معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۳

راهبرد دولت ترکیه در توسعه خودروهای برقی

به گزارش تی آر تی خبر(trthaber) مورخ 7 اوت سالجاری ، مجله معروف خودروسازی آلمانی Auto Motor Sport از طرح تشویقی ترکیه در حمایت از خودروهای الکتریکی به عنوان الگوئی برای کشورهای غربی یاد کرده است. این مجله به بررسی مشوق های دولت ترکیه و سرمایه‌گذاری‌های این کشور در خودروهای برقی پرداخته و بازار خودروهای برقی در اروپا و ترکیه را مقایسه کرده است.

در این گزارش با اشاره به سخنان رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه مبنی بر سرمایه‌گذاری ۳۰ میلیارد دلاری در حوزه‌های فناوری آینده و اختصاص یک بسته تشویقی ۵ میلیارد دلاری برای تولید حداقل یک میلیون خودروی برقی در سال از جمله تولید خودروی ملی برقی «توگ»، تاکید کرده است که ترکیه با اتخاذ رویکرد متفاوت به لطف مشوق‌های خودروهای برقی، در حال تبدیل شدن به یک مرکز تولید منطقه‌ای خودرو برقی می‌باشد. در این گزارش همچنین به برنامه شرکت خودروسازی و باتری برقی چینی، BYD، برای سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری در ترکیه برای احداث یک کارخانه خودرو برقی و پلاگین هیبریدی با ظرفیت سالانه 150000 دستگاه اشاره شده که دومین مرکز تولید و صادرات اروپایی این شرکت بعد از مجارستان است. این در حالی است که برخی از شرکت‌های خودروسازی در اروپا، صورت‌های مالی ضعیف در شش‌ماهه سالجاری داشته اند و مجبور به کاهش تولید شده‌اند.

به گزارش سایت استاتیستا(Statista) فروش خودروهای تمام الکتریکی در ترکیه با فروش بیش از 82000 دستگاه در سال 2023 از ایتالیا، دانمارک، اسپانیا، فنلاند پیشی گرفته و پیش بینی می‌شود در سال 2024، درآمد بازار خودروهای الکتریکی در ترکیه به 448.7 میلیون دلار بالغ شود. در سال 2023، خودروساز ترکیه ای TOGG با فروش نزدیک به 19.6 هزار دستگاه، پرفروش ترین خودروی برقی  این کشور شد و تسلا در همین سال با ثبت 12.15 هزار فروش دستگاه، در رتبه دوم قرار گرفت.

به طور کلی، ترکیه در سالهای اخیر، یک راهبرد چندجانبه و جامع برای ترویج توسعه، تولید و پذیرش خودروهای الکتریکی (EVs) پیاده‌سازی کرده است. این راهبرد شامل مشوق‌های اقتصادی، زیست‌محیطی و فناوری متعددی که هدفشان تقویت صنعت خودروسازی پایدار و رقابتی در این کشور است، می‌باشد. برخی از اجزای کلیدی این راهبرد به شرح ذیل است:

سیاست‌ها و مقررات دولتی:

  • برنامه‌های توسعه ملی: ترکیه توسعه خودروهای الکتریکی را در برنامه‌های توسعه ملی خود گنجانده واهداف بلندپروازانه‌ای برای کاهش انتشار کربن و افزایش سهم انرژی‌های تجدیدپذیر تعیین کرده است.
  • اهداف خودروهای بدون آلایندگی: دولت اهدافی برای تعداد خودروهای الکتریکی در جاده‌ها تعیین کرده است تا سهم بازار خودروهای الکتریکی را افزایش دهد.
  • یارانه‌ها و مشوق‌های مالیاتی: ارائه یارانه برای خرید خودروهای الکتریکی و کاهش معافیت‌های مالیاتی بر خودروهای الکتریکی برای ارزان‌تر کردن آن‌ها برای مصرف‌کنندگان.
  • وضع مقررات در خصوص واردات خودروهای برقی همسو با چارچوب های اتحادیه اروپا و توافقنامه تجارت آزاد در نوامبر 2023.

سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها:

  • ایستگاه‌های شارژ: سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی در نصب ایستگاه‌های شارژ عمومی و خصوصی در سراسر این کشور برای رفع نگرانی‌های مربوط به برد مسافت و افزایش راحتی برای صاحبان خودروهای الکتریکی، زیرساخت شارژ باید همزمان با فروش خودرو رشد کند تا انتقال کارآمد و گسترده به خودروهای برقی تضمین شود. در سه ماهه آخر سال 2022، ترکیه دارای 2223 جریان متناوب (AC) و 200 جریان مستقیم (DC) بوده است.
  • شبکه‌های هوشمند: توسعه فناوری شبکه‌های هوشمند برای حمایت از توزیع کارآمد انرژی و یکپارچه‌سازی منابع انرژی تجدیدپذیر با زیرساخت‌های شارژ خودروهای الکتریکی.

تولید و نوآوری محلی:

  • ابتکار تولید خودروی برقی ملی توگ: گروه خودروی ملی ترکیه (TOGG) یک طرح راهبردی برای تولید خودروهای الکتریکی در این کشور است که هدفش تولید خودروهای الکتریکی داخلی و کاهش وابستگی به فناوری خودرویی خارجی است. تولید این خودرو از سال 2022 آغاز شد و اولین مدل از پنج مدل خودروی الکتریکی است که قرار است تا سال 2030 در این کشور تولید شود. سهم خودروهای برقی در بازار فروش این کشور از 1. 1 درصد در سال 2022 به 10 درصد در سال 2023 رسید.
  • حمایت از تحقیق و توسعه: ارائه کمک‌های مالی و مشوق‌ها برای تحقیق و توسعه در فناوری‌های خودروهای الکتریکی، از جمله فناوری باتری، رانندگی خودکار و اتصال خودرو.

مزایای زیست‌محیطی:

  • کاهش انتشار گازهای گلخانه ای: ترویج خودروهای الکتریکی به عنوان بخشی از یک راهبرد گسترده‌تر برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و مبارزه با آلودگی هوا در مناطق شهری.
  • یکپارچه‌سازی انرژی‌های تجدیدپذیر: تشویق استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر برای تولید برق به منظور تامین انرژی خودروهای الکتریکی و در نتیجه افزایش پایداری کلی بخش حمل و نقل.

رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال:

  • تنوع صنعتی: بهره‌برداری از صنعت خودروهای الکتریکی برای تنوع بخشیدن به اقتصاد و کاهش وابستگی به تولید خودروی سنتی.
  • ایجاد اشتغال: ایجاد مشاغل جدید در بخش خودروهای الکتریکی، از تولید و تحقیق و توسعه تا نگهداری و توسعه زیرساخت‌ها.

آگاهی و آموزش عمومی:

  • کمپین‌های آگاهی‌بخشی: اجرای کمپین‌های آگاهی‌بخشی عمومی‌برای آموزش مصرف‌کنندگان در مورد مزایای خودروهای الکتریکی و تشویق به پذیرش آن‌ها.
  • برنامه‌های آموزشی: اجرای برنامه‌های آموزشی برای تکنسین‌ها و مهندسان به منظور توسعه مهارت‌های لازم برای صنعت خودروهای الکتریکی.

همکاری و مشارکت:

  • همکاری بین‌المللی:همکاری با شرکت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی برای بهره‌برداری از تخصص، فناوری و سرمایه‌گذاری.
  • مشارکت بخش خصوصی: تشویق مشارکت بخش خصوصی در اکوسیستم خودروهای الکتریکی از طریق مشوق‌ها و همکاری‌های مختلف.

به طور خلاصه، هدف برنامه‌ها و ابتکارات فوق، قرار دادن ترکیه به عنوان یک رهبر در بازار خودروهای الکتریکی در سطح منطقه است که باعث رشد اقتصادی، نوآوری فناوری و پایداری زیست‌محیطی بیشتر در این کشور می‌گردد.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما