معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۳۱- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی صربستان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی صربستان در هفتۀ چهارم مرداد 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

درآمد کافی برای زندگی جوانان صربستان

بر اساس نظرسنجی شورای ملی جوانان صربستان (KOMS)، حدود یک چهارم جوانان این کشور بیش از دو سال است که به دنبال کار می‌گردند. همچنین 15 درصد آن‌ها بین یک تا دو سال، 20 درصد حدود یک سال و 41 درصد کمتر از شش ماه است که در جستجوی شغل هستند. این نظرسنجی در ماه‌های آوریل و مه امسال بر روی بالغ بر 1200 جوان صربستانی انجام شده است. جوانان در این نظرسنجی به حدود 100 سوال مختلف در مورد آموزش، اشتغال، فعالیت‌های اجتماعی، کیفیت زندگی و چشم‌انداز آینده خود از نظر توانایی خرید ملک و انتظارات درآمدی پاسخ دادند.

از نظر جوانان صربستان، مهم‌ترین عوامل در زمینه اشتغال، حقوق، فرصت‌های ارتقاء، ساعات کاری، روابط خوب با همکاران و توجه کارفرما به سلامت روان است. در مورد حقوق کافی برای یک زندگی شرافتمندانه در این کشور حدود 44 درصد اعلام کردند که حقوق بین 80 تا 130 هزار دینار برای یک زندگی مناسب کافی است، در حالی که 54.1 درصد گفتند که باید بیش از 130 هزار دینار باشد. تنها 1.9 درصد معتقدند که حقوق تا 80 هزار دینار کافی است. شورای ملی جوانان صربستان یادآور می‌شود که 27.5 درصد از جوانانی که در این نظرسنجی شرکت کردند بیش از 80 هزار دینار درآمد دارند، به این معنی که درصد قابل توجهی از آن‌ها حقوقی دریافت می‌کنند که به نظر خودشان برای یک زندگی شرافتمندانه کافی نیست.

جوانان نسبت به خرید ملک شخصی خوش‌بین نیستند. یک سوم آن‌ها معتقدند که هرگز نمی‌توانند ملکی بخرند مگر اینکه پول یا ملک را به ارث ببرند. از افرادی که فکر می‌کنند تا سن 30 سالگی می‌توانند آپارتمان بخرند، 31 درصد خوش‌بین هستند، در حالی که کمی‌بیشتر، یعنی 38 درصد، معتقدند که بین 30 تا 45 سالگی می‌توانند این کار را انجام دهند.

https://novaekonomija.rs/vesti-iz-zemlje/mladi-posao-plata-koms-anketa

پنج شهر برتر صادرکننده مجوز ساخت در صربستان

شهرهای شاباس، چاچاک، چوپریا، کراگویواتس و روما، شهرهایی در صربستان هستند که به لطف این واقعیت که این شهرها دارنده گواهینامه تجارت دوستانه (BFC) هستند، مجوزهای ساختمانی در آنها سریع‌تر دریافت می‌شود. براساس آمار رسمی، در سال گذشته تعداد کل درخواست‌های مجوز ساخت در صربستان به 148 هزار و 907 مورد رسید که نسبت به سال قبل از آن افزایش یافته است. با این حال، تقریبا 60 درصد از شهرها و شهرداری‌ها در صدور مجوز ساخت با تاخیر مواجه هستند. براساس گزارشی جدید از سوی اتحادیه ملی توسعه اقتصادی محلی (NALED)، شهرداری‌های دارای گواهینامه تجارت دوستانه (BFC) یا در حال اخذ آن، چهار برابر سریع‌تر مجوز ساخت صادر کرده‌اند. در حالی که میانگین صدور مجوز ساخت در هر شهرداری حدود 600 مورد در سال است، شهرداری‌های دارای گواهی BFC چهار برابر این میزان یعنی حدود 2400 مجوز در سال صادر کرده‌اند.

https://www.blic.rs/biznis/koji-su-gradovi-najbrzi-u-izdavanju-gradjevinskih-dozvola/6blzn0t

رکوردشکنی بخش فناوری صربستان

براساس داده‌های وزارت ارتباطات صربستان، صادرات محصولات و خدمات آی تی در پنج ماه اول سال جاری به بیش از 1.6 میلیارد یورو رسیده است. با توجه به اینکه این صادرات در مدت مشابه سال گذشته کمی‌بیش از 1.3 میلیارد یورو بود، این نشان دهنده افزایش 20.5 درصدی است. با نگاهی فصلی، در سه ماهه اول سال جاری، صادرات خدمات آی تی به 917 میلیون یورو رسید که نشان دهنده رشد 17 درصدی نسبت به سه ماهه مشابه سال گذشته است. بخش آی تی صربسان علی‌رغم بحران جهانی که سال گذشته به آن ضربه زد، همچنان در حال رشد است. این امر همچنین در داده‌های وزارتخانه ارتباطات صربستان نیز که نشان می‌دهد متوسط حقوق خالص در این بخش از ژوئن 2023 تا مه 2024 در حدود 13.3 درصد افزایش یافته و به بیش از 234 هزار دینار رسیده است، مشهود است.

https://www.danas.rs/vesti/ekonomija/it-sektor-u-srbiji

نیاز صربستان به 28 حرفه پرطرفدار

فهرست مشاغل پرطرفدار منتشر شده توسط دولت صربستان شامل 28 حرفه است. علاوه بر نانوایان، قصابان، کفاشان و شیرینی‌پزان، فهرست مشاغل واجد شرایط برای کمک‌های دولتی شامل تکنسین متخصص در فناوری‌های متالورژی، تکنسین متخصص در تولید و نگهداری ابزار، قفل‌ساز، جوشکار، مکانیک خودرو، اپراتور برش ماشین، مکانیک صنعتی، برق‌کار خودرو، نصب‌کننده شبکه مخابراتی، اپراتور کارهای ساختمانی پایه، تزئین کننده سطح دیوار، نصب کننده پوشش کف، سازنده مبلمان، نجار، فروشنده، پیشخدمت، آشپز، اپراتور در صنعت غذا، کارگر تولید در صنعت شیمیایی، راننده خودرو، تولیدکننده کالاهای چرمی، خیاط صنعتی، مکانیک ماشین نساجی، خیاط مد، کارگر تاکستان است. در پایان سال 2023، دولت صربستان مقرراتی را در مورد حمایت از آموزش دوگانه، یعنی حمایت از یادگیری مبتنی بر کار، تصویب کرد. دانش‌آموزانی که برای مشاغل پرطرفدار آموزش می‌بینند، طبق قانون آموزش دوگانه، برای کارآموزی‌های خود نیز دستمزد ثابت دریافت می‌کنند.

https://biznis.rs/vesti/srbija/nedostaju-nam-radnici-iz-28-oblasti

تثبیت نرخ بهره اصلی

بانک ملی صربستان اعلام کرد که نرخ بهره اصلی خود را در سطح 6 درصد ثابت نگه داشته است و پس از دو کاهش 0.25 واحد درصدی متوالی، سیاست تسهیل پولی را متوقف کرده است. بانک مرکزی صربستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که نرخ بهره اصلی سیاستی در دو جلسه قبلی در مجموع 0.5 واحد پایه کاهش یافته است و اثرات اقدامات گذشته هنوز در حال آشکار شدن است. علاوه بر این، اگرچه تورم به داخل محدوده هدف بازگشته است، اما همچنان احتیاط سیاست پولی لازم است. بانک مرکزی صربستان همچنین نرخ تسهیلات سپرده و تسهیلات اعطایی خود را به ترتیب در سطح 4.75 درصد و 7.25 درصد بدون تغییر نگه داشت. بانک مرکزی صربستان خاطرنشان کرد که تورم سالانه صربستان در ماه مه به محدوده هدف 1.5 تا 4.5 درصدی بازگشته و در ماه ژوئن به 3.8 درصد کاهش یافته است و انتظار می‌رود تورم در طول دوره پیش‌بینی در محدوده هدف باقی بماند.

https://forbes.n1info.rs/vesti/nbs-referentna-kamatna-stopa-ostaje-sest-odsto

افزایش ذخایر ارزی صربستان

بانک مرکزی صربستان (NBS) اعلام کرد که ذخایر ناخالص ارزی این کشور در پایان ژوئیه سال جاری به 28.1 میلیارد یورو رسیده است که بالاترین میزان از سال 2000 است. ذخایر ارزی نسبت به پایان ژوئن 606.8 میلیون یورو افزایش یافته است. این میزان ذخایر ارزی پوشش 185.9 درصدی حجم پول و 7.4 ماه واردات کالا و خدمات را تضمین می‌کند که بیش از دو برابر استاندارد است. همچنین در پایان ماه ژوئیه، خالص ذخایر ارزی (ذخایر ناخالص ارزی منهای دارایی‌های ارزی بانک‌ها بر اساس ذخایر تکلیفی، تعهدات به صندوق بین‌المللی پول بر اساس ترتیبات و سایر مبانی) به بالاترین حد خود در پایان این ماه یعنی 23.9 میلیارد یورو رسید که در مقایسه با پایان ژوئن 642.9 میلیون یورو افزایش داشته است.

https://beta.rs/content/209735-nbs-devizne-rezerve-na-kraju-jula-povecane-na-28-1-milijardu-evra

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما