صنعت گردشگری را جدای از آوردههای اقتصادی میتوان بعنوان یکی از زیر شاخههای دیپلماسی فرهنگی که نقش قابل توجهی در شناخت و اعتبار بین المللی کشورها دارد، قلمداد نمود. گردشگری چه از نوع داخلی و یا خارجی در واقع مردمان شهرها، مناطق و کشورها را به یکدیگر نزدیک و منافع اقتصادی و اجتماعی را تامین میکند. بی شک صنعت گردشگری از عناصر مهم برای رشد و توسعه پایدار کشورها بشمار می رود. دولت ترکیه به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و وجود چهار فصل متمایز، نگاه ویژه ای به مقوله صنعت گردشگری بعنوان یکی از منابع مهم درآمدی دارد.