معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۸/۱۲/۱۴- ۰۸:۲۵ - مشاهده: ۳۵۸

اخبار اقتصادی لائوس و میانمار (هفته اول اسفند 1398)

مهم ترین اخبار اقتصادی کشورهای لائوس و میانمار در هفته اول اسفند 1398 به شرح ذیل است؛

الف) میانمار

اضافه شدن نام میانمار به فهرست خاکستری کارگروه ویژه اقدام مالی:

کارگروه ویژه اقدام مالی (FATF) در آخرین روز نشست خود در پاریس (2 اسفند) میانمار را در فهرست کشورهای تحت نظر برای پولشویی یا «فهرست خاکستری» خود قرار داد و از این کشور خواست که باتوجه به قرار گرفتنش در مرکز «مثلث طلایی مواد مخدر» تلاش های خود برای مبارزه با پولشویی را افزایش دهد. در بیانیه فاتف در خصوص این تصمیم امده است که اگرچه میانمار به پیشرفت‎ های زیادی در زمینه مبارزه با پولشویی نایل آمده، اما اقدامات قانونی بیشتری لازم است. شایان ذکر است که میانمار یکی از بزرگترین مراکز تولید مت‎آفتامین و دومین تولید کننده تریاک در جهان، می‎باشد و باندهای مافیایی موادمخدر و شبه‎نظامیان، سالانه میلیاردها دلار از طریق تجارت مواد مخدر در این منطقه، خصوصا ایالت شان در شمال و شمال شرق میانمار، به دست می‎آورند. هم اکنون 13 کشور در فهرست خاکستری فاتف حضور دارند که میانمار بعد از کامبوج، دومین کشور جنوب شرق آسیا در این فهرست محسوب می‌شود. قرار گرفتن در لیست خاکستری فاتف به این معنی است که فعالیت‌های مالی میانمار از این به بعد تحت نظارت بیشتری قرار گرفته و همچنین ممکن است دسترسی لین کشور به به وام از موسسات بین المللی، مانند بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول را نیز تا حدودی تحت‌تاثیر قرار دهد.

احتمال تعطیلی موقت برخی کارخانجات تولید پوشاک در میانمار:

رئیس اتحادیه صنایع پوشاک میانمار اعلام کرد که باتوجه به اختلال در روند واردات مواد اولیه مربوط به صنعت پوشاک به دلیل شیوع کرونا در چین، ممکن است که بناچار بخشی از کارخانجات فعال در این زمینه موقتا تعطیل و یا تعدیل شوند. وی اعلام کرد که ذخایر مواد اولیه 32 کارخانه بزرگ تولید پوشاک (با بیش از 4 هزار کارگر) تا اواسط ماه مارس بیشتر جوابگو نیست و از این رو این کارخانه‌ها یا باید ساعات کاری و تولیدات خود را کم یا بخشی از نیروهای خود را تعدیل نمایند. پوشاک یکی از مهمترین صنایع و محصولات صادراتی میانمار محسوب می‌شود. طبق گزارش ها بیش از 1.2 میلیون نفر در این بخش مشغول بکار بوده و میانمار تنها در سال 2019 بیش از 2.2 میلیارد دلار منسوجات به کشورهای مختلف جهان، بویژه اروپا صادر کرده است. این کشور قصد دارد تا سال 2024 درامد خود از محل صادرات پوشاک را به 10 میلیارد دلار برساند. بسیاری از مارک های معروف منسوجات جهان، نظیر اچ اند ام، سی اند ای، زارا، یونیکولو و... در میانمار کارخانه دارند. لازم به ذکر است که حدود 90 درصد مواد اولیه صنایع پوشاک میانمار از چین تأمین می‌شود.

تبعات اقتصادی ویروس کرونا در میانمار:

علاوه بر احتمال تعطیلی موقت و کاهش تولید صنایع پوشاک و کیف و کفش میانمار به دلیل کمبود مواد اولیه وارداتی از چین، در بخش کشاورزی نیز این ویروس مشکلات زیادی را برای میانمار بوجود آورده است. باتوجه به بسته شدن برخی از مبادی ورود و خروجی و نیز کاهش چشمگیر تقاضا به دلیل شیوع کرونا در چین، صادرات برخی محصولات کشاورزی، بویژه هنداونه بشدت کاهش یافته است. در همین ارتباط رئیس انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان میانمار اعلام کرده است که هندوانه کاران میانماری امسال حدود 50 میلیون دلار از درامد صادراتی خود را از دست خواهند داد. همچنین در بخش توریسم برخی پیش بینی‌ها حاکی از کاهش 40 درصدی درآمد توریستی میانمار  در 2020 است.

افزایش تولید برق در میانمار:

از زمان روی کارآمدن دولت خانم سوچی در سال 2016، میانمار سرمایه گذاری زیادی در زمینه تأمین برق انجام داده است. در همین ارتباط معاون وزیر انرژی و برق میانمار در 6 اسفند در پارلمان این کشور گفت که از آوریل 2016 بیش از 700 مگاوات به ظرفیت برق کشور افزوده شده و تا واسط سال جاری میلادی نیز 1000 مگاوات دیگر به این ظرفیت افزوده خواهد شد. همچنین وی گفت که دولت میانمار برای تولید 4000 مگاوات برق دیگر طی سال های آینده، توانسته بیش از 6.7 میلیارد دلار سرمایه (در بخش گاز و برق) جذب نماید. تا پیش از روی کارامدن دولت خانم سوچی کمتر از 34 درصد از میانمار به برق دسترسی داشت، اما طبق اعلام دولت میانمار تا پایان سال 2019 حدود 50 درصد از کل کشور میانمار به برق دسترسی دارند. همچنین دولت این کشور اعلام کرده که با برنامه ریزی و سرمایه گذاری بسیار قصد دارد تا پایان سال 2025 حدود 75 درصد و تا پایان سال 2030 کل میانمار (100 درصد) به برق دسترسی داشته باشند. میانمار توانسته است تاکنون حدود 1.3 میلیارد از نهادهای بین المللی ای، مانند بانک جهانی و بانک توسعه آسیا بعنوان کمک برای پروژه‌های نیروگاهی خود جذب کند.

اجازه فعالیت شرکت ها و افراد خارجی در بورس سهام یانگون:

کمیسیون بورس و اوراق بهادار میانمار (SECM) طی اطلاعیه ای اعلام کرد که از ماه مارس سالجاری شرکت ها و اشخاص حقیقی خارجی مجاز خواهند بود در بورس سهام یانگون (YSX) فعالیت کنند. این مجوز در پی اطلاعیه اکتبر 2019 این کمیسیون صادر شده که در آن گفته شده بود که افراد خارجی و نهاده‌ای خارجی ثبت شده به طور محلی مجاز خواهند بود تا حدود ۳۵ درصد از سهام شرکت های فهرستش ده در بورس یانگون را بخرند. بورس سهام یانگون در مارس 2016 فعالیت خود را آغاز نموده و هم اکنون ارزش بازار سرمایه این بورس محلی بیش از ۴۰۰ میلیون دلار می‌باشد.

شروع مجدد سرمایه گذاری فرانسه در میانمار پس از 8 سال:

یک مقام ارشد اتاق بازرگانی و صنایع میانمار پس از برگزاری یک رویداد تجاری مشترک بین فرانسه و میانمار در یانگون، اعلام کرده است که فرانسه قصد دارد پس از 8 سال توقف سرمایه گذاری در میانمار، مجددا سرمایه گذاری جدیدی را در بخش های انرژی، بنادر، راه آهن، حمل و نقل و مدیریت آب و فاضلاب، انجام دهد. در این رویداد تجاری که در 5 اسفند برگزار شد، علاوه بر مقامات ارشد اتاق بازرگانی میانمار، نمایندگان 20 شرکت فرانسوی، از جمله Alstom، CMA CGM، Michelin، Thales، Razel-Bec و...، نیز حضور داشتند. بنا به گزارش های اداره سرمایه گذاری میانمار، در حال حاضر فرانسه در رده نهم از فهرست 50 شریک اول تجاری این کشور قرار دارد. بر اساس همان گزارش حجم تجارت دو کشور در سال 2019 به بیش از 551 میلیون دلار رسید. فرانسه در بین سال‌های ۱۹۸۸ تا ۲۰۱۱ حدود ۴۶۹ میلیون دلار در میانمار سرمایه‌گذاری کرده‌ است. اما از سال 2012 به بعد باتوجه به تحولات حقوق بشری (بحران ایالت راخین و حکومت نظامیان) از سرمایه گذاری بیشتر در این کشور خودداری نمود. لازم به ذکر است که فرانسه و میانمار در سال 2011 تفاهم نامه ای به منظور همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور امضا کردند و این دومین باری است که یک هیئت فرانسوی از زمان امضای این توافقنامه به این کشور سفر می‌کند.

اختصاص جی اس وان و راه اندازی مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات در میانمار:

میانمار در اواخر فوریه «مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات» (GS1) مختص خود را راه اندازی نمود. سیستم GS1 مجموعه ای از استانداردها و راه حل ها و خدمات است که در سراسر جهان به کار گرفته می‌شود و سبب ساده شدن کار خرید و فروش و گردش کالاها در شبکه‌های عظیم و بازارها و صنایع مختلف می‌گردد. این سیستم به هر قلم کالا یک کد 13رقمی یکتا می دهد و این کد به صورت نماد بارکد در می آید و بر روی کالا چاپ می‌شود تا به سادگی در هر فروشگاهی در جهان با استفاده از یک پرتو نور و به وسیله کامپیوتر با سرعت و دقت بالا خوانده شود. مقامات تجاری میانمار انتظار دارند که راه اندازی این سیستم می‌تواند روند صادرات محصولات کشور را تسهیل نماید. شماره بارکد میانمار با عدد 881 شروع می‌شود. تا پیش از این تولیدکنندگان میانماری برای صادرات محصولات خود به کمک سازمان‌های بارکدینگ تایلندی و سنگاپوری وابسته بودند.

ب) لائوس

تعلیق پروازهای هواپیمایی لائوس به کره جنوبی:

شرکت هواپیمایی لائوس از ماه مارس به علت کاهش چشمگیر مسافران خارجی به دلیل شیوه ویروس کرونا، پروازهای روزانه خود به سئول را معلق خواهد نمود. به دنبال شیوع Covid-19 در چین نیز شرکت هواپیمایی لائوس تقریباً همه پروازها از لائوس به چین را در اوایل فوریه متوقف کرد.

افزایش 145 درصدی صادرات برق لائوس طی 5 سال اخیر:

لائوس طی 5 سال گذشته توانسته است ظرفیت برق صادراتی خود را 145 درصد افزایش دهد. این کشور از سال 2016 تا 2020 ظرفیت تولید برق خود را برای صادرات به حدود 6450 مگاوات افزایش داده است که در این میان تایلند با واردات 5600 مگاوات، بزرگترین وارد کننده برق از لائوس و پس از ان به ترتیب ویتنام با 600 مگاوات و مالزی با حدود 100 مگاوات قرار دارند و تا پایان سالجاری میلادی ظرفیت صادراتی لائوس به ویتنام را به 1000 مگاوات خواهد رسید. همچنین دولت لائوس قصد دارد 6000 مگاوات ظرفیت صادراتی خود تا سال 2030 را افزایش دهد. این کشور در حال حاضر دارای 63 نیروگاه عملیاتی (عمدتا برق آبی) با ظرفیت اسمی‌بیش از 7300 مگاوات بوده و به دنبال اضافه کردن 37 نیروگاه آبی دیگر است که پیش بینی می‌شود بیشتر انها تا پایان 2021 تکمیل شوند.

ثبت کسری 137 میلیون دلاری لائوس در سال 2019:

لائوس در سال مالی 2019 بیش از 137 میلیون دلار کسری تجاری داشت. این در حالی است که علیرغم پیش بینی صادرات 5.5 میلیارد دلاری در سال 2019 این کشور توانست در این سال 5.6 میلیارد دلار صادرات داشته باشد، اما با توجه به افزایش رقم واردات میانمار (5.73 میلیارد دلار) این کسری رخ داده است. برق، سنگ های معدنی، مس و لوازم ساخته‌شده از مس، خمیر چوب، قطعات دوربین، نوشیدنی‌ها، لاستیک، کاساوا، شمش طلا، و میوه از عمده محصولات صادراتی این کشور محسوب می‌شوند. مقصدهای اصلی صادراتی لائوس نیز به ترتیب عبارتند از تایلند، چین، ویتنام، هند، ژاپن، آلمان، آمریکا، سوئد، سوییس، ایتالیا، بلژیک و بریتانیا. در همین حال واردات اصلی لائوس شامل سوخت، وسایل نقلیه، آهن و فولاد ، لوازم مکانیکی، سیم و کابل عایق بندی شده، ماشین آلات و تجهیزات برقی، پلاستیک، میله‌های فلزی و قطعات خودرو می‌باشند که عمدتا از تایلند، چین، ویتنام، ژاپن، کره جنوبی و امریکا تهیه می‌شوند. برای سال 2020 نیز پیش بینی می‌شود صادرات این کشور به 6.422 میلیارد دلار و واردات آن به 6.615 میلیارد دلار برسد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما