار از صادرات برق درآمد کسب نمود.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما