معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۰۸- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی صربستان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی صربستان در هفتۀ اول شهریور 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

- بیش از نیمی از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در صربستان ظرف یک سال پس از فارغ‌التحصیلی کار پیدا می‌کنند.

در سال ۲۰۲۳ در حدود ۸۳.۵ درصد از دانشجویان تازه فارغ‌التحصیل شده در اتحادیه اروپا مشغول به کار شدند که نشان دهنده افزایش ۱.۱ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۲ (۸۲.۴ درصد) است.

این آمار شامل فارغ‌التحصیلان ۲۰ تا ۳۴ ساله می‌شود که تحصیلات خود را در سه سال گذشته در سطح متوسطه یا عالی به پایان رسانده‌اند. در ده سال گذشته، نرخ اشتغال دانشجویان تازه فارغ‌التحصیل شده در اتحادیه اروپا افزایش یافته است. در سال ۲۰۱۳، این نرخ ۷۴.۳ درصد بود و از آن زمان به طور پیوسته در حال افزایش بوده است. استثناء در سال ۲۰۲۰، تحت تأثیر همه‌گیری (۷۸.۷ درصد)، رخ داد که در آن باعث کاهش ۲.۳ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۹ (۸۱.۰ درصد) شد.

در سال ۲۰۲۳، بین نرخ اشتغال دانشجویان تازه فارغ‌التحصیل شده با تحصیلات عالی (۸۷.۷ درصد) و کسانی که دارای تحصیلات متوسطه (۷۸.۱ درصد) هستند، شکاف ۹.۶ درصدی وجود داشت.

نرخ کلی اشتغال دانشجویان تازه فارغ‌التحصیل شده در ۲۲ کشور اتحادیه اروپا ۸۰ درصد یا بالاتر بود. مالت با ۹۵.۸ درصد در صدر قرار داشت، پس از آن هلند (۹۳.۲ درصد) و آلمان (۹۱.۵ درصد) هستند و پایین‌ترین نرخ‌های اشتغال در ایتالیا (۶۷.۵ درصد)، یونان (۷۲.۳ درصد) و رومانی (۷۴.۸ درصد) ثبت شد.

طبق آمار، صربستان از جمله کشورهایی است که درصد کمتری از دانشجویان بلافاصله پس از فارغ‌التحصیلی مشغول به کار می‌شوند. مطالعه‌ای که توسط شورای ملی جوانان صربستان (KOMS) منتشر شده است، نشان می‌دهد که ۴۱ درصد فارغ‌التحصیلان ظرف شش ماه، ۲۰ درصد تا یک سال، ۱۵ درصد ظرف یک تا دو سال و ۲۴ درصد جوانان بیش از دو سال منتظر کار شدند.

طبق داده‌های رسمی اداره ملی اشتغال (NSZ)، تعداد جوانان بیکار در مارس ۲۰۲۴ در حدود  ۷۲،۲۶۹ نفر بود (در مقایسه با ۷۵،۵۲۶ نفر در ماه مه سال گذشته)، که ۱۸.۶۳ درصد از کل تعداد بیکاران را تشکیل می‌دهد.

تقریباً یک‌ پنجم کل جمعیت بیکار در صربستان را جوانان ۱۵ تا ۳۰ ساله تشکیل می‌دهند. در مقایسه با سال گذشته، بیکاری جوانان ۳،۲۵۷ نفر (سال گذشته ۱۱،۰۴۹ نفر و سال قبل ۲۸،۹۵۸ نفر)، یا ۴.۴۱ درصد کاهش یافته است. از سال ۲۰۱۴، بیکاری جوانان تقریباً ۱۲۴،۰۰۰ نفر کاهش یافته است.

حضور جوانان در شبکه کار صربستان، بسیار پایین‌تر از استانداردهای اروپایی است. نرخ NEET (جوانانی که شاغل نیستند، تحصیل نمی‌کنند و در آموزش نیستند) در سال ۲۰۱۹ در حدود ۱۸.۹ درصد بود. گذار از مدرسه به اولین شغل پایدار و یا رضایت‌بخش در صربستان زمان بسیار طولانی تقریباً دو سال (۲۳.۴ ماه) می‌برد.

داده‌های یورواستات نشان می‌دهد که نرخ NEET در بین جوانان صربستان در سه ماهه اول ۲۰۲۳ تقریبا ۱۴.۰ درصد بوده است که ۳.۴ درصد کمتر از سال ۲۰۲۲ و ۶ درصد کمتر از سال ۲۰۲۰ است. در گروه سنی ۱۵–۲۴ سال، نرخ اشتغال ۲۳.۴ درصد (۱۵۸،۹۰۰ جوان شاغل) و نرخ بیکاری ۲۴.۹ درصد (۵۲،۵۰۰ جوان بیکار) بود. نرخ NEET برای این گروه سنی ۱۱.۴ درصد بود.

بیشترین تعداد جوانان شاغل دارای قرارداد کاری دائمی هستند (۳۷ درصد)، اما تعداد بالای جوانان کار بدون قرارداد یا به عنوان کارگران بدون قرارداد (۱۷ درصد) است.

https://biznis.rs/vesti/srbija/vise-od-polovine-srpskih-diplomaca-nadje-posao-u-roku-od-godinu-dana/

پایگاه اینترنتی بزینس -22/08/2024

وام‌های نامطلوب دولت صربستان برای ساخت بزرگراه‌ها

در میان انبوهی از قوانینی که نمایندگان مجلس صربستان در اواخر ماه جولای مورد بحث قرار دادند، قوانینی در مورد استقراض اضافی، از جمله از بانک‌های تجاری داخلی، وجود داشت. این وام‌ها برای ساخت جاده‌ها در نظر گرفته شده بود، عملی که اخیراً رایج‌تر شده است.

این بار، مجلس صربستان سه قانون از این دست را تصویب کرد که یکی مربوط به وام ۱۱.۷ میلیارد دیناری از بانک UniCredit برای پروژه راه Ruma – Šabac – Loznica، دیگری برای همان پروژه از بانک Intesa  به ارزش ۱۵ میلیارد دینار و ۱۲ میلیارد دینار برای کنار گذر شهر کراگویواس از بانک OTP می‌باشد.

این قوانین بر اساس توافقنامه‌های وام سرمایه‌گذاری بلندمدت امضا شده قبلی با بانک‌های مذکور تصویب شد و شرایطی که دولت این وام‌ها را دریافت کرد کم و بیش مشابه است و وام‌ها به دینار می‌باشد.

به عنوان مثال، نرخ بهره وام بانک UniCredit، شش ماهه به علاوه حاشیه بهره ۲.۹ درصد است، در حالی که برای وام بانک Intesa، سه ماهه تنظیم شده است. و وام بانک OTP  دارای ساختار مشابهی است، با حاشیه بهره ۳.۰۵ درصد است.

به عبارت دیگر، نرخ بهره کل این وام‌ها با ترکیب حاشیه بهره و ارزش فعلی، کمی‌بیش از ۸ درصد است.

این دور جدید استقراض، به ارزش کل ۳۸.۷ میلیارد دینار یا حدود ۳۳۰ میلیون یورو، صرفاً ادامه روندی است که در سال‌های اخیر مشاهده شده است، جایی که دولت صربستان از بانک‌های تجاری برای پروژه‌های زیرساخت جاده‌ای وام گرفته است، عملی که قبلاً غیرمعمول بود. این وام ها یک شکل نامطلوب‌ از استقراض در مقایسه با دریافت وام بر اساس توافقنامه‌های دو جانبه با سایر کشورها یا انتشار اوراق قرضه در بازار مالی است.

شورای مالی صربستان در تحلیل سرمایه‌گذاری‌های عمومی و تأثیر آنها بر اقتصاد، خاطرنشان کرد که چنین استقراضی بدون شک گران‌ترین نوع است. شورای مالی همچنین خاطرنشان می‌کند که دلایل این امر در این واقعیت نهفته است که این وام‌ها به دینار تصویب شدند و بازده اوراق قرضه دولتی دیناری در حال حاضر دو تا ۲.۵ برابر بالاتر از اوراق قرضه یورو با همان دوره سررسید است.

لازم به ذکر است که بین سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۳، دولت دو وام از بانک Intesa و یکی از بانک UniCredit برای جاده Ruma – Šabac – Loznica دریافت کرد و برای بزرگراه دانوب، از بانکNLB Komercijalna و بانک OTP  وام گرفته شده است.

هنگامی‌که این وام‌ها، که ارزش کل آنها بیش از ۶۰۰ میلیون یورو است، با وام‌های جدید ترکیب شوند، ارزش کل بیش از یک میلیارد یورو خواهد بود. نرخ‌های بهره این وام‌ها بیش از هشت درصد است، که آن را به استقراض گران‌تر از یورو تبدیل می‌کند. از سوی دیگر، این روند خوبی نیست زیرا تقاضای دولت بر افزایش نرخ‌های بهره بانکی تأثیر می‌گذارد و با مردم و اقتصاد رقابت می‌کند.

یادآور می‌شود که بزرگراه Ruma – Šabac – Loznica از سال ۲۰۱۹، زمانی که دولت قرارداد ساخت و ساز را با شرکت آذربایجانی Azvirt امضا کرد، در حال ساخت است. بخش‌های مربوط به Šabac تکمیل شده است و آخرین مهلت برای کل مسیر پایان امسال است، اگرچه اعلامیه‌ها طبق اعلام قبلی قرار بود این جاده در سال ۲۰۲۳ تکمیل خواهد شد. قیمت اولیه توافق‌شده ۴۶۷.۵ میلیون یورو بود که این مبلغ سال گذشته تقریباً ۹۰ میلیون یورو افزایش یافت.

https://forbes.n1info.rs/biznis/zasto-drzava-sve-cesce-uzima-nepovoljne-kredite-kod-komercijalnih-banaka-za-izgradnju-auto-puteva/

پایگاه اینترنتی فوربس -22/08/2024

صربستان به ارزش ۱.۳ میلیارد یورو محصولات غذایی به کشورهای CEFTA صادر کرد

سال گذشته، صربستان محصولات کشاورزی و غذایی به ارزش کل ۱.۳۴ میلیارد یورو به بازار کشورهای CEFTA صادر کرد که نسبت به سال ۲۰۲۲ افزایش ۶.۸ درصدی را نشان می‌دهد.

برای تولیدکنندگان اصلی کشاورزی و تولیدکنندگان مواد غذایی صربستان، CEFTA (قرارداد تجارت آزاد اروپای مرکزی) با کاهش موانع گمرکی و ساده‌سازی تشریفات اداری، دسترسی ساده‌تر و بهتری به بازارهای منطقه‌ای را تسهیل می‌کند. این امر منجر به افزایش رقابتی بودن محصولات صربستان و گشایش فرصت‌های جدید صادراتی می‌شود، که می‌تواند به رشد قابل توجه بخش کشاورزی در صربستان کمک کند.

بازارهای بوسنی و هرزگوین، مونته‌نگرو، مقدونیه شمالی و آلبانی به دلیل نزدیکی جغرافیایی، شباهت‌های فرهنگی و روابط تجاری مستحکم، شرکای سنتی مهمی‌برای صربستان هستند. صربستان سالانه بیش از ۴.۵ میلیارد یورو کالا به بازار CEFTA صادر می‌کند که عمدتاً محصولات غذایی و کشاورزی هستند.

طبق داده‌های اتاق بازرگانی و صنعت صربستان، بوسنی و هرزگوین در رتبه اول واردکنندگان محصولات کشاورزی و غذایی از صربستان تحت حمایت CEFTA قرار دارد.

https://novaekonomija.rs/vesti-iz-zemlje/izvoz-srpske-hrane-u-zemlje-cefta-dostigao-13-milijarde-strucnjaci-smatraju-da-moze-jos-bolje

پایگاه اینترنتی نووااکونومیا -26/08/2024

حداقل سبد مصرفی صربستان افزایش یافت

حداقل سبد مصرفی صربستان در ماه می 53000 دینار است که تقریبا نیمی از آن برای مواد غذایی صرف می‌شود. طبق داده‌های وزارت تجارت داخلی و خارجی صربستان، حداقل سبد مصرفی شهروندان صربستان 53517.55 دینار است. البته سبد مصرفی در ماه می 147 دینار بالاتر از سبد ماه آوریل و 3.2 درصد بالاتر از حداقل سبد مصرف کننده در ماه می سال گذشته است.

تقریبا نیمی از حداقل سبد مصرفی برای یک خانوار سه نفره برای مواد غذایی و مشروبات غیر الکلی 25339 دینار و دومین هزینه مصرفی شهروندان مسکن، آب، برق، گاز است که در حدود 10678 دینار در نظر گرفته شده است. همچنین 10678 دینار برای اثاثیه، 2202 دینار هزینه نگهداری خانه در ماه و 2716 دینار برای حمل و نقل در نظر گرفته شده است.

بیشترین هزینه مواد غذایی برای خرید گوشت تازه و فرآوری شده 5630 دینار و پس از آن شیر، لبنیات و تخم مرغ، 5400 دینار و 3852 دینار برای سبزیجات و محصولات صیفی در نظر گرفته شده است.

https://biznis.rs/vesti/minimalna-potrosacka-korpa-za-maj-53-000-dinara-skoro-polovina-za-hranu/

 پایگاه اینترنتی بزینس -26/08/2024

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما