معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۲۱- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی صربستان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی صربستان در هفتۀ سوم شهریور 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کاهش بدهی عمومی صربستان

وزارت دارایی صربستان اعلام کرد که بدهی عمومی صربستان در پایان ماه جولای سال جاری به 38.2 میلیارد یورو رسیده است که  تقریبا 50 درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) است. در پایان  ماه ژوئن نیز بدهی عمومی صربستان تقریبا همین مقدار بود. بدهی عمومی صربستان در پایان سال 2023 در حدود 36.2 میلیارد یورو یا 52 درصد تولید ناخالص داخلی بود.

https://novaekonomija.rs/vesti-iz-zemlje/javni-dug-srbije-na-kraju-jula-3822-milijarde-evra-ravno-50-odsto-bdp

عدم افزایش قیمت برق در صربستان تا پایان سال

دوشان ژیوکوویچ، مدیرعامل شرکت برق صربستان اعلام کرد که قیمت برق تا پایان سال جاری ثابت خواهد ماند. ژیوکوویچ افزود که صربستان کمترین قیمت برق را در اروپا دارد، در حالی که در تابستان امسال رکورد مصرف برق با بیش از 108 گیگاوات ساعت در یک روز به ثبت رسیده است. این میزان برق از تولید داخلی و خرید از بازار تامین شده است. همچنین ژیوکوویچ اعلام کرد که شرکت برق صربستان روش جدیدی را برای بهبود روابط با بخش خصوصی تصویب کرده است که امکانات و انعطاف‌پذیری بیشتری برای قراردادهای خرید برق خواهد داشت. به گفته وی، مهلت‌های قراردادها عمدتاً بدون تغییر باقی خواهند ماند، اما مهمترین تغییر این است که قیمت‌های بازار تأثیر بیشتری بر قراردادهای آتی با مشتریان تجاری برق خواهد داشت و هدف این است که هر سه ماه یکبار به توافق رسید و ریسک بین شرکت برق صربستان و مشتریان تجاری تقسیم شود؛ به عبارت دیگر، نوسانات بزرگ قیمت‌ها به ضرر هیچ یک از طرفین نباشد، بلکه هر سه ماه یکبار مورد توافق قرار بگیرد.

https://biznis.rs/vesti/srbija/direktor-eps-a-najnize-cene-a-rekordna-potrosnja-tokom-leta/

بیکاری در منطقه یورو و صربستان

نرخ بیکاری در منطقه یورو با کاهش از 6.6 درصد در ماه جولای سال 2023 به 6.4 درصد در ماه جولای سال جاری رسید. طبق برآوردها، 13.1 میلیون نفر در اتحادیه اروپا بیکار هستند که از این تعداد 10.9 میلیون نفر در منطقه یورو هستند. نسبت به ماه ژوئن 2024، تعداد بیکاران در اتحادیه اروپا 82 هزار نفر و در منطقه یورو 114 هزار نفر کاهش یافت. در مقایسه با همین دوره سال گذشته، تعداد بیکاران در اتحادیه اروپا 72 هزار نفر و در منطقه یورو 190 هزار نفر کاهش داشت. پایین‌ترین نرخ‌های بیکاری در ماه جولای در جمهوری چک (2.7 درصد) و لهستان (2.9 درصد) ثبت شده است و پس از آن آلمان، هلند، مالت و اسلوونی قرار دارند. بالاترین نرخ‌های بیکاری در همین دوره در اسپانیا (11.5 درصد) و یونان (9.9 درصد) ثبت شد و پس از آن فنلاند، سوئد و لیتوانی قرار دارند.

در سه ماهه دوم سال 2024، تعداد افراد شاغل در صربستان 2.8 میلیون نفر و تعداد بیکاران 257 هزار و 800 نفر بود. نرخ اشتغال برای این دوره 51.4 درصد و نرخ بیکاری 8.2 درصد بود. در مقایسه با همین دوره در سال گذشته، تعداد افراد شاغل 48 هزار و 400 نفر افزایش یافت، در حالی که تعداد بیکاران 44 هزار و 800 نفر کاهش یافته است و تعداد افراد خارج از نیروی کار 30 هزار و 300 نفر کاهش یافت. طبق داده‌های دفتر آمار صربستان، نرخ اشتغال (51.4 درصد) 1.1 درصد افزایش یافت، در حالی که نرخ بیکاری 1.4 درصد کاهش یافت. نرخ افراد خارج از نیروی کار 44 درصد بود که نشان دهنده کاهش 0.4 درصدی است.

https://biznis.rs/vesti/srbija/nezaposlenost-u-evrozoni-64-odsto-srbija-sa-82-procenta-medju-zemljama-sa-visom-stopom/

سودآوری بخش بانکی صربستان در نیمه اول امسال

سودهای رکوردشکن سال گذشته بانک های صربستان امسال نیز ادامه یافته‌اند، تفاوت بین رشد نرخ بهره وام‌ها و سپرده‌ها به طور قابل توجهی کاهش یافته است، که منجر به افزایش 33 درصدی سود کل در شش ماه اول، به 89.2 میلیارد دینار شده است. اما بزرگترین عامل رشد سود بانک‌‌ها، درآمد خالص حاصل از بهره بود، اگرچه نرخ رشد 20 درصد به طور قابل توجهی پایین‌تر از 52 درصد مشاهده شده در کل سال 2023 بود و پس از آزاد سازی هزینه‌ها و کمیسیون‌های بانکی در سپتامبر سال گذشته، این مورد در شش ماه اول نسبت به 11 درصد سال گذشته، 18 درصد رشد کرد. بنابراین به نظر می‌رسد سود در بخش بانکی که سال گذشته در حدود 122.2 میلیارد دینار بود، در سال 2024 کمی فراتر خواهد رفت.

در سمت هزینه، جدا از هزینه‌های تامین مالی کمی‌بالاتر، بانک ها افزایش قابل توجهی در هزینه‌های وام (سطح پایین وام های غیرجاری) مشاهده نکردند. این نشان دهنده انعطاف پذیری قابل توجه مشتریان بانک‌ها در مواجهه با افزایش نرخ بهره است، اما قیمت پرداخت شده در فعالیت های وام دهی، کاهشی بوده است و با تقاضای بیشتر برای وام های کوتاه مدت (کسب و کار) و وام های نقدی (خانوارها) همراه بوده است.

https://www.tradewin24.com/sr/zasto

افزایش رشد تولید ناخالص داخلی صربستان در سه ماهه دوم سال 2024

موسسه آمار صربستان اعلام کرد که رشد واقعی تولید ناخالص داخلی در سه ماهه دوم سال جاری 4.0 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بوده است. این رشد تولید ناخالص داخلی صربستان همراه با کاهش واقعی ارزش افزوده ناخالص در بخش کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری به میزان 4.1 درصد بود. مجموعه داده‌های تعدیل‌شده فصلی رشد تولید ناخالص داخلی را در سه‌ماهه دوم سال 2024 به میزان 0.8 درصد نسبت به سه ماهه قبل نشان می‌دهد. با مشاهده فعالیت ها، در سه ماهه دوم سال 2024 نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد واقعی قابل توجهی از ارزش افزوده ناخالص در بخش عمده فروشی و خرده فروشی و تعمیر وسایل نقلیه موتوری، حمل و نقل و انبارداری و ... به ثبت رسیده است. خدمات اقامتی و پذیرایی 7.1 درصد، بخش ساختمانی 7.2 درصد و بخش مدیریت دولتی و بیمه اجتماعی اجباری، آموزش و بهداشت و بخش حمایت اجتماعی 4.4 درصد رشد داشتند. همچنین مخارج مصرف نهایی خانوارها 4.8 درصد، مخارج مصرف نهایی دولت 4.5 درصد، سرمایه گذاری ناخالص در دارایی‌های ثابت 8.5 درصد، صادرات کالا و خدمات 4.4 درصد و واردات کالا و خدمات 8.5 درصد رشد داشته است.

https://biznis.telegraf.rs/info-biz/3957913-u-srbiji-ostvaren-rast-bdp-a-u-drugom-kvartalu-40-odsto

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما