معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۳۰- ۱۴:۰۲

اخبار اقتصادی صربستان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی صربستان در هفتۀ چهارم مرداد 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

 درآمد کافی برای زندگی جوانان صربستان

بر اساس نظرسنجی شورای ملی جوانان صربستان (KOMS)، حدود یک چهارم جوانان این کشور بیش از دو سال است که به دنبال کار می‌گردند. همچنین ۱۵ درصد آن‌ها بین یک تا دو سال، ۲۰ درصد حدود یک سال و ۴۱ درصد کمتر از شش ماه است که در جستجوی شغل هستند.

این نظرسنجی در ماه‌های آوریل و مه امسال بر روی بالغ بر ۱۲۰۰ جوان صربستانی انجام شده است. جوانان در این نظرسنجی به حدود ۱۰۰ سوال مختلف در مورد آموزش، اشتغال، فعالیت‌های اجتماعی، کیفیت زندگی و چشم‌انداز آینده خود از نظر توانایی خرید ملک و انتظارات درآمدی پاسخ دادند.

از نظر جوانان صربستان، مهم‌ترین عوامل در زمینه اشتغال، حقوق، فرصت‌های ارتقاء، ساعات کاری، روابط خوب با همکاران و توجه کارفرما به سلامت روان است. در مورد حقوق کافی برای یک زندگی شرافتمندانه در این کشور حدود ۴۴ درصد اعلام کردند که حقوق بین ۸۰ تا ۱۳۰ هزار دینار برای یک زندگی مناسب کافی است، در حالی که ۵۴.۱ درصد گفتند که باید بیش از ۱۳۰ هزار دینار باشد. تنها ۱.۹ درصد معتقدند که حقوق تا ۸۰ هزار دینار کافی است.

شورای ملی جوانان صربستان یادآور می‌شود که ۲۷.۵ درصد از جوانانی که در این نظرسنجی شرکت کردند بیش از ۸۰ هزار دینار درآمد دارند، به این معنی که درصد قابل توجهی از آن‌ها حقوقی دریافت می‌کنند که به نظر خودشان برای یک زندگی درخور کافی نیست.

جوانان صربستان تمایل به کارآموزی دارند، اما تنها ۱۸ درصد از کارآموزی‌های آن‌ها پرداخت شده است. در مورد آموزش، بسیاری از جوانان صربستان از سیستم آموزشی ناراضی هستند، اما تعداد زیادی از آن‌ها آماده بازآموزی هستند اگر بازار کار تقاضایی برای تخصص آموزشی آن‌ها نداشته باشد. ۵۸ درصد به این سوال که آیا در صورت عدم تقاضا برای تحصیلات خود در بازار کار حاضر به بازآموزی هستند یا خیر، پاسخ مثبت دادند، ۲۹ درصد ابراز بی‌اطلاعی کردند و ۱۳ درصد پاسخ منفی دادند.

جوانان نسبت به خرید ملک شخصی خوش‌بین نیستند. یک سوم آن‌ها معتقدند که هرگز نمی‌توانند ملکی بخرند مگر اینکه پول یا ملک را به ارث ببرند. از افرادی که فکر می‌کنند تا سن ۳۰ سالگی می‌توانند آپارتمان بخرند، ۳۱ درصد خوش‌بین هستند، در حالی که کمی‌بیشتر، یعنی ۳۸ درصد، معتقدند که بین ۳۰ تا ۴۵ سالگی می‌توانند این کار را انجام دهند.

https://novaekonomija.rs/vesti-iz-zemlje/mladi-posao-plata-koms-anketa

 پنج شهر برتر صادرکننده مجوز ساخت در صربستان

شهرهای شاباس، چاچاک، چوپریا، کراگویواتس و روما، شهرهایی در صربستان هستند که به لطف این واقعیت که این شهرها دارنده گواهینامه تجارت دوستانه (BFC) هستند، مجوزهای ساختمانی در آنها سریع ترین دریافت می‌شود. براساس آمار رسمی، در سال گذشته تعداد کل درخواست‌های مجوز ساخت در صربستان به ۱۴۸ هزار و ۹۰۷ مورد رسید که نسبت به سال قبل از آن افزایش یافته است. با این حال، تقریبا ۶۰ درصد از شهرها و شهرداری‌ها در صدور مجوز ساخت با تاخیر مواجه هستند.

اما براساس گزارشی جدید از سوی اتحادیه ملی توسعه اقتصادی محلی (NALED)، شهرداری‌های دارای گواهینامه تجارت دوستانه (BFC) یا در حال اخذ آن، چهار برابر سریع‌تر مجوز ساخت صادر کرده‌اند.

در حالی که میانگین صدور مجوز ساخت در هر شهرداری حدود ۶۰۰ مورد در سال است، شهرداری‌ةای دارای گواهی BFC چهار برابر این میزان یعنی حدود ۲۴۰۰ مجوز در سال صادر کرده‌اند.

در میان این شهرها، بیشترین تعداد مجوز ساخت در سال گذشته در نووی ساد با ۱۵ هزار و ۳۲۵ مورد صادر شده است و پس از آن کراگویواتس و نیش به ترتیب با حدود ۵۵۰۰ و ۴۳۰۰ مجوز در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

داشتن گواهی BFC به جوامع و شهرداری‌های کوچک نیز برای جذب سرمایه‌گذار کمک کرده است، به طوری که تعداد شرایط مکان‌یابی در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال قبل در شهرهایی مانند لاپووا، پاراچین و چوپریا تقریبا دو برابر شده است.

سازندگان املاک به طور متوسط ۱۰۸ روز برای دریافت تمام مجوزهای لازم انتظار می‌کشند.

شهرداری‌های دارای گواهی BFC، بیش از دو برابر سریع‌تر از سایر مناطق صربستان مجوزها را صادر می‌کنند. سه پنجم شهرهای صربستان در صدور مجوز عقب هستند.

البته که هنوز در روند صدور مجوز ساخت جای بهبود وجود دارد، زیرا تقریبا سه پنجم شهرهای صربستان (۵۹ درصد) نسبت به مهلت‌های قانونی تعیین شده در صدور مجوز عقب هستند.

صدور مجوز پایان کار به طور متوسط نه روز بیشتر از آنچه قانون تعیین کرده است طول کشید، در حالی که میانگین زمان برای اخذ مجوز ساخت نسبت به سال ۲۰۲۲ بدون تغییر و برابر با ۱۰ روز کاری و در مقایسه با پنج روز قانونی تعیین شده باقی مانده است.

https://www.blic.rs/biznis/koji-su-gradovi-najbrzi-u-izdavanju-gradjevinskih-dozvola/6blzn0t

 سرکوب نرخ بهره در صربستان

بانک مرکزی صربستان پیش‌نویس طرحی برای محدود کردن نرخ بهره وام‌ها را به تمامی‌بانک‌های این کشور ارسال کرده است. به گفته‌ی یورگووانکا تاباکوویچ، رئیس بانک مرکزی صربستان، هدف از این اقدام ایجاد شرایط برد-برد برای هم شهروندان و هم بانک‌هاست.

این اقدام در راستای سیاست‌های برخی کشورهای اروپایی و منطقه‌ای صورت می‌گیرد. روش‌های مختلفی برای تعیین سقف نرخ بهره وجود دارد. برای مثال، در کرواسی این سقف بر اساس نرخ بهره قانونی پیش‌فرض به علاوه دو درصد محاسبه می‌شود. در پرتغال نیز نرخ‌های حداکثری برای انواع وام‌های مصرفی به صورت فصلی تعیین می‌شود.

در حال حاضر نرخ متوسط بهره‌ی اضافه برداشت در صربستان ۲۸.۴۹ درصد است که بسیار بالاتر از پرتغال با نرخ ۱۹.۲ درصد است.  همچنین در پایان ماه ژوئن، نرخ بهره برای شهروندان و خانوارها در کرواسی 7.5 درصد بود در حالی که در صربستان این نرخ 14 درصد است. با این حال، برخی کارشناسان معتقدند که سرکوب نرخ بهره لزوماً به کاهش هزینه‌های وام منجر نمی‌شود، اما می‌تواند با ایجاد شفافیت و اطمینان خاطر، تقاضای وام را تحت تاثیر قرار دهد.بانک مرکزی صربستان پیش از این نیز برای مهار نرخ بهره وام‌های مسکن اقداماتی انجام داده بود.

https://biznis.rs/vesti/srbija/plafoniranje-kamata-sta-se-sprema-u-srbiji-a-kako-su-druge-zemlje-ogranicile-cenu-kredita/

رکورد شکنی بخش فناوری صربستان 

بخش فناوری اطلاعات صربستان سال‌هاست که در حال رشد و شکستن رکوردها است، اما هنوز به جای صادرات محصولات، صادرات نیروی کار ارزان دارد.

براساس داده‌های وزارت ارتباطات صربستان، صادرات محصولات و خدمات آی تی در پنج ماه اول سال جاری به بیش از ۱.۶ میلیارد یورو رسیده است. با توجه به اینکه این صادرات در مدت مشابه سال گذشته کمی‌بیش از ۱.۳ میلیارد یورو بود، این نشان دهنده افزایش ۲۰.۵ درصد است.

 با نگاهی فصلی، در سه ماهه اول سال جاری، صادرات خدمات آی تی به ۹۱۷ میلیون یورو رسید که نشان دهنده رشد ۱۷ درصدی نسبت به سه ماهه مشابه سال گذشته است.

به نظر می رسد که سرعت رشد این بخش، کافی است و صادرات در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ بیشتر از کل صادرات سال ۲۰۱۷ بوده است. علاوه بر این، از سال ۲۰۱۲ که این صادرات به ۳۷۵ میلیون یورو می‌رسید تا سال گذشته، صادرات فناوری تقریباً ده برابر افزایش یافته است.

وزارت ارتباطات صربستان انتظار دارد که رقم صادرات امسال از چهار میلیارد یورو فراتر رود. این وزارتخانه همچنین تأکید می‌کند که بخش آی تی همچنان سریع‌ترین صنعت در حال رشد در صربستان است.

بخش آی تی همچنان در حال رشد است. این امر همچنین در داده‌های وزارتخانه ارتباطات صربستان نیز نشان می‌دهد که متوسط حقوق خالص در این بخش از ژوئن ۲۰۲۳ تا مه ۲۰۲۴ در حدود ۱۳.۳ درصد افزایش یافته و به ۲۳۴،۴۰۷ دینار رسیده است، مشهود است. همچنین از جولای ۲۰۲۳ تا ژوئن ۲۰۲۴ تعداد کارکنان از ۱۰۸،۱۲۹ نفر به ۱۱۱،۳۵۲ نفر افزایش یافت.

https://www.danas.rs/vesti/ekonomija/it-sektor-u-srbiji

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما