معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۱۴- ۱۱:۲۰

اخبار اقتصادی صربستان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی صربستان در هفتۀ دوم مرداد 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

هوشمندسازی بزرگراه‌های صربستان

کریدور موراوا، اولین بزرگراه هوشمند در صربستان با تجهیزاتی است که به نرم‌افزار خودرو اجازه می‌دهد تا مستقیماً با نرم‌افزار بزرگراه‌های هوشمند ارتباط برقرار کند. به غیر از این بزرگراه در حال ساخت، پروژه‌ای توسط تله‌کوم‌صربیا Telekom Srbija و موسسه میخایلو پوپین Mihailo Pupin در حال انجام است که تمام هزار کیلومتر بزرگراه‌های صربستان را به بزرگراه‌های هوشمند تبدیل می‌کند. البته یک دستورالعمل جدید در کمیسیون اروپا تصویب شده است که تمام اتومبیل‌های جدید تولید شده در اتحادیه اروپا ملزم هستند تا دارای تجهیزات داخلی برای ارتباط مستقیم با نرم‌افزار در بزرگراه باشند. وزیر ساخت‌وساز، حمل‌ونقل و زیرساخت صربستان، گوران وسیچ، اعلام کرد که در سال‌های آینده، دیگر نمی‌‌شود با سرعت بیشتری از حد مجاز در بزرگراه‌ها رانندگی کرد، زیرا خودروها علائم راهنمایی را می‌خوانند.

https://www.b92.net/biz/srbija/vesti/43962/svi-nasi-auto-putevi-postace-pametni/vest

افزایش تولید‌ناخالص‌داخلی‌صربستان با تولید لیتیوم

وزیر دارایی صربستان سینیشا مالی اعلام کرد که استخراج لیتیوم در صربستان تولید ناخالص داخلی این کشور را به طور متوسط 10 تا 12 میلیارد یورو در سال افزایش می‌دهد و دولت سیاست شفافی را در این زمینه انجام خواهد داد. مالی اظهار داشت که بحث در مورد استخراج لیتیوم به تازگی آغاز شده است و مطمئناً استخراج قبل از سال 2028 اتفاق نخواهد افتاد و اگر تصمیم به استخراج گرفته شود، سخت‌ترین استانداردهای زیست‌محیطی رعایت خواهد شد.

https://insajder.net/prenosimo/mali-litijum-bi-podigao-bdp-za-10-12-milijardi-evra-vodicemo-transparentnu-politiku

بدهکارترین کشورهای اتحادیه اروپا

بر اساس داده‌های آژانس آمار اتحادیۀ اروپا (Eurostat)، بدهی در منطقه یورو در حال افزایش است و بدهکارترین کشورها در جنوب این قاره هستند. در پایان سه ماهه اول سال 2024، نسبت بدهی ناخالص به تولید ناخالص داخلی در منطقه یورو 88.7 درصد بود، در حالی که در پایان سه ماهه چهارم سال 2023 این نسبت 88.2 درصد بود. بر اساس این گزارش، در اتحادیه اروپا بدهی ثبت شده از 81.5 درصد به 82 درصد افزایش یافته است. از سوی دیگر، کسری منطقه یورو، یا تفاوت بین میزان خرج و وصول دولت‌ها، در سه ماهه اول از چهار درصد تولید ناخالص داخلی به 3.2 درصد کاهش یافت. بالاترین نسبت بدهی ملی به تولید ناخالص داخلی در پایان سه ماهه اول سال 2024 در اتحادیه اروپا عبارتند از یونان (159.8 درصد)، ایتالیا (137.7 درصد)، فرانسه (110.8 درصد)، اسپانیا (108.9 درصد)، بلژیک (108.2 درصد) و پرتغال (100.4 درصد) و کمترین نسبت بدهی ملی به تولید ناخالص داخلی در پایان سه ماهه اول سال 2024 در اتحادیه اروپا مربوط به کشورهای بلغارستان (22.6 درصد)، استونی (23.6 درصد) و لوکزامبورگ (27.2 درصد) است.

https://www.politika.rs/sr/clanak/625292/Koje-zemlje-Evropske-unije-su-najzaduzenije

افزایش ذخایر ارز و طلای صربستان

یورگووانکا تاباکوویچ، رئیس بانک مرکزی صربستان اعلام کرد که این کشور در حال حاضر دارای 27 میلیارد یورو ذخایر ارزی ناخالص و 46.5 تن طلا است. تاباکوویچ در جریان بحث‌های پارلمانی در مورد اصلاحیه‌های قانون خدمات پرداخت، خاطرنشان کرد که از آگوست 2012 تاکنون، بانک مرکزی صربستان 10 میلیارد یورو خریداری کرده و دینار 1.3 درصد در برابر یورو تقویت شده است. به گفته وی، صربستان امروز 46.5 تن طلا دارد که 17 تن آن در سال‌های 2019 و 2020 و در جریان بحران ناشی از همه‌گیری برای اولین بار در تاریخ خریداری شده است و پنج تن طلای جدید نیز در 5 جولای خریداری شده است. تاباکوویچ افزود تنها در دو هفته، 20 میلیون دلار از اختلاف قیمت طلای در حال رشد درآمد کسب شده است. البته صربستان قصد فروش آن را ندارد، بلکه می‌خواهد در زمان بحران‌های بی‌سابقه و غیرمنتظره امنیت داشته باشد.

https://www.politika.rs/sr/clanak/625558/Tabakoviceva-Srbija-ima-rekordnih-27-milijardi-evra-deviznih-rezervi-i-46-5-tona-zlata

ثبات قیمت گاز برای خانوارهای صربستان تا پایان سال

مدیر شرکت صربیاگاز Srbijagas، دوشان بایاتوویچ، تایید کرده است که هیچ برنامه‎‌ای برای افزایش قیمت گاز برای خانوارها در صربستان وجود ندارد و قیمت تا پایان سال تغییر نخواهد کرد. قیمت گاز در مبادلات اروپایی از آوریل تا به اکنون بین 30 تا 36 یورو در هر مگاوات ساعت در نوسان بوده است، به این معنی که 20 درصد گرانتر از سه ماهه اول بوده است. تحلیل‌ها نشان می‌دهد که انتظار کاهش قیمت غیرواقعی است، زیرا انبارهای اروپا برای پوشش دادن نیاز به گاز در زمستان، در حال حاضر پر می‌شود. دوشان بایاتوویچ همچنین اظهار داشت که افزایش قیمت گاز برای خانوارها در صربستان برنامه‌ریزی نشده است و قیمت تا پایان سال بدون تغییر باقی خواهد ماند. بایاتوویچ همچنین اشاره کرد که قیمت گاز برای شرکت‌ها حول قیمت فعلی خواهد بود. وی تاکید کرد که 163 میلیون متر مکعب گاز در مجارستان برای صربستان ذخیره می‌شود و مخازن در باناتسکی دوور (Banatski Dvor) پر است.

https://www.rts.rs/vesti/ekonomija/5499269/bajatovic-gas-cena.html

افزایش تعهدات اعتباری شرکت‌های داخلی صربستان

براساس داده‌های بانک مرکزی صربستان، شرکت‌های داخلی تعهدات اعتباری خود را تنها در سال جاری 78 میلیارد دینار افزایش داده‌اند. تا پایان ماه ژوئن، این شرکت‌ها در مجموع 1.44 تریلیون دینار به بانک‌های تجاری بابت وام‌های دیناری و ارزی بدهکار بودند. اگر تعهدات کلی کسب‌وکارها به بانک‌ها را در نظر گرفته شود که شامل وام‌ها و سایر مطالبات می‌شود، این رقم در پایان ژوئن به 1.73 تریلیون دینار می‌رسد که نسبت به ابتدای سال، 84.5 میلیارد دینار افزایش یافته است.

https://biznis.rs/vesti/srbija/domace-kompanije-sve-vise-uzimaju-kredite-obaveze-dostigle-1-7295-milijardi-dinara/

افزایش اقامت شبانه گردشگران خارجی در صربستان

براساس آخرین گزارش اداره آمار صربستان، تعداد گردشگران خارجی که در ماه ژوئن به صربستان سفر کرده‌اند، نسبت به مدت مشابه سال گذشته 11.4 درصد افزایش یافته است. در این میان، گردشگران ترکیه جایگزین روس‌ها در صدر جدول شده‌اند. در مجموع، تعداد کل گردشگران ورودی به صربستان در ژوئن 2024 نسبت به ژوئن 2023، در حدود 6.6 درصد افزایش یافته است. همچنین تعداد کل شب‌های اقامت برای تمام گردشگران، چه صربستانی و چه خارجی، 6 درصد رشد داشته است. در این میان، گردشگران صربستانی نیز با 1.8 درصد افزایش در تعداد شب‌های اقامت نسبت به ژوئن 2023 مواجه بوده‌اند.

در ماه ژوئن، شهروندان ترکیه با 26626 گردشگر ورودی در رتبه اول قرار گرفتند. پس از آن‌ها چینی‌ها با 16822، بوسنیایی‌ها با 16444و روس‌ها با 16181 نفر در رتبه‌های بعدی قرار دارند. بدین ترتیب، روس‌ها که در ماه مه در صدر جدول گردشگران ورودی بودند، در ژوئن به رتبه چهارم سقوط کردند. چینی‌ها از رتبه چهارم ماه مه به رتبه دوم صعود کردند و ترکیه‌ای‌ها نیز از رتبه دوم به رتبه اول رسیدند. از نظر تعداد شب‌های اقامت در ماه ژوئن، شهروندان ترکیه با 55561 شب اقامت در صدر قرار دارند. روس‌ها با 54307 شب اقامت در رتبه دوم و چینی‌ها با 38207 شب اقامت در رتبه سوم قرار دارند. بوسنیایی‌ها نیز با 36789 شب اقامت در رتبه چهارم هستند.

https://novaekonomija.rs/vesti-iz-zemlje/stranci-izvlace-domaci-turizam-svako-trece-nocenje-zabelezeno-u-beogradu

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما