معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۳۱- ۰۹:۱۱ - مشاهده: ۵۴

اخبار اقتصادی قزاقستان - آکتائو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قزاقستان در هفته چهارم مردادماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

نتایج مجمع تجاری سران کشورهای آسیای مرکزی با ژاپن

بیش از 450 نماینده از پنج کشور آسیای مرکزی و بیش از 100 شرکت بزرگ ژاپنی از جمله شرکت تویوتا تسوشو، صنایع سنگین میتسوبیشی در افتتاحیه مجمع تجاری C5+Japan که در 9 اوت 2024در پایتخت قزاقستان برگزار شد، شرکت کردند.اولژاس بکتنوف نخست وزیر قزاقستان،  ماروبنی رییس شرکت فومیا کوکوبو، ماسامی لیجما رییس انجمن تجارت ژاپن با روسیه و کشورهای تازه استقلال یافته از مهم ترین شخصیت های این نشست بودند.

شرکت کنندگان در این مجمع چشم انداز تقویت روابط اقتصادی و گسترش همکاری‌ها در دیجیتالی شدن، حمل و نقل و لجستیک، مجتمع کشاورزی و صنعت و بخش صنایع سنگین را مورد بحث و بررسی قرار دادند.ب کتنوف در سخنان خود بر تعامل بین آسیای مرکزی و ژاپن در انتقال فناوری پیشرفته و تولید محصولات با ارزش متمرکز شد و امکان ایجاد خوشه‌های نوآوری مشترک، پارک های فناوری و انکوباتورها را تشریح کرد. پس از برگزاری مجمع تجاری، طرفین اسنادی را برای اجرای پروژه‌های مشترک امضا کردند که هدف آنها ارتقای مشارکت چند جانبه به سطح جدیدی است. بر اساس گزارش بانک ملی قزاقستان، ژاپن با حجم سرمایه گذاری بیش از 7.9 میلیارد دلار از سال 1993، در میان ده سرمایه گذار برتر این کشور در جریان ورودی ناخالص سرمایه گذاری مستقیم خارجیFDIقرار دارد. حجم تجارت بین قزاقستان و ژاپن در سال گذشته به 2.1 میلیارد دلار رسیده که شامل 600 میلیون دلار صادرات و 1.5 میلیارد دلار واردات می‌باشد.

https://astanatimes.com/2024/08/inaugural-c5japan-business-forum-results-in-signing-joint-projects-agreements/

تولید 1.5 تریلیون تنگه توسط شرکت های صنعتی مانگیستائو

توسعه صنعت و جذب سرمایه گذاری، مسیرهای اصلی توسعه اقتصادی منطقه مانگیستائو است. در نیمه اول سال2024، تولید صنعتی این منطقه به 1.4 تریلیون تنگه رسید. شاخص حجم فیزیکی نسبت به مدت مشابه سال گذشته 102.5 درصد بوده است. ادیج مامش معاون دفتر توسعه صنعتی و نوآورانه منطقه مانگیستائو گفت سهم اصلی به صنایع معدنی و تولیدی می رسد. برای 6 ماه سال جاری حجم تولید صنعت معدن به 1100 میلیارد تنگه و حجم تولید نفت نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته 8.4 میلیون تن معادل 101.2 درصد بوده است.  حجم تولیدات صنایع تولیدی برای ژانویه تا ژوئن 2024 بالغ بر 129.0 میلیارد تنگه می‌باشد که 11.6 درصد نسبت به دوره سال گذشته افزایش یافته است. در خصوص سرمایه گذاری مستقیم خارجی، طبق اعلام بانک ملی، بر اساس نتایج نیمه اول سال جاری بیش از 346.9 میلیارد در منطقه مانگیستائو، سرمایه جذب شده است. در بازه زمانی 2026-2024، اجرای 44 طرح سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصاد به مجموع 668.4 میلیارد تنگه با ایجاد بیش از 1600 شغل جدید برنامه ریزی شده است. یکی از ابزارهای موثر برای توسعه اقتصاد منطقه، کارکرد منطقه ویژه اقتصادی «بندر دریایی آکتائو» است. امروزه قلمرو منطقه ویژه اقتصادی 1926 هکتار بوده و از 11 زیر منطقه تشکیل شده است. از زمان ایجاد منطقه ویژه ، حجم کل سرمایه گذاری در قلمرو به 328.2 میلیارد تنگه رسیده و2531 شغل ایجاد شده است.

https://mangystaumedia.kz/ru/region/pochti_na_1_5_trilliona_tenge_proizveli_produktsiyu_promishlennie_predpriyatiya_mangistau

 

گرامیداشت روز جهانی دریای خزر در پنج کشور حاشیه خزر

در تاریخ 12 آگوست 2006، کنوانسیون چارچوب حفاظت از دریای خزر و محیط زیست در برابر آلودگی به اجرا درآمد. روز جهانی خزر یک تاریخ زیست محیطی است که در 12 آگوست توسط پنج کشور حاشیه خزر شامل قزاقستان، آذربایجان، ایران، روسیه و ترکمنستان جشن گرفته می‌شود. در چنین روزی در سال 2006، کنوانسیون چارچوب حفاظت از دریای خزر و محیط زیست در برابر آلودگی به اجرا گذاشته شد. این سند که در تهران امضا شد، شامل الزامات کلی برای حفاظت از محیط زیست منطقه خزر است و ایجاد سازوکارهای نهادی لازم برای این امر را فراهم می‌کند. تعیین این تاریخ با هدف حفاظت از طبیعت در مرکز صنعتی، حمل و نقل و استراحتگاه اوراسیا در حال توسعه پویا، تقویت همکاری بین 5 کشور در این زمینه و عمومیت بخشیدن به آموزش محیط زیست است.

https://mangystaumedia.kz/ru/region/mezhdunarodniy_deny_kaspiya_otmechayut_segodnya_v_pyati_prikaspiyskih_stranah

واگذاری کل سهام شرکت فرودگاه آتیرائو به شرکت قطری

دولت قزاقستان با واگذاری سهام فرودگاه اتیرائو به شرکت سرمایه گذاری قطری QazAir موافقت کرد.

این شرکت در دوحه به ثبت رسیده است. رییس شرکت آقای آبراهام دانیل دانینو با سرمایه مجاز 300 هزار دلار آمریکا می‌باشد. مبلغ معامله برای فروش سهام فرودگاه آتیرائو حدود 17 تا 18 میلیون دلار بوده و سرمایه گذار قطری متعهد شده است حدود 50 میلیون دلار در توسعه فرودگاه سرمایه گذاری کند.

https://azh.kz/ru/news/view/105020

 

طراحی سیستم های فاضلاب آتیرائو توسط یک شرکت اتریشی

در نشست نمایندگان یک شرکت اتریشی با شرکت آب و برق آتیرائو مشخص گردید که اتصال به سیستم فاضلاب مرکزی شهر و سازماندهی زهکشی آن فرآیند پیچیده و پرهزینه ای است که بودجه محلی به سادگی از عهده آن برنمی آید. این شرکت اتریشی در بیش از 100 کشور جهان پروژه‌های موفقیت امیزی را به انجام رسانیده است. خمزین وبلاگ نویس، فعال اجتماعی و کارشناس صنعت نفت و گاز می‌گوید: همانطور که مشخص است، در حال حاضر هیچ نقشه ای از سیستم موجود در آتیرائو وجود ندارد و ما تنها شهر قزاقستان هستیم که نقشه نداریم  بنابراین، در حین هر کار زیرزمینی توسط خدمات شهری، حوادثی رخ می دهد . حضور این شرکت خارجی باعث می‌شود استراتژی و روش اجرایی کار برای ما تهیه شود.

اتریشی‌ها اطمینان داده اند که در طرح جامع نگاهی ویژه به ساختارهای قدیمی انشعاب فاضلاب در شهر دارند تا دوباره کاری صورت نگیرد. در ادامه جلسه، حاضران به شرکت خارجی توصیه کردند که در طرح جامع خود توسعه سیستم آب باران و استفاده صحیح از برف را که در صورت ذوب شدن به تصفیه خانه موجود ارسال می‌شود، لحاظ کنند. همچنین پیشنهادی برای طراحی مخازن سپتیک مدرن در خانه‌های شخصی ارائه شد که به سیستم یکپارچه فاضلاب شهر متصل می‌شود. حتی پیشنهاد شد یکی از مناطق کوچک را که دائماً در حال آبگرفتگی است تخریب کنند، به ساکنان غرامت بدهند، خطوط فاضلاب نصب کنند و دوباره در آنجا خانه بسازند.تصمیم گیری در مورد ساخت شبکه فاضلاب جدید آتیرائو با همکاری این شرکت اتریشی به برآورد هزینه این طرح موکول گردید.

https://azh.kz/ru/news/view/105183

راه اندازی بزرگترین کارخانه فرآوری ماهی قزاقستان در آتیرائو

با افزایش 96 هزار تنی ظرفیت کارخانه Shortanbay ، تولید این کارخانه به 5 میلیون کنسرو ماهی در سال خواهد رسید. فریزر کارخانه در حال حاضر مشغول به کار است. ساختمان‌های قدیمی‌به طور کامل تخریب شده اند و فعالیت های فرآوری ماهی به طور موقت به حالت تعلیق درآمده است.بر اساس طرح نوسازی، 11 ساختمان در محوطه این کارخانه ساخته می‌شود که شامل فروشگاه‌های ماهیگیری، پذیرایی و انجماد ماهی، کنسرو، دود گرم، نمک پاشی، بسته بندی، تهیه خاویار و فیله سازی می‌شود. همچنین انبارها و آشیانه‌هایی برای وسایل نقلیه و مکان‌هایی برای نگهداری ماهی‌های منجمد و خشک‌کرده نمک، وجود دارد.

آقای سلامت عمروف، مدیر کارخانه گفت اولین بار است که چنین مجموعه ای در کشورمان ساخته می‌شود. برای شیلات، نیاز به تولید یخ به ویژه زیاد است. این کارخانه از فناوری‌های منحصر به فردی استفاده خواهد کرد. قبلاً در زمستان یخ رودخانه را می‌بریدیم. این یک مشکل بزرگ بود. اکنون پس از اتمام پروژه می‌توانیم روزانه 30 تن یخ به صورت مستمر تولید کنیم. انتظار می رود کارخانه ماهی تا پایان سال 2025 به بهره برداری برسد.

https://azh.kz/ru/news/view/105217

افزایش دوبرابری حجم صادرات محصولات کشاورزی قزاقستان تا سال 2029

قزاقستان قصد دارد صادرات محصولات کشاورزی خود را افزایش داده تا جایگاه خود را در بازار بین المللی افزایش و زنجیره تامین را گسترش دهد.قزاقستان به کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) و کشورهای مشترک المنافع (CIS) و همچنین به چین، ایران، مغولستان، عربستان سعودی و امارات متحده عربی، دام شامل: گاو بزرگ و کوچک، گوسفند و بز صادر می‌کند. عسل و محصولات زنبورداری، محصولات طیور و کالاهایی مانند پوست و خوراک نیز به همین کشورها و به ترکیه صادر می‌شود. ترکیه همچنین به دنبال واردات عدس، غلات و گندم قزاقستان است.

مجموع گردش مالی محصولات کشاورزی در قزاقستان 11.3 میلیارد دلار در سال 2023 بود که کاهش جزئی نسبت به 11.5 میلیارد دلار ثبت شده در سال 2022 داشت. صادرات به 5.35 میلیارد دلار رسید که نشان دهنده کاهش 5 درصدی نسبت به سال 2022 است. صادرات کشاورزی قزاقستان حدود 7 درصد از کل محصول را تشکیل می دهد. روسیه، ازبکستان، چین، افغانستان و تاجیکستان پنج شریک تجاری برتر کشاورزی قزاقستان را تشکیل می دهند. مجموع گردش مالی محصولات کشاورزی با کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای (SCO) در سال گذشته 7.7 میلیارد دلار بود که معادل 68 درصد از حجم کل تجارت کشاورزی قزاقستان در سال 2022 است. صادرات محصولات کشاورزی در پنج سال گذشته دو برابر شده و به 5.4 میلیارد دلار رسیده است. قزاقستان متعهد شده است که حجم صادرات خود را تا سال 2029 دو برابر کند.

https://astanatimes.com/2024/08/kazakhstan-to-double-volume-of-agricultural-exports-by-2029/

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما