معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۸/۰۲/۱۰- ۱۴:۵۲ - مشاهده: ۱۸۴۸

ظرفیت ها و توانمندی‌های موجود در ایرلند در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی

یکی از زمینه‌های مهم فعالیت های علمی، تکنولوژیک و تجاری بزرگ ایرلند، حضور شرکت ها و کمپانی‌های بزرگ و معتبر جهانی و بین المللی در زمینه تولید دارو و تجهیزات پزشکی و صدور آن به سایر کشورها می‌باشد. در حال حاضر 9 تا از 10 کمپانی بزرگ جهانی در خصوص صنعت تولید دارو در ایرلند دارای شعبه و نمایندگی می‌باشند. علاوه بر آن 18 شرکت از 25 شرکت بزرگ جهانی در خصوص تکنولوژی تجهیزات پزشکی نیز در این کشور دارای نمایندگی هستند.

بر اساس گزارش سازمان توسعه صادرات ایرلند موسوم به اینترپرایز، طی 20 سال گذشته بخش های مختلف تجهیزات پزشکی در ایرلند موفقیت های چشمگیری (خصوصا در تجهیزات مربوط به بیماری‌های قلب و عروق، ارتوپدی و چشم پزشکی) داشته که بخشی از آن مرهون فعالیت شرکت های چند ملیتی و بخش دیگری هم ناشی از فعالیت موسسات و شرکت های داخلی ایرلندی می‌باشد. در گزارش سازمان اینترپرایز آمده است: همکاری میان شرکت های چند ملیتی و شرکت های داخلی نقش مهمی در ابداع و نوع آوری و همچنین تنوع بخشی در تکنولوژی و تجهیزات پزشکی در ایرلند داشته است.

سازمان اینترپرایز وابسته به وزارت صنایع ایرلند در راستای تقویت انجام تحقیقات علمی و ابداع و نوآوری در خصوص تجهیزات پزشکی، در وبسایت رسمی خود اعلام کرده است که این سازمان 80% هزینه  تحقیقاتی شرکت ها و موسساتی که روی پروژه‌های تعریف و تعیین شده تحقیقاتی فعالیت می نمایند را متقبل می‌گردد.

انجمن تجهیزات پزشکی ایرلند با داشتن 200 عضو (شامل شرکت های چند ملیتی، متوسط و کوچک) در سراسر ایرلند فعالیت داشته و فعالیت خود را بر تشویق و ترغیب توسعه پایدار و رشد بازدهی اعضاء اختصاص داده است. استراتژی و فعالیت های این انجمن توسط هیأت امنا و مدیر عامل انجمن تعیین و هدایت می‌گردد. 

تعدادی از شرکت های بزرگ و چند ملیتی صنعت تولید دارو و تجهیزات پزشکی که از دیر باز در ایرلند دارای دفاتر نمایندگی بوده و فعالیت می نمایند، عبارتند از:


این شرکت بین المللی تحقیقاتی – بهداشتی در سال 1888 تاسیس گردیده و در حال حاضر در 130 کشور جهان فعالیت داشته و 70 هزار پرسنل دارد. فروش سالانه آن نزدیک به 30 میلیارد دلار و ارزش دارایی‌های آن معادل 43 میلیارد دلار می‌باشد. این شرکت دارای 5 بخش است که عبارتند از: تولید محصولات ویژه دارویی، محصولات دارویی ثابت، محصولات تشخیصی، تولیدات غذایی و محصولات مربوط به بیماری‌های قلبی و عروقی. 

این شرکت از سال 1946 در ایرلند فعالیت داشته و دارای 6 دفتر در سراسر کشور  بوده و تقریبا 3000 ایرلندی در آن اشتغال دارند.

 
شرکت فایزر یک شرکت داروسازی آمریکایی است که در سال 1849 توسط چارلز فایزر و چالرز ارهارت تاسیس  و دفتر مرکزی آن در نیویورک است. محصولات متنوع این شرکت عبارتند از: داروها و واکسن‌های مولکول کوچک و داروها و واکسن‌های بیولوژیک انسانی و حیوانی و همچنین محصولات غذایی. رکورد فروش آن در سال 2013 بالغ بر 53 میلیارد دلار و سود آن در همان سال 22 میلیارد دلار بوده است. ارزش دارایی‌های این شرکت بیش از 172 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود  و 77700 پرسنل دارد.

این شرکت از سال 1969 در ایرلند فعالیت داشته و 3200 ایرلندی در شهرهای دوبلین، کورک و کیلدر در این کمپانی مشغول فعالیت هستند .

 
نوارتیس نیز از جمله شرکت هایی است که از تولید رنگ های شیمیایی به داروسازی روی آورد .نوارتیس از ادغام دو شرکت کاملا متفاوت یعنی یک شرکت تولید کننده رنگ و یک شرکت تولید کننده فرآورده‌های شیمیایی تشکیل شده است .نوارتیس که مقر آن در شهر بازل سوئیس است در فوریه 1996 بنیانگذاری شد. بخش های این شرکت عبارتند از: داروسازی (داروهای تجویزی ثبت اختراع شده)، آلکون (Alcon) داروها و محصولات مراقبت از چشم و محصولات مراقبت از بینایی، ساندوز (Sandoz)داروهای عمومی واکسن‌ها و تشخیص و سلامت مصرف کننده. این شرکت اکنون 135696 نفر را به کار مشغول کرده است.

 ارزش دارایی‌های این شرکت چند ملیتی سوئیسی در ماه می 2014رقمی در حدود  126.3 میلیارد دلار ثبت شده است. این شرکت با سابقه تولید محصولات بهداشتی و داروهای تجویزی ثبت اختراع شده، داروهای عمومی، واکسن‌های پیشگیری، ابزار تشخیصی و محصولات بهداشتی اش برای انسان و دام توانست فروش 57.9 میلیارد دلار و سود 9.2 میلیارد دلار را در سال 2013 برای خود ثبت نماید.

 

این شرکت در سال 1950 وارد ایرلند شد و در حال حاضر 4 دفتر در این کشور دارد و مرکز آن در شهر کورک واقع می‌باشد. در حال حاضر 1300 ایرلندی در آن مشغول فعالیت می‌باشند.

این شرکت داروسازی با ادغام دو شرکت SmithKline  و Glaxo به وجود آمده و در حال حاضر ششمین شرکت بزرگ بین المللی در زمینه تولید دارو بوده و دفتر مرکزی آن در لندن است . ارزش دارایی این شرکت 60 میلیارد دلار و میزان فروش آن در سال 2013 بیش از 25 میلیارد دلار و سود خالص آن 2.6 میلیارد دلار بوده است. این شرکت در زمینه‌های کشف، توسعه و تجاری سازی داروهای تجویزی عمدتا برای دستگاه گوارش، قلب و عروق، عصب شناسی، تنفس و التهاب، سرطان و بیماری‌های عفونی فعالیت می‌کند. gsk در بیش از 10 کشور فعال است و 51500 نفر را مشغول کار کرده است.

این شرکت در برخی از شهرهای ایرلند خصوصا در کورک فعالیت داشته و 1500 نفر در آن مشغول کار می‌باشند.

 
این شرکت فعالیت خود را در سال 1876 شروع کرده و در ایالات متحده (ایندیانا پولیس) مستقر بوده و ارزش دارایی آن در سال 2014 بالغ بر 35.2 میلیارد دلار بوده است . فروش و سود خالص شرکت به ترتیب با اعداد 23.11 میلیارد دلار و 4.7 میلیارد دلار در سال 2013 به ثبت رسیده است. فعالیت شرکت در زمینه تولید و فروش محصولات دارویی برای انسان و دام می‌باشد. محصولات خود را در 125 کشور بازاریابی می‌کند و 41000 نفر را در استخدام خود دارد.

این شرکت در سال 1978 در شهر کورک فعالیت خود را شروع کرده و 700 ایرلندی را در استخدام خود دارد که 400 تن از ایشان در بخش تولید و در شهر کورک مستقر می‌باشند.

 

در سال ۱۶۶۸ فردی به نام Jacob Merck داروخانه بسیار کوچکی در شهر دارمشتات آلمان تاسیس کرد که امروزه یکی از غول های صنایع داروسازی دنیا محسوب می‌شود. داروخانه مذکور در سال ۱۸۲۷ توسط یکی از وارثین مرک به نام Heintch Emmanule به یک شرکت داروسازی تبدیل شد که در ابتدا عمدتا مرفین، کدئین و کوکائین تولید می‌کرد. نوه این فرد George W.Merck شصت و چهار سال بعد به امریکا رفت و در سال ۱۹۰۳ کارخانه داروسازی مرک را در امریکا بنیاد نهاد.

شرکت امریکایی مرک در جمع پنج شرکت برتر دارویی سال ۲۰۱۸ قرار می‌گیرد. این شرکت که در خارج امریکای شمالی معمولاً به MSD شناخته می‌شود و به تولید دارو، واکسن و محصولات بیولوژیکی در حوزه‌های متعددی مانند بیماری‌های قلبی و عروقی، تومورشناسی و غدد درون‌ریز و بیماری‌های عفونی می‌پردازد.  دو محصول دیابتی شرکت مرک، یعنی Januvia  و Janument به تنهایی درآمدی معادل 1.52 میلیارد دلار برای این شرکت ایجاد کرده‌اند که ورای پیش‌بینی‌های انجام شده است.

مطالعات انجام شده در مرک امریکا موجب شد به تدریج داروهای بسیار موثری از جمله ویتامین B۱۲ ، کورتیزون، استرپتومایسین برای درمان سل و انالاپریل برای درمان فشار خون تولید و به بازار روانه شود. امروزه شرکت مرک داروهای مهمی از جمله PEPCID برای درمان زخم معده و Crixivan برای درمان عفونت ویروسی (HIV) را روانه بازار کرده است. دفاتر مرکزی شرکت مرک هم چنان در نیوجرسی قرار دارند و علامت مشخصه آن نیز تابلوی یک گله گوسفند است که بسیار مورد علاقه جورج دابلیو مرک بود.

کتاب های مرک که در حال حاضر توسط Merck research lsboratories چاپ می‌شوند از دو نظر منحصر بفردند. این کتاب ها علاوه بر قدمت تاریخی و طولانی، از اعتبار علمی‌بهره مند بوده و نیز به صورت غیر انتفاعی چاپ می‌شوند و از طریق اینترنت و از طریق یک وب سایت و نیز بصورت مجلد و چاپ شده و  به طور مجانی در اختیار همگان قرار دارند.

این شرکت فعالیت خود در ایرلند را در سال 1976 شروع کرده و در خصوص سلامت و بهداشت حیوانات نیز تولیداتی دارد. این شرکت دارنده 5 شعبه (دوبلین، ویک لو و کارلو) و دفتر در سراسر ایرلند بوده و 2000 ایرلندی را در استخدام خود دارد.

علاوه بر موارد فوق الذکر، تعداد قابل توجهی از شرکت ها و کمپانی‌های معتبر در زمینه فوق در ایرلند مشغول به فعالیت می‌باشند. در این رابطه  می‌توان به سایت های ذیل مراجعه نمود:

Ireland’s Largest Pharmaceutical Jobs Board

List of 180 Pharmaceutical Companies in Ireland

Find 190 Pharmaceutical and Med Device Factories on this Interactive Map

See 180 Pharma and Med Device Factory in Ireland listed by county on this table

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما