معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۲۲- ۰۷:۵۹

اخبار اقتصادی سوئد

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی سوئد در هفتۀ سوم شهریور ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

تلاش دولت برای تسریع در برنامه‌ریزی انرژی هسته‌ای

به گزارش موندوس، دولت سوئد، آژانس حفاظت از محیط زیست (Naturvårdsverket) را موظف کرده است که از شهرداری‌های منتخب در برنامه‌ریزی برای تاسیسات جدید انرژی هسته‌ای حمایت کند. شهرداری‌ها می‌توانند برای اجرای پروژه‌های آزمایشی با هدف ساده‌سازی فرآیندهای مجوز، برای کمک‌های مالی به مبلغ 10 میلیون کرون درخواست دهند. این پروژه‌ها شهرداری‌ها را برای برنامه‌ریزی کارآمد و تصویب تاسیسات هسته‌ای جدید آماده می‌کند. وزیر بازارهای مالی، نیکلاس ویکمن، اظهار داشت: تامین برق قوی برای امنیت اقتصادی خانوارها و ایجاد شغل در سوئد ضروری است. وی افزود: گام به گام، ما در حال جایگزینی عدم قطعیت و از کار افتادن با تولید برق مطمئن و بدون فسیل هستیم. این تکلیف تا 30 نوامبر 2025 گزارش خواهد شد.

سرمایه‌گذاری گروه SEB در ذخیره‌سازی انرژی‌های تجدیدپذیر

گروه مالی SEB تا یک میلیارد کرون در ذخیره‌سازی انرژی سرمایه‌گذاری کرده و با Ingrid Capacity همکاری می‌کند تا 13 مرکز ذخیره‌سازی باتری بزرگ در سوئد بسازد. این باتری‌ها با ذخیره انرژی در زمانی که تولید زیاد است و آزاد کردن آن در مواقع پیک مصرف، به تثبیت الکتریسیته حاصل از انرژی خورشیدی و باد کمک می‌کنند. تقاضا برای ذخیره‌سازی، به دلیل تنوع منابع انرژی تجدیدپذیر مانند نیروی باد افزایش یافته است. شرکت Ingrid Capacity قصد دارد طی یک سال ظرفیت ذخیره سازی 200 مگاواتی فعلی خود را دو برابر کند، اگرچه برآورد می‌شود که نیاز در سوئد حداقل 2000 مگاوات باشد. مدل تجاری این شرکت شامل بهینه‌سازی استفاده از ذخیره‌سازی با نرم‌افزار مبتنی بر هوش مصنوعی برای به حداکثر رساندن سود، از جمله فروش برق در ساعات اوج قیمت است. با وجود جدید بودن این صنعت، ریسک‌ها کم در نظر گرفته می‌شود و پروژه‌ها را می‌توان به سرعت بدون درگیری‌های زیست‌محیطی عمده اجرا کرد. این ابتکار دومین سرمایه‌گذاری بزرگ در ذخیره انرژی باتری در منطقه نوردیک است.

استخراج معدن جدید طلا در سوئد

به گزارش DN، سوئد که حدود یک چهارم از تولید طلای اتحادیه اروپا را به عهده دارد، بازیگر مهمی در بازار طلای این قاره است. جدیدترین معدن طلای سوئد، واقع در Fäbodtjärn، Västerbotten، درست زمانی که قیمت طلا به بالاترین حد خود رسیده، فعالیت خود را آغاز کرده است. این زمان برای شرکت معدنی Botnia Exploration که قصد دارد تا سال 2027 حداقل 900 کیلو طلا استخراج کند، بسیار سودمند است. قیمت طلا از زمانی که محاسبات اولیه سودآوری انجام شد، از اندکی کمتر از 400 کرون در هر گرم به بیش از 820 کرون در هر گرم افزایش یافت. به گفته فردریک برگستن مدیرعامل، این افزایش ارزش پروژه را از زمان تصمیم سرمایه‌گذاری در سال 2012 دو برابر کرده است. معدن جدید به موقعیت برجسته سوئد در تولید طلا می‌افزاید، حوزه‌ای که به طور سنتی تحت سلطه بازیگران اصلی مانند Boliden است. با این حال، پروژه معدن با انتقاد گروه‌های زیست محیطی و جوامع محلی مواجه است که Botnia Exploration باید به آنها رسیدگی کرده تا از حمایت مستمر برخوردار شود. در سطح جهانی، عمده تولید طلا همچنان در روسیه، استرالیا و چین متمرکز است.

چشم‌انداز اقتصادی Swedbank و نوردیا

سوئدبانک در آخرین چشم‌انداز اقتصادی خود گزارش می‌دهد که نرخ تورم سوئد در محدودۀ هدف‌گذاری شده است و اقتصاد پس از سه سال رکود در حال بهبود است. این بانک، مصرف قوی و رشد تولید ناخالص داخلی بالاتر از نرمال را در سال‌های 2025 و 2026 پیش‌بینی می‌کند. همچنین انتظار دارد که بانک مرکزی به تدریج نرخ بهره را تا سال آینده به 2 درصد کاهش دهد. مدل Swedbank نشان می‌دهد که کاهش بیشتر نرخ بهره می‌تواند اقتصاد را بدون افزایش تورم تحریک کند. علاوه بر این، پیش‌بینی می‌شود که سوئد رشد جمعیت کمتری را تجربه کند که بر بازارهای کار و مسکن تأثیر می‌گذارد. همچنین بانک نوردیا، پیش‌بینی نموده اقتصاد سوئد نشانه‌هایی از بهبود را نشان داده اما شکننده باقی مانده است. این بانک تاکید می‌کند که زمان مناسب کاهش نرخ بهره فرا رسیده است، زیرا هم خانوارها و هم مشاغل تحت فشار مالی قابل توجهی هستند. این بانک تورم را در سال آینده 1.4 درصد پیش‌بینی می‌کند که کمتر از هدف بانک مرکزی 2 درصد است، با نرخ بهره کلیدی 2.0 درصدی پایان سال 2025. این بانک بخش نگران کننده را بازار کار می‌داند و می‌گوید نرخ بیکاری به 8.5 درصد قبل از کاهش در سال 2026 خواهد رسید. نوردیا همچنین می‌نویسد بهبود اقتصادی، به ویژه در ایجاد شغل، ممکن است کند بوده و مستلزم کاهش موثر نرخ بهره باشد.

 چشم‌انداز ایجاد تونل حمل‌و‌نقلی بین فنلاند و سوئد

به گزارش DN، محققان آژانس زیرساخت حمل‌و‌نقل فنلاند برای اولین بار از سوئد به عنوان بخشی از مطالعه در مورد یک ارتباط ثابت بالقوه بین دو کشور بازدید کردند. دولت فنلاند قصد دارد یک اتصال دائمی را در سراسر تنگه کوارکن، بین Umeå در سوئد و Vaasa در فنلاند ایجاد کند. این مطالعه که در ابتدا به عنوان یک پل در نظر گرفته می‌شد، اکنون در حال بررسی امکان احداث یک تونل است. بازرسان فنلاندی در طول سفر خود به اومئو، اطلاعاتی را جمع‌آوری کردند و با سیاستمداران و بازرگانان منطقه دیدار کردند تا تقاضا برای چنین ارتباطی را ارزیابی کنند. آنها همچنین چالش‌های بالقوه، مانند مسیرهای دریایی و شرایط یخ را مورد بحث قرار دادند. در حالی که یک پل یک گزینه باقی می‌ماند، ایده تونل به دلیل مزایای آن، از جمله عدم تأثیرپذیری از یخ و احتمال کمتر تبدیل شدن به یک هدف نظامی، به طور جدی مورد توجه قرار گرفته است. علاقه به این پروژه در سوئد کم بوده است و در این مرحله هیچ وزیر سوئدی، نمایندگان پارلمان یا نمایندگان دفاعی درگیر بحث‌ها نشده‌اند. این پروژه هنوز در مراحل اولیه خود است و انتظار می‌رود گزارش نهایی در بهار 2025 به دولت فنلاند ارائه شود.

انتظار کاهش بیشتر نرخ بهره

به گزارش TT/Omni، اریک تدین، رئیس بانک مرکزی، انتظار دارد در صورتی که پیش‌بینی‌های اقتصادی فعلی دقیق باشد، در سال جاری به جای دو کاهش، سه کاهش دیگر در نرخ‌های بهره اتفاق بیفتد. بانک مرکزی اخیراً نرخ را به 3.50 درصد کاهش داد و انتظار می‌رود کاهش بیشتری به دلیل کاهش تورم و چشم‌انداز مثبت داشته باشد. تدین معتقد است که یک رویکرد تدریجی در کاهش نرخ بهره، عاقلانه‌تر است و زمان را برای پاسخگویی به عدم قطعیت‌های بالقوه جهانی، از جمله عوامل ژئوپلیتیکی، فراهم می‌کند.

بازبینی ولوو پیرامون اهداف خودروهای برقی خود

به گزارش Expressen، ولوو کارز در هدف قبلی خود برای تبدیل شدن به یک تولید کننده وسایل نقلیه تمام الکتریکی تا سال 2030 تجدیدنظر کرده است. در عوض، این شرکت اکنون قصد دارد 90 تا 100 درصد از فروش جهانی خود را تا سال 2030 به خودروهای برقی، از جمله خودروهای برقی و پلاگین هیبرید تبدیل کند. در صورت لزوم تا 10 درصد احتمالاً هیبریدهای متوسط هستند. این تغییر به دلیل تغییر شرایط بازار و تقاضای کمتر از حد انتظار برای خودروهای الکتریکی است. اگرچه ولوو همچنان خط تولید تمام الکتریکی را در درازمدت هدف قرار می‌دهد، اما سال خاصی مشخص نشده است. این شرکت می‌گوید که همچنان متعهد به دستیابی به هدف کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال 2040 است و در عین حال با واقعیت‌های بازار و نیازهای مشتریان سازگار خواهد بود.

تداوم افزایش صادرات بخش خدمات در سه ماهه دوم

به گزارش مرکز آمار سوئد، هم صادرات و هم واردات خدمات در سه ماهه دوم سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است. تراز تجاری همچنان منفی است اما با افزایش بیشتر صادرات نسبت به واردات، تراز تجاری بهبود یافته است. تجارت خدمات در سه ماهه دوم سال 2024 به افزایش خود ادامه داد. صادرات خدمات 12 درصد و واردات خدمات 7 درصد نسبت به فصل مشابه سال قبل (بر اساس قیمت‌های اسمی) افزایش یافت. ارزش صادرات خدمات سوئد در سه ماهه دوم سال 2024 به میزان 307 میلیارد کرون بود، در حالی که ارزش واردات 319 میلیارد کرون بود. این منجر به تجارت خالص منفی تقریباً 13 میلیارد کرون شد. رقم مشابه برای سه ماهه مشابه سال گذشته، تجارت خالص منفی 23 میلیارد کرون بود. تجارت خدمات با قیمت‌های اسمی‌با استفاده از کرون سوئد (SEK) اندازه گیری می‌شود. بنابراین تعدیل برای اثرات تورم یا ارز انجام نمی‌شود. تقریباً تمامی اقلام خدماتی نسبت به فصل مشابه سال گذشته افزایش صادرات را نشان می‌دهند. بیشترین سهم را در رشد، اقلام خدماتی سایر خدمات تجاری با افزایش 13 درصدی دارد. با توجه به سهم قابل توجهی که از کل صادرات خدمات دارد، این افزایش تاثیر قابل توجهی دارد. از دیگر کمک‌های قابل توجه در رشد صادرات می‌توان به حمل‌و‌نقل و هزینه‌های استفاده از مالکیت معنوی اشاره کرد که هر دو نسبت به سه ماهه مشابه سال گذشته 18 درصد افزایش یافته است. در سمت واردات، بیشتر هزینه‌های اقلام خدماتی برای استفاده از مالکیت معنوی است که با افزایش 29 درصدی به تقویت واردات خدمات کمک کرده است. از دیگر اقلام خدماتی که تاثیر بسزایی در افزایش واردات خدمات داشته، حمل‌و‌نقل با 12 درصد افزایش و خدمات مخابراتی، رایانه‌ای و اطلاعاتی است که نسبت به سه ماهه مشابه سال قبل 11 درصد افزایش داشته است. سایر خدمات بازرگانی که از نظر ارزش بزرگترین اقلام خدماتی است، کاهش جزئی 1 درصدی را نشان می‌دهد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما